اخبار ارزهای دیجیتال

ورشکستگی صرافی FTX؛ تازه‌ترین تحولات حوزه کریپتو در پی بحران FTX

افراد تاثیرگذار صنعت کریپتو در خصوص FTX چه گفتند؟

پس از ورشکستی صرافی FTX در هفته گذشته، دنیای ارزهای دیجیتال شاهد تلاطم کم‌سابقه‌ای بود. از سرنوشت ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار از سپرده‌های کاربران این صرافی خبری در دست نیست که می‌تواند این رویداد را بدل به بزرگ‌ترین کلاهبرداری دنیای رمزارزها کند.

به گزارش والکس و به نقل از Forkast، در حالی که بحران FTX بازار ارز دیجیتال را تحت تاثیر خود قرار داده، بازیگران قدرتمند عرصه رمزارزها در تکاپو برای آرام کردن این شرایط با کمترین خسارت هستند.

ترویس کلینگ (Travis Kling)، بنیان‌گذار شرکت مدیریت سرمایه Ikigai، فاش کرد که اکثر سرمایه این شرکت در صرافی FTX نگهداری می‌شده است و موفق به خارج کردن مقادیر بسیار کمی از آن شده است. او در این باره گفت:

هفته گذشته Ikigai در ماجرای سقوط FTX درگیر شد. ما اکثر سرمایه صندوق پوشش ریسک خود را در صرافی FTX نگه می‌داشتیم. هنگامی که تقاضای برداشت کردیم، تنها موفق به پس گرفتن بخش اندکی از آن شدیم. حالا همانند بقیه مشتریان گیر افتاده‌ایم.

این کاملا تقصیر من بود و نه شخص دیگری. من پول سرمایه‌گذارانم را پس از آن که به من برای مدیریت ریسک آن اعتماد کردند، از دست دادم و واقعا از این بابت متاسفم. من بارها به شکل علنی از FTX تعریف کردم و واقعا برای آن متاسفم. من اشتباه می‌کردم.

جیسون یانوویتز (Jason Yanowitz)، بنیان‌گذار شرکت رسانه‌ای بلاک‌ورکس (Blockworks)، در کنار بسیاری دیگر از رهبران صنعت ارزهای دیجیتال، نارضایتی خود را از میزان پوشش رسانه‌ای کم داده شده به این ماجرا ابراز کرد و گفت:

مقاله ضعیف نیویورک تایمز در مورد سم بنکمن فراید (SBF) توجیه حتی کمتری پیدا می‌کند، خصوصا وقتی به یاد می‌آورید که در تمام سال آن‌ها مشغول کوبیدن صرافی‌های کراکن و کوین‌بیس بودند.

جیک چروینسکی (Jake Chervinsky)، مدیر سیاست‌گذاری در انجمن بلاکچین، بخشی از تقصیر ماجرا را متوجه قانون‌گذاران ایالات متحده دانست و گفت:

هنوز چیزهای زیادی در مورد FTX وجود دارد که نمی‌دانیم. تحقیقات دقیق و بی‌وقفه خواهد بود و باید هم باشد. اما علاوه بر بررسی FTX، باید بدانیم که چگونه نهاد‌های تنظیم مقررات ایالات متحده اینقدر اشتباه کرده‌اند. تا آن زمان، هیچ یک از آن‌ها‌ سزاوار اختیارات بیشتری برای تنظیم مقررات دنیای ارزهای دیجیتال نیستند.

کارولین بولر (Caroline Bowler)، مدیر ارشد اجرایی صرافی استرالیایی BTC Markets، بر نیاز به قانون‌گذاری بر روی رفتار انسانی و نه فناوری، تاکید و اظهار کرد:

در هفته گذشته شاهد سو استفاده از سرمایه مشتریان برای سر پا نگاه داشتن کسب و کارهای ورشکسته بودیم. گزارش‌های منتشر شده در خصوص ورشکستگی FTX نشان می‌دهد که این یک تصمیم استراتژیک از جانب تیم مدیریت آن‌ها بوده است تا از سرمایه مشتریان برای حمایت از مجموعه معاملاتی اختصاصی خود استفاده کنند.

تاثیر آن [تصمیم] در حال حاضر در بازار مشهود است. ما شاهد گسترش این آلودگی به دیگر صرافی‌ها و پلتفرم‌ها هستیم که دلیل آن بهم پیوستگی FTX و سرمایه‌گذاری‌های آن‌هاست.

تمرکز باید بر تنظیم مقررات رفتار انسان‌ها باشد تا تکنولوژی‌های زیرساختی. دارایی‌هایی همچون بیت کوین و اتریوم نباید بخشی از بحث باشند.در عوض، رفتار مدیریت که سبب این خطای بزرگ با استفاده از سرمایه مشتریان شده باید زیر ذره‌بین قرار گیرد.

آلسیو کواگلینی (Alessio Quaglini)، مدیر شرکت نگهداری از سرمایه Hex Trust، اذعان داشت که سرمایه‌گذارانی همچون Softbank و Sequoia به اندازه کافی بر روی FTX تحقیق نکرده بودند. او در این خصوص گفت:

اگر یک متولی مستقل و دارای مجوز خارجی وجود داشت، هرگز به این وضعیت دچار نمی‌شدیم زیرا آن‌ها نمی‌توانستند به سپرده مشتریان دسترسی داشته باشند. دفتر کل آن‌ها حداقل توسط یک نهاد مستقل مدیریت می‌شد نه مثل حالا که انگار نوعی دفتر کل مشترک بین FTX و آلامدا در کار بوده است.

میخ آخر زمانی بود که هک اتفاق افتاد،‌زمانی که کارکنان در حال ترک کار بودند و هیچ‌کس نمی‌دانست چه کسی مسئول چه کاری است و سپس به شکل یکباره، سرمایه‌ها ناپدید شدند زیرا نمی‌دانید که چه کسی مسئول کلیدهای خصوصی است.

سرمایه‌گذاران در این مورد مقصر هستند که بدون درخواست چیزهای ابتدایی همانند تفکیک دارایی‌های مشتریان، پول به FTX سراریز کردند. این واقعیت که سرمایه‌گذاران چنین درخواستی از FTX نداشتند شرم‌آور است.

کوین اولری (Kevin O’Leary)، سرمایه‌گذار خطرپذیر، اعتقاد دارد که بحران‌های نقدینگی این چنینی موقعیت جالبی برای سرمایه‌گذاری است اما اظهار نظرهای گری گنسلر (Gary Gensler)، رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، مانع ورود سرمایه‌گذاران شده است. اظهارات کنسلر به شرح زیر است:

در حوزه خدمات مالی، بحران‌های نقدینگی مانند این می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جالبی باشند اگر سرمایه‌گذاری قانونی باشد و مشکلی با قانون‌گذار وجود نداشته باشد.

لحظه‌ای که گنسلر گفت که رمزارزها غیرقابل انطباق هستند، پایانی بر علاقه صندوق‌ها بود. هیچ راهی برای افزودن ۸ میلیارد دلار به ترازنامه FTX وجود نداشت.

این اتفاق رمزارزها را از بین نمی‌برد، در نهایت سحری بر این شب سیاه در کار خواهد بود. هیچ شکی در این مورد وجود ندارد. رهاورد آن مقررات خواهد بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
forkast
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا