اخبار ارزهای دیجیتال

همزمان با رکود بیت کوین، بازارهای مالی در چه وضعیتی قرار دارند؟

بازارهای مالی در هفته پایانی دی ماه، روزهای پرتلاطمی را تجربه کردند. سرپیچی گاوهای بیت کوین در حفظ حمایت کلیدی ۴۲ هزار دلاری، منجر به سقوط مارکت کپ این رمزارز شد. همزمان بازدهی تتر به تومان و قیمت طلا صعودی شده است. در این مطلب، ضمن بررسی تحولات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال، به مرور آخرین وضعیت بازارهای مالی سنتی می‌پردازیم. 

به گزارش والکس، شاخص ترس و طمع بیت کوین اکنون روی عدد ۵۲ ایستاده که عقب‌نشینی از وضعیت طمع شدید را ثابت می‌کند. از طرفی، دامیننس بیت کوین نیز همچنان در محدوده ۵۱ درصد است که نسبت به روزهای گذشته تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد. با این حال، روز گذشته قدرت‌نمایی خرس‌ها قیمت بیت کوین را به زیر حمایت ۴۱ هزار دلاری رساند و ارزش بازار این رمزارز که بعد از تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین، از ۹۰۰ میلیارد دلار نیز عبور کرده بود، تا ۷۹۰ میلیارد دلار سقوط کرد. درست در زمانی که خطر از دست رفتن حمایت مهم ۴۰ هزار دلاری احساس می‌شد، بار دیگر نوساناتی صعودی در حدود ۱.۲ درصد، باعث شد بیت کوین سطح ۴۱ هزار دلاری را پس بگیرد و اکنون با قیمت ۴۱۶۰۰ دلار معامله می‌شود. 

نوسانات بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته باعث لیکوئید شدن ۸۶۸۷۷ تریدر با مجموع ۱۸۶.۴۸ میلیون دلار موقعیت معاملاتی شد که از این مقدار، ۱۱۷ میلیون دلار مربوط به معاملات لانگ بود. 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که ادامه خنثی بودن بیت کوین، ممکن است این‌بار سقوط تا ۳۸ هزار دلار را رقم بزند. اگر گاوها همچنان بی‌تحرک باقی بمانند، با افت احساسات صعودی، چنین سناریویی به افزایش فشار فروش منتهی خواهد شد. اما سیگنال‌های مثبت مثل عدم تغییر نرخ بهره فدرال رزرو، شاید سرمایه‌گذاران را مجدد به سمت بازار بیت کوین هدایت کند. این جرقه اولیه ممکن است منجر به شکست مقاومت‌های ۴۳ و یا حتی ۴۵ هزار دلار شود.

آلت کوین‌های برتر در چه وضعیتی قرار دارند؟

قیمت اتریوم به عنوان دومین رمزارز بزرگ بازار، در روزهای اخیر حمایت ۲۵۰۰ دلاری را از دست داده است و حالا در حدود ۲۴۶۰ دلار معامله می‌شود. خبرها و تحلیل‌هایی درباره عدم امیدواری نسبت به تایید ETFهای اسپات اتریوم در کنار فضای کلی بازار، در این کاهش قیمت نقش داشته‌اند. دامیننس اتریوم اکنون در حدود ۱۸.۷۰ درصد است که کاهش سهم و سلطه اتریوم در بازار کریپتو را تایید می‌کند.

قیمت سولانا بی‌رمق‌تر از همیشه، همچنان در محدوده ۹۳ دلار است و علاقه‌ای برای شروع مجدد یک حرکت صعودی ندارد. اما در بین ۱۰۰ رمزارز برتر بازار، دیروز چین لینک با ۱۰ درصد رشد، بهترین عملکرد را از خود نشان داد. قیمت چین لینک این هفته برخلاف روند کلی بازار، بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است. آرویو (AR) نیز با ثبت ۹ درصد رشد، در جایگاه بعدی قرار دارد. این رمزارز در ۳ ماه گذشته بیش از ۱۵۵ درصد سود را به خریداران خود هدیه داده است. 

در این میان، قیمت ۱۰۰۰SATS و SEI به ترتیب با ۶ و ۵.۵ درصد کاهش، بدترین عملکرد را شبانه روز گذشته به نام خود ثبت کردند. این نوسانات محدود نشان می‌دهد که کلیت بازار به تبعیت از بیت کوین در یک وضعیت خنثی به سر می‌برد و ظاهرا برای تصمیم‌گیری درباره روند حرکتی روزهای آینده، هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد. 

روند صعودی تتر متوقف می‌شود؟ 

در بازار داخلی، افزایش تنش‌ها در منطقه، پنبه بانک مرکزی را زد و قیمت تتر به تومان با یک حرکت شارپی تا ۵۴۵۰۰ رشد کرد اما با اعلام بازگشت کامل روابط دیپلماتیک بین پاکستان و ایران، از التهاب قیمتی کاسته شده و حالا تتر در لحظه نگارش این مطلب در حدود ۵۳۷۰۰ تومان معامله می‌شود. 

اختلافات سیاسی و درگیری‌های نظامی در کل منطفه غرب آسیا با حرکت‌های سینوسی خود، تصمیمات بانک مرکزی را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. در چنین شرایطی، اولویت اصلی سیاست‌گذار این است که کنترل قیمت را از دست ندهد. با این حال، هر بار که تنش به اوج خود می‌رسد، به طور سنتی معامله‌گران فشار خرید روی دلار را تشدید می‌کنند که طبیعتا به رشد قیمت منتهی می‌شود. 

تحلیلگران معتقدند که با توافق صورت گرفته و اطمینان بازار از توقف نزاع‌های احتمالی، محدوده قیمتی تتر تا پایان هفته بین ۵۳ و ۵۲ هزار تومان باقی خواهد ماند. تحولات سیاسی، روند حرکت تتر تا پایان سال را مشخص می‌کند و ناظران همچنان از نزدیک وضعیت کشتیرانی در دریای سرخ را رصد می‌کنند. 

قیمت طلای جهانی در چه مسیر قرار دارد؟

ورشکستگی شرکت چینی Zhongzhi Enterprise Group، باعث افزایش تقاضا برای دلار شد و انس طلا را نزولی کرد. اما از طرفی، افزایش احتمالات برای کاهش نرخ بهره در ماه‌های آینده و افت بازدهی اوراق قرضه، به بازیابی قیمت طلا کمک کرد. در آمریکا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای عدم تعطیلی دولت گام مهمی را برداشتند و این خبر یک سیگنال مثبت را به وال استریت مخابره کرد. در چنین شرایطی، انس جهانی طلا نوساناتی صعودی در حدود ۵ درصد را تجربه کرد و حالا در محدوده ۲۰۲۹ دلار معامله می‌شود. 

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا