اخبار ارزهای دیجیتال

رشد تتر، چشم‌انتظاری بیت کوین و اصلاح آلت کوین‌ها؛ در بازارهای مالی چه خبر است؟ 

جامعه ارزهای دیجیتال همچنان مشتاقانه منتظر تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین است و حالا به فاصله ۴ روز مانده تا اعلام نظر قطعی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، هر روز شایعات و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر رد یا تایید احتمالی این برنامه‌ها منتشر می‌شود که مستقیما روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد و برهمین اساس بازار در یک چشم‌انتظاری و عدم قطعیت بی‌سابقه به سر می‌برد. در این مطلب وضعیت کلی بازارهای مالی را مرور می‌کنیم. 

به گزارش والکس، گاوهای بیت کوین اکنون در جهت بازیابی قیمت تلاش می‌کنند و بر همین اساس، پادشاه رمزارزها در شبانه روز گذشته نوساناتی صعودی را تجربه کرده و با حدود ۱ درصد رشد، در حدود ۴۳۸۰۰ دلار معامله می‌شود. پیش‌تر خبری مبنی بر احتمال رد همه درخواست‌های ETF توسط SEC باعث از دست رفتن حمایت مهم ۴۴ هزار دلاری و سقوط ۱۰ درصدی قیمت شده بود. 

ارزش بازار بیت کوین حالا در حدود ۸۶۰ میلیارد دلار است و به نوعی تعادل بین فشار خرید و فروش را تایید می‌کند. این وضعیت خنثی، در واقع از انتظار سرمایه‌گذاران برای انتشار خبر رسمی ETFها حکایت دارد. شاخص ترس و طمع بیت کوین مانند روزهای گذشته روی عدد ۷۰ و محدوده طمع شدید ایستاده است. 

دامیننس بیت کوین اما صعود قابل توجهی داشته و از ۵۳.۳۱ درصد عبور کرده است. این افزایش سلطه بیت کوین بر بازار کریپتو، احتمالا ناشی از ریزش نسبی آلت‌کوین‌ها است. در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴۷۷۱ تریدر ارز دیجیتال با مجموع ۱۲۰.۷۶ میلیون دلار موقعیت معاملاتی لیکوئید شده‌اند. کاهش قابل توجه لیکوئید شدن، دست به عصا بودن معامله‌گران و خنثی بودن وضعیت بیت کوین را تایید می‌کند. 

آلت کوین‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟

تقریبا تمام ۲۰ رمزارز برتر بازار (به غیر از بیت کوین) دیروز شاهد اصلاحات قیمتی بودند. قیمت سولانا که حمایت مهم ۱۰۰ دلاری را از دست داده بود، روز گذشته با کاهشی ۴.۵ درصدی تا ۹۶.۸۶ دلار سقوط کرد. 

قیمت شیبا، دوج کوین، تون کوین، چین لینک، متیک، کاردانو، ریپل و اتریوم نیز بین ۱ تا ۴ درصد اصلاح را تجربه کردند. در این میان اینترنت کامپیوتر (ICP) 8 درصد، پولکادات ۷ درصد و اوالانچ نیز ۶ درصد سقوط قیمت را به ثبت رساندند. این وضعیت، قرمزپوش بودن بازار آلت کوین‌های برتر را نشان می‌دهد. 

میم کوین پپه که براساس مارکت کپ اکنون در جایگاه ۱۱۰ برترین رمزارزها قرار دارد، روز گذشته مجدد ۵.۵ درصد اصلاح شد. قیمت پپه این هفته در حدود ۱۵ درصد سقوط ارزش را تجربه کرده است. 

با نگاهی کلی به وضعیت بازار ارزهای دیجیتال می‌توان گفت که تمام سرنوشت بازار در این مقطع، به تایید ETFها گره خورده است و سرمایه‌گذاران برای ۱۰ ژانویه برابر با ۲۰ دی که SEC نظر خود را اعلام می‌کند، لحظه‌شماری می‌کنند. 

رشد قیمت تتر در میان افزایش تنش‌های خاورمیانه

قیمت تتر که برای ماه‌ها در کانال ۵۰ هزار تومان ثابت بود، با رشدی چشم‌گیر از سطح ۵۱ هزار تومانی عبور کرد و حالا در حدود ۵۱۸۰۰ تومان معامله می‌شود. نزدیک شدن به کانال ۵۲ هزار تومانی، گمانه‌زنی‌هایی را درباره سرنوشت قیمت تتر تا پایان سال شمسی به وجود آورده است. تحلیلگران بر این باورند که اثر هیجانی رویدادهای داخلی به سرعت در قیمت دیده می‌شود اما با تخلیه هیجانات کاذب، احتمالا این رشد مقطعی خواهد بود و تثبیت شرایط سیاسی به ثبات قیمت در هفته سوم و چهارم دی منجر خواهد شد. 

اما بار دیگر احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد و بازارهای انرژی واکنشی فوری نشان دادند. اکسل رودولف تحلیلگر ارشد بازار نفت در خبرگزاری فرانسه، توضیح می‌دهد که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه این احساس را به وجود آورده است که ریسک بیشتری در بازارهای انرژی وجود خواهد داشت. علاوه‌بر این، بحران در دریای سرخ نیز به یک مساله جدی تبدیل شده است. برهمین اساس اویل پرایس گزارش می‌دهد که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به ۷۳.۹۵ دلار و قیمت نفت خام برنت دریای شمال نیز به ۷۸.۹ دلار رسیده است که افزایشی حدودا ۴ تا ۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد. 

در نهایت به قیمت طلا می‌رسیم. بازارهای جهانی فلزات گران‌بها تحت تاثیر احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا، نوساناتی صعودی را تجربه می‌کنند. بر همین اساس، قیمت هر انس طلا با ۱.۰۶ درصد افزایش به ۲۰۴۵ دلار رسید. ناظران معتقدند که بانک مرکزی آمریکا برای فرار از رکود احتمالی، هیچ چاره‌ای جز توقف سیاست‌های انقباضی ندارد و این باعث رشد قیمت طلا در بلندمدت می‌شود.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۶

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا