NFT

سایت Foundation چیست؟ آموزش کار با بازار NFT فاندیشن

سایت Foundation بنیادی برای معامله توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFTها محسوب می‌شود. فاندیشن احتمالاً از بهترین بازار های NFT تلقی می‌شود که با قرار دادن قابلیت‌های ویژه‌ای در ساختار خود، از هنرهای دیجیتالی هنرمندان و جامعه کلکسیون‌دارها استقبال می‌کند. بر اساس قواعدی که سایت Foundation برای پذیرش هنرمندان تعیین کرده، ورود و فعالیت به‌عنوان یک هنرمند جدید در این پلتفرم کمی دشوار است. چنین ویژگی سخت‌گیرانه‌ای برای هنردوستان اصیل، یک قابلیت رویایی است.

پرسش مهمی که در همین ابتدا با آن روبه‌رو خواهید شد، این است که مکانیزم پذیرفته شدن در سایت Foundation.App چیست؟ اگر قرار است که همه‌چیز انتخابی باشد پس جایگاه ما و شما در این پلتفرم به‌عنوان کاربر چیست؟ با ما همراه شوید تا با همه این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

معرفی سایت Foundation

بخشی از ساختار سایت Foundation

سایت فاندیشن اساساً یک بازار مخصوص برای خرید و فروش NFT است که مبتنی بر شبکه اتریوم راه‌اندازی شده و جامعه‌ای قدرتمند از سازندگان و گردآورندگان آثار هنری در آن فعالیت می‌کنند. این پلتفرم برای اولین‌بار در ماه می سال ۲۰۲۰ یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به کاربران معرفی و سپس در فوریه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. از آن زمان تاکنون، فاندیشن از بیش از ۲۶۰ هزار کاربر فعال استقبال کرده است و حالا مجموعاً بیش از ۱۸۰ هزار NFT را در خود دارد.

ناگفته نماند که سازندگان این مجموعه تا زمان نگارش این مقاله، مبلغی برابر با ۵۴.۹۹۲ اتر (ETH) معادل با ۱۵۵ میلیون دلار کسب کرده‌اند. هر کاربری که کیف پول متامسک (Metamask) و مقداری اتر (ETH) دارد، می‌تواند یک حساب کاربری بسازد و NFTهای مورد نظرش را در سایت Foundation که اختصاراً FND نامیده می‌شود، جمع‌آوری کند.

آیا فاندیشن برای شما مناسب است؟

اگر شما هم جزو کلکسیون‌دارها و توسعه‌دهندگان دنیای NFTها محسوب می‌شوید، پلتفرم فاندیشن برای شما رویایی خواهد بود. روند پیوستن به این مجموعه به‌عنوان هنرمند هم کاملاً منحصربه‌فرد و کمی پیچیده است. سازندگان آثار هنری در قالب توکن NFT برای پیوستن به دنیای فاندیشن باید در ابتدا توسط اعضای فعلی انجمن FND دعوت شوند تا پس از تایید اعتبار و استقبال گرم، فعالیت خود را به‌عنوان هنرمند آغاز کند. این مکانیزم سخت‌گیرانه در حالی است که کلکسیونرها می‌توانند صرفاً با تامین مالی توکن اتر (ETH) و دسترسی به کیف پولی که ذکر کردیم، از قابلیت‌های فاندیشن نهایت لذت را ببرند.

نحوه خرید NFT در سایت Foundation.app چگونه است؟

برای این که بتوانید، مجموعه‌های NFT مورد نظرتان را از طریق FND بخرید، باید در مناقصه‌هایی که در آن برگزار می‌شوند، شرکت داشته باشید. اگر پیشنهادی که در حراجی می‌دهید، مورد قبول واقع شود، می‌توانید NFT مورد نظرتان را مطالبه کنید. پس از تایید شدن درخواستتان، NFT خریداری‌شده در کیف پول متامسک شما قرار خواهد گرفت و در نمایه یا پروفایلتان در Foundation.app نشان داده خواهد شد.

برای خرید در سایت Foundation، گزینه‌های Buy Now، Offers و Reserve Auctions در اختیار شما قرار می‌گیرند:

  • گزینه Buy Now: با انتخاب این گزینه می‌توانید NFT مورد نظرتان را فوراً به‌دست آورید.
گزینه buy now در سایت Foundation
  • Offers یا پیشنهادها: با ورود به این بخش، همه NFTهایی که در این پلتفرم برای پیشنهاد قرار گرفته‌اند، نشان داده خواهند شد.
بخش پیشنهادها در سایت Foundation
  • حراجی‌های Reserve Auction: یک حراجی ۲۴ ساعته را با ورود به این بخش تجربه کنید. شما می‌توانید پیش از تمام شدن تایمر این حراجی، برای شروع در یک مناقصه وسوسه‌انگیز پیشنهاد ارائه کنید.

نحوه یافتن NFTهای جدید در فاندیشن

بازار FND شامل یک ساختار جذاب، شگفت‌آور و در عین حال ساده است که مرور کردن و یافتن NFTها در آن آسان خواهد بود. صفحه اصلی این سایت شامل برترین حراجی‌های محبوب و آنلاین هستند که شما به‌عنوان یک کلکسیونر یا خریدار می‌توانید در آن‌ها شیرجه بزنید!

همچنین کاربران می‌توانند در میان صدها هزار NFT موجود در بخش «offers»، آثار محبوبشان را طبق نوع رسانه، فروش اولیه یا ثانویه و یا قیمت جست‌وجو کنند.

دریافت دعوتنامه برای حضور حرفه‌ای‌تر در سایت Foundation

حجم وحشتناک محتواهای موجود در بازار NFT می‌تواند باعث سردرگمی شود و آثار برجسته هنرمندانی را که پتانسیل کسب درآمد دارند، محو کند. از طرفی، آنقدر آثار دیجیتالی مختلفی به این مجموعه اضافه می‌شوند که انتخاب پیشنهادها خوب هم در این میان دشوار خواهد بود. اما راه حضور و فعالیت هنرمندان حرفه‌ای در سایت Foundation.App چیست؟ در یکی از روش‌هایی که بنیاد FND برای حل این مسئله در نظر گرفته، استفاده از دعوتنامه برای حضور کاربران حرفه‌ای‌تر است.

برای اینکه شما بتوانید، NFT مورد نظرتان را به‌عنوان یک هنرمند یا فروشنده ثانویه در FND به فروش برساند، باید توسط یک هنرمند که در حال حاضر در پلتفرم فعالیت می‌کند، دعوت شوید. هنرمندان و توسعه‌دهنگان سایت Foundation باید حداقل یک NFT را در این مجموعه بفروشند تا قابلیت ارسال دعوتنامه را داشته باشند.

با توجه به این که سیستم FND همواره سعی دارد تا محیط مجموعه‌اش را با هنرمندان بنام پیش ببرد، تقاضا برای دریافت دعوتنامه‌ها بسیار زیاد است. این مسئله آنقدر برجسته و بزرگ شده بود که بعضی از هنرمندان، دعوتنامه‌های خود را در پلتفرم eBay برای فروش گذاشته بودند. با تمامی این اوصاف ایجاد روابط با سازندگان و فعالین سایت Foundation می‌تواند بهترین روش برای حضور و دریافت دعوتنامه تلقی شود. به‌عنوان آخرین راه حل، شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی افراد فعال و توسعه‌دهندگان فاندیشن را دنبال کنید؛ چرا که گهگاهی این افراد به‌ازای پاداش اعضای فعال در رسانه‌های مجازیشان (مثل دیسکورد) دعوتنامه اهدا می‌کنند.

چگونه NFTها را در بنیاد FND، اصطلاحاً مینت کنیم؟

مینت کردن NFT برای سازندگان NFT که در فاندیشن فعالیت می‌کنند، بسیار آسان و در حد آب خوردن است. در واقع اگر شما در دسته‌بندی سازندگان NFT در فاندیشن قرار بگیرید، با کلیک کردن روی یک دکمه می‌توانید NFT خود را بسازید و سپس بفروشید. همه این عملیات در حالی رخ خواهند داد که هیچ نیازی برای کدنویسی یا دانش فنی در مورد ارزهای دیجیتال وجود ندارد. علاوه بر همه این ویژگی‌ها به‌روزرسانی‌های جدیدی اخیراً در فاندیشن رخ داده‌اند که تغییروتحولات مهمی را در بازار NFTها به ارمغان آورده‌اند.

به‌روزسانی‌های اخیر سایت Foundation این امکان را در اختیار سازندگان NFT قرار می‌دهند تا با استفاده از قراردادهای هوشمند، NFTهای خود را در این پلتفرم بفروشند. این به‌روزرسانی یکی از کارآمدترین قابلیت‌هایی بود که یک بازار فروش NFT می‌توانست داشته باشد. این قابلیت را هم‌اکنون می‌توان با عنوان «Foundation Collection» در سایت این فاندیشن پیدا کرد. مانند بسیاری از پلتفرم‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی، سازندگان توکن‌های غیر مثلی باید برای پرداخت هزینه‌های گس مصرفی و مینت کردن NFT، مقدار اتر (ETH) کافی در کیف پول خود داشته باشند.

نکته کلیدی دیگر در مورد سایت Foundation، محدودیت ۵۰ مگابایتی برای اندازه یا سایر فایل‌های هنری NFT است. با این اوصاف، سرور غیرمتمرکز IPFS برخلاف این محدودیت‌ها فعالیت می‌کند و کاربران می‌‎توانند روی ظرفیت ذخیره‌سازی آن به‌جای فاندیشن حساب ویژه‌ای باز کنند.

بخش Auction (حراج) در سایت Foundation.App چیست؟

برخلاف دیگر بازارهای فعال در حوزه NFT، فروش اولیه آثار هنری دیجیتالی در سایت Foundation از طریق حراج انجام می‌شود. روش شروع مزایده در فاندیشن اینطور است که هنرمندان در ابتدا NFTهای خود را برای حراج با قیمت رزرو (Reserved Auction) لیست می‌کنند. سپس به محض اینکه اولین پیشنهاد از جانب کسی ارائه شد، یک حراج ۲۴ ساعته شروع می‌شود که باید جزئیات رزرو را در نهایت برآورده کند.

در نهایت، هر پیشنهاد جدید باید حداقل ۱۰ درصد بیشتر از آخرین پیشنهادی که ارائه شده بود، باشد. این نکته را فراموش نکنید که اگر پیشنهادی در ۱۵ دقیقه آخر حراجی ارائه شود، مزایده به‌مدت ۱۵ دقیقه دیگر تمدید خواهد شد. این روند تا زمانی که پیشنهاد نهایی به‌مدت ۱۵ دقیقه در حراجی باقی بماند و تکلیفش شود، در مزایده باقی خواهد ماند.

هزینه‌ها و حاشیه سود در سایت Foundation

سازندگان آثار هنری NFT از هر فروش در حراجی‌ها حدود ۸۵ درصد مبلغ کل را دریافت می‌کنند. علاوه بر این، سازندگان NFT برای همیشه می‌توانند از تمام فروش‌های ثانویه، ۱۰ درصد حق امتیاز دریافت کنند. نکته مهم اینجاست که کارمزد ۱۵ درصدی بازار NFT در فاندیشن هم برای فروش‌های ثانویه در نظر گرفته می‌شود.

پرواضح است که چرا سایت Foundation از وضعیتی مطلوب برخوردار شده و محبوبیت بالایی در بین کاربران دارد. سرپرستان بنیاد FND با قوانینی که فراهم کرده‌اند، این اجازه را به استعدادها می‌دهند تا خودی نشان بدهند و بتوانند از هنرشان کسب درآمد داشته باشند. مجموعه فاندیشن نه‌تنها برای کلکسیونرها بلکه برای هنرمندان هم سودمند است و افراد می‌توانند علاوه بر NFT آثار هنری، آورتارهای نوع pfp را هم در لیست فروش و حراجی‌هایشان قرار دهند.

شناخته‌شده‌ترین مجموعه NFT در فاندیشن

اثر stay free از edward snowden

مجموعه NFT با عنوان «Edward Snowden, Stay Free» که با ارزشی برابر با ۲.۲۲۴ اتر (ETH) و ۵.۴ میلیون دلار از جمله آثار شناخته‌شده‌ای است که در فاندیشن فروخته شد. این اثر هنری که در حال حاضر جزو ۲۰ اثر گران‌قیمت NFT در همه ادوار شناخته می‌شود، در آوریل ۲۰۲۱ به PleasrDAO فروخته شد. نکته جالبی که در این میان وجود دارد، این است که درآمد حاصل از فروش این اثر به «بنیاد آزادی مطبوعات» (the Freedom of the Press Foundation) تعلق گرفت.

این NFT به‌منظور کمک به زندانیانی که در حوزه مطبوعات آزاد فعالیت می‌کردند (مثل جولیان آسانژ و راس اولبریخت) راه‌اندزای و ارائه شد. توکن مربوط به این NFT در سایت Foundation، تصویری نمادین از خالق اثر (ادوارد اسنودن) را نشان می‌دهد که با اسناد دادگاه مربوط به امنیت ملی ایالات متحده ساخته شده است.

مزایا و معایب پلتفرم FND

بنیاد FND پلتفرمی رویایی برای مینت و فروش NFT است، اما با این حال دارای معایبی هم است. در ادامه به مزایا و معایب این مجموعه اشاره خواهیم کرد.

مزایا و ویژگی‌های مثبت

  • این مجموعه روی شبکه اتریوم اجرا می‌شود. به‌دلیل محبوبیت و دسترسی کاربران به اتریوم، این امکان وجود دارد که همه افراد از تمامی اقشار به NFTها دسترسی داشته باشند.
  • قوانین محدودکننده FND برای ساختن و فروختن NFT باعث می‌شود که میزان کلاهبرداری کاهش پیدا کند.
  • بنیاد FND کاملاً جامعه‌محور است. سایت Foundation ارتباط خریداران با سازندگان را از طریق شبکه‌های و رسانه‌های اجتماعی آسان می‌سازد.
  • این مجموعه دارای وبلاگ و بخش سوالات متداول هم است که به هدف افزایش آگاهی کاربران در زمینه NFTها راه‌اندازی شده است.
  • با استفاده از سایت Foundation، می‌توان NFTهای مورد نظر را با هر پلتفرم دیگری که از اتریوم پشتیبانی می‌کند (مثل OpenSea و Rarible) به اشتراک گذاشت.

معایب و ایرادهای احتمالی

  • بنیاد FND همواره از یک سرویس پرمیوم پشتیبانی می‌کند. هرچند که شما می‌توانید در FND به‌صورت رایگان ثبت نام کنید یا از دعتونامه‌ها نهایت لذت را ببرید، اما برای ساختن و فروختن NFT باید علاوه بر پرداخت Gwei (کارمزد گس در اتریوم)، هزینه‌هایی هم بابت خدمات پرداخت کنید.
  • امکان ورود به سایت Foundation برای فعالیت حرفه‌ای به این آسانی‌ها نیست. برخلاف OpenSea و Rarible که امکان ثبت نام و ساخت فوری NFT را فراهم می‌کنند، فاندیشن با قبول دعوتنامه از هنرمندان استقبال می‌کند.
  • امکان اضافه کردن جزئیات اضافی به NFTها در هنگام فروش یا ساختن آن‌ها وجود ندارد. سایت Foundation ویژگی unlockable content را در پلتفرم خود متوقف کرده است و چنین امکانی را موقتاً از کار انداخته است. پیش‌ازاین، کاربران می‌توانستند با تکیه بر این قابلیت، آثار هنری NFT را با وضوح بالا و فایل‌های اضافه‌تر برای فروش بهتر کلکسیون‌ها ارائه دهند.

بنیاد فاندیشن و شروع یک حراجی حرفه‌ای

سایت Foundation بزرگترین و معتبرترین بازار تخصصی خرید NFT محسوب می‌شود. این پلتفرم از این منظر برای خرید NFT مشهور شده که امکان ورود به آن به‌عنوان سازنده NFT یا هنرمند بسیار دشوار است. در این مقاله از والکس توضیح دادیم که سایت Foundation.App چیست و به آموزش کار با بازار فاندیشن و بررسی احتمال ورود به آن به‌عنوان یک سازنده اشاره کردیم.

شما می‌توانید با مطالعه مجدد مطالب این مقاله، NFT مورد نظرتان را از حراجی‌ها و مزایده‌های این بازار خریداری کنید و به جمع کلکسیون‌دارها بپیوندید.

 به نظر شما سختگیرانه بودن پذیرش هنرمندان در بازار Foundation نکته‌ای مثبت محسوب می‌شود؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا