اخبار بیت کوینتحلیل ارزهای دیجیتال

چه انتظاری از قیمت بیت کوین در قبل و بعد از هاوینگ داشته باشیم؟

در این مطلب یک چشم‌انداز احتمالی برای بیت کوین در سال ۲۰۲۴ ترسیم شده است. تحلیل پیش‌رو از قیمت بیت کوین عمدتا مبتنی بر جنبه تکنیکال است و رویدادهای کلان یا ژئوپلیتیکی که می‌توانند بر مسیر حرکت این دارایی دیجیتال تأثیر بگذارند، مورد بحث قرار نمی‌گیرند. در ضمن نکات ارائه‌شده صرفاً از زبان filbfilb، تحلیلگر بازارهای مالی بوده و تضمینی بر درست بودن آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش والکس و به نقل از decentrader، قیمت بیت کوین به کمک هیجانات پیرامون تایید صندوق ETF اسپات در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۱ دی سال جاری) به سقف ۴۹ هزار دلار یعنی بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) رسید. این دلایل برای ریزش بیت کوین ارائه شده‌اند:

  • رسیدن قیمت به سطح ۶۱/۸ درصدی اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی در بازار خرسی (پیش از تمامی هاوینگ‌های قبلی رخ داده است)
  • تارگت تکنیکالی بیت کوین در کف الگوی فنجان و دسته
  • استراتژی «فروش خبر» معامله‌گران

بیت کوین به واسطه خروج سرمایه از صندوق ETF شرکت گری‌اسکیل یعنی GBTC، به پولبک خود ادامه داد و فروش تقریباً ۲۰ هزار BTC از طرف صرافی ورشکسته FTX نیز به ریزش بیشتر آن کمک کرد. با این حال، به دنبال کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت به سطح ۳۸،۵۰۰ دلار، به نظر می‌رسد که هم بیت کوین و هم جریان سرمایه ETFها به یک ثبات رسیده‌اند.

نمای بلندمدت بازار

حدود ۷۵ روز تا هاوینگ بعدی بیت کوین باقی مانده است. در ادامه، وضعیت فعلی بازار را ارزیابی و تحولات بالقوه را برای چند ماه آینده پیش‌بینی خواهیم کرد.

نمودار ۳ روزه BTCUSD
نمودار ۳ روزه BTCUSD

هاوینگ بیت کوین

حدود ۷۵ روز تا چهارمین هاوینگ بیت کوین باقی مانده و این رویداد قرار است در ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رخ دهد. اگر به شکلی ساده به این قضیه نگاه کنیم، مدتی قبل از وقوع هاوینگ، تمایل معامله‌گران به خرید بیت کوین بیشتر می‌شود. فیلب فیلب انتظار دارد که حداکثر ۶ هفته قبل از هاوینگ یعنی حدود هفته دوم ماه مارس (هفته سوم اسفند سال جاری) شاهد این فشار خرید باشیم. این بدان معناست که بیت کوین تقریباً ۳۰ روز فرصت دارد تا قبل از مواجهه با ترس از دست دادن فرصت بین معامله‌گران یا همان فومو (FOMO)، فاز اصلاحی خود را به پایان برساند. این امر تا حدودی ریسک روند نزولی مورد انتظار بیت کوین را کاهش می‌دهد. این موضوع را با جزئیات بیشتر در چشم‌انداز کوتاه‌مدت قیمت بررسی خواهیم کرد.

نمودار ۳ روزه BTCUSD
نمودار ۳ روزه BTCUSD

فیلب فیلب (filbfilb) در تحلیل خود آورده است:

در حال حاضر، من معتقدم هاوینگ آینده مقداری حرکت نزولی بالقوه بیت کوین را محدود می‌کند. بنابراین، منطقی به نظر می‌رسد که انتظار ادامه تثبیت‌ قیمت با وجود اندکی نوسان را تا اوایل ماه مارس (اواسط اسفند) داشته باشیم.

وی افزود پس از آن، ممکن است به دلیل فومو در بین معامله‌گران، بیت کوین تا سطح ۴۹ هزار دلار رشد کند و در ادامه با به کار گیری استراتژی فروش خبر توسط آن‌ها، قیمت ریزش داشته باشد. بیت کوین با نزدیک شدن به هاوینگ بیشتر از گذشته این استراتژی را می‌پذیرد، بنابراین آن را در نظر داشته باشید.

پس از هاوینگ، از نظر تاریخی حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ روز طول می‌کشد تا بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود برسد. این تحلیلگر این بار نیز انتظار چشم‌انداز مشابهی را دارد و پیش‌بینی کرده که قیمت در اواسط تا اواخر سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ به رکورد جدیدی دست پیدا کند. این جدول زمانی امکان اصلاح BTC را فراهم می‌کند و فرصتی برای ارزیابی و تست عزم سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید.

برخی از پیش‌بینی‌های اصلی او عبارتند از:

  • تثبیت قیمت تا اوایل ماه مارس (اواسط اسفند)
  • فومو سرمایه‌گذاران در ماه مارس
  • اصلاح در ماه آوریل (فروردین سال آینده)
  • یک تثبیت طولانی‌مدت با پتانسیل چالش‌هایی مهم در طول مسیر
  • ثبت رکوردی جدید برای قیمت بیت کوین در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴

فیلب فیلب معتقد است:

بسیاری از معامله‌گران خود را متقاعد کرده‌اند که بیت کوین در آستانه هاوینگ به رکورد جدیدی خواهد رسید زیرا فکر می‌کنند «این بار هاوینگ متفاوت است». من شخصاً انتظار دارم که رویداد امسال هم هیچ تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته باشد. به نظر می‌رسد که یک الگوی بسیار دقیق از چرخه بازار بیت کوین وجود دارد و تحت تأثیر احساسات سرمایه‌گذارانی است که وابستگی زیادی به این کلاس دارایی دارند. انتظار انحراف مثبت بازار از این الگو در حال حاضر چندان عاقلانه نیست.
مقایسه بازارهای صعودی بیت کوین
مقایسه بازارهای صعودی بیت کوین

چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای قیمت بیت کوین

در حال حاضر، بیت کوین با میانگین متحرک ۵۰ روزه (DMA) خود دست و پنجه نرم می‌کند. این میانگین متحرک دائماً به عنوان یک نقطه عطف حیاتی در سال ۲۰۲۳ عمل کرده است. اما از سوی دیگر قیمت در زیر خط روندی به دام افتاده که از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) بیت کوین را تحت سلطه خود داشته است. به نظر می‌رسد که احتمالاً شاهد یک رکود بالقوه در بازار تا کف سوپرترند ۳ روزه خواهیم بود که قیمت را طی ۴ تا ۵ هفته آینده به سمت محدوده ۳۷ هزار دلار هدایت می‌کند. این ریزش با فاز تثبیت ذکر شده مطابقت دارد و با توجه به شرایط فعلی بازار، دیدگاه ارجح فیلب فیلب این است.

نمودار ۳ روزه BTCUSD
نمودار ۳ روزه BTCUSD

در سناریو دوم، این احتمال مطرح می‌شود که بیت کوین واقعاً مومنتوم مورد نیاز خود برای حرکت به سمت سقف قیمت ۴۹ هزار دلاری را دوباره به دست آورده است. همانطور که دیدیم، جریان سرمایه صندوق‌های ETF بیت کوین در هفته گذشته مثبت شده و به طور همزمان BTC الگوی سر و شانه معکوسی را تشکیل داده که هدف صعودی آن سطح ۴۸،۸۰۰ هزار دلار است.

نمودار ۴ ساعته BTCUSD
نمودار ۴ ساعته BTCUSD

با توجه به وضعیت فعلی، مشخص نیست که قیمت کدام مسیر را طی خواهد کرد. میانگین متحرک ۵۰ روزه به یک مقاومت برای بیت کوین تبدیل شده و باید احتیاط کنیم، چرا که ممکن است حرکت به سمت بالا کمی زودتر از آنچه که انتظار داشتیم رخ دهد.

سایر بخش‌های بازار

برای به دست آوردن درک جامع‌تری از وضعیت بازار، به تجزیه و تحلیل موارد دیگر می‌پردازیم.

طی ۳ روز گذشته، بازار حرکات چندانی نداشته است. سود باز معاملات اندکی کاهش یافته و نسبت حساب‌های دارای پوزیشن خرید به پوزیشن فروش ۱/۲ است. فاندینگ ریت (Funding Rate) هم مقدار کمی افزایش یافته اما همچنان در سطوح پایینی قرار دارد.

این داده‌ها نشان می‌دهند که فومو قابل‌توجهی بین معامله‌گران در سطوح مقاومت فعلی وجود ندارد. هیچ وضعیت افراطی قابل مشاهده نیست و از این ایده حمایت می‌کند که هرگونه اصلاح احتمالی ممکن است آن‌طور که برخی پیش‌بینی می‌کنند سنگین و عمیق نباشد. در مقابل، هیچ نشانه‌ای از وقوع یک بریک اوت بزرگ در بازار نیز دیده نمی‌شود.

اگر قیمت افزایش پیدا کند اما احساسات نزولی بیشتری در بازار حاکم باشد (مانند کاهش نسبت پوزیشن‌های لانگ به شورت (LS)، افزایش سود باز (OI) و کاهش فاندینگ ریت)، می‌تواند از نزدیک بودن یک بریک اوت بالقوه خبر دهد. شرایط بازار می‌تواند به سرعت تغییر کند، بنابراین نظارت دقیق بر این عوامل در زمان تعیین جهت بازار بسیار مهم است.

فاندینگ ریت، سود باز معاملات و نسبت پوزیشن‌های لانگ به شورت بیت کوین
فاندینگ ریت، سود باز معاملات و نسبت پوزیشن‌های لانگ به شورت بیت کوین

دفتر سفارشات بیت کوین در صرافی بایننس

اوردر بوک بیت کوین در صرافی بایننس نشان می‌دهد که گاوها از ۳۵،۵۰۰ دلار تا ۳۸،۵۰۰ دلار مایل به خرید هستند. چنین چیزی با اصلاح مد نظر قیمت مطابقت دارد و سطح حمایت بیت کوین را در محدوده ۳۷ هزار دلار نشان می‌دهد.

شایان ذکر است که نسبت قیمت پیشنهادی به درخواستی (Bids-Asks) طی کاهش قیمت به ۳۸،۵۰۰ دلار در ۱۵ درصد قیمت به سطح ۳/۵ رسید. این امر از یک کف احتمالی برای قیمت خبر می‌دهد، مشابه آنچه که طی ریزش بیت کوین در آگوست ۲۰۲۳ (مرداد سال جاری) مشاهده شده بود.

اوردر بوک BTCUSDT در بایننس
اوردر بوک BTCUSDT در بایننس

نقدینگی

روی کاغذ، اگر حمایت ۳۷ هزار دلاری حفظ نشود، انباشت نقدینگی قابل‌توجهی در حدود ۳۰ هزار دلار وجود خواهد داشت. در این صورت، سناریویی مطرح می‌شود که در آن تست بریک اوت الگوی فنجان و دسته محتمل است. همانطور که گفته شد، بعید است تست این بریک اوت قبل از هاوینگ انجام شود، اما باز هم در حد احتمالات است. در این منطقه، لیکوئیدیشن ۳ برابری به یک عامل مهم تبدیل می‌شود. این یک اتفاق مهم است چرا که اغلب باعث رکود بازار می‌شود و پوزیشن‌های بزرگ را از گردش خارج می‌کند.

نقشه نقدینگی بیت کوین
نقشه نقدینگی بیت کوین

جمع‌بندی

به طور خلاصه، مسیر حرکت بیت کوین یک حمایت قدرتمند در حدود ۳۷ هزار دلار را تا ماه آوریل (فروردین) شامل می‌شود و دامنه قیمت تا ۴۹ هزار دلار گسترش پیدا می‌کند. انتظار می‌رود در مابقی روزهای سال حرکات رنجی داشته باشیم و پتانسیل تست سطح ۳۰ هزار دلار هم وجود دارد. در ضمن ممکن است قیمت در آخرین فصل سال ۲۰۲۴ به رکوردهای جدیدی دست پیدا کند.

همان‌طور که گفته شد فیلب فیلب در این تحلیل موضوعات کلان و ژئوپلیتیک را لحاظ نکرده است، اما به یاد داشته باشید که پتانسیل تشدید درگیری‌های جهانی، تورم و هرج و مرج سیاسی در ایالات متحده وجود دارد. اگرچه این عوامل از لحاظ تاریخی به طور موقت برای بیت کوین چالش‌ساز بوده‌اند، اما مسیر کلی آن را دستخوش تغییرات زیادی نکرده‌اند. در عوض، این موارد اغلب از طریق افزایش نوسانات فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند تا سود خود را از بازار بگیرند. با توجه به الگوهای تاریخی و سایر عوامل تاثیرگذار، توصیه می‌شود برای طیف وسیعی از نتایج احتمالی که به واسطه نوسانات در طول سال ۲۰۲۴ رقم می‌خورند، آماده باشید.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۸

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا