اخبار بیت کوین

تاثیر هاوینگ بیت کوین روی هزینه استخراج و قیمت آن چیست؟

گلس نود (Glassnode) هشدار می‌دهد که اگر قیمت بیت‌ کوین پس از رویداد هاوینگ (Halving) در سال ۲۰۲۴ زیر ۳۰ هزار دلار باقی بماند، ماینرهای بیت‌ کوین ممکن است عواقب اقتصادی «طاقت‌فرسایی» را تجربه کنند.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، اوردینال‌های بیت‌ کوین (Bitcoin Ordinals) در حال حاضر سود ماینرها را افزایش می‌دهند، اما در بررسی‌های جدید هشدار داده شده که دوران «فشار بر درآمد» روز به روز نزدیک‌تر می‌شود.

شرکت تجزیه و تحلیل گلس نود در جدیدترین نسخه از خبرنامه هفتگی خود به نام «The Week On-Chain»، مشکلات جدیدی را پس از نصف شدن پاداش استخراج بلوک‌های بیت‌ کوین برای میانرها پیش‌بینی کرده است.

هاوینگ بیت‌ کوین برای ماینرها ممکن است «طاقت‌فرسا» باشد

رقابت ماینرهای بیت‌ کوین در حال افزایش است، چرا که هش ریت (Hash Rate) – تخمینی از توان پردازشی که به بلاک چین ارسال می‌شود – در سطح‌های بی‌سابقه‌ای قرار دارد.

چنین چیزی نشان‌دهنده شرایط بی‌سابقه‌ای برای ماینرهاست که در سطوح فعلی قیمت بیت‌ کوین برای کسب درآمد تلاش می‌کنند.

اینسکریپشن‌های اوردینال نقش کمک‌کننده‌ای دارند، چرا که به‌عنوان «فیلر» به حساب می‌آیند و به واسطه آنها فضای بلوکی خالی به منبع درآمدی برای ماینرها تبدیل می‌شوند.

این شرکت نوشته است:

طبیعی است که افزایش تقاضا برای فضای بلوکی تأثیر مثبتی روی درآمد ماینرها خواهد گذاشت.
نمودار میانگین هش ریت بیت کوین (میانگین متحرک ۷ روزه)
نمودار میانگین هش ریت بیت کوین (میانگین متحرک ۷ روزه)

درآمد دریافتی از کارمزد‌ها در مقایسه با کاهش‌هایی که در بازارهای نزولی بیت کوین مشاهده شده بود بین ۱ تا ۴ درصد افزایش داشته است، اما معیارهای تاریخی همچنان در سطوح قابل قبولی قرار دارند.

همچنین در مقاله آنچین هفتگی گلسنود به این نکته اشاره شده است:

در همین حین، میزان هش ریتی که برای این پاداش‌ها رقابت می‌کنند، از ماه فوریه ۵۰٪ افزایش یافته است، چرا که تعداد ماینرها بیشتر شده و دستگاه‌های ASIC جدیدتری برای استخراج وارد عمل شده‌اند.

افزایش این چنینی هش ریت، شرایط را برای زورآزمایی آتی ماینرها پایه‌گذاری می‌کند. در آوریل ۲۰۲۴، پاداش ماینرها برای استخراج هر بلوک ۵۰٪ کاهش خواهد یافت و این یعنی «هزینه تولید» هر واحد بیت‌ کوین دو برابر می‌شود. هزینه تولید بیت کوین در حال حاضر حدود ۱۵ هزار دلار است و این مقدار به بیش از ۳۰ هزار دلار خواهد رسید – یعنی بالاتر از قیمت فعلی.

گلس نود با مقایسه انتشار و سختی استخراج، دو مدل را برای تخمین قیمتی که ماینرها به طور مجموع در شرایط قرمز قرار می‌گیرند ارائه داده است.

محققان در توضیحات خود گفتند:

با این مدل، ما تخمین می‌زنیم که قیمت کسب بیت کوین برای پربازده‌ترین ماینرهای شبکه در حدود ۱۵،۱۰۰ هزار دلار قرار دارد. با این وجود، منحنی بنفش نمایانگر «دو برابر شدن» این سطح به ۳۰،۲۰۰ دلار در روزهای پس از هاوینگ است که احتمالاً بیشتر بازار ماینینگ را در فشار درآمدی طاقت‌فرسایی قرار می‌دهد.
سختی بیت کوین در مدل قیمتی انتشار BTC
سختی بیت کوین در مدل قیمتی انتشار BTC

مدل پیشین، متوسط قیمت کسب بیت کوین توسط ماینرها را در ۲۴،۳۰۰ دلار به ازای هر BTC تخمین زده بود، این یعنی حدود ۸٪ زیر قیمت اسپات بیت کوین تا تاریخ ۲۸ سپتامبر.

مدل عقب‌نشینی سختی بیت کوین
مدل رگرسیون سختی بیت کوین

محرک‌های قیمت بیت‌ کوین

اما گروهی دیگر از مردم نسبت به نحوه برخورد ماینرها با شرایط پسا هاوینگ خوشبین‌تر هستند.

تحلیل‌گری به نام Filbfilb، هم‌بنیان‌گذار مجموعه معاملاتی DecenTrader، در مصاحبه خود با وب‌سایت Cointelegraph در این ماه گفته بود که ماینرها پیش از وقوع هاوینگ بیت کوین، ممکن است انباشت BTC را افزایش دهند.

او در پست X (توییتر سابق) خود در ماه آگوست نوشت:

انگیزه ماینرها این است که مطمئن شوند قیمت قبل از هاوینگ به حد قابل قبولی بالاتر از هزینه استخراج نهایی قرار دارد.
نمودار BTC/USD با داده‌های انباشت ماینرها
نمودار BTC/USD با داده‌های انباشت ماینرها

در ادامه آمده است:

برای ماینرها (چه به طور آگاهانه در این باره تبانی کنند یا خیر) انگیزه مهم تمامی آنها این خواهد بود که قبل از اینکه درآمد نهایی عملاً نصف شود، قیمت‌ها افزایش یابد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
cointelegraph
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا