آموزش کیف پول ارز دیجیتالکیف پول

جلوگیری از هک کیف پول؛ روش هایی برای حفظ امنیت والت رمز ارزها

دنیای ارز دیجیتال یک دنیای غیرمتمرکز است که مسئولیت اکثر امور بر عهده خود کاربران آن است. انتخاب کیف پول ارز دیجیتال، انتخاب صرافی، انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر، نوع سرمایه گذاری و… جزو مواردی هستند که به عنوان یک کاربر با تجربه و باهوش باید به درست‌ترین شکل ممکن آن‌ها را انجام دهید. حال در این میان، مسئله امنیت دارایی‌های دیجیتال ذخیره شده موضوع به شدت مهمی است که به تمام این موارد بستگی دارد.

هک کیف پول ارز دیجیتال برای سارقین اینترنتی جزو سوژه‌های طلایی محسوب می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که باید تمام اصول و نکات امنیتی را هنگام استفاده از والت‌های دیجیتالی رعایت کنید. با وجود تمام خطراتی که معامله‌گران و فعالان بازار ارز دیجیتال را تهدید می‌کند، راه‌هایی برای حفظ امنیت والت‌های رمز ارزها وجود دارد که در ادامه این مطلب به معرفی و بررسی کامل آن‌ها خواهیم پرداخت.

هک کیف پول ارز دیجیتال

یکی از لازمه‌های انجام تمام معاملات ارزی، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال است. در واقع کاربران با توجه به میزان و نوع دارایی خود و هدفی که از سرمایه گذاری دارند، کیف پول مناسب خود را انتخاب می‌کنند. کیف پول‌های ارز دیجیتال در دو نوع کلی نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارند. والت‌های سخت افزاری امنیت بسیار بالاتری دارند زیرا از حملات سایبری و هک شدن توسط هکرها در امان هستند. اما هک کیف پول نرم افزاری برای هکرها عموما کار ساده‌ای است.

مراقبت از هر چیزی اصول و قواعد مخصوص خود را دارد. اگر حین استفاده از یک والت نرم افزاری ارز دیجیتال، تمام نکات امنیتی را رعایت کنید، می‌توانید تا حد زیادی از هک کیف پول خود توسط افراد سودجو جلوگیری کنید. این افراد معمولا از موارد زیر برای هک کردن یک والت ارزی سو استفاده می‌کنند:

  • صرافی‌های متمرکز اما با پشتیبانی ضعیف
  • عدم محافظت از اطلاعات محرمانه و کلیدهای خصوصی
  • حملات فیشینگ یا تله گذاری
  • کپی/پیست کردن آدرس کیف پول و اطلاعات
  • ربات‌های هکر Slack
  • افزونه‌های مرورگر
  • هک کیف پول از طریق تبلیغات جعلی
  • فیشینگ ایمیل
  • هک وای فای

چگونه امنیت کیف پول را بالا ببریم؟

حفظ امنیت ارز دیجیتال تا حد زیادی به حفظ امنیت والت ارزی مورد استفاده شما بستگی دارد. در حال حاضر آوازه بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از سال‌های گذشته بین مردم پیچیده است و این موضوع کافی است تا توجه سارقان اینترنتی و هکرها به این بازار جلب شود. شما به عنوان یک کاربر باهوش با رعایت نکات امنیتی می‌توانید در راستای جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال خود کوشا باشید.

استفاده از والت ارزی معتبر

با گسترش دنیای کریپتوکارنسی تعداد کیف پول‌های ارز دیجیتال نیز در بازار به شدت زیاد شده است. در این میان شما برای حفظ دارایی خود وظیفه دارید تا یک والت ارزی معتبر انتخاب کنید. اگر سرمایه و دارایی شما زیاد است و قصد ذخیره کردن آن برای مدت طولانی را دارید بهتر است از کیف پول سخت افزاری استفاده کنید.

حفظ امنیت والت‌های سخت افزاری به مراتب راحت‌تر است. در این شرایط شما یک والت فیزیکی خواهید داشت و امکان هک کیف پول شما برای سارقان اینترنتی وجود نخواهد داشت. اما اگر به هر دلیلی قصد استفاده از نسخه نرم افزاری والت‌های ارزی را داشتید، بهتر است از نسخه‌های اصلی نمونه‌های معروف و شناخته شده آن‌ها استفاده کنید.

تهیه نسخه بکاپ یا پشتیبان از والت ارزی خود

عقل و منطق حکم می‌کند که از والت دیجیتالی خود یک نسخه پشتیبان (Backup) تهیه کنید. در این صورت در شرایطی مثل خرابی دستگاه یا گم شدن آن باز هم به کیف پول خود دسترسی خواهید داشت. زمانه که یک کیف پول نرم افزاری روی گوشی موبایل یا سیستم کامپیوتری شما نصب می‌شود، امنیت آن تا حد زیادی به دستگاه شما مربوط می‌شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هک کیف پول و دسترسی داشتن به آن در شرایط اضطراری، یک نسخه بکاپ از آن در یک مکان امن تهیه کنید.

تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول ارز دیجیتال

استفاده از یک صرافی معتبر

یکی دیگر از کارهایی که در راستای جلوگیری از هک کیف پول دیجیتال خود باید انجام دهید، دقت به صرافی انتخابی خود است. در این زمینه بهتر است از صرافی‌هایی استفاده کنید که معتبر و شناخته شده هستند. همچنین تحقیق درباره تاریخچه، اعتبار، اعضا و تکنولوژی استفاده شده در صرافی، میزان سرمایه در گردش، سایت و تمام شبکه‌های اجتماعی آن نیز کمک بزرگی در این زمینه خواهد بود.

در ادامه برای جلوگیری از هک کیف پول در بازار ارز دیجیتال، توجه داشته باشید که پس از انتخاب یک صرافی معتبر بهتر است دامنه صرافی را بررسی کرده و آدرس آن را در مرورگر خود نشانه گذاری کنید. همچنین بهتر است حتما نسبت به اسکم “Scam” نبودن آدرس صرافی مورد نظر دقت داشته باشید. در نهایت دقت کنید که هنگام بررسی سایت صرافی ارز دیجیتال مورد نظر روی هیچ لینک متفرقه‌ای کلیک نکنید.

استفاده از یک لایه امنیتی بیشتر با احراز هویت دو مرحله‌ای

یکی از راه‌هایی که باعث جلوگیری از هک کیف پول نرم افزاری می‌شود، استفاده از پسوردهای احراز هویت دومرحله‌ای یا “۲FA” است. این رمزهای به طور خودکار هر ۳۰ ثانیه تغییر می‌کند. در این صورت هکرها و سارقان اینترنتی فرصتی برای هک کیف پول شما و ورود به حساب کاربری پیدا نخواهند کرد.

شما می‌توانید این رمزهای احراز هویت دو مرحله‌ای را برای تمام حساب‌های آنلاین خود و پلتفرم‌های ذخیره فایل خود فعال کنید. همچنین خوب است بدانید که در میان سرویس‌های “۲FA”، پیامک از همه کمتر کارایی دارد. انتخاب گزینه‌های “Google Authenticator” یا “Microsoft Authenticator” می‌تواند امنیت بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

عدم استفاده از وای فای عمومی

بسیاری از مکان‌های عمومی مثل رستوران، کتابخانه، کافی‌شاپ، فرودگاه و… دارای “WiFi” عمومی هستند. استفاده شما از این وای‌فای‌های عمومی کار سارقان اینترنتی را برای هک کیف پول شما آسان‌تر می‌کند. به طور کلی وای‌فای‌های عمومی خیلی امن نیستند و راه را برای ورود هکرها به دستگاه شما باز می‌کنند. در واقع این افراد با روش کرک اتک “Krack attack” و با ارسال یک پیام به گوشی موبایل شما می‌توانند به تمام اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

نگهداری کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین

یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن از هک کیف پول دیجیتال جلوگیری کرد، نگهداری کلیدهای خصوصی خود به شکل آفلاین است. بهتر است کلیدهای خصوصی خود را روی یک هارد اکسترنال ذخیره کنید. همچنین می‌توانید نسخه چاپی آن‌ها را تهیه کنید و در مکانی امن نگهداری کنید. سپردن این نسخه‌های فیزیکی به افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید نیز می‌تواند ایده خوبی باشد.

کیف پول های آنلاین همیشه امن نیستند

در چنین شرایطی هک کیف پول دیجیتال شما توسط سارقین اینترنتی احتمال خیلی کمتری خواهد داشت. زیرا حتی در صورت استفاده از وای فای عمومی و ورود هکرها به سیستم شما، دسترسی آن‌ها به اطلاعات شما بسیار محدود خواهد بود.

غیرفعال کردن آپدیت خودکار در والت‌های ارز دیجیتال

یکی از نکات کلیدی که برای جلوگیری از هک کیف پول دیجیتال باید انجام دهید این است که آپدیت‌های خودکار والت ارزی خود را غیر فعال کنید. این کار در نگاه اول ممکن است عجیب به نظر برسد. زیرا نسخه‌های آپدیت شده کیف پول‌های ارز دیجیتال، نسبت به نسخه‌های قبلی خود بیشتر در برابر تهدیدهای امنیتی مقاوم هستند. شما با آپدیت کردن والت خود از ویژگی‌های امنیتی جدید آن می‌توانید استفاده کنید.

اما در این میان باید توجه داشته باشید که برای دسترسی به نسخه‌های آپدیت شده آن‌ها عجله نکنید. زمانی که نسخه‌های جدید ارائه می‌شوند معمولا با باگ‌ها و ایرادهای جزئی همراه هستند که می‌تواند امنیت دارایی شما را تا حد زیادی به خط بیندازد. بنابراین برای محافظت از دارایی خود و جلوگیری از هک کیف پول دیجیتال، بهتر است ابتدا کمی صبر کنید تا کاربران دیگر از نسخه آپدیت شده استفاده کنند و پس از مشاهده بازخوردها برای آپدیت کردن والت خود اقدام کنید.

توجه به پیام‌های تقلبی فیس بوک

یکی دیگر از راه‌های هک کیف پول دیجیتالی معمولا از طریق ارسال پیام‌های تقلبی به صفحات فیس‌بوک کاربران انجام می‌شود. به این صورت که پیامی با مضمون برنده شدن آن‌ها در جوایز رسمی کیف پول مورد نظر برای کاربران ارسال می‌شود و از آن‌ها درخواست می‌شود تا برای دریافت جایزه، کلیدهای خصوصی یا عبارت بازیابی خود را ارسال کنند.

برای جلوگیری از هک کیف پول خود باید بدانید که شرکت‌های والت‌های ارزی در صورت برنده شدن شما در جوایز مختلف، پیام خصوصی برای شما ارسال نخواهند کرد. معمولا اسامی برندگان در سایت رسمی والت مورد نظر معرفی می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان به چنین پیام‌های فریبکارانه‌ای توجه و اعتماد نکنید.

توجه به پیام‌های تقلبی تلگرام

برای حفظ امنیت والت خود و جلوگیری از هک کیف پول ارز دیجیتال باید نسبت به پیام‌هایی که در پیام‌رسان‌های مختلف برای شما ارسال می‌شود حساس و دقیق باشید. کلاهبرداران و سارقان اینترنتی معمولا در پیام‌هایی فیک و تقلبی از طرف والت مورد نظر ادعا می‌کنند که توانایی حل کردن مشکل شما را دارند. در برخی مواقع نیز ادعا می‌کنند که برای جلوگیری از رخ دادن مشکلات بیشتر باید رمز عبور، کلیدهای خصوصی یا عبارات بازیابی را برای آن‌ها ارسال کنید.

یکی از راه‌های هک کیف پول ارز دیجیتال که اخیراً مورد توجه کلاهبرداران قرار گرفته است، گروه‌های جوایز تقلبی است. این گروه‌ها در کانال‌های رسمی والت‌های ارزی کاربران را دعوت می‌کنند تا وارد سایت‌های فیشینگ شوند و اطلاعات محرمانه حساب کاربری کیف پول خود را وارد کنند. در این صورت می‌توانند به راحتی به تمام دارایی کاربران دسترسی داشته باشند.

باید توجه داشته باشید که هرگونه اعلامیه یا اطلاعیه‌ای مبنی بر برنده شدن شما به عنوان یک کاربر، تنها در کانال‌های رسمی یا سایت رسمی کیف پول مورد نظر ارائه می‌شود. همچنین در راستای جلوگیری از هک کیف پول خود می‌توانید تنظیمات تلگرام را به شکلی قرار دهید که افراد غریبه امکان دعوت و اضافه کردن شما به گروه‌های مختلف را نداشته باشند.

توجه به آدرس سایت کیف پول مورد نظر

آدرس سایت والت ارز دیجیتال مورد نظر خود را بدانید و زمانی که قصد وارد شدن به آن را دارید، حتما آن را چک کنید. سایت‌های فیشینگ، سایت‌های تقلبی و فیکی هستند که خود را جای سایت اصلی کیف پول‌های ارز دیجیتال جا می‌زنند و کاربران را فریب می‌دهند. ظاهر این سایت‌ها تا حد زیادی شبیه به ظاهر سایت اصلی والت‌های دیجیتال است. به همین دلیل است که افراد فریب می‌خورند.

بنابراین آدرس سایتی که قصد وارد شدن به آن را دارید حتما چک کنید و تا زمانی که مطمئن نشده‌اید، کلیدهای خصوصی و عبارت بازیابی حساب کاربری خود را در آن وارد نکنید.

محافظت از کیف پول ارز دیجیتال

محافظت از والت ارز دیجیتال و جلوگیری از هک کیف پول خود، تنها نیاز به رعایت یک سری نکات امنیتی خاص دارد. در این مقاله سعی کردیم که به شکلی دقیق و کامل این نکات را بررسی کنیم. شما کافی است هنگام کار کردن با والت ارزی خود کمی دقت و توجه به خرج دهید و بدانید که پشتیبانان یا اعضای شرکت‌های والت‌های ارز دیجیتال، هرگز به صورت خصوصی به شما پیامی ارسال نخواهند کرد.

در نهایت خوب است بدانید که امنیت کیف پول‌های مختلف کاملا با یکدیگر متفاوت است و بهتر است با توجه به دارایی و شرایط خود یک والت مناسب برای خود انتخاب کنید. همچنین اگر قصد انجام معامله با دارایی خود را ندارید بهتر است آن را در یک کیف پول سخت افزاری ذخیره کنید.

گام قبلی (۱۱/۱۴) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا