اخبار بیت کوین

بازیابی قیمت بیت کوین در خطر است؟ از تقویت شاخص دلار تا خروج سرمایه از GBTC

با تقویت شاخص دلار آمریکا و ادامه فروش سهام GBTC شرکت گری‌اسکیل (Grayscale)، قیمت بیت کوین با چالش‌های جدیدی روبرو شده است. برخی از احتمال ریزش قیمت تا ۳۴ هزار دلار خبر می‌دهند اما سقوط یا صعود را تنها زمان مشخص می‌کند.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، معامله‌گران بیت‌ کوین به دنبال ریزش فعلی بازار با مشکلات جدیدی روبرو شده‌اند، زیرا صندوق‌های قابل معامله در بورس (صندوق ETF) بیت‌ کوین که اخیراً راه‌اندازی شده‌اند، نتوانستند قیمت را تا سطوح مورد نظر آن‌ها افزایش دهند. علاوه بر جریان خروجی ادامه‌دار صندوق GBTC بیت کوین که بر قیمت BTC تأثیر می‌گذارد، فعالان بازار اکنون با یک مشکل دیگر نیز روبرو شده‌اند که آن هم چیزی نیست جز قدرت گرفتن دلار ایالات متحده.

ریکاوری شدید دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا (DXY) که عملکرد دلار این کشور را در برابر مجموعه‌ای از ارزهای خارجی برتر دنبال می‌کند، در پی انتشار داده‌های اقتصادی دلگرم‌کننده ایالات متحده، نسبت به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ ۲۷ دسامبر (۶ دی)، یعنی ۱۰۰/۶۱۷، تقریباً ۲/۷۱ درصد رشد کرده است.

خرده‌فروشی، شاخص تولید فدرال رزرو فیلادلفیا و ادعای بیکاری هفتگی، همگی به سود شاخص دلار آمریکا منتشر شدند و آن را به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۴ یعنی محدوده ۱۰۳/۶۵ تا ۱۰۳/۷۰ رساندند.

داده‌های اداره سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد که خرده‌فروشی در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر تا دی ۱۴۰۲) رشد ۰/۶ درصدی را ثبت کرده، در حالی که انتظار می‌رفت ۰/۴ درصد رشد را تجربه کند. همچنین رشد خرده‌فروشی در دوره قبل برابر با ۰.۳ درصد بوده است.

ریکاوری دلار با احیای بازدهی ایالات متحده در همه سطوح (خزانه‌داری و اوراق قرضه) مرتبط بوده است. به طور کلی، این امر را می‌توان واکنشی به کمتر شدن انتظارات مردم و کارشناسان برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در اوایل ماه مارس سال جاری (فروردیین ۱۴۰۳) برشمرد.

از دیدگاه تکنیکال، به نظر می‌رسد که شاخص دلار آمریکا به دلیل شکل‌گیری یک الگوی کلاسیک V شکل بیش از ۱/۱۲ درصد رشد داشته است.

نمودار ۱ روزه شاخص دلار آمریکا
نمودار ۱ روزه شاخص دلار آمریکا

اگر DXY با موفقیت خط گردن خود در سطح ۱۰۴/۵۶ را به سمت بالا بشکند، احتمال ریکاوری طولانی‌مدت آن به سمت سطح ۱۰۷ طی چند ماه آینده بیشتر خواهد بود.

خروج عظیم بیت کوین از صندوق GBTC

از زمانی که ETF بیت کوین در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) آغاز به کار کرد، جریان خروجی عظیمی از GBTC مشاهده شده است. به دنبال تبدیل صندوق GBTC گری‌اسکیل به یک ETF اسپات، مقدار قابل‌توجهی بیت کوین، تقریباً ۳۸ هزار BTC، از دارایی‌های GBTC حذف و خارج شده است.

توییت cc15

تنها در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) خروجی این صندوق گری‌اسکیل به ۴۸۴ میلیون دلار رسید، چرا که هولدرهای GBTC از گزینه بازخرید سرمایه خود استفاده کردند.

پیتر شیف (Peter Schiff)، اقتصاددان محبوب و منتقد بیت کوین، در بیانیه اخیر خود گفت که با وجود تایید ETF بیت کوین، قیمت BTC به دلیل خروج سرمایه‌گذاران از محصول GBTC گری‌اسکیل افزایش نمی‌یابد. به گفته او، علیرغم اینکه حجم ورودی‌ها به طور کلی بیشتر بوده، اما تأثیر آن بر بازار بیت کوین محدود به نظر می‌رسد.

قیمت بیت کوین می‌تواند تا ۳۴ هزار دلار اصلاح داشته باشد

علی مارتینز (Ali Martinez)، تحلیلگر بازار کریپتو، به حرکت قیمت بیت کوین در یک کانال صعودی از اواخر سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است. به گفته مارتینز، اصلاح فعلی بیت کوین به دلیل ریجکت شدن آن از مرز بالایی کانال مذکور در سطح ۴۸ هزار دلار بوده است.

توییت مارتینز

این تحلیلگر یک اصلاح را برای بیت کوین پیش‌بینی کرده و فکر می‌کند که قیمت تا مرز پایینی خود در ۳۴ هزار دلار کاهش خواهد یافت.

با این حال، شرکت ارائه‌دهنده داده‌های بازار سنتیمنت (Santimet) گفته که بازار هنوز در مورد تأثیر بلندمدت ETF بیت کوین خوش‌بین است.

این شرکت نمودار زیر را در X منتشر کرد و افزود:

ترس از دست دادن فرصت یا همان فومو (FOMO) در پی تایید ETFها احتمالاً به ایجاد یک سقف برای بازار کمک کرده است. برخی از کارشناسان بر این باور بودند که بازار پیش از این هم تایید این صندوق‌ها را در نظر گرفته بود و معامله‌گران تا حدودی در آن زمان انتظار این اخبار را می‌کشیدند.
عملکرد قیمت بیت کوین
عملکرد قیمت بیت کوین

پس از اینکه بیت کوین با یک ریزش ۱۶/۹ درصدی از ۴۹ هزار دلار در هفته گذشته به ۴۰،۶۰۰ دلار رسید، سنتیمنت گفت که مردم ممکن است عباراتی مانند «کلاهبرداری و فاجعه» را به این ETFها نسبت دهند.

به اعتقاد سنتیمنت، اگر احساسات منفی حول فاکتوری که در ابتدا قیمت‌ را افزایش داده بود، بیشتر شود، احتمالاً باید منتظر فروش گروهی از معامله‌گران بی‌تجربه باشیم.

Filbfilb، موسس مجموعه معاملاتی DecenTrader در آخرین توییت خود مورخ ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) زنگ خطر سقوط بیت کوین به پایین‌ترین سطح ماهانه خود را به صدا درآورد.

او در تایم فریم سه روزه این نگرانی را مطرح کرده است.

به گفته Filbfilb، وقتی قیمت در نمودار سه‌روزه از میانگین متحرک ساده ۵۰ دوره‌ای (SMA) خود عبور می‌کند، احتمال گسترش روند نزولی وجود خواهد داشت. این نمودار تا بالاترین رکورد قیمتی بیت کوین یعنی ۶۹ هزار دلار که در نوامبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) به دست آمده بود را شامل می‌شود.

این تحلیلگر گفت:

کندل سه‌روزه قرمز با شکست رو به پایین میانگین متحرک ساده ۵۰ دوره‌ای ایجاد شده است. تنها چند نمونه از این اتفاق در گذشته نیز رخ داده است.
نمودار ۳ روزه BTC/USD با میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه
نمودار ۳ روزه BTC/USD با میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه
این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا