کیف پول

آموزش ۰ تا ۱۰۰ کیف پول MyEtherWallet با والکس

آیا تابه‌حال در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته‌اید؟ فعالیت در دنیای کریپتوکارنسی جذابیت‌ها و البته پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اگر در این زمینه فعالیت کرده باشید احتمالاً با اصطلاح کیف پول ارز دیجیتال هم آشنا هستید. کیف پول مای اتر ولت یکی از والت‌های نرم افزاری مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است.

شما به عنوان یک کاربر در فضای ارزهای دیجیتال، برای انجام معاملات ارزی یا ذخیره دارایی‌های خود به یک والت ارزی خوب نیاز دارید. کیف پول مای اتر ولت (MyEtherWallet) یک والت اتریومی منبع باز است که از تمام توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم به معرفی این کیف پول، بررسی ویژگی‌ها و نحوه ساخت آن بپردازیم.

معرفی کیف پول مای اتر ولت

برای شروع معرفی کیف پول مای اتر ولت (MyEtherWallet) بهتر است با بیان این موضوع شروع کنیم که به عنوان کیف پول اصلی اتریوم شناخته می‌شود و طبق شعار توسعه دهندگان آن، ابزاری خلاقانه و ایمن برای مدیریت اتر و تمام توکن‌های ERC-20 است. این والت توسط یک شرکت آمریکایی و در سال ۲۰۱۵ در جهان عرضه شد.

کیف پول مای اتر ولت ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که باعث می‌شود از سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال کمی متمایز شود. برای مثال از این والت که با نام اختصاری MEW هم شناخته می‌شود به عنوان یک رابط کاربری ساده یاد می‌شود. در واقع این والت به شما اجازه می‌دهد که به شبکه اتریوم وصل شوید و رمز ارز اتریوم (Ethereum) و سایر توکن‌های اتریومی را روی بلاک چین اتریوم ذخیره کنید. در اینجا منظور از توکن‌های اتریومی، اتریوم کلاسیک و توکن‌های ERC-20 است. البته کیف پول‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین اتریوم کم نیستند و می‌توان به مواردی مثل کیف پول متامسک، کیف پول تراست والت و… هم اشاره کرد.

اگر کمی از روند کاری والت‌های ارز دیجیتال آگاه باشید می‌دانید که اکثر آن‌ها سکه‌های کریپتویی را در والت آنلاین یا والت مرورگر ذخیره می‌کنند. اما نکته جالب و مهم دیگری که درباره کیف پول مای اتر ولت وجود دارد این است که کلیدهای خصوصی شما را در کامپیوتر خودتان ذخیره می‌کند. بنابراین ارزهای دیجیتال شما از خطراتی مثل ویروس‌های نرم افزاری، هک شدن و… در امان می‌ماند اما محافظت از آن‌ها تمام و کمال بر عهده خودتان خواهد بود. به همین دلیل است که از کیف پول مای اتر ولت به عنوان کیف پول کاغذی هم یاد می‌شود. زیرا به هر حال شما کلید خصوصی خود را باید جایی بنویسید تا آن را فراموش نکنید.

امنیت دارائی کیف پول مای اتر ولت

ویژگی‌های کیف پول مای اتر ولت

کیف پول MyEtherWallet نسبت به بسیاری از والت‌های نرم افزاری امنیت بیشتری دارد. به عبارتی می‌توان گفت که از یک لایه امنیتی اضافه برخوردار است. این کیف پول یک والت کاملاً رایگان، کاربرپسند و منبع باز است که می‌تواند کاربران خود را به طور مستقیم به بلاک چین اتریوم وصل کند. در ادامه قصد داریم تا به بررسی برخی ویژگی‌های فاحش کیف پول مای اتر ولت بپردازیم.

ارائه نسخه موبایل و دسکتاپ توسط تیم توسعه دهنده

برای اینکه بخواهید از مای اتر ولت به عنوان یک والت ارز دیجیتال استفاده کنید، مهم نیست که چه دستگاهی داشته باشید. در هر صورت با داشتن یک اینترنت پرسرعت می‌توانید از این رابط کاربری ساده برای خرید، فروش و ذخیره ارزهای دیجیتال استفاده کنید. بیان این نکته هم خالی از لطف نیست که این کیف پول برای گوشی‌های اپل با سیستم عامل IOS هم نسخه‌ای جداگانه ارائه داده است. علاوه بر این در دسکتاپ هم با سیستم عامل‌های زیر سازگار است:

  • لینوکس
  • ویندوز
  • مک

یک والت صددرصد اتریومی

اگر قصد استفاده از کیف پول مای اتر ولت را دارید بهتر است آن را با صرافی ارز دیجیتال اشتباه نگیرید. همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفتیم، این والت فقط از توکن‌های ERC-20، اتریوم و اتریوم کلاسیک پشتیبانی می‌کند. پس اگر قصد تبدیل اتر به بیت کوین را دارید باید از یک صرافی کمک بگیرید. طبق اطلاعیه‌هایی که تیم توسعه دهنده والت MyEtherWallet صادر کرده‌اند هیچ گونه برنامه‌ای برای گسترش رمز ارزهای پشتیبانی شده در آن ندارند.

مای اتر ولت، یک کیف پول صد در صد اتریومی

امنیت بالا

تیم توسعه دهنده مای اتر ولت تاکید زیادی روی رعایت نکات امنیتی دارد. برای مثال بارها به این موضوع اشاره کرده است که هنگام وارد کردن آدرس در مرورگر خود دقت کنید و حتماً عبارت https:// را استفاده کنید. استفاده از http:// ممکن است شما را درگیر فیشینگ کند. در طول سال‌های گذشته کاربران زیادی بودند که به دلیل بی‌دقتی و بی‌احتیاطی در دام هکرها اسیر شدند و دارایی‌های خود را از دست دادند.

علاوه بر این همان‌طور که قبلاً هم گفته بودیم، کیف پول مای اتر ولت یک لایه محافظتی دوم برای مراقبت از اموال و اطلاعات محرمانه کاربران خود در نظر گرفته است. در واقع اطلاعات و دارایی‌های شما به شکل آفلاین در این والت ذخیره می‌شود.

مزایا و معایب کیف پول مای اتر ولت

پس از معرفی کیف پول مای اتر ولت و بررسی ویژگی‌های مهم آن، نوبت به این می‌رسد که مزایا و معایب آن را باهم مرور کنیم. برخی از نکات مثبت این والت به تفکیک شامل موارد زیر است:

  • قابل استفاده در کنار سایر والت‌های سخت افزاری مثل Ledger Nano S، Trezor
  • امکان دسترسی به سایر والت‌های نرم افزاری مثل Metamask، DigitalBitBox
  • ذخیره نشدن اطلاعات محرمانه کاربران در سرورهای خود
  • امکان مدیریت اتر و توکن‌های ERC-20 به شکل هم‌زمان
  • تعیین محدوده قیمت گس و هزینه در یک تراکنش
  • امکان ایجاد توکن‌های اختصاصی مبتنی بر ERC-20
  • سازگاری با انواع سیستم عامل‌ها و امنیت بالا
تعیین محدوده قیمت گس توسط کیف پول مای اتر ولت

تمام این نکات می‌تواند کیف پول مای اتر ولت را به یک کیف پول خوب و مناسب برای شما تبدیل کند. حال در کنار این ویژگی‌های مثبت این والت هم مانند هر والت دیگری دارای یک سری معایب و نکات منفی است که در ادامه به تفکیک به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • نداشتن خدمات پشتیبانی
  • نداشتن قابلیت تأیید ۲ مرحله‌ای (۲FA)
  • پشتیبانی نکردن از توکن‌های غیر اتریومی
  • سخت بودن نصب و کاربری پیچیده برای تازه کارها
  • پیچیدگی بیشتر نسبت به والت‌های سخت افزاری

طرز کار کیف پول MyEtherWallet

احتمالاً تا کنون متوجه شده‌اید که کیف پول مای اتر ولت نام کیف پول آنلاین و نرم افزاری را دارد اما نوع فعالیت آن کاملاً آفلاین بوده و شبیه به هیچ کدام از والت‌های نرم افزاری دیگر نیست. به عبارتی تمام اطلاعات و دارایی‌های شما به عنوان یک کاربر به جای ذخیره شدن روی سرورهای این والت، روی سیستم خودتان ذخیره می‌شود.

به همین دلیل است که تیم توسعه دهنده و سرورهای این پلتفرم به هیچ عنوان هیچ مسئولیتی را در قبال امنیت دارایی‌های شما نمی‌پذیرد. پس از زمانی که کلید خصوصی برای شما ساخته می‌شود تا آخر، وظیفه محافظت از آن بر عهده خود شما است. به عبارتی شما می‌توانید روی دارایی‌های خود کنترل و اختیار تمام و کمال داشته باشید.

مسئولیت دارایی‌های در والت MyEtherWallet

در نهایت برای کار کردن با کیف پول مای اتر ولت و انجام تراکنش در آن سه نکته مهم و کلی وجود دارد که به ترتیب شامل موارد زیر است:

  • مقدار توکنی که قصد دارید ارسال کنید
  • محدوده گس
  • آدرس حساب شخص گیرنده

شاید برایتان این سؤال پیش آمده باشد که محدوده گس چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت مقدار اتری که برای انجام یک تراکنش در مای اتر ولت باید پرداخت شود را محدوده گس می‌گویند. حال که به طور کامل با چیستی این والت آشنا شدید، قصد داریم در ادامه این مطلب به آموزش کیف پول مای اتر ولت بپردازیم.

آموزش ساخت والت جدید در MyEtherWallet

شرکت MEW برای ساخت و استفاده از کیف پول اتریومی مای اتر ولت، سه راه کلی به کاربران خود پیشنهاد داده است:

  • استفاده از MEWconnect
  • عبارت Mnemonic
  • فایل Keystore/JSON

راه اول که یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند است بهترین و ایمن‌ترین راه است. زیرا دسترسی هکرها به دو مورد دوم بسیار آسان‌تر است. در ادامه به بررسی ای روش‌ها می‌پردازیم.

استفاده از اپلیکیشن MEWconnect

اولین راهی که برای ساخت کیف پول مای اتر ولت وجود دارد، استفاده از اپلیکیشن MEWconnect است. برای اینکار ابتدا باید این برنامه را دانلود کنید. گوشی‌های اندروید می‌توانند از Google Play Store و گوشی‌های آیفون می‌توانند از App Store آن را دانلود کنند. پس از آن باید برنامه را باز کنید تا صفحه نخست آن روی گوشی موبایلتان نمایش داده شود. پس از آن گزینه “Get a New Wallet” را انتخاب کنید.

استفاده از اپلیکیشن MEWconnect از راه‌های استفاده از مای اتر ولت

حال نوبت به انتخاب رمز عبور می‌رسد. به خاطر داشته باشید که بهتر است رمز انتخابی شما بسیار قوی باشد و در عین حال در خاطرتان بماند. بعد از وارد کردن رمز مورد نظر در دو مرحله متوالی، باید گزینه “Start Using MEWconnect” را انتخاب کنید. در این مرحله مشاهده می‌کنید که یک کیف پول MEWconnect جدید برای شما درست شده است که کد منحصر به فرد خود را دارد.

بهتر است پس از این مرحله، برای کیف پول مای اتر ولت جدید خود یک بک‌آپ بسازید. این موضوع امنیت دارایی‌های شما را بالا می‌برد. زیرا به هر حال ممکن است شما کلمات Seed خود را فراموش کنید. پس ابتدا گزینه “Backup” و سپس گزینه “Start” را انتخاب کنید. کلمات Seed به شما نمایش داده می‌شود که بهتر است آن‌ها را در جایی مطمئن یادداشت کنید.

استفاده از عبارت Mnemonic Phrase

برای اینکه اقدام به ساخت کیف پول مای اتر ولت از این روش کنید، باید ابتدا به سایت رسمی این والت با آدرس www.myetherwallet.com بروید. در صفحه نخست این سایت گزینه‌ای تحت عنوان “Create Wallet with Mnemonic Phrase” وجود دارد که باید روی آن کلیک کنید. حال نوبت به قسمت تأمین امنیت والت می‌رسد. در این بخش شما باید یک عبارت ۱۲ یا ۱۴ کلمه‌ای را انتخاب کنید. عبارت انتخابی خود را بنویسید. فلشی در صفحه نشان داده می‌شود که با کلیک کردن روی آن می‌توانید گزینه ۲۴ کلمه‌ای را انتخاب کنید.

استفاده از عبارت Mnemonic Phrase از راه‌های ساخت کیف پول مای اتر ولت

در این قسمت کمی موضوع جالب می‌شود. زیرا شما می‌توانید برای اینکه امنیت کیف پول مای اتر ولت خود را بالا ببرید از یک کلمه اضافی استفاده کنید. انتخاب این گزینه باعث بالا رفتن امنیت عبارت انتخابی شما می‌شود اما در مقابل باعث می‌شود که دسترسی شما به والت‌های دیگر کمی محدود شود. زیرا سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال ممکن است اجازه این کلمه اضافی را ندهند و در این صورت کلید خصوصی شما در آن والت قابل استفاده نخواهد بود. اما اگر این گزینه کلمه اضافی را انتخاب کردید، حتماً آن را در جایی مطمئن یادداشت کنید. چون به هیچ عنوان قابل بازیابی نیست.

حال وارد مرحله آخر ساخت کیف پول مای اتر ولت می‌شویم که در آن باید در یک آزمون شرکت کنید. این آزمون بر اساس ترتیب کلمات پشتیبان طراحی شده است و پس از پشت سر گذاشتن آن با موفقیت، می‌توانید به کیف پول مای اتر ولت خود دسترسی داشته باشید. به خاطر داشته باشید که کلیدهای خصوصی و رمز عبور خود را به هیچ عنوان گم نکنید.

امنیت شما در گرو کلیدهای خصوصی

استفاده از فایل Keystore/JSON

برای ساخت کیف پول مای اتر ولت به روش فایل Keystore هم مانند روش قبل باید ابتدا وارد سایت اصلی myetherwallet شوید. فراموش نکنید که ابتدای لینک عبارت https نوشته شده باشد. حال باید گزینه “Create Wallet” و سپس گزینه “Software” را انتخاب کنید. در این قسمت شما در حال ساخت یک کیف پول نرم افزاری هستید. حال نوبت آن است که عبارت “Keystore file” را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. سپس به مرحله جذاب و مهم انتخاب رمز عبور می‌رسیم. رمز عبور انتخابی شما بهتر است ترکیبی از اعداد و حروف مختلف باشد تا ایمنی لازم را داشته باشد.

پس از انتخاب رمز، پیشنهادهای سایت مای اتر ولت جهت امنیت بیشتر برای شما نمایش داده می‌شود. آن‌ها را با دقت مطالعه کنید و سپس گزینه “Acknowledge & Download” را انتخاب کنید. در این صورت فایل Keystore برای شما دانلود خواهد شد. نکته مهمی که درباره ساخت کیف پول مای اتر ولت به روش Keystore وجود دارد این است که پس از کلیک کردن روی گزینه “Access Wallet” برای دسترسی داشتن به ولت خود باید رمز عبور و فایل Keystore را ارائه دهید.

استفاده از Keystore file یکی از راه‌های نصب کیف پول مای اتر ولت

کیف پول مای اتر ولت؛ ولتی امن برای ERC-20

احتمالاً به عنوان فردی فعال در بازار ارز دیجیتال از اهمیت داشتن یک والت ارز دیجیتال خوب آگاه هستید. کیف پول مای اتر ولت که به عنوان کیف پول اتریومی یا کیف پول کاغذی هم شناخته می‌شود، یک رابط کاربری ساده است. این والت نسبت به سایر کیف پول‌های گرم دیگر از امنیت بیشتری برخوردار است و از ارز دیجیتال اتریوم، توکن‌های ERC-20 و اتریوم کلاسیک پشتیبانی می‌کند.

اگر قصد دارید یک ولت نرم افزاری امن مبتنی بر بلاک چین اتریوم داشته باشید، مای اتر ولت می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. البته در نهایت این شما هستید که باید با توجه به سرمایه، نیاز و هدفی که دارید، ویژگی‌های مثبت و منفی کیف پول‌های مورد نظر خود را بررسی کرده و در نهایت مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

سؤالات متداول

کلیدهای خصوصی در کیف پول‌های ارز دیجیتال چه وظیفه‌ای دارند؟

کلیدهای خصوصی یک سری اعداد و حروفی هستند که همان‌طور که از نامش پیدا است برای هر شخصی منحصر به فرد است. به عبارتی امضای دیجیتال اشخاص است و برای مبادله ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده می‌شود.

کیف پول مای اتر ولت از چه پلتفرم‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

نسخه دسکتاپ کیف پول مای اتر ولت از سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند و در افزونه کروم هم قابلیت دسترسی دارد. نسخه موبایل این والت هم برای سیستم عامل‌های اندروید و IOS در دسترس است.

چگونه از هک شدن کیف پول خود و حملات فیشینگ جلوگیری کنیم؟

استفاده از افزونه کروم و نصب متاسرت (Metacert) و متامسک (MetaMask) می‌تواند به مسدود کردن سایت‌های مخرب کمک کند. چک کردن URL، نصب اد بلاکر (Ad Blocker)، امتناع از وارد کردن اطلاعات در لینک‌های جانبی و اعتماد نکردن به پیام‌ها و لینک‌های ارسالی از طریق ایمیل، توییتر و … جزو راه‌های افزایش امنیت است. اگر شما هم تجربه‌ای از استفاده‌ی این کیف پول دارید برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
د. ر.
د. ر.
1 سال قبل

آیا برای استفاده از این کیف پول نیاز به IP ثابت خارجی هست؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  د. ر.

سلام
وقت شما بخیر
خیر بابت استفاده از وی پی ان (با آی پی ثابت) الزامی وجود ندارد. ضمن اینکه مای اتر ولت یک یک کیف پول غیرمتمرکز است که کاربران کلیدهای خصوصی خود را شخصا نگهداری میکند. بنابراین حتی در صورت عدم سرویس دهی یا هر گونه مشکل دیگری، شما به راحتی با استفاده از عبارات بازیابی کیف پول خود میتوانید داراییتان را روی کیف پول دیگری ایمپورت کنید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا