بلاکچین

پروتکل اوردینال چیست؟ ثبت اطلاعات روی ساتوشی با Ordinals protocol

شاید پیوند شبکه بیت کوین و ان‌اف‌تی‌ها کمی برایتان عجیب یا حتی دور از ذهن باشد، اما در دنیای بلاکچین هیچ کاری انجام نشدنی نیست! اوردینال، پروتکلی است که به‌تازگی فعالیت خود را روی شبکه بلاکچین بیت کوین آغاز کرده و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از آن، NFTهای موردنظر خود را روی این شبکه ایجاد کنند. در این مقاله پروتکل اوردینال، چگونگی کارکرد، مزایا و معایب آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

معرفی پروتکل اوردینال

اوردینال پروتکل در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرد و هدف آن جذب کاربران بیشتر و ایجاد انگیزه در ماینرها برای فعالیت و بالابردن امنیت شبکه بود. این پروژه به توکن‌های ان اف تی اجازه می‌دهد تا بدون هیچ‌گونه محدودیتی در شبکه بیت کوین ذخیره شوند.

این پروژه توسط کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) یک برنامه نویس حرفه‌ای و علاقه‌مند به Bitcoin طراحی شده است. به گفته کیسی، او از ابتدای پیدایش و آغاز کار NFTها به دنبال چیزی متفاوت بود. به همین دلیل از اوایل سال ۲۰۲۲ تلاش‌های خود را برای خلق پروتکل اوردینال آغاز کرد تا تغییری بزرگ در زمینه تولید توکن‌های غیرقابل‌تعویض ایجاد کند. او در سال ۲۰۲۳ موفق شد پروژه محبوب خود را به سرانجام برساند. رودارمور اعتقاد دارد در واقع ساتوشی هنگام ایجاد اولین بلاک بیت کوین، اوردینال را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید ساتوشی کیست؟

بررسی چگونگی کارکرد پروتکل اوردینال

هر واحد بیت کوین به صد میلیون ساتوشی تقسیم می‌شود. پروتکل اوردینال به افرادی که نودهای بیت کوین را اجرا می‌کنند، اجازه می‌دهد تا اطلاعات را در هر ساتوشی نوشته و چیزی به نام اوردینال را ایجاد کنند. جالب است بدانید که داده‌های نوشته شده می‌توانند نوعی قرارداد هوشمند باشند که به کاربران اجازه استفاده از NFTها را می‌دهند.

در این روش برخلاف اتریوم که تمام داده‌ها را روی فضای ابری یا سرور مالک قرارداد ذخیره می‌کند، تمام داده‌ها روی بلاکچین نوشته می‌شوند. علاوه بر این از تپ روت به‌عنوان داده‌های شاهد استفاده می‌شود که هزینه نوشتن آن‌ها بسیار کمتر از حالت استاندارد است. در نتیجه، هزینه استفاده و ساخت چنین توکن‌هایی بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود.

شماره ‌سریال اوردینال چیست؟

این اعداد نوعی طرح شماره‌گذاری است که این امکان را فراهم می‌کند تا ساتوشی‌ها را انتقال دهید و در صورت لزوم، آن‌ها را ردیابی کنید. آن‌ها به ترتیب استخراج، شماره‌گذاری شده و از ورودی به خروجی منتقل می‌شوند تا در شبکه اختلالی ایجاد نشود و ترتیب دریافت آن‌ها حفظ شود. لازم به ذکر است که شماره‌گذاری به ترتیب استخراج ساتوشی و انتقال به اولویت ورود و خروج تراکنش‌ها وابسته است.

بررسی امنیت پروتکل اوردینال

امنیت پروتکل اوردینال

حامیان این پروژه معتقند وجود این پروتکل برای شبکه مفید است؛ زیرا ادغام ان اف تی‌ها در بلاکچین بیت کوین، امنیت شبکه را افزایش می‌دهد. در نتیجه سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کند.  البته برخی دیگر نیز اعتقاد دارند گنجاندن NFTها در بلاکچین بیت کوین تأثیری منفی بر میزان تراکنش‌ها می‌گذارد و صرفاً به دلیل بهبود امنیت نباید از Ordinals protocol استفاده کرد.

ممکن است این پروتکل، چالشی جدید بین توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان شبکه ایجاد کند؛ زیرا گروه اول به دنبال حفظ مفهوم اصلی شبکه و گروه دوم به دنبال کسب درآمد بیشتر از کمیسیون‌های تأیید تراکنش‌ها هستند. با همه این تفاسیر می‌توان از اوردینال‌ها به‌عنوان یک افزونه ارگانیک استفاده کرد که موجب بهبود شبکه بیت کوین می شود. 

بررسی مزایا و معایب Ordinals protocol

پس از اینکه با این شبکه و نحوه کارکرد آن آشنا شدیم، قصد داریم مزایا و معایب پروتکل اوردینال را بررسی کنیم.

بررسی مزایا:

ایجاد یک بازار جدید: باتوجه‌به محدودیت توکن‌های شبکه بیت کوین، پروژه اوردینال توانست بازاری جدید ایجاد کند و راهی تازه برای کسب درآمد استخراج‌کنندگان به وجود آورد. این باعث علاقه بیشتر به فعالیت در شبکه و در نتیجه امنیت بیشتر می‌شود.

جلب‌توجه و علاقه مجدد کاربران: در سال‌های اخیر، بیت کوین به‌عنوان طلای دیجیتال شناخته می‌شود و بسیاری از افراد به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به آن نگاه می‌کنند. پروتکل اوردینال موجب شد تا سطح فعالیت در شبکه افزایش یابد و کسانی که علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این شبکه نداشتند، نظرشان جلب شود.

ذخیره داده‌ها به‌صورت غیرمتمرکز: برخلاف NFTهای موجود در شبکه اتریوم که روی فضای ابری و سیستم شخص ثالثی نگهداری می‌شوند، اوردینال‌ها کاملاً روی شبکه ذخیره شده و مشکل حفظ حریم خصوصی را به طور کامل برطرف می‌کنند.

اوردینال بر بستر بیت کوین

بررسی معایب:

دانش فنی بالا: برای استفاده از ان اف تی‌ها و توسعه آن‌ها باید دانش و مهارت بسیار بالایی داشته باشید که موجب عدم استقبال بسیاری از افراد می‌شود.

نبود زیرساخت کافی: مشکل دیگر پروتکل اوردینال، نبود زیرساخت و شبکه مناسب برای تأیید تراکنش‌ها و انجام سریع درخواست‌ها است. همین موضوع باعث می‌شود احتمال کلاهبرداری به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

افزایش تقاضا: ان اف تی‌های تولید شده در این روش، ده برابر بیشتر از تراکنش‌های معمولی فضای یک بلوک را اشغال می‌کنند. ازآنجایی‌که ثبت و انجام این داده نسبتاً ارزان است، بیشترشدن تقاضا برای آن می‌تواند میزان تراکنش‌ها را افزایش دهد. در نتیجه ممکن است برای تأیید آن‌ها چندین ساعت زمان لازم باشد و کاربران مجبور به پرداخت کارمزدهای چند صددلاری شوند.

آینده اوردینال پروتکل

پروتکل اوردینال پروژه‌ای نسبتاً جدید است که روی شبکه بیت کوین راه‌اندازی شده و بسیاری از کاربران را مجاب کرده که از آن استفاده کنند؛ زیرا امنیت بالایی دارد و به معنای واقعی غیرمتمرکز است. پس می‌توان آینده این پروتکل را روشن دانست و به‌عنوان یک روش مناسب برای ایجاد قراردادهای هوشمند از آن استفاده کرد. نظر شما درباره این تغییر در شبکه بیت کوین چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
litebit.eu
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا