مقالات ارز دیجیتال

آموزش نحوه رهگیری تراکنش اتریوم در بلاکچین اتریوم

اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که به کاربران خود امکان ذخیره و انجام معاملات ارز دیجیتال را می‌دهد. اما اگر بدانید اتریوم چیست و با بلاکچین آن آشنایی داشته باشید، احتمالا می‌دانید که تراکنش‌های اتریوم با سایر ارزهای دیجیتال و بیت کوین قدری متفاوت است و در مقایسه با آن‌ها پیچیدگی‌های بیشتری دارد. در بلاک چین اتریوم، هر تراکنش شامل یک ورودی (یک منبع پول به عنوان مثال یک سپرده) و یک یا چند خروجی (مقصد پول به عنوان مثال آدرس) است که تمامی آن‌ها ثبت می‌شوند. اما بسیاری معتقدند برخلاف تراکنش‌های سایر ارزهای دیجیتال، رهگیری تراکنش اتریوم یکی از موارد مهمی است که هر کاربر باید آن را بداند. می‌خواهید بدانید چرا؟ ادامه مقاله را دنبال کنید.

چرا باید تراکنش اتریوم را ردیابی کنیم؟

رهگیری تراکنش‌ اتریوم در بلاکچین این شبکه شاید کار بیهوده‌ای به نظر بیاید اما در واقعیت این کار مزیت‌های مهمی را برای کاربران به دنبال خواهد داشت. در ادامه با هم به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

از تایید تراکنش های خود مطمئن شوید

تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین اتریوم بسته به ترافیک شبکه و میزان کارمزدی که شما پرداخت کرده‌اید، به طور معمول ۱۵ ثانیه تا ۵ دقیقه طول می‌کشد تا به تایید نهایی برسد. در بلاکچین اتریوم که مبتنی بر اثبات کار استوار بود، تراکنش‌ها پیش از این که به اعتبارسنج‌ها برسند در یک mempool بارگذاری می‌شدند. Mempool را همانند یک اتاق انتظار در نظر بگیرید که در آن تراکنش‌ها در صف قرار می‌گیرند تا توسط یکی از اعتبارسنج‌ها انتخاب و تایید شوند.

برای این که بگوییم یک تراکنش تکمیل شده باید منتظر بمانیم تا اعتباردهنده، داده‌ها را در یک بلوک وارد کرده و پس از آن بلوک را به بلاکچین اضافه کند. اگرچه در اکثر موارد تایید تراکنش بدون مشکل پیش می‌رود اما پیشنهاد می‌کنیم برای رهگیری تراکنش اتریوم خود، صبر کنید تا بلوک اضافی استخراج و به بلوک شما اضافه شود. بدین ترتیب اطمینان خواهید یافت که تراکنش شما به تایید نهایی رسیده و غیرقابل بازگشت است.

هزینه تراکنش اتریوم خود را بدانید

می‌دانیم که کاربران پلتفرم اتریوم باید برای استفاده از شبکه به منظور انتقال، ایجاد و استقرار یک قرارداد هوشمند یا ارزهای مختلف مبتنی بر این بلاکچین مثل ارز اتریوم، تورنادو کش و… هزینه پرداخت کنند. با این حال، برخلاف ساختار کارمزد ثابتی که در سیستم‌های پرداخت معمولی و قدیمی به آن عادت کرده‌ایم، مبلغ پرداختی برای پردازش هر تراکنش در بلاکچین اتریوم تا حد زیادی به تعداد افراد حاضر در شبکه که به دنبال انجام تراکنش‌ها درآن زمان معین هستند بستگی دارد. این یعنی در صورتی که ترافیک شبکه بالا باشد، کارمزد تراکنش نیز افزایش خواهد داشت و برعکس در ساعات خلوت‌ کارمزد کاهش می‌یابد.

بنابراین رهگیری تراکنش‌ اتریوم کمک می‌کند تا علاوه بر این که میزان دقیق کارمزد تراکنش‌های خود را بدانید، از زمان‌هایی که کارمزد شما برای تایید تراکنش کافی نبوده آگاه شوید. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که که ماینرها تمایل دارند تراکنش‌هایی را اولویت‌بندی کنند که بالاترین پاداش را برای آن‌ها به همراه داشته باشد و از اجرای  تراکنش‌ها با کارمزد پایین خودداری می‌کنند.

راهنمای پیگیری انتقال اتریوم

بسته به کیف پولی که از آن استفاده می‎‌کنید باید بتوانید به تاریخچه تراکنش‌ خود دسترسی داشته باشید. البته پلتفرم این ارز دیجیتال برای رهگیری تراکنش‌ اتریوم نرم‌افزارهای اختصاصی را ارائه کرده است که کاربران می‌توانند از آنها برای بررسی تراکنش‌های خود در بلاکچین استفاده کنند.

پیگیری انتقال اتریوم در شبکه اتریوم

از معروف‌ترین موتورهای رهگیری تراکنش‌ اتریوم می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • Etherscan
  • Ethplorer
  • EthVM

برای رهگیری تراکنش اتریوم در این نرم‌افزارها، صرف نظر این که کدام مرورگر را انتخاب می‌کنید، به آدرس عمومی یا شناسه اختصاصی تراکنشی که قصد ردیابی آن را دارید، نیاز دارید. پس از آن می‌توانید از این راهنمای کلی برای رهگیری تراکنش خود در این پلتفرم‌ها استفاده کنید:

  • شناسه تراکنش یا آدرس عمومی را در قسمت جستجوی مرورگر بلاکچین وارد کرده و روی دکمه «جستجو» کلیک کنید.
  • اگر آدرس ETH که وارد کردید متعلق به خودتان باشد به یک نمای کلی از فعالیت‌های کیف پول خود منتقل می‌شوید که از آنجا می‌توانید به قسمتی که تاریخچه تراکنش شما را در خود جای داده است، بروید. پس از آن، می‌توانید روی شناسه‌های تراکنش/Hash کلیک کنید تا به جزئیات هر یک دسترسی داشته باشید.
  • کسانی که شناسه تراکنش را در نوار جستجو وارد کردند، به صفحه نمای کلی تراکنش مورد نظر هدایت خواهند شد.

چه مواردی را می توان در پلتفرم های رهگیری اتریوم بررسی کرد؟

موارد بسیاری وجود دارد که می‌توانید علاوه بر رهگیری تراکنش اتریوم در جستجوگرها، بررسی کنید. از نمونه این موارد شامل:

  • تاییدات بلوک: تعداد بلوک‌هایی که از زمان تایید تراکنش شما استخراج شده است.
  • وضعیت: بررسی این که آیا تراکنش موفقیت آمیز بوده یا در حال تعلیق است.
  • امضای زمانی: تاریخ و زمانی که تراکنش به بلاکچین اضافه شد.
  • هزینه‌های تراکنش: مبلغی که به عنوان کارمزد به ماینر یا اعتباردهنده پرداخت می‌شود.
  • گس لیمیت: حداکثر مقدار کارمزد یا گسی که شما می‌خواهید برای پردازش تراکنش خرج کنید.
  • هزینه‌های پایه: در این قسمت، کمترین هزینه لازم برای تعامل با بلاکچین اتریوم را خواهید یافت.
  • Nonce: عددی است که با هر تراکنش انجام شده در کیف پول شما ۱ عدد افزایش می یابد. از این رو، هر تراکنش یک nonce منحصر به فرد دارد.
  • قیمت اتریوم: قیمت اتر در زمان پردازش تراکنش.

آموزش نحوه رهگیری تراکنش اتریوم در بلاکچین اتریوم

از آنجا که تعداد پلتفرم‌های رهگیری تراکنش اتریوم در بلاکچین اتریوم زیاد است، ما تصمیم گرفتیم تا به معرفی آموزش استفاده مشهورترین و البته آسان‌ترین آن‌ها یعنی Etherscan کفایت کنیم. Etherscan یک جستجوگر بلاکچین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا داده‌های عمومی تراکنش‌ها، قراردادهای هوشمند، آدرس‌ها و موارد دیگر را در بلاکچین اتریوم مشاهده کنند.

برای استفاده از Etherscan نیازی به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری ندارید اما می‌توانید برای بهره‌مندی از امکانات اضافی این جستجوگر یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در Etherscan امکان انجام معاملات و یا ذخیره اتریوم در این پلتفرم وجود ندارد و شما تنها می‌توانید رهگیری تراکنش‌ها را در آن انجام دهید.

آموزش جستجوی تراکنش یا کیف پول را در Etherscan

یکی از ویژگی‌های مهم Etherscan ردیابی تراکنش‌ها است. برای مثال، تصور کنید ۰.۰۲۵ اتر (ETH) را از کیف پول خود به آدرس عمومی زیر ارسال کرده‌اید:

x480bbcb368197d44c6f54a738e59c33eff004b6a.

شما همچنین یک کارمزد تراکنش ۰.۰۰۱۵۵۹۲۱۲۶۷۴۵۳۷ ETH  را پرداخت کرده‌اید. پس از انجام معامله، کیف پول شما این TXID را نمایش می دهد:

x80a3cc0f344651b3de745b2f1efbe8d35d4f348e95b345c8a840ebf955414fa5

حال فرض کنید می‌خواهید تعداد تأییدیه های تراکنش را بررسی کنید و ببینید آیا ارز با موفقیت ارسال شده است یا خیر.

  1. به قسمت بالایی جستجوگر Etherscan بروید و به دنبال جعبه جستجو بگردید.
جستجو در اتر اسکن
  • شناسه تراکنش خود را کپی و در فیلد جستجو جای‌گذاری کنید.
پیدا کردن تراکنش در اتر اسکن
  • اکنون می‌توانید تمام جزئیات مربوط به تراکنش خود را ببینید.
اطلاعات موجود در اتر اسکن
  • همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و جزئی‌تر دکمه [برای مشاهده بیشتر کلیک کنید] را فشار دهید.

آموزش جستجوی قراردادهای هوشمند در Etherscan

از قابلیت‌های دیگر Etherscan رهگیری قراردادهای هوشمند است. با پیگیری قراردادهای هوشمند خود می توانید از ارسال وجوه خود به قرارداد صحیح اطمینان یابید. اگر زمانی نیاز به اضافه کردن یک توکن جدید به کیف پول خود داشتید، باید آدرس قرارداد توکن را پیدا کنید. آدرس قرارداد هوشمند حاوی token logic که چیزی مانند نحوه انتقال توکن و سایر رفتارهای آن است، می‌شود.

برای پیدا کردن آدرس توکن مورد نظر، می‌توانید به CoinMarketCap، CoinGecko یا وب سایت رسمی پروژه بروید یا آن را در https://etherscan.io/tokens بررسی کنید. به یاد داشته باشید که همیشه آدرس صحیح رمزارز را در این وب‌سایت‌ها مجدد مورد بررسی قرار دهید. اکنون برای بررسی قرارداد هوشمند خود می‌توانید مراحل زیرا را دنبال کنید.

  1. آدرس قرارداد هوشمند را کپی کرده و در قسمت جستجو جای‌گذاری کنید.
پیگیری قرارداد هوشمند اتریوم
  • اکنون شما جزئیات قرارداد خود و اطلاعات مربوط به آن را ببینید.
پیدا کردن قرار داد هوشمند در Etherscan
  • همچنین می‌توانید با کلیک بر Contract گزینه های موجود برای تعامل و خواندن قوانین را نیز Uniswap  مشاهده کنید.
نمایش قرار داد هوشمند برای رهگیری تراکنش اتریوم
  • علاوه بر این برگه [Read Contract] اطلاعات کلی قرارداد را به شما نشان می‌دهد. برای مثال به شما می‌توانید موجودی آدرس‌ها یا کیف پول‌هایی را که مجوز استفاده از توکن را در کیف پول شما دارند را جستجو کنید.
جزئیات قرار داد هوشمند در Etherscan

چه اتفاقی می افتد اگر تراکنش اتریوم لغو شود؟

همانطور که گفتیم یکی از مزیت‌های رهگیری تراکنش اتریوم، این است که به شما این امکان را می‌دهد تا اگر کم بودن گس فی تراکنش، باعث تاخیر تایید تراکنش شده متوجه شوید و آن را اصلاح کنید؛ زیرا چنین تراکنش‌هایی معمولاً تا زمانی که هزینه‌های گس از حداقل کارمزد لازم کمتر باشد، معلق باقی می‌مانند. در چنین حالتی شما باید کارمزد خود را تا حد نیاز افزایش داده و تراکنش معلق را دوباره ارسال کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی کاظمی
علی کاظمی
2 ماه قبل

سلام .وقت بخیر
تراکنش اتریوم من به حالت کنسلید در اومده و در قسمت
Status: Finalized
باید چکارکنم؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  علی کاظمی

سلام و عرض ادب
آیا مبلغ از موجودی شما کسر شده یا خیر؟ اگر مبلغ هنوز در کیف پول شما موجود است، مجددا تراکنش خود را انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا