بلاکچین

همه چیز درباره بلاکچین Humanode

شبکه Humanode اولین شبکه‌ای است که تکنولوژی بلاکچین را با بایومتریک‌های خصوصی و رمزنگاری ترکیب کرده تا بتواند یک سیستم غیر متمرکز مبتنی بر وجود انسان‌ها ایجاد کند. این بلاکچین لایه یک از الگوریتم اجماع مبتنی بر احراز هویت بایومتریک کریپتویی استفاده می‌کند؛ بنابراین هر انسان در هیومنود، یک نود و یک رای است. این شبکه برخی مشکلات بلاکچین‌های فعلی مانند حملات Sybil را برطرف می‌کند. در این مقاله به بلاکچین انسانی Humanode، اهداف، نحوه کارکرد، توکن HMND، تیم سازنده و آینده این شبکه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

شبکه Humanode چیست؟

بلاکچین هیومنود

ایده شبکه‌ هیومنود در سال ۲۰۱۷ توسط دو بنیان‌گذار شرکت Paradigm Research به نام‌های ویکتور اسمیرنوف (Victor Smirnov) و داتو کاوازی (Dato Kavazi) خلق شد. آنها در آن زمان به پتانسیل‌های وب ۳ پی برده بودند؛ اما به این حقیقت نیز رسیده بودند که ماینرها، ولیدیتورها و نهنگ‌ها به بازار کریپتو تسلط دارند و آن را کنترل می‌کنند. به‌علاوه، برخی شبکه‌های بلاکچینی مستعد حمله سیبل (Sybil) هستند. در این حملات، یک نود می‌تواند کنترل بخش زیادی از قدرت محاسباتی شبکه را از طریق ایجاد چندین نود تقلبی با هویت‌های مجازی به‌دست بگیرد و این شبکه را از مسیر اصلی خود خارج کند.

بنیان‌گذاران بلاکچین لایه یک هیومنود متوجه شدند که اجرای بایومتریک در کریپتو می‌تواند شبکه‌ای غیرمتمرکز ایجاد کند که تمام نودهای آن با هم برابرند. این شبکه از آی دی‌ها یا نام‌های مستعار غیرمتمرکز برای سرویس‌های مختلف خود استفاده می‌کند. این نام‌ها می‌توانند در بسیاری از صنایع کریپتویی مانند ترید، مارکت‌پلیس‌ها، ییلد فارمینگ، ایردراپ‌ها، احراز هویت متاورس و اثبات مالکیت توکن‌های NFT و حتی در صنایع سنتی از جمله بیمه، خدمات مالی (که شامل امتیاز اعتباری هستند) و خدمات پزشکی به‌کار روند.

هدف بلاکچین انسانی Humanode چیست؟

ایده و هدف شبکه humanode

این بلاکچین لایه یک با استفاده از تکنولوژی بایومتریک، یک شبکه غیرمتمرکز، مقاوم در برابر حمله سیبل و مدل‌های جدید حاکمیتی را ایجاد کرده است. این شبکه جایگزینی برای بیشتر بلاکچین‌هایی است که از الگوریتم PoW و گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند. این دو الگوریتم از نظر فناوری غیرمتمرکز هستند؛ اما از نظر قدرت می‌توانند متمرکز باشند. در بیشتر این نوع شبکه‌ها، کاربرانی حق رای و دریافت پاداش دارند که سرمایه داشته بیشتری باشند (کاربران معمولا برای رای‌دهی و نوشتن پروپوزال‌های حاکمیتی، نیاز به مقدار مشخصی قدرت محاسباتی یا رمز ارز پلتفرم یا شبکه مورد نظر دارند). با این که بلاکچین‌های غیرمتمرکز محدود به تعداد خاصی نود نیستند و هر کسی می‌تواند با فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز به‌عنوان نود در آنها مشارکت داشته باشد، اما باز هم افرادی که سرمایه بیشتری دارند، می‌توانند سهم بیشتری از شبکه را به خود اختصاص دهند. برای مثال، در شبکه‌های اثبات کار، ماینر ثروتمند می‌تواند دستگاه‌های بیشتری بخرد و هش‌ریت بیشتری به خود اختصاص دهد یا در شبکه‌هایی با الگوریتم PoS، ولیدیتور سرمایه‌دار می‌تواند کوین‌های بیشتری خریداری کند و سهم خود را افزایش دهد. بلاکچین انسانی Humanode از متمرکز شدن قدرت پردازشی نودها نیز جلوگیری می‌کند. با وجود نودهای بایومتریک،‌ پروسه ایجاد و عملکرد نودها نیز آسان‌تر می‌شود و نیاز به سرمایه یا تجربه فنی برای مشارکت در شبکه را نیز از بین می‌برد.

بایومتریک تشخیص چهره هیومنود از ترکیبی از الگوریتم‌های اثبات منحصر به فرد بودن (Proof of Uniqueness) و اثبات وجود (Proof of Existence) استفاده می‌کند. این نوع اثبات‌ها باعث می‌شوند که از حمله سیبل نیز جلوگیری شود؛ زیرا مهاجم باید وجود نودهای خود را با تشخیص چهره اثبات کند تا بتواند حمله سیبل را انجام دهد (البته باز هم نمی‌توان کاملا مطمئن بود که از حمله سیبل جلوگیری می‌شود، اما کار برای مهاجم بسیار دشوارتر خواهد شد).

سیستم شبکه Humanode طوری طراحی شده که هویت هر شخص را بررسی کند و از منحصر به فرد بودن آن مطمئن شود. نودهای انسانی از طریق احراز هویت بایومتریک کریپتویی ایجاد می‌شوند. بایومتریک کریپتویی از ترکیب مکانیزم‌های تطبیق امن رمزگذاری شده (Cryptographically Secure Matching) و تشخیص زنده بودن (Liveness Detection)، وجود انسان‌های واقعی را تایید می‌کند.

بایومتریک کریپتویی ترکیبی از فناوری‌های پیشرفته بلاکچین، رمزگذاری، امنیت سایبری، اثبات دانش صفر، تطبیق امن و تشخیص زنده بودن است.

بلاکچین هیومنود چگونه کار می‌کند؟

شبکه Humanode الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام را به کار نمی‌برد و همانطور که اشاره کردیم، از الگوریتم‌های اثبات منحصر به فرد بودن (Proof of Uniqueness) و اثبات وجود (Proof of Existence) استفاده می‌کند. کاربران باید از طریق اسکن سه‌بعدی چهره خود، اثبات کنند که انسان‌های واقعی هستند. پس از پایان یافتن این فرآیند، کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران ساخته می‌شود و آنها می‌توانند نودهای خود را راه‌اندازی کنند و اگر یک نود بدرفتاری کند، یا در بلاک‌لیست قرار می‌گیرد و یا به کلی از شبکه اخراج می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی اصلی بلاکچین هیومنود Rust است و این شبکه روی کیت توسعه سابستریت پولکادات ایجاد شده است؛ بنابراین مقیاس‌پذیری آن بالاست و با اکوسیستم پولکادات نیز قابلیت همکاری دارد.

همچنین شبکه Humanode با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگار است و از توسعه قراردادهای هوشمند با زبان سالیدیتی نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این مزیت، هیومنود می‌تواند قابلیت پردازش بایومتریک و مقاوم در برابر حملات سیبل را نیز برای برنامه‌های دیفای، بازی‌ها، NFTها، Daoها، متاورس و دیگر پروژه‌های مبتنی بر اتریوم به ارمغان بیاورد.

برای تبدیل شدن به یک نود انسانی، کاربر باید انسان بودن خود را اثبات کند (نباید از عکس، ماسک، تصاویر دیپ فیک و غیره استفاده کند). برای این کار از اسکن سه‌بعدی صورت استفاده می‌شود و در طی این فرآیند، مکانیزم Liveliness Detection شبکه عصبی چهره به‌طور سه‌بعدی نقشه‌برداری می‌شود و به مقادیر عددی تبدیل شده و رمزگذاری می‌شود.

هویت افراد در زمان کار با پلتفرم‌های مختلف افشا نمی‌شود؛ این کار تنها برای اثبات واقعی بودن آنها انجام می‌شود.

برای کاربران ثبت نام شده شبکه Humanode نیز پس از لاگین کردن توسط تایید هویت بایومتریک، عملیات جستجو و تطبیق ۱ تا n (مختصات شبکه عصبی چهره) در یک فضای رمزگذاری شده انجام می‌شود و به دلیل این‌که این سیستم مبتنی بر اثبات دانش صفر است، تنها اطلاعاتی که جستجو و ارائه می‌شود این است که آیا کاربر ثبت نام کرده یا خیر.

بیشتر بخوانید: پروتکل اثبات دانش صفر

دو مرحله مرتبط به یکدیگر در این شبکه وجود دارند که در شرایط خاصی دوباره باید تکرار شوند:

  1. اسکن چهره: با انجام این اثبات، شما هویت بایومتریک خود به همراه دو کلید عمومی و خصوصی را دریافت می‌کنید.
  2. مشارکت به‌عنوان نود: پس از دریافت دو کلید خود، شبکه به شما اجازه راه‌اندازی نود ولیدیتور را می‌دهد.

این مراحل پس از گذشت مدت‌زمان مشخص و یا آفلاین شدن نود شما به مدت حدود ۴ ساعت (یک دوره با Epoch) منقضی می‌شوند و باید دوباره انجام شوند. این کار باعث می‌شود که کسی نتواند در تشخیص چهره خود تقلب کند و یا مدت طولانی در شبکه آفلاین باشد و همچنین باعث اثبات زنده بودن نودها می‌شود. 

در شبکه Humanode اصطلاح دیگری نیز به نام Enrolling وجود دارد که در آن، شما باید اثر انگشت خود را برای آدرس بلاکچینی خود ثبت کنید. این اثر انگشت اثبات می‌کند که آدرس شما به‌عنوان مشارکت‌کننده در پروتکل اجماع هیومنود معتبر است. این پروتکل به آدرس‌هایی که اثر انگشت ندارند، اجازه ساخت بلاک‌های جدید و اعتبارسنجی را نمی‌دهد.

یکی از امکانات جالب این بلاکچین، توانایی تغییر مکانیزم اجماع در صورت اجماع و تایید دائوی هیومنود است. مکانیزم‌های اجماع مختلف دارای مزایا و معایب متعددی هستند که دائما تغییر می‌کنند. قابلیت تعویض الگوریتم اجماع، به سیستم اجازه می‌دهد که تکامل یابد و توسط یک چارچوب غیرقابل تغییر محدود نشود.

سه نوع نود در اکوسیستم شبکه Humanode وجود دارد:

  • نودهای انسانی (Human Nodes): که هویت بایومتریک خود را اثبات کرده‌اند و مقداری از کارمزد تراکنش‌های شبکه را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.
  • نمایندگان (Delegators): این نودها قدرت رای خود را به حاکمان (Governors) اعطا می‌کنند.
  • حاکمان (Governors): نودهایی هستند که در سیستم حاکمیت هیومنود مشارکت می‌کنند و باید نیازمندی‌های حاکمیتی خاصی را داشته باشند.

هر کدام از این نودها بخشی از حاکمیت شبکه را شکل می‌دهند که نام آن Vortex است. بر خلاف دیگر پروژه‌ها که بر حسب میزان سرمایه نودها به آنها اجازه مشارکت در سیستم رای‌دهی را می‌دهند، شبکه Humanode اطمینان حاصل می‌کند که نودها قدرت رای‌دهی یکسانی داشته باشند. این موضوع باعث ایجاد یک شبکه واقعا غیرمتمرکز می‌شود.

کاربردهای شبکه هیومنود

احراز هویت در شبکه humanode

این شبکه در کنار برطرف کردن مشکلاتی که توضیح دادیم، می‌تواند در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد. چند مورد از آنها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

  • ایردراپ‌‌ها: با احراز هویت بایومتریک، ایردراپ‌ها به‌طور منصفانه توزیع خواهند شد و تقلب و انحصاری کردن ایردراپ‌ها از بین خواهد رفت؛ موضوعی که امروزه در بسیاری از پروژه‌های کریپتویی می‌بینیم.
  • آی‌دی‌های غیرمتمرکز (DID): هویت‌های غیرمتمرکز فعلی، توسط انسان‌ها بررسی می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند دستکاری و جعل شوند. اما هویت‌های بایومتریک از این کار جلوگیری می‌کنند و از آنجایی که مبتنی بر اثبات دانش صفر هستند، می‌توانند از حریم خصوصی افراد نیز محافظت کنند.
  • امتیازهای اعتباری: سیستم احراز هویت بایومتریک هیومنود می‌تواند برای ثبت امتیازات اعتباری افراد به‌صورت آنچین به‌کار رود. این موضوع به افراد اجازه دسترسی به اعتبارات خود، بدون نیاز به افشای هویت را می‌دهد.
  • برابری حق رای در دائوها: این سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از راه حل شبکه Humanode، سیستمی ایجاد کنند که در آن هر شخص فقط می‌تواند یک رای داشته باشد و کسی که سرمایه زیادی دارد، بیشتر قدرت رای خود را به دائو اعمال نکند.
  • ایجاد عدالت در بازی‌ها: در بسیاری از بازی‌های آنلاین (کریپتویی و غیر کریپتویی) برخی بازیکنان با استفاده از ربات‌ها و دیگر سیستم‌های تقلب، پاداش‌های سنگینی دریافت می‌کنند و یا باعث ایجاد تورم شدید در ارز داخل بازی می‌شوند و قیمت آن را دستکاری می‌کنند. از طریق سیستم بایومتریک بلاکچین هیومنود، از این نوع حرکات متقلبانه جلوگیری می‌شود.

راه‌حل بایومتریک کریپتویی می‌تواند در بسیاری از صنایع سنتی نیز استفاده شود. اگر کمی فکر کنید، بسیاری از موارد را پیدا می‌کنید که در آنها تقلب می‌شود و می‌توان با استفاده از این راهکار جلوی آنها را گرفت.

ارز دیجیتال HMND چیست؟

ارز دیجیتال humanode

رمز ارز بومی این بلاکچین لایه یک HMND نام دارد که کاربردهای اصلی آن پرداخت کارمزدهای شبکه، احراز هویت بایومتریک و اجرای قراردادهای هوشمند این شبکه است.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال چیست؟

توکنومیکس بلاکچین هیومنود بر اساس یک مفهوم ریاضیاتی به نام Fath نوشته شده است (این مفهوم در وایت پیپر Humanode کامل توضیح داده شده است). شبکه Humanode مطابق با این مفهوم، از یک الگوریتم واکنشی استفاده می‌کند که کوین‌ها را نسبت به رشد شبکه، به چرخه بازار تزریق می‌کند. برای مثال اگر کل کارمزدهای شبکه ۵ درصد افزایش یابد، عرضه کوین‌های HMND نیز به همین مقدار افزایش می‌یابد و این کوین‌های جدید به‌صورت متناسب بین تمام هولدرها توزیع می‌شوند. اگر فعالیت شبکه کاهش یابد، به همان مقدار HMND از چرخه خارج می‌شوند؛ بدین صورت که ابتدا عرضه کاهش یافته کوین‌ها با موجودی فعلی والت‌ها نسبت گرفته می‌شوند (که به آن Rebalance یا تعادل مجدد گفته می‌شود) و سپس ارزهای اضافی موجود در کیف پول‌ها سوزانده می‌شوند. با این سیستم، عرضه رمز ارزها نوسانی خواهد بود، اما ذخیره آن همیشه حفظ می‌شود و تمام کوین‌های در چرخه، به کاربران تعلق می‌گیرند.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که کاربران نیازی به استیک کردن کوین‌های HMND برای مشارکت در شبکه ندارند. زیرا شبکه Humanode از الگوریتم‌های اثبات منحصر به فرد بودن (Proof of Uniqueness) و اثبات وجود (Proof of Existence) استفاده می‌کند و هر شخص به‌صورت بایومتریک احراز هویت شده و می‌تواند به‌طور مساوی با نود دیگر، پاداش دریافت کند. بنابراین شما می‌توانید با هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد (لپ تاپ، تبلت و حتی موبایل هوشمند)، نود خود را روی بلاکچین هیومنود راه‌اندازی کنید. البته سازندگان این شبکه اعلام کرده‌اند که از گوشی‌های سامسونگ برای این کار استفاده نکنید؛ زیرا هم کند هستند و هم با ارورهای مختلف مواجه می‌شوند.

شبکه Humanode یک سیستم کارمزد مبتنی بر هزینه را معرفی کرده که کارمزد تراکنش‌ها را بر حسب دلار آمریکا تعیین می‌کند. بنابراین در بازار صعودی که قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد، نوسانات قیمت HMND و همچنین شلوغی شبکه روی کارمزدها تاثیر نمی‌گذارد و این موضوع تجربه بهتری برای کاربران رقم خواهد زد.

تیم سازنده شبکه Humanode

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، ایده بلاکچین انسانی Humanode در سال ۲۰۱۷ به ذهن داتو کاوازی و ویکتور اسمیرنوف، بنیان‌گذاران شرکت تحقیقاتی پارادایم رسید و از سپتامبر ۲۰۲۰، توسعه این شبکه آغاز شد و تیم توسعه آن در عرض یک سال و نیم گذشته، به ۲۳ نفر از ۱۴ کشور مختلف گسترش یافت.

اسمیرنوف و کاوازی افرادی حرفه‌ای در حوزه بلاکچین هستند و تجربه زیادی در زمینه سیستم‌های غیرمتمرکز دارند و به عنوان بنیان‌گذاران بلاکچین هیومنود فعالیت می‌کنند. برخی از افراد شاخص تیم توسعه Humanode نیز این افراد هستند:

  • MOZGIII: هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد تکنولوژی.
  • دمیتری لاورنوف (Dmitry Lavrenov): مهندس DLT و پروتکل اجماع.
  • هنری بی (Henry Bee): توسعه‌دهنده Rust.
  • مکس لیتوینوف (Max Litvinov): مدیر محصول.
  • هاردیک گاجرا (Hardik Gajera): محقق رمزنگاری.
  • رافا (Rafa): رمزنگار ارشد احراز هویت بایومتریک.

آینده شبکه Humanode و سیستم احراز هویت بایومتریک

صنعت فعلی بلاکچین مبتنی بر الگوریتم‌های اجماع گواه اثبات کار و اثبات سهام است. این دو الگوریتم معایبی مانند سلطه ثروتمندان و پتانسیل حملات سیبل دارند. شبکه Humanode جایگزینی برای این نوع بلاکچین‌هاست و با احراز هویت بایومتریک و اثبات انسان بودن نودها، این معایب را برطرف می‌کند. در بلاکچین انسانی Humanode، تمام نودها با هم برابرند و به میزان یکسانی حق رای دارند و پاداش دریافت می‌کنند. همچنین کاربران نیازی به تجهیزات هزینه‌بر برای راه‌اندازی نود در بلاکچین هیومنود ندارند و تنها چیزی که لازم دارند، یک کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل است که به اینترنت متصل باشد. ترکیب بایومتریک با بلاک چین، می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف سنتی و کریپتویی داشته باشد و از تقلب و دستکاری‌های گوناگون در این صنایع جلوگیری می‌کند.

نظر شما درباره شبکه Humanode چیست؟ آیا این شبکه می‌تواند آینده صنعت بلاک چین را متحول کند؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا