اخبار بیت کوین

خطرات جدی ETF که کسی درباره آن صحبت نمی‌کند! ETFها باعث نابودی بیت کوین می‌شوند؟ 

پیش از آن که ETFهای اسپات بیت کوین رسما توسط SEC تایید شوند، ما در بخش اخبار والکس انواع معایب احتمالی این صندوق‌های قابل معامله در بورس را بررسی کردیم. در مطالب قبلی درباره به خطر افتادن ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین، بحث‌های مرتبط با حریم خصوصی، کنترل دارایی و عدم مالکیت قطعی بیت کوین صحبت کردیم. حالا پس از تایید و شروع فعالیت رسمی صندوق‌های ETF بیت کوین و برآورده نشدن انتظارات تریدرها و سرمایه‌گذاران، خطرات احتمالی برای برخی از فعالان بازار به موضوعی مهم تبدیل شده است. سوال اساسی این است که آیا سرمایه‌گذاری ما با وجود این صندوق‌ها به خطر می‌افتد؟ در این مطلب ضمن پرداختن به مهم‌ترین تهدیدات احتمالی پیش‌روی بیت کوین، تلاش می‌کنیم تا به پاسخی منطقی برای پرسش مطرح شده دست پیدا کنیم.

به گزارش والکس و به نقل از coindesk، صندوق‌های ETF از همان ابتدا با نوید معامله راحت بیت کوین، توجه بسیاری از ناظران را به خود جلب کردند. درباره عملکرد ETFهای اسپات به طور خلاصه می‌توان گفت که این صندوق‌ها دارای مقدار مشخصی بیت کوین واقعی هستند و افراد زمانی که سهام این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند، در واقع روی یک صندوق مبتنی بر بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما مستقیما مالک هیچ بیت کوینی نیستند و مالکیت بیت کوین‌ها در اختیار شرکت عرضه کننده صندوق است. 

افراد حقیقی و یا شرکت‌ها می‌توانند به جای خرید مستقیم بیت کوین، در ساعاتی که بورس فعالیت می‌کند با پرداخت کارمزد معامله، سهام‌دار این صندوق‌ها شوند و قیمت هر سهم نیز طبیعتا براساس نوسانات بیت کوین تعیین می‌شود. 

مخالفان و موافقان ETFها چه نظری دارند؟

همین تعریف ساده از ETFها مشکلات متعددی را برای ماهیت بیت کوین و سرمایه‌گذاران نمایان می‌کند. اما برخی از تحلیلگران معتقدند که شروع فعالیت این صندوق‌ها، به پذیرش و مقبولیت بیت کوین در سطح کلان کمک می‌کند و علاوه‌بر این در بلند مدت، جریان عظیمی از نقدینگی را به سمت بازار سرازیر می‌کند. از نظر آن‌ها همین دو مزیت برای توجه نکردن به معایب احتمالی، کافی است. 

طبق داده‌های رسمی، حجم کل ۱۰ ETF اسپات بیت کوین در اولین روز معاملاتی در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۱ دی ۱۴۰۲) از ۴.۵ میلیارد دلار فراتر رفت. براساس گزارش‌ها، حجم معاملات صندوق Grayscale Investments به تنهایی، بیش از ۲ میلیارد دلار بوده است. با توجه به این که انتظار می‌رود حجم عظیمی از سرمایه نهادی به بازار بیت کوین سرازیر شود، آیا سرمایه‌گذاران کوچک‌تر باید نگران پیامدهای بالقوه ETF بیت کوین باشند؟

مدیران و کارشناسان در این بخش نظرات متفاوتی دارند. برخی معتقدند که ETFها برای ورود سرمایه‌های خرد و غیرنهادی نیز مناسب هستند. اما بعضی دیگر از تحلیلگران نظر کاملا متفاوتی دارند و این صندوق‌ها را مناسب خریداران حقیقی و خرد نمی‌دانند. چرا زمانی که یک فرد می‌تواند مستقیما بیت کوین خریداری کند و آن را کیف پول شخصی خود ذخیره کند، باید وارد فضای بورس شود و حریم خصوصی و مالکیت خود را به خطر بیندازد؟ لیا والد (Leah Wald) یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل Valkyrie، به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌کند که رویکرد متعادلی برای اولین ETF بیت کوین داشته باشند.

کتی وود (Cathie Wood) بنیان‌گذار و مدیر عامل شرکت ARK Invest، اخیرا پیش بینی کرد که راه‌اندازی یک ETF بیت کوین در ایالات متحده می‌تواند باعث فروش کوتاه مدت شود که همین اتفاق هم افتاد و قیمت بیت کوین پس از لمس سطح ۴۹ هزار دلاری، تا ۴۲ هزار دلار سقوط کرد. اما کتی وود نسبت به قیمت در بلندمدت بسیار خوشبین است.

وضعیت بیت کوین قبل و بعد از تایید ETFهای نقدی BTC

براساس گزارشات روزانه ما در بخش اخبار والکس، شاخص ترس و طمع که قبل از تایید تا ۷۶ نیز رشد کرده بود و وضعیت طمع شدید را یادآوری می‌کرد، حالا تا عدد ۵۲ سقوط کرده که یک عقب‌گرد بزرگ است و رکود نسبی بازار را نشان می‌دهد. مارکت کپ بیت کوین نیز پس از تایید صندوق‌ها، ۹۰۰ میلیارد را رد کرد و دامیننس به ۵۵ درصد رسید، اما با عقب‌نشینی گاوها، ۶۰ میلیون دلار از بازار بیت کوین خارج شد و دامیننس تا ۵۱ درصد سقوط کرد. این وضعیت کلی بیت کوین قبل و بعد از تایید ETFها است که فشار فروش را تایید می‌کند. 

به هر حال، علی‌رغم هشدار ما در والکس مبنی بر اینکه این خبر مثبت ممکن است به یک رویداد فروش کم‌سابقه تبدیل شود، بسیاری از تریدرها با ضررهای هنگفت مواجه شدند و انتظارات برخی از معامله‌گران برآورده نشد و خیلی زود ETFها زیر سوال رفتند. اکنون در شبکه‌های اجتماعی نیمه تاریک این صندوق‌ها مورد قضاوت قرار گرفته است.

خطر اصلی صندوق‌های ETF بیت کوین چیست؟

هدف اصلی صنعت کریپتوکارنسی ارائه مزایای غیرمتمرکز، عدم وابستگی به بانک‌ها و خدمات مالی سنتی است. در مقابل، ETFها اساسا محصولاتی متمرکز هستند که با ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در تضاد است. زمانی که شما در یکی از صندوق‌های ETF اسپات سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع از این مزیت اصلی بیت کوین چشم‌پوشی کرده‌اید. معاملات شما در بورس ثبت می‌شود و حتی دولت قدرت مصادره اموال شما را خواهد داشت. 

علاوه بر این، ETFها مفهوم بیت کوین کاغذی را معرفی می‌کنند که فقط در تئوری، بیت کوین را منعکس می‌کند. به بیان دیگر، بدون گزینه برداشت، امکان وقوع بحران‌هایی مانند آنچه در ورشکستگی صرافی FTX شاهد آن بودیم وجود دارد. این موضوع مفاهیم کلیدی بیت کوین در مورد تمرکززدایی و تراکنش‌های غیرقابل ردیابی را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

چشم‌انداز نظارتی برای ETFها، تعداد قابل توجهی از موانع و خطرات را به وجود می‌آورد. فرآیند ترخیص این ابزارهای مالی پیچیده است و باعث ایجاد حس اضطراب در بین سرمایه‌گذاران می‌شود. می‌دانیم که کمیسیون بورس نسبت به تایید این صندوق‌ها بسیار مردد بود و تا لحظه آخر امکان رد آن‌ها وجود داشت. حالا که این درخواست‌ها تایید شده‌اند، احتمالا SEC نیز چراغ سبز نظارتی را دریافت کرده و متقاعد شده است که می‌تواند بر فعالیت این صندوق‌ها نظارت دقیقی داشته باشد. 

خطر هک شدن دارایی‌های موجود در صندوق‌های ETF بیت کوین

news-dark-side-spot-bitcoin-etf

اکثر صادرکنندگان ETF بیت کوین، کوین بیس را به عنوان متولی انتخاب کرده‌اند و این تمرکز، ریسک فعالیت را بالا می‌برد. کوین بیس یک صرافی متمرکز با کارمزد نسبتا بالا است که به عنوان دومین صرافی بزرگ دنیا شناخته می‌شود. کارشناسان امنیتی تمرکز اکثر محصولات در یک جا را منطقی نمی‌دانند و توضیح می‌دهند که حتی اگر این امن‌ترین گزینه ممکن باشد، باز هم ریسک فعالیت را بالا می‌برد. استانداردهای جدید امنیت سایبری برای ایمن ساختن حضانت رمزارزها موضوع مهم و مورد نیازی است. این تمرکز ریسک همراه با ماهیت ذاتا پرخطر نگهداری کریپتو و پیشرفت شیوه‌های امنیتی و هک، باعث افزایش نگرانی می‌شود. 

دیوید شوید (David Schwed) مدیر اجرایی Halborn، توضیح می‌دهد که مساله اصلی، صرافی کوین بیس نیست. این شرکت هرگز مورد هک قرار نگرفته است و اتفاقا امنیت بالایی دارد و موسسات سنتی به همین دلیل به دانش این شرکت اعتماد دارند. اما نباید فراموش کنیم که همیشه یک اولین بار وجود خواهد داشت و ما چیزی به عنوان هدف غیرقابل هک نداریم. براساس زمان، منابع و شرایط مختلف، هر چیزی و هر کسی می‌تواند قربانی حملات سایبری باشد. او تاکید می‌کند که این مساله حیاتی را در طول سال‌ها فعالیت در حوزه امنیت سایبری و مدیریت دارایی آموخته است و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد. چیزی که دیوید شوید را نگران می‌کند، تمرکز دارایی‌ها در یک متولی واحد است و با توجه به نقدشوندگی بالای دارایی‌های کریپتویی، این مساله می‌تواند بحران‌ساز شود. 

علاوه بر این، متولیان دارایی‌های دیجیتال باید تحت نظارت بیشتر تنظیم‌کننده‌های آموزش‌دیده و استانداردهای دقیق ایالتی و فدرال قرار گیرند. یک تضمین و قرارداد قانونی لازم است تا از دزدیده شدن دارایی‌ها به هر شکلی جلوگیری شود و در صورت رخ دادن یک مشکل امنیتی، سطح آسیب‌دیدگی به حداقل برسد. 

شاید فروش طلای سرقتی یا پول دزدیده شده از بانک چالش‌های بیشتری نسبت به فروش بیت کوین سرقتی داشته باشد. در مورد ارزهای دیجیتال، کافی است هکر به سیستم نفوذ کند، در مرحله بعد پول نقد به راحتی با چند تراکنش به دست سارقان می‌رسد. بنابراین برای یک متولی کریپتو، تنها یک اشتباه کافی است تا دارایی‌ها به طور کامل ناپدید شوند. 

گروه هکری لازاروس کره شمالی طی شش سال گذشته، بیش از ۳ میلیارد دلار ارز دیجیتال را دزدیده است و هنوز هیچ نشانه‌ای از توقف آن‌ها دیده نمی‌شود. این مصمم بودن هکرها و قدرت نفوذ آن‌ها بسیار خطرناک است. جریان ورودی به یک ETF بیت کوین در اولین هفته معاملاتی چیزی بیش از ۶ میلیارد دلار پیش بینی شده که این وجوه وسوسه‌انگیز برای تبدیل شدن این صندوق‌ها به یک هدف اصلی برای هکرها کافی است. اگر کوین‌بیس با ده‌ها میلیارد بیت‌کوین در خزانه‌های دیجیتالی خود دچار مشکل شود، چه سرنوشتی در انتظار کل بازار خواهد بود؟

هکرهای کره شمالی می‌توانند به راحتی عملیات ۵۰ میلیون دلاری را برای سرقت این سرمایه‌ها سازماندهی کنند. گروه‌های هکری دیگر مانند Cozy Bear/APT29 در روسیه نیز ممکن است با بزرگ‌تر شدن این استخرها وسوسه شوند. در نهایت وقتی رمزارزهای سازمانی در یک جا متمرکز هستند، قطعا هدف قابل توجهی برای هکرها خواهند بود. 

قبل از این که سرمایه اصلی صندوق‌ها نجومی شود، باید استانداردهای امنیت سایبری برای متولیان واجد شرایط اصلاح شود. اگر موجودی یک صندوق هک شود، تکلیف سهام‌داران چیست؟ هیچکس پاسخی برای این پرسش ندارد! هیچ استانداردی در سطح صنعت برای اعمال امنیت سایبری و مدیریت ریسک توسط متولیان کریپتو وجود ندارد. این نه تنها سرمایه‌گذاران، بلکه کل بخش نوپا را در معرض ریسک غیرشفاف با عواقب بالقوه وخیم قرار می‌دهد.

علاوه‌بر همه موارد گفته شده، پیش‌تر ما به یک خطر دیگر نیز پرداختیم و گفتیم که موفقیت بیش از حد ETFها، می‌تواند به مرگ بیت کوین منتهی شود. محبوبیت مشتقات ETF، باعث کاهش تراکنش‌های شبکه می‌شود و موجودیت بیت کوین از این طریق به خطر می‌افتد. متن کامل این خبر را می‌تواند در لینک زیر مطالعه کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cryptopolitan.comcoindesk.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا