اخبار ارزهای دیجیتال

«بارد»؛ هوش مصنوعی جدید گوگل chatGPT را به چالش می‌کشد

مدل بزرگ زبانی گوگل امکانات جدیدی دارد که می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب نماید

رقابت جدیدی در حوزه هوش مصنوعی به راه افتاده است. پس از بروزرسانی تازه ربات گفتگوی «بارد» (Bard) گوگل، این شرکت حالا آماده تصاحب هژمونی شرکت اپن‌ای‌آی (OpenAI) است.

به گزارش والکس و به نقل از decrypt، شرکت گوگل در تاریخ ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) کنفرانس سالیانه Google I/O را برگزار نمود. در جریان این کنفرانس، ربات گفتگوی بارد به شکل عمومی برای عموم معرفی شد. مردم ۱۸۰ کشور جهان می‌توانند از بارد به شکل رایگان استفاده نمایند. متاسفانه نام ایران در میان این ۱۸۰ کشور جایی ندارد.

گوگل در نسخه اولیه ربات هوش مصنوعی بارد را در ماه فوریه به شکل محدود منتشر کرد. نتایج اولیه چندان درخشان نبود. پس از اینکه مشخص شد بارد در تولید برخی پاسخ‌ها، در وهم به سر می‌برد و پاسخ‌هایی کاملا ساختگی ارائه می‌دهد، سهام گوگل سقوط کرد. در پی این رویداد، ارزش شرکت الفابت (Alphabet) بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

آن نسخه ابتدایی از بارد، بر پایه یک مدل بزرگ زبانی به نام لامدا (LaMDA) توسعه یافته بود. نسخه جدید بارد بر اساس تکنولوژی هوش مصنوعی به نام PaLM2 است که به گفته گوگل، نتایج بسیار بهتری از نسخه یک PaLM در زمان استنتاج مدل از خود نشان می‌دهد و نیاز به محاسبات کمتری دارد.

گوگل همچنین مشابه با رقیب خود در قبال محصول چت جی پی تی، برای مدل خود نسخه‌های متفاوتی در نظر گرفته است. سبک‌ترین مدل گوگل که «گکو» (Gecko) نام دارد، برای گنجانده شدن در تلفن‌های همراه هوشمند توسعه یافته است و به زودی قادر خواهید بود تا آن را به شکل لوکال در دستگاه‌‌های اندرویدی خود اجرا نمایید. گوگل همچنین مدل‌های توانمندتر و قابل‌تری نیز تهیه دیده است که نام‌های آنان به ترتیب Otter، Bison و Unicorn است.

نسخه‌های متفاوت مدل PaLM2 گوگل
نسخه‌های متفاوت مدل PaLM2 گوگل

در مقام مقایسه، پرقدرت‌ترین نسخه مدل PaLM بر روی ۵۴۰ میلیارد پارامتر (۳ برابر پارامترهای استفاده شده برای چت جی پی تی نسخه ۳.۵) توسعه یافته بود. گوگل اطلاعات بیشتری در خصوص مدل‌های PaLM2 ارائه نکرده است.

مقایسه بارد و ChatGPT

وبسایت دیکریپت هر دو مدل را بررسی کرد و نتایج یافته شده بسیار رضایت‌بخش بوده است. نخست از مدل‌ها خواسته شد تا برخی از اصطلاحات را از انگلیسی به اسپانیایی و بالعکس ترجمه کند. این‌ها عباراتی بودند که ترجمه تحت‌‌اللفظی مناسبی نداشتند اما هر دو مدل موفق به ارائه ترجمه‌ای صحیح و معنادار از عبارت شدند. همچنین بارد توضیح مختصری برای درک بهتر موضوع به کاربر ارائه داد.

پاسخ چت جی پی تی به سوال زبانی
پاسخ چت جی پی تی به سوال زبانی
پاسخ چت بات بارد به پرسش زبانی
پاسخ چت بات بارد به پرسش زبانی

در زمینه کدنویسی، بارد دست بالا را دارد. این ربات بیش از ۲۰ زبان برنامه‌نویسی را پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در زمینه تولید، تشریح و دیباگ کردن کدها مفید واقع شود. چت جی پی تی نیز قادر به تولید تکه‌های کد و فهم آن است اما زمان بسیار بیشتری برای این کار طلب می‌کند. در آزمون ما، از هر دو بات خواستیم تا فایل HTML ساده‌ای با یک دکمه بسازند تا با هر بار فشردن آن دکمه، ایموجی تازه‌ای را به کاربر نمایش دهد. تولید چنین کدی در چت جی پی تی تقریبا ۳۰ ثانیه به طول انجامید، در حالی که بارد تقریبا به شکل آنی جواب را مهیا کرد.

محصول ساخته شده توسط کد چت جی پی تی
محصول ساخته شده توسط کد چت جی پی تی
محصول ساخته شده توسط کد گوگل بارد
محصول ساخته شده توسط کد گوگل بارد

مساله اتصال به اینترنت نیز مزیت بزرگ دیگری برای بارد است. ما از دو مدل خواستیم تا تقاوت‌های دو مدل GPT-4 شرکت OpenAI و مدل PaLM2 شرکت گوگل را برشمرند. چت جی پی تی به دلیل محدود بودن اطلاعاتش به اواخر سال ۲۰۲۱، موفق نشد تا به چنین سوالی پاسخ دهد اما بارد پاسخ زیر را فراهم کرد:

شباهت و تفاوت GPT-4 و PaLM از دید بارد
شباهت و تفاوت GPT-4 و PaLM از دید بارد

سپس بارد جزییات بیشتری در رابطه با هر مدل، به ویژه در زمینه فنی ارائه کرد.

برای این بخش از آزمون کمی تقلب کردیم و سوال قبل را از موتور جستجوی بینگ (Bing) مایکروسافت که از مدل جی پی تی ۴ سود می‌جوید، پرسیدیم. او در پاسخ گفت:

GPT-4 بزرگ‌تر است و بر روی گستره وسیع‌تری از داده‌ها آموزش دیده شده است که به آن توانمندی‌های متنوع‌تری می‌دهد… مدل PaLM2 کوچک‌تر است و بر روی مجموعه داده تخصصی‌تری آموزش داده شده است که به آن دقتی مضاعف و سوگیری کمتری می‌دهد.

بینگ برای این مدعا، منابع خود را معرفی کرد؛ کاری که بارد آن را انجام نداد. این مساله می‌تواند تشخیص اخبار جعلی، ادعاهای بی‌پشتوانه و توهم‌های مدل‌های زبانی را آسان‌تر نماید. همچنین چت جی پی تی به ما اجازه می‌دهد تا به تعامل‌های قبلی خود با ربات دسترسی داشته باشیم در صورتی که بارد تنها عنوان جستجوهای پیشین ما را نمایش می‌داد.

بارد چت جی پی تی را کنار می‌زند؟

مردم مدتی است که از ChatGPT استفاده می‌کنند، که برای یافتن دستورات بهینه، اشتراک‌گذاری نکات و پذیرش اجتماعی کلیدی است (ChatGPT به نامی شناخته شده در فناوری تبدیل شده است و ربات بارد هنوز این نام را پیدا نکرده است). با این حال، این واقعیت که Bard رایگان است و نسخه مجهز به مدل GPT-4، بیست دلار در ماه هزینه دارد، در حال حاضر می‌تواند سرها را به سمت چت بات گوگل بچرخاند.

OpenAI قول داده است که ChatGPT را به‌روزرسانی کند تا آن را چندوجهی و با افزونه‌ها سازگار کند، و گوگل نیز تقریبا همین کار را انجام می‌دهد. در این دوره از ربات‌های مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی، گوگل، مایکروسافت و متا برای ارائه خلاقانه‌ترین و قدرتمندترین راهکارها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اپن‌ای‌آی این شانس را داشت تا در سپتامبر ۲۰۲۲، از مزیت نقش‌آفرین نخست بودن سود ببرد،‌ حالا گوگل وارد میدان شده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
Decrypt
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا