اخبار بیت کوین

۲۱ دلیل برای صعودی بودن بیت کوین در سال جدید؛ منتظر یک سال رویایی باشیم؟

پس از رشد فوق‌العاده قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳، ممکن است بسیاری از مردم اینطور تصور کنند که فرصت ورود به بازار و خرید بیت کوین برای همیشه از دست رفته است؛ برای خوش‌بینی نسبت به آینده بیت کوین آنقدر دلایل زیاد است که لازم نیست درباره چشم‌انداز صعودی سال ۲۰۲۴ اغراق کنیم. کاهش احتمالی نرخ بهره، تایید احتمالی ETFهای اسپات، هاوینگ، کاهش عرضه، افزایش تقاضا، ورود شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران نهادی، ماهیت، مبانی، بحران احتمالی دلار و ده‌ها مورد دیگر ما را قانع می‌کنند که ۲۰۲۴ همان سال رویایی مورد انتظار است. در این مطلب ۲۱ دلیل برای رشد قیمت بیت کوین در سال آینده را بررسی می‌کنیم. 

به گزارش والکس و به نقل از bitcoinmagazine، با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، چشم‌انداز بیت کوین مجموعه‌ای از تحولات امیدوارکننده را نشان می‌دهد که هر یک به تنهایی احتمال رشد قیمت را افزایش می‌دهند. از هجوم سرمایه‌گذاری‌های نهادی تا تغییرات نظارتی متحول‌کننده همگی نوید بخش یک سال فوق‌العاده هستند.

علاوه بر این، درک ماهیت بیت کوین به عنوان یک دارایی ایمن و غیرمتمرکز و به رسمیت شناختن روزافزون آن به عنوان یک انتخاب منطقی هم از نظر زیست محیطی و هم اجتماعی، پتانسیل این رمزارز را یادآور می‌شود و ثابت می‌کنند که بیت کوین یک گام فراتر از یک سرمایه‌گذاری ساده است. اشتیاق رهبران جهانی و پیشرفت‌های باورنکردنی فناوری نیز به رشد بیت کوین کمک می‌کنند. 

هر یک از این ۲۱ مورد که به آن اشاره شده است، ضمن اینکه به تنهایی نقش قابل توجهی دارند، با قرار گرفتن در کنار سایر عوامل مثبت می‌توانند موقعیت بیت کوین را در اقتصاد جهانی تقویت کنند.

۱. تایید صندوق‌های ETF بیت کوین: انتظار می‌رود که ETFهای اسپات بیت کوین در هفته‌های آتی توسط SEC تایید شوند و میلیاردها دلار تقاضای اضافی به همراه داشته باشند زیرا بیت کوین از طریق یک محصول مالی سنتی (بورس) برای افراد و موسسات قابل سرمایه‌گذاری می‌شود. علاوه‌بر این، ETFها آگاهی را در مورد بیت کوین افزایش می‌دهند و وضوح نظارتی و همچنین حمایت موسسات مالی بزرگ را نیز در پی دارند. پس ETFها با تزریق نقدینگی و افزایش پذیرش بیت کوین می‌توانند باعث رشد قیمت شوند. 

۲. هاوینگ بیت کوین: چهارمین هاوینگ بیت کوین در ماه آوریل (اردیبهشت) از راه می‌رسد. به طور خلاصه هاوینگ عرضه بیت کوین را محدود می‌کند و حتی با ثابت ماندن تقاضا در سطح فعلی نیز باعث رشد قیمت می‌شود. هاوینگ باعث نصف شدن پادشاه ماینرها نیز می‌شود و برای ادامه حیات اقتصادی استخراج‌کنندگان لازم است که قیمت بیت کوین به یک حد قابل قبولی برسد. کاهش عرضه در واقع فشار فروش روی بیت کوین را نیز کاهش می‌دهد و همین امر می‌تواند از سقوط قیمت جلوگیری کند. بعد از هاوینگ ماینرها تنها نیمی از بیت‌کوین‌های موجود در روز را برای فروش دریافت می‌کنند (۹۰۰ بیت کوین در روز). با این حساب آوریل ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) تاریخ‌ساز خواهد شد، زیرا بیت کوین به کمیاب‌ترین دارایی در جهان (بالاترین دارایی سهام به جریان) تبدیل می‌شود و برای اولین‌بار این عنوان را از طلا خواهد گرفت.

۳. کاهش بیت کوین در صرافی‌ها: سال آینده و بعد از هاوینگ، صاحبان نقدینگی احتمالا بیت کوین‌های بیشتری را به کیف پول خود وارد می‌کنند. به طور خاص، بیت‌کوین به جای نگهداری و خرید و فروش در صرافی‌ها بیشتر به کیف پول‌های شخصی منتقل خواهد شد. همین مساله خود باعث کاهش عرضه و کاهش فشار فروش می‌شود. در چنین شرایطی، خریدها تاثیر بیشتری روی قیمت خواهند داشت. وقتی یک واحد تجاری ۱ میلیارد دلار بیت‌کوین می‌خرد، ارزش بازار بیت‌کوین بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش می‌یابد، زیرا این خرید بر قیمت به سمت بالا تاثیر می‌گذارد.

news-21-reasons-btc-is-bullish-in-2024

۴. قانونی‌تر شدن بیت کوین: هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB)، نهادی است که استانداردهای مالی را برای شرکت‌های فعال در ایالات متحده تنظیم می‌کند. در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) این نهاد به حسابداری با ارزش منصفانه برای بیت کوین رای داد. این تغییر به این معنی است که شرکت‌ها می‌توانند بیت کوین را به قیمت بازار در ترازنامه خود نگه دارند و بنابراین می‌توانند سودهای محقق نشده را تشخیص دهند، به‌جای اینکه مجبور باشند آن را به عنوان یک کالای نامشهود در نظر بگیرند و از مدل کاهش ارزش پیروی کنند. این یک پیشرفت قابل توجه است، زیرا این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا در زمان افزایش دارایی بیت کوین، درآمد و ارزش ویژه خود را افزایش دهند. این تغییر، بیت‌کوین را برای شرکت‌ها جذاب‌تر می‌کند، نه تنها به این دلیل که می‌توانند نتایج مالی مطلوب‌تری را هنگام افزایش بیت‌کوین نشان دهند، بلکه به این دلیل که حرکت FASB می‌تواند به عنوان مشروعیت بخشیدن به بیت‌کوین به عنوان یک طبقه دارایی تلقی شود.

۵. تصویب قوانین حامی بیت کوین: صندوق اقدام ساتوشی، یک سازمان غیرانتفاعی است و در زمینه اطلاع‌رسانی به سیاست‌گذاران و تنظیم‌کننده‌ها در مورد بیت‌کوین فعالیت می‌کند. مهم‌ترین هدف این صندوق در سال ۲۰۲۴، حمایت از تصویب قوانین حامی بیت‌کوین در ۱۰ ایالت مختلف در ایالات متحده است. وضوح بیشتر مقررات، سرمایه‌گذاری‌های سازمانی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود افراد با خیال راحت‌تری به بازار بیت کوین ورود کنند. در نهایت این مساله به رشد پذیرش و افزایش تقاضا منجر می‌شود. 

۶. افزایش اعتماد برای انباشت بیت کوین: پذیرش و مقبولیت بیت کوین رشد قابل توجهی داشته است و این مسیر در سال آینده نیز دنبال می‌شود اما لازم است بدانیم که اکنون تعداد آدرس‌هایی با ۱ بیت کوین کامل اکنون به بالاترین حد خود رسیده است. به طور مشابه، آدرس‌هایی با بیش از ۰.۱ بیت کوین و آدرس‌هایی با بیش از ۰.۰۱ بیت کوین نیز در بالاترین سطح خود قرار دارند که همین مساله افزایش اعتماد را تایید می‌کند. 

۷. رکوردشکنی هش ریت بیت کوین: هش‌ریت بیت‌کوین اکنون به بالاترین حد خود یعنی ۵۰۰ EH/s رسیده است و وضعیت آن را به عنوان امن‌ترین شبکه تمام دوران تقویت می‌کند. 

۸. کاهش نوسانات بیت کوین: امسال نوسانات بیت کوین روند نزولی داشته است. نوسانات کم برای یک دارایی به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که به نسبت بازده به نوسان نگاه می‌کنند (به عنوان مثال، نسبت شارپ یا نسبت سورتینو) مهم است. بیت کوین با بازدهی بالا و نوسانات نسبتا کم، جذابیت خود را برای سرمایه‌گذاران تقویت می‌کند.

۹. کاهش همبستگی بیت کوین با سایر دارایی‌ها: همبستگی بیت کوین با طبقات دارایی سنتی به پایین‌ترین حد خود رسیده است. همبستگی کم با سایر طبقات دارایی، بیت کوین را به یک افزودنی بسیار جذاب برای هر سبد سرمایه‌گذاری سنتی (مانند صندوق‌های تامینی، صندوق‌های بازنشستگی، دفاتر خانواده) تبدیل می‌کند، زیرا به مدیران دارایی این امکان را می‌دهد که نوسانات سبد خود را کاهش دهند و در عین حال بازده مورد انتظار خود را بیشتر کنند. 

۱۰. افزایش تمرکززدایی: انتظار می‌رود تمرکززدایی بیت کوین در فعالیت‌های استخراج آن افزایش یابد. به عنوان مثال، برخی رهبران حوزه مانند جک دورسی میلیون‌ها دلار در یک استخر استخراج غیرمتمرکز بیت‌کوین به نام OCEAN سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگرچه ممکن است تاکنون سرمایه‌گذاری کوچکی باشد اما سایر ماینرها را به پیروی از آن دعوت می‌کند. تمرکززدایی بیشتر پروتکل، خطرات آن را کاهش می‌دهد و بنابراین ارزش آن را بیشتر می‌کند. 

۱۱. عملیاتی شدن راه‌حل‌های لایه ۲: راه حل های لایه ۲ مثل شبکه لایتنینگ، بالاخره مقیاس پذیر می‌شوند و بیت کوین را قادر می سازند تا به عنوان یک وسیله مبادله استفاده شود. این تراکنش‌های آنی تقریبا بدون هزینه را ممکن است فراهم کند. به طور خاص، پذیرش لایتنینگ از تابستان ۲۰۲۱ به میزان ۱۰ برابر افزایش یافته است. با این عملکرد جدید، بیت کوین به عنوان یک دارایی در سال ۲۰۲۴ بسیار متفاوت‌تر و برتر از بیت کوین به عنوان دارایی در سال‌های گذشته خواهد بود. این نشان می‌دهد که بیت کوین هر روز در رقابت با خود به سمت قله حرکت می‌کند. 

۱۲. افزایش سرمایه‌گذاری بلند مدت روی بیت کوین: موجودی بیت کوین در صرافی‌ها در حال کاهش است زیرا مردم اهمیت نگهداری بیت کوین را درک کرده‌اند. در طول سال جاری میلادی بسیاری از سرمایه‌گذاران بدون توجه نسبت به اخبار منفی، به حفظ بیت کوین خود ادامه دادند. علاوه بر بحث اعتماد، این می‌تواند نشانه‌ای از افزایش استفاده واقعی‌تر از بیت کوین نیز باشد. 

۱۳. کاهش سفته بازی: در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان) بیت کوین به یک رکورد جدید رسید. ۷۰ درصد بیت کوین‌ها بیش از ۱ سال حرکت نکرده‌اند و این پیشرفت با وجود دو برابر شدن قیمت بیت کوین در آن دوره اتفاق افتاد. یعنی حتی با توجه به رشد قیمت، مردم تمایلی به فروش دارایی خود نداشتند. این مساله علاوه بر اینکه بار دیگر افزایش ایمان به پادشاه کریپتو را تایید می‌کند، از این نظریه نیز حمایت می‌کند که سفته بازی در بیت کوین در حال کاهش است و تمایل به نگهداری بلندمدت افزایش پیدا کرده است.

 14. شاخص ESG: این شاخص مخفف سه حرف اول محیط زیست (Environment)، جامعه و وظایف اجتماعی (Social) و حاکمیت و مدیریت (Governance) است. اکنون شاخص ESG برای بیت کوین بهتر از گذشته است. از دسترسی افراد غیربانکی به خدمات مالی گرفته تا کاهش انتشار متان، ایجاد انگیزه برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و تثبیت شبکه‌های برق، نشریات معتبر و رسانه‌های سنتی به طور فزاینده‌ای این جنبه‌های مثبت بیت کوین را پوشش می‌دهند که احتمالا باعث جلب توجه بیشتر مردم به این دارایی می‌شود.

۱۵. افزایش علاقه مدیران سنتی به بیت کوین: مدیران قدیمی و علاقمندان به بازارهای مالی سنتی اخیراً طرفدار بیت کوین شده‌اند. یکی از بزرگترین تحولات سال ۲۰۲۳ چرخش ۱۸۰ درجه‌ای لری فینک در مورد بیت کوین بود. از نامیدن بیت کوین به عنوان شاخص پولشویی در سال ۲۰۱۷ تا رسیدن به جایی که صراحتا از بیت کوین دفاع می‌کند! فینک به عنوان مدیرعامل شرکت بلک راک به شدت پیگیر راه‌اندازی صندوق ETF اسپات است. به طور مشابه، جورین تیمر مدیر Global Macro در Fidelity، نیز از بیت کوین دفاع کرده و آن را حفاظی در برابر تحقیر پولی و طلای دیجیتال معرفی کرده است. 

news-21-reasons-btc-is-bullish-in-2024

۱۶. تفاوت بیت کوین نسبت به سایر رمزارزها: برتری بیت کوین نسبت به سایر دارایی‌های رمزنگاری شده اکنون کاملا مشخص است. حتی از نگاه گری گنسلر رییس کمیسیون بورس ایالات متحده، بیت کوین مانند بسیاری از رمزارزها اوراق بهادار نیست. با اعمال مقررات آتی که احتمالا از این موضع حمایت می‌کند، موقعیت منحصر به فرد بیت کوین بار دیگر برجسته خواهد شد.

 17. ذخیره بیت کوین توسط دولت‌ها: بیت کوین در السالوادور به رسمیت شناخته شده است. حاکمان این کشور سرمایه‌گذاری سنگینی روی بیت کوین انجام داده‌اند. این خبر تازه‌ای نیست. اما بعد از رسیدن بیت کوین به ۴۳ هزار دلار در روزهای گذشته، این کشور سود عظیمی را به دست آورد. اگر افزایش پذیرش بیت کوین ادامه یابد، احتمال اینکه دولت‌ها بیت کوین را نیز مانند طلا ذخیره کنند وجود دارد. 

۱۸. به قدرت رسیدن سیاستمداران حامی بیت کوین: یک اقتصاددان طرفدار بیت کوین اخیرا رئیس جمهور آرژانتین شده است. ویدیوهای خاویر مایلی در حال حاضر در فضای مجازی پخش می‌شود و او اقتصاد سوسیالیستی و ارزهای فیات را محکوم می‌کند. به عنوان مثال، مصاحبه او با تاکر کارلسون در اواسط سپتامبر ۲۰۲۳، با بیش از ۴۰۰ میلیون بازدید، یکی از پربازدیدترین ویدیوها در پلتفرم X است. مایلی دستور داده است که بانک مرکزی این کشور باید جمع شود. هنوز معلوم نیست بیت کوین در آرژانتین نیز رسمیت بیشتری پیدا خواهد کرد یا نه. 

news-21-reasons-btc-is-bullish-in-2024

۱۹. انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده: چندین نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده متعهد شدند که بیت کوین را به عنوان موضوعی در انتخابات ۲۰۲۴ مطرح کنند. راماسوامی، کندی جونیور و دیسانتیس از جمله حامیان بیت کوین هستند. اینکه چه کسی وارد کاخ سفید می‌شود بسیار مهم و تعیین کننده است اما پرداختن به بیت کوین در مناظرات انتخاباتی نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بحث درباره بیت کوین در کمپین‌های انتخاباتی، به آشنایی بیشتر جامعه کمک می‌کند. 

۲۰. ارتقای تپ روت بیت کوین و سایر پیشرفت‌ها: آپدیت بیت کوین به نام Taproot امکان اجرای قراردادهای هوشمند را مستقیما روی بلاک چین بیت کوین فراهم می‌کند. تپ روت نه تنها کارایی تراکنش‌ها را ساده می‌کند، بلکه پتانسیل اجرای عملکردهای پیچیده را نیز فراهم می‌کند. این پیشرفت قلمرو جدیدی از امکانات را برای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و سایر برنامه‌ها معرفی می‌کند. چنین تحولاتی در سال ۲۰۲۴ می‌توانند به نقطه عطف مهمی تبدیل شوند. 

۲۱. بیت کوین فراتر از پول است: در موج پذیرش بیت کوین، ممکن است مشخص شود که این رمزارز بسیار بیشتر از یک پول ساده است. به عنوان مثال، زمانی که جیسون لوری کتاب پرفروش Softwar خود را در اوایل سال جاری منتشر کرد، این کتاب آگاهی را در مورد پتانسیل بیت کوین بسیار فراتر از بازارهای پولی و مالی افزایش داد. به طور خاص، امنیت بیت کوین را می‌توان نه تنها برای اطلاعات مالی، بلکه به عنوان یک پروتکل امنیت سایبری نیز مورد استفاده قرار داد که ممکن است به یک ضرورت استراتژیک برای امنیت ملی همه کشورها تبدیل شود. همانطور که هال فینی در ۵ دسامبر ۲۰۱۰ توضیح داد که بیت کوین یک پایگاه داده جهانی، غیرمتمرکز و در عین حال ثابت است و از خوانندگان دعوت کرد تا برنامه‌های کاربردی بسیاری را برای چنین پایگاه داده‌ای در نظر بگیرند. در حالی که این ایده هنوز در مراحل اولیه است، بذر کاشته شده و چشم‌اندازی قابل توجه در حال رشد است. هیچ‌کس تاریخ برداشت را نمی‌داند، اما زمانی که فرا می‌رسد، انتظار می‌رود که دورانی از نوآوری و شکوفایی بی‌سابقه را رقم بزند.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
bitcoinmagazine.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا