کیف پول

همه چیز درباره کیف پول Muun؛ راهنمای کامل نصب و اجرا

با پیشرفت روزافزون شبکه‌های لایتنتیگ (lightening network) یا همان شبکه‌های اختصاصی برای انتقال سریع و ارزان بیت کوین، کیف پول‌های بیشتری در این زمینه ارائه می‌شوند که هرکدام مزیت‌های جذاب و خاصی برای استفاده دارند. بدون شک امنیت و استفاده آسان مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر کاربر از یک کیف پول ارز دیجیتال می‌خواهد تا در کنار چک کردن قیمت لحظه‌ایی ارزهای دیجیتال بتواند معاملات خود را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

کیف پول Muun یکی از کیف‌هایی است که در عین سادگی، امنیت دارایی‌های کاربران را با استفاده از چندین نرم‌افزار تامین می‌کند و با امکاناتی مانند کارمزد کمتر از شبکه اصلی بیت کوین به یکی از محبوب‌ترین کیف‌ پول‌های شبکه لایتنینگ تبدیل شده است. برای این که بیشتر با کیف پول Muun  و مزیت‌های آن آشنا شوید، مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

آنچه باید در مورد کیف پول Muun بدانید

Dario Sneidermanis به همراه ۱۰ نفر از متخصصان حوزه بلاک چین در سال ۲۰۱۵ کیف پول Muun را تاسیس کرد. این کیف پول به گونه‌ایی طراحی شده که از امنیت خود محافظت کند و در اصلاح یک کیف پول «خود نگهبان» است. در این ولت شما به عنوان کاربر، کنترل کاملی بر رمز عبور و کلیدهای ورودی خود به کیف را دارید و هر زمان که بخواهید می‌توانید مشکلاتی که در هنگام معامله برایتان پیش می‌آید را با تیم پشتیبانی قوی و ۲۴ ساعته این کیف پول در میان بگذارید.

همانطور که در آغاز گفتیم، کیف پول Muun فقط متعلق به دریافت و ارسال رمزارز بیت کوین در هر مقادیری است. شاید بگویید مگر بیت کوین مقادیر متفاوتی دارد؟ واحدهای کوچک بیت کوین هر کدام اسامی متفاوتی دارند که به ترتیب مینی بیت کوین، میکرو بیت کوین، ساتوشی و یک واحد کامل بیت کوین نام دارند و تمامی این مقادیر در مون ولت قابل ذخیره و معامله هستند.

کیف پول بیت کوین muun

بسیاری استفاده آسان و روش فعال‌سازی راحت کیف پول Muun را مهم‌ترین ویژگی آن می‌دانند، اما یک مزیت مهم شبکه لایتنینگ که شامل ولت مون نیز می‌شود، کارمزد بسیار کم و انتقال بسیار سریع است. Muun از روشی به نام مبادله زیر دریایی (Submarine swaps) برای پرداخت‌ها و مبادلات استفاده می‌کند و از این طریق با شبکه لایتنینگ و زنجیره‌ی اصلی بیت کوین تعامل دارد. مبادله زیر دریایی اساساً به زمانی گفته می‌شود که معاملات می‌تواند فارغ از زنجیره‌ی اصلی با سرعت باور نکردنی انجام شوند. در این مبادلات همه چیز در زیر سطح اتفاق می‌افتد؛ شاید به همین دلیل است که آن را زیر  دریایی می‌نامند!

در کیف پول مون کاربران می‌توانند به چهار روش از کیف خود بک‌آپ بگیرند تا در صورت هر پیش‌آمدی دارایی‌هایشان حفظ شود و از بین نرود. این چهار روش شامل:

۱. ساخت یک پین

شما باید برای کیف پول خود یک پین اختصاصی بسازید تا بتوانید برای باز کردن برنامه از آن استفاده کنید.

۲. بک‌آپ از طریق ایمیل و رمز عبور

اگر پین خود را فراموش کردید، تلفن خود را گم کردید یا حتی گوشیتان به سرقت رفت، با استفاده از ایمیلی که در اپلیکیشن ذخیره کرده‌اید، می‌توانید کیف پول خود را از طریق آدرس ایمیل و رمز عبور بازیابی کنید. (لازم به ذکر است استفاده از این روش ممکن است مشکلات امنیتی نیز به دنبال داشته باشد زیرا در صورتی که ایمیل شما هک شود، ولت شما نیز هک شده است.)

۳. عبارت بازیابی

 عبارت بازیابی یک عبارت ۳۲ کلمه‌ایی بوده که به شکل تصادفی ایجاد شده است. این عبارات را اپلیکشن به شما می‌دهد و نیاز است که آن‌ها را در جایی امن یادداشت کنید (بهتر است به شکل آفلاین ذخیره شود) و نگه‌دارید. با داشتن عبارت بازیابی، حتی در صورت گم‌کردن رمز عبور می‌توانید به کیف پول‌تان در کیت اضطراری خود دسترسی داشته باشید.

۴. کیت اضطراری

در صورتی که روزی نتوانید به اپلیکیشن موبایل Muun در تلفن خود دسترسی داشته باشید یا اگر بفهمید برنامه دیگر در گوشی شما پشتیبانی نمی‌شود، می‌توانید با استفاده از کیت اورژانسی ولت خود را بازگردانید و دارایی‌های خود را خارج کنید. البته استفاده و ذخیره‌سازی کیت اورژانسی تنها در فضای ابری مانند گوگل درایو (Google Drive) امکان پذیر است.

نحوه کار با نرم افزار Muun wallet

با وجود تحریم‌هایی که علیه کشور ما وجود دارد، مهم‌ترین نکته‌ایی که پیش از دانلود و نصب ولت‌ها باید بررسی کنید محدود بودن یا نبودن ولت است. خوشبختانه دانلود و اجرای کیف پول Muun محدودیت خاصی برای کاربران داخل ایران ندارد و حتی کاربران این ولت می‌توانند واحد ریال را برای نمایش موجود‌های خود انتخاب کنند.

نمایش ریالی موجودی در کیف پول muun

از آنجایی که برای هر نرم‌افزار، نسخه‌های فیک وجود دارد، بهترین و امن‌ترین مسیر برای دانلود ولت‌ها سایت خود کیف پول است. این ولت را برای هر دو پلتفرم اندروید و ios می‌توان دانلود و نصب کرد (برای نصب این کیف پول به وبسایت رسمی کیف پول مون مراجعه کنید). همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم کار با این ولت بسیار ساده است اما دقت داشته باشید که تنها برای ذخیره و ارسال و دریافت ارز دیجیتال بیت کوین می‌توانید از این نرم‌‌افزار استفاده کنید و این ولت برای ارزهای دیگر کاربردی ندارد.

ساخت کیف پول Muun

پس از نصب اپلیکیشن Muun  روی تلفن همراه، برای ساخت ولت جدید باید روی گزینه Create a new wallet کلیک کنید و سپس یک رمز عبور ۴ عددی برای کیف خود انتخاب کنید. به همین راحتی شما اکنون یک کیف پول Muun دارید. در صفحه ولت بخش‌های مختلفی وجود دارد که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. موجودی بیت کوین ولت که به انتخاب شما می‌تواند با واحدهای مختلفی مانند دلار، ریال و … نمایش داده شود.
  2. گزینه (Receive) که با کلیک بر روی آن می‌توانید آدرس کیف پول خود را ببینید و از این طریق به ولت خود بیت کوین واریز کنید.
  3. گزینه (Send) که از طریق آن می‌توانید بیت کوین را از ولت خود به سایر ولت‌ها یا صرافی‌ها انتقال دهید.
  4. گزینه Security که می‌توانید عبارت بازیابی را دریافت کنید و سایر روش‌های بک‌آپ‌گیری را در آن انجام دهید.

آموزش بک آپ گیری از ولت Muun

پیش از انجام هر گونه تراکنش یا شروع به کار در ولت خود باید روش‌های امنیتی آن را فعال و از کیف پولتان بک‌آپ تهیه کنید. برای بک‌آپ گرفتن از ولت ابتدا روی تب Security کلیک کرده و بک‌آپ‌هایی که برایتان فعال شده را به ترتیب انجام دهید.

از آنجا که بک‌آپ گرفتن با ایمیل امنیت چندانی ندارد پیشنهاد ما عبور از این گزینه است اما اگر اصرار بر انجام آن دارید در کنار آن حتما احراز هویت دو عاملی گوگل را نیز فعال کنید. اکنون برای اجرای بک‌آپ‌گیری وارد قسمتی که در تصویر زیر نشان داده شده، یعنی back up your wallet می‌شویم. اینجا اگر مطمئن هستید که می‌خواهید بدون ایمیل وارد شوید، روی گزینه آبی START کلیک کنید.

بک آپ ایمیلی در کیف پول muun

در این قسمت شما به طور خودکار به قسمت قبلی برمی‌گردید و می‌بینید گزینه دوم بک‌آپ که عبارت بازیابی است برای شما فعال شده و با کلیک بر آن عبارت بازیابی اختصاصی خود را دریافت خواهید کرد. برای امنیت هرچه بیشتر دارایی‌هایتان این عبارت را نزد خود نگه‌دارید و آن را در اختیار سایر افراد قرار ندهید.

پس از آن که دریافت عبارت بازیابی را تایید کردید دوباره به صفحه اول Security  بازمی‌گردید و اگر تمایل دارید می‌توانید کیت اورژانسی خود را نیز فعال کنید. برای این کار تنها نیاز است که پیامی که از سوی گوگل برای اجازه دسترسی به ولت شما نمایش داده می‌شود را تایید کرده و سپس ولت به شکل خودکار روی گوگل درایو (یا آی‌کلود برای اپل) ذخیره خواهد شد.

امنیت کیف پول Muun

از آنجا که هیچ سطح امنیتی مشخصی برای کیف پول‌های ارز دیجیتال وجود ندارد، بنابراین تنها می‌توان سطح امنیتی هر ولت را به کاربر توضیح داد تا در جریان باشد و تصمیم‌گیری را به سرمایه‌گذار واگذار کرد. کیف پول Muun، به گفته توسعه دهندگان آن، یک کیف پول غیرحضانتی (Non costudial) است و نرم‌افزار کلیدهای خصوصی کاربران را ذخیره نمی‌کند. بلکه در عوض و برخلاف بسیاری ولت‌ها مانند کیف پول تراست ولت، تمام داده‌های کیف پول مانند رمزهای عبور و کلیدهای خصوصی به شکل رمزنگاری شده روی گوشی تلفن همراه کاربر ذخیره می‌شود.

ایمنی کیف پول muun

نکته جالب دیگر در مورد امنیت تراکنش‌ها در این کیف پول ساخت آدرس‌های تصادفی است. مون از سیستم سلسله مراتب قطعی (Hierarchical Deterministic) برای ساختن آدرس‌های جدید و البته تصادفی استفاده می‌کند تا مانع ردیابی فعالیت‌های کاربران شود و به نوعی کیف پول‌های کاربران را مخفی نگه‌می‌دارد.

بد نیست بدانید که در میان اصطلاحات بازار کریپتو به کیف پول‌هایی مانند Muun یا کیف پول اکسودوس که کاربران فقط به شکل آنلاین می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند کیف پول‌های گرم گفته می‌شود. اما کیف پول‌های گرم با یک مشکل مهم یعنی امکان هک شدن یا از دسترس خارج شدن، روبه‌رو هستند. به همین خاطر امکاناتی که این ولت‌ها برای بک‌آپ و بازیابی در نظر می‌گیرن بسیار حائز اهمیت بوده که خوشبختانه امنیت کیف پول مون، در این مورد عملکرد خوبی داشته است.

امنیت کیف پول Munn  را از چند جنبه باید مورد بررسی قرار داد:

احراز هویت دو مرحله‌ایی

پیشتر توضیح دادیم یکی از روش‌های بک‌آپ‌ گرفتن از والت خود استفاده از ایمیل و رمز عبور است. زمانی که شما این گزینه را در اپلیکیشن انتخاب می‌کنید در کنار آن می‌توانید احراز هویت دو مرحله ایمیل و اپلیکیشن گوگل آتنتیکیتور (Google Authenticator) را برای امنیت بیشتر کیف پول خود فعال کنید.

چند امضایی بودن

مون یک کیف پول چند امضایی است و برای تایید تراکنش‌ها به دو امضای اختصاصی نیاز دارد. یکی از این امضاها روی تلفن شما است و کلید دیگر توسط سرورهای Muun  ایجاد می‌شوند. طبق ادعای مون این امضاها رمزنگاری شده‌ و در تلفن شما ذخیره خواهد شد و به همین دلیل در صورتی که سرورهای موون به خطر بیفتند، دارایی‌های شما همچنان امن می‌مانند.

بک‌آپ و امکان بازیابی کیف پول

کیف پول Muun امکان بک‌آپ و بازیابی ولت را از روش‌های مختلفی مانند بازیابی ایمیلی، عبارت بازیابی و کیت اضطراری را برای کاربران فراهم آورده است. این کیف پول برخلاف سایر اپلیکشن‌های لایتنینگ و بیت کوین به هر کاربر عبارت بازیابی اختصاصی خود را می‌دهد تا در صورت بروز مشکل چه برای سرورهای مون چه برای اپلیکشن موبایل امکان بازیابی دارایی‌ها وجود داشته باشد.

Open source بودن

در گوشه سمت راست وب سایت Muun، گزینه‌ایی به نام «ما را بازبینی کنید» یا “Audit us” وجود دارد؛ با کلیک بر این بخش همه افراد می‌توانند کدهای پروژه را  مشاهده و بازبینی کنند. در نرم‌افزارهای متن‌باز امکان تغییر و توسعه بسیار راحت‌تر از سایر نرم‌افزارها است و این یک مزیت محسوب می‌شود.

Muun wallet انتخابی درست یا اشتباه؟

کیف پول Muun تاکنون و طبق گزارش‌های ارسالی به خوبی عمل کرده و کاربران راضی زیادی دارد. اما یادتان نرود که حادثه خبر نمی‌کند پس بهتر است از قرار دادن مقادیر زیاد بیت کوین در این ولت خودداری کنید. همانطور که گفتیم استفاده از این کیف بسیار ساده و کاربردی بوده و مزایای زیادی مانند تیم پشتیبان پاسخگو، کارمزد انتقال کم، سرعت تراکنش بالا و … دارد که آن را انتخاب مناسبی برای ذخیره و البته انتقال بیت کوین می‌کند. همچنین این کیف پول سه روش برای حفاظت از دارایی‌های کاربران دارد که باعث می‌شود آن را از سایر کیف پول‌ها متمایز کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا