کیف پول

آشنایی با ماهیت کیف پول اچ دی (HD Wallet) و کاربردهای آن

کیف پول اچ دی (HD Wallet) یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال است که بین کاربران محبوبیت ویژه‌ای دارد. بیشتر معامله‌گرانی که تراکنش‌های زیادی انجام می‌دهند این کیف پول را برای ذخیره دارایی‌های خود انتخاب می‌کنند.

در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی مزایا، معایب و آموزش کیف پول اچ دی می‌پردازیم.

کیف پول اچ دی چیست؟

HD Wallet چیست؟ کیف پول اچ دی توسط شخصی به نام گرگوری مکسول (Gregory Maxwell) به دنیای رمز ارزها معرفی شد. بیشتر معامله‌گران از این کیف پول برای ذخیره ارزهای دیجیتال بیت کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) استفاده می‌کنند.

در ابتدا باید بدانید که اچ دی مخفف عبارت لاتین “Hierarchical Deterministic” است. این عبارت معنی سلسله مراتبی را می‌دهد. البته در دنیای ارزهای دیجیتال هم کیف پول سلسله مراتبی و هم کیف پول غیر سلسله مراتبی وجود دارد. کیف پول غیر سلسله مراتبی را با عبارت لاتین “Nondeterministic” می‌شناسند.

یکی از ویژگی‌های برجسته کیف پول اچ دی این است که توسعه‌دهندگان، آن را بر اساس استاندارد “BIP32” ساخته‌اند. این استاندارد اشاره به پیشنهاد بهبود شبکه بیت کوین دارد. HD در کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلفی پیاده‌سازی شده است. کیف پول تراست (Trust Wallet) یک پول نرم‌افزاری معروف است.

کلیدهای عمومی و خصوصی در HD Wallet

کلیدها در کیف پول اچ دی

مهم‌ترین تفاوتی که بین این کیف پول با سایر کیف پول‌ها وجود دارد به ارتباط آن‌ها با کلیدهای خصوصی و عمومی برمی‌گردد. کیف پول‌های ارزهای دیجیتال یک جفت کلید را در خود ذخیره می‌کنند. این کلیدها به عنوان کلید عمومی و خصوصی شناخته می‌شوند.

در کیف پول اچ دی کلیدهای عمومی و خصوصی نقش مهمی در مدیریت دارایی‌های ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند. این کلیدها مدیریت امن تراکنش‌ها در بستر بلاک چین را نیز فراهم می‌کنند. در واقع کلیدهای عمومی شباهت زیادی به یک آدرس عمومی دارند. شما قادر هستید این آدرس را برای دیگران ارسال کنید.

کلیدهای عمومی این امکان را فراهم می‌کنند که دیگران بتوانند برای شما ارز دیجیتال بفرستند اما امکان دسترسی به توکن‌های داخل کیف پول برای دیگران فراهم نیست.

فرد تنها می‌تواند با کمک کلید خصوصی (Private Key) توکن‌های داخل کیف پول خود را مدیریت کند و نباید این کلیدها را در اختیار دیگران قرار دهد. کسی که کلید خصوصی را دارد به عنوان مالک کلیه دارایی‌های کیف پول اچ دی و سایر کیف پول‌های ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. کیف پولی که از قابلیت کیف پول HD برخوردار باشد به عنوان امن ترین کیف پول رمز ارز شناخته می‌شود.

بین کلیدهای تولید شده در کیف پول اچ دی یک ارتباط ریاضی پیچیده وجود دارد. در کیف پول‌های غیر سلسله مراتبی نمی‌توانید این ارتباط پیچیده را پیدا کنید. از این رو به کیف پول اچ دی و سایر کیف پول‌هایی که سلسله مراتبی هستند، کیف پول تصادفی (Random) نیز می‌گویند.

در کیف پول اچ دی برای کلیدهای خصوصی و عمومی الگوهایی به کار می‌روند که امکان حدس زدن و پشتیبان‌گیری از آن‌ها وجود ندارد. همین موضوع امنیت آن را دو چندان می‌کند.

هدف از راه‌اندازی HD Wallet چیست؟

اچ دی والت و هدف راه‌اندازی آن

کیف پول‌های بیت کوین، برای اینکه کاربران بتوانند معاملات خود را به سادگی و در یک بستر امن انجام دهند، کلیدهای خصوصی و عمومی را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند. معمولا کاربران برای اینکه از کیف پول خود استفاده کنند، برای معامله‌های خودشان چند آدرس مختلف عمومی و خصوصی را ایجاد کرده و نسبت به پشتیبان‌گیری از آن‌ها اقدام می‌کنند.

این کار در ابتدا ساده به نظر می‌رسد. اما بعد از گذشت مدت زمانی و با افزایش تراکنش‌ها، پشتیبان گرفتن و همچنین رهگیری کلیدها به کار دشواری تبدیل می‌شود. این موضوع برخی از کاربران را به سمت استفاده از یک آدرس برای همه تراکنش‌های خود می‌کشاند. این کار امنیت کیف پول فرد را به خطر می‌اندازد. این مشکل و رفع آن یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن کیف پول اچ دی یا کیف پول سلسله مراتبی Deterministic wallet است.

ساخت کلیدهای خصوصی در کیف پول HD

کیف پول اچ دی قادر است یک عبارتی با عنوان عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای را به کاربران بدهد. این عبارت بازیابی، انگلیسی است. ایجاد شدن عبارت بازیابی وقتی صورت می‌گیرد که صدهزار بار از الگوریتم “SHA-256” استفاده شود.

کاربران با استفاده از عبارت‌های ساده امنیت خودشان را به خطر می‌انداختند. این الگوریتم ساخته شد تا مانع انتخاب عبارت‌های ساده توسط کاربر شود. این الگوریتم آن‌قدر کمک کننده است که کلیه کیف پول‌های اچ دی از آن استفاده می‌کنند تا امنیت کاربرهای خود را افزایش دهند.

کیف پول‌های اچ دی قادر هستند تعداد بسیار نامحدودی از آدرس‌های جدید بیت کوین را برای کاربران خودشان به وجود آورند. همین موضوع باعث می‌شود کاربران از انجام عملیات پشتیبان‌گیری مداوم از آدرس‌های جدید خلاص شوند.

آشنایی با عملکرد کیف پول HD

کارکرد کیف پول اچ دی ولت

کیف پول‌های اچ دی سلسله مراتبی هستند و طبق همین ویژگی سلسله مراتبی می‌توانند ساختار سلسله مراتبی از کلیدها را برای کاربران به وجود آورند. تمام کلیدهایی که توسط کیف پول اچ دی ایجاد می‌شوند، می‌توانید ریشه‌های آن‌ها را در کلید اصلی “Seed” پیدا کنید. این کلیدها را بر اساس استاندارد BIP32 می‌سازند.

در صورتی که نیاز به بازیابی کیف پول اچ دی بود نیز از همین کلید اصلی Seed استفاده می‌شود. در بازیابی همه کلیدهای خصوصی ایجاد شده نیز استاندارد BIP32 به کار می‌رود. به همین دلیل کار با کیف پول اچ دی برای کاربران دلچسب است؛ چرا که برای بازیابی دارایی‌های خود با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند.

البته اگر نیاز به بازیابی سرمایه‌های خود داشته باشید، تنها چیزی که به شما کمک می‌کند، کلید اصلی‌تان است. به همین دلیل باید مراقب آن باشید و از کلید اصلی خود پشتیبان‌گیری کنید. به این ترتیب اگر دیگر به تلفن همراه خود دسترسی نداشتید یا تلفن همراهتان کاملا غیرقابل استفاده شد باز هم در بازاریابی دارایی‌های خود با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوید.

مهم‌ترین راهی که کیف پول اچ دی برای بازیابی دارایی‌های کاربران از آن استفاده می‌کند، به کارگیری الگوریتم هش (Hash) یک طرفه SHA-256 است. به این ترتیب با کمک یک کلید می‌تواند کلیه کلیدهایی که به ساختار سلسله مراتبی مربوط هستند را دوباره به وجود آورد. برای این کار از الگوریتم و همچنین حل مسائل ریاضی استفاده می‌کند.

کیف پول اچ دی چه مزایایی دارد؟

ساختار کیف پول اچ دی

یکی از موضوعات مهمی که در مورد همه کیف پول‌ها باید به آن‌ توجه کنید، بررسی مزایای و میزان بازخوردهای مثبتی است که دریافت کرده‌اند. کیف پول اچ دی نیز مزایای خاص خود را دارد که توجه به آن‌ها برای همه کاربران ضروری است. مزایای این کیف پول را در ادامه بخوانید:

مزایای کیف پول HD

  • حریم خصوصی دارایی‌های کاربران در این کیف پول به خوبی حفظ می‌شود.
  • پشتیبان‌گیری در این کیف پول راحت است و تنها به کلید شما نیاز دارد.
  • هر آدرسی که در گذشته توسط این کیف پول ایجاد شده معتبر است و کاربران نباید در این مورد نگرانی داشته باشند.
  • امکان ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین فراهم است.
  • امکان استخراج کلیدهای عمومی بدون اینکه نیازی به کلیدهای خصوصی باشد در کیف پول اچ دی فراهم است.
  • کیف پول اچ دی به شما کمک می‌کند که هنگام دریافت بیت کوین بتوانید آدرس‌های دریافت بیشتری را به وجود آورید.
  • وقتی در کیف پول اچ دی آدرس‌های مختلفی را می‌سازید امنیت دارایی‌های خود را تضمین می‌کنید و امکان دسترسی کاربران به حسابتان را از بین می‌برید.
  • این کیف پول از ارزهای دیجیتال مختلفی مانند بیت کوین، اتریوم و دوج کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اچ دی

کیف پولهای HD Wallet

کیف پول‌های اچ دی تنوع زیادی دارند. بیشتر کیف پول‌های معروفی که از آن‌ها استفاده می‌کنید HD هستند. کاربران طبق سلیقه و بودجه‌ای که می‌خواهند در نظر بگیرند یک کیف پول اچ دی را انتخاب می‌کنند. کیف پول‌های اچ دی در مدل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارند که در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین کیف پول‌های اچ دی بیشتر آشنا شوید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری HD

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول سخت‌افزاری کیپ کی (Keepkey)

کیف پول‌های نرم‌افزاری HD

  • کیف پول نرم‌افزاری (Mycelium)
  • کیف پول نرم‌افزاری جکس لیبرتی (Jaxx)
  • کیف پول نرم‌افزاری الکتروم (Electrum)
  • کیف پول نرم‌افزاری اتمیک (Atomic)

تضمین امنیت کاربران با کیف پول اچ دی

در این مقاله نکات مهمی را در مورد کیف پول اچ دی در اختیارتان قرار دادیم. این کیف پول‌ها مزیت‌های زیادی دارند و می‌توانند تجربه یک معامله جذاب در یک بستر امن را برای شما فراهم کنند. این ویژگی در بیشتر کیف پول‌ها وجود دارد. از این به بعد هر کیف پولی که مورد استفاده قرار دادید به HD بودن آن نیز توجه کنید تا امنیت تان در معامله تضمین شود.

سؤالات متداول

کدام کیف پول‌های HD  از بقیه بهتر هستند؟

کیف پول‌های لجر و اتمیک امتحان خود را پس داده‌اند و به عنوان بهترین کیف پول‌های اچ دی شناخته می‌شوند.

آیا کیف پول اچ دی قابل اعتماد است؟

این کیف پول از ساختار سلسله مراتبی، کلیدهای عمومی و خصوصی برخوردار است و می‌توانید روی امنیت آن حساب باز کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

مرسی از محتوای خوبتون، یعنی والکسم که کیف پول میسازه با hd هست ؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  امیر حسین

سلام
وقت شما به خیر
اهمیت کیف پول های HD عموما برای والت های غیرحضانتی که کاربران در آنها کلیدهای خصوصی خود را در اختیار دارند، نمود پیدا میکند و نه در صرافی ها.
زیرا وقتی صحبت از کیف پول صرافی ها به میان است، ناخواسته برخی ویژگی های کیف پول اچ ادی در آنها قابل ارائه نیست. مثل دسترسی به کلید خصوصی و یا پشتیبان گیری و ایمپورت داریی.
صرافی والکس دارایی کاربران را در کیف پول های سخت افزاری با بالاترین پروتکل های امنیتی نگهداری میکند و از نگرانی‌ای بابت امنیت دارایی کاربرن وجود ندارد.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا