اخبار آلت کوین ها

گزارش Chainalysis: بیش از ۵۰ درصد توکن‌ها در دکس‌های شبکه اتریوم، پامپ و دامپ می‌شوند

گزارش Chainalysis نشان می‌دهد که اکثر طرح‌های پامپ و دامپ در صرافی‌های غیرمتمرکز اتریوم در ایجاد سود ناموفق هستند؛ با این حال این گزارش نشان می‌دهد بیش از نیمی از توکن‌های موجود در دکس‌های این شبکه توسط بازیگران اصلی آنها در بازار دستکاری می‌شوند.

به گزارش والکس و به نقل از CryptoPotato، انجام پامپ و دامپ معمولاً مستلزم آن است که یک فرد یا گروهی از بازیگران روی مقدار زیادی از یک توکن سرمایه‌گذاری کرده، به شدت از افزایش ارزش آن حمایت کنند و سپس به سرعت دارایی‌های خود را برای سود قابل توجه بفروشند. این اغلب منجر به افت شدید یا سقوط کامل در ارزش توکن می‌شود و باعث ضرر معامله‌گرانی می‌شود که از دستکاری بازار بی‌اطلاع هستند.

با این وجود، داده‌های Chainalysis میزان شکست بالای این طرح‌ها را نشان می‌دهد.

شکست اکثر طرح‌های پامپ و دامپ

Chainalysis به طرح‌های پامپ و دامپ پرداخت و کشف کرده که بین ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۳، کمی بیش از ۳۷۰ هزار توکن در اتریوم معرفی شده است. از این تعداد، حدود ۱۶۸۶۰۰ مورد برای معامله در حداقل یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) در دسترس بودند.

از میان مواردی که در DEX ها لیست شده‌اند، ۵۴ درصد نشانه‌هایی حاکی از دستکاری احتمالی بازار را دارا هستند. در سال ۲۰۲۳، بازیگران مخرب بازار مجموعاً ۲۴۱.۶ میلیون دلار از طریق این طرح‌های غیرقانونی سود کسب کرده‌اند.

جالب توجه است که توکن‌هایی که بنا بر تحقیقات Chainalysis نشانه‌های دستکاری داشته‌اند، به‌رغم سود کل قابل توجهی که توسط این بازیگران جمع‌آوری شده‌ است؛ هر کدام به طور متوسط تنها ۲۶۷۲ دلار سود داشتند که تنها ۱.۳ درصد از حجم کل معاملات DEX های اتریوم را در سال ۲۰۲۳ شامل می‌شدند.

توکن های erc20 مشکوک به پامپ و دامپ
نمودار ماهانه تعداد توکن‌های مربوط به طرح‌های پامپ و دامپ

داده‌های Chainalysis حاکی از آن است که بازیگران بد می‌توانند ده‌ها هزار توکن پامپ و دامپ ایجاد کنند که اکثر آنها سود قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند یا حجم معاملات معنی‌داری را جذب نمی‌کنند.

این شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین اعلام کرد که دستکاری بازار، مانند طرح‌های پامپ و دامپ، برای بازار کریپتو نیز مانند بازارهای سنتی مخرب است. با این حال، شفافیت ذاتی کریپتوکارنسی فرصتی برای ایجاد بازارهای امن‌تر فراهم می‌کند. اپراتورهای بازار و سازمان‌های دولتی می‌توانند ابزارهای نظارتی را به کار گیرند که می‌تواند به شناسایی و اولویت‌بندی موارد برای تحقیقات بیشتر کمک کند، به گونه‌ای که در بازارهای سنتی امکان‌پذیر نیست.

معاملات مشکوک در بازار ارزهای دیجیتال

سال گذشته، Chainalysis عنوان کرد که در ۲۴ درصد از توکن‌های معرفی شده در سال ۲۰۲۲ نشانه‌هایی از فعالیت پامپ و دامپ یافته است. به جرات می‌توان گفت که صنعت کریپتو مملو از اینفلوئنسرهایی است که مکرراً بدون هیچ دانش و تخصص لازم معاملات رمزارزهایی را تبلیغات می‌کنند که باعث آسیب به پروژه‌ها و حامیان آنها می‌شود.

ZachXBT محقق آنچین، اخیراً چندین معامله‌گر محبوب ارزهای دیجیتال را که در یک طرح پامپ و دامپ شرکت داشته‌اند، معرفی کرده است. افراد مورد بحث افرادی با نام کاربری TraderNJ، PetaByte، XO و Trader SZ هستند که ظاهراً از دستاوردهای این طرح سود می‌برند، در حالی که منافع دنبال‌کنندگان خود را نادیده می‌گیرند.

ZachXBT قبلاً اتهامات مشابهی را علیه اینفلوئنسر محبوب رمزارز لارک دیویس و همچنین یوتیوبر آمریکایی لوگان پل برای دخالت داشتن در چندین طرح پامپ و دامپ مطرح کرده بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا