مقالات ارز دیجیتال

منظور از پامپ و دامپ در ارز دیجیتال چیست؟

قطعاً شما نیز شاهد روند ناگهانی افزایش قیمت یک ارز یا کاهش آن در بازار بوده‌اید. تبلیغات گسترده رسانه‌های مختلف روی سوددهی یک ارز خاص، شما را وسوسه می‌کند تا برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنید. ناگهان متوجه می‌شوید قیمت واقعی آن ارز بسیار کمتر از محاسبات شما بوده است. قیمت ارز مورد نظر شما تنها در عرض چند ساعت افت شدیدی را تجربه می‌کند و شما سرمایه اصلی خود را از دست داده‌اید؛ به این حالت به اصطلاح پامپ و دامپ(Pump and Dump) ارز دیجیتال می‌گویند.

در این مقاله ما پامپ ارز دیجیتال و دامپ ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم و در مورد اینکه چگونه پامپ و دامپ ارز دیجیتال را تشخیص دهید، صحبت خواهیم کرد.

منظور از پامپ یا دامپ چیست؟

در بیانی ساده اگر فرد یا گروهی از افراد با خرید مقادیر بالایی از یک ارز دیجیتال، قیمت آن ارز را در بازار بالا ببرند، به اصطلاح پامپ رخ داده است. بر عکس آن نیز صادق است. درصورتی که حجم فروش بالایی روی یک ارز در بازار رخ بدهد، آن ارز دیجیتال به اصطلاح دامپ شده است.

بیشترین هدف این افراد، ایجاد تغییرات وسیع در بازه‌ای کوتاه در بازار است تا سرمایه‌گذاران معمولی با اقدامات هیجانی دارایی‌های خود را خرید و فروش کنند. این اقدامات در نهایت به نفع افرادی است که در دامپ یا پامپ ارزها دخیل بوده‌اند.

در بسیاری از موارد، این افراد، ارزهای جدید و نامطلوب را هدف قرار می‌دهند که البته دستکاری آنها به پول زیادی نیاز ندارد. به‌عنوان مثال، کلاهبرداران به ندرت به پامپ و دامپ بیت کوین فکر می‌کنند چرا که پامپ یا دامپ بیت کوین به سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد.

برای جذب بیشتر مخاطبان معمولی از پامپ و دامپ، کلاهبرداران عرضه اولیه ارز دیجیتال (ICO) را هدف قرار می‌دهند زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران از نظر روانی آماده خرید هستند.

کلاهبرداری پامپ و دامپ چگونه اجرا می‌شود؟

در مرکز طرح‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال، تیمی متشکل از افراد فنی، با انگیزه و سازمان‌یافته قرار دارد. این افراد از نقاط مختلف کار می‌کنند تا تبلیغات انجام شده روی یک ارز واقعی به نظر برسد. این تیم اغلب شامل سرمایه‌گذارانی است که برای خرید توکن‌ها و افزایش تقاضا، بودجه ارائه می‌کنند. اگر توکن انتخاب شده از نوع دارایی کم حجم باشد، خرید بیشتر آنها به کلاهبرداران اجازه می‌دهد تا عرضه را کنترل کرده و قیمت را تنظیم کنند.

دو تیم اصلی در طرح‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال وجود دارند. تیم اول که به آن تیم داخلی نیز می‌گویند، تمرکز خود را روی عرضه یک ارز دیجیتال به صورت غیر واقعی قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال صد هزار عرضه اولیه سکه شیبا امروز انجام می‌شود. تیم دوم روی جنبه تبلیغاتی پامپ یا دامپ کار می‌کند. این تیم با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مردم را به سمت خرید یا فروش یک ارز تشویق می‌کند. کلاهبرداران حتی گروه‌هایی تشکیل می‌دهند و از اینفلوئنسرهای تأثیرگذار برای نشر مطالب در مورد توکن‌ها استفاده می‌کنند.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با ترس اینکه با افزایش قیمت توکن‌ها فرصت خرید را از دست می‌دهند، شتابزده وارد بازار شده و توکن‌ها را بیشتر از قیمت واقعی خود می‌خرند. زمانی که کلاهبرداران در نهایت تمام توکن‌های خود را بفروشند ناگهان هیاهو و تقاضا از بین می‌رود و قیمت‌ها به طور ناگهانی سقوط می‌کند. اینجاست که سرمایه‌گذاران متوجه می‌شوند که این اتفاق صرفاً یک پامپ و دامپ بوده و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آن‌ها با سود همراه نخواهد بود.

چگونه پامپ و دامپ ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

نحوه تشخیص پامپ و دامپ

برای سرمایه گذاران، توانایی شناسایی پامپ و دامپ می‌تواند خط تعیین کننده بین از دست دادن پول و کسب بازده خوب باشد. حالا باید پرسید چگونه می‌توان چنین طرح‌هایی را شناسایی کرد؟ در ادامه استراتژی‌های اصلی برای پیدا کردن روند پامپ و دامپ ارز دیجیتال آمده است:

قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری تحقیق کنید: مطمئن شوید که قبل از سرمایه‌گذاری، توکن مورد نظر را به طور جامع بررسی کرده باشید. این به شما کمک می‌کند تا روندهای غیر معمول در بازار را شناسایی کنید. هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، از گسترش منابع خود اطمینان حاصل کنید. این برای جلوگیری از دست دادن تمام پول خود در طرح‌های پامپ و دامپ مهم است.

منبع شما برای تحقیق نباید فقط شبکه‌های اجتماعی باشد. زیرا فراموش نکنید که تبلیغات گسترده می‌تواند یک جو هیجانی را بین کاربران ایجاد کند. بلکه از طریق وب‌سایت‌های معتبر اخبار ارزهای دیجیتال را دنبال کنید.

هنگام خرید ارز دیجیتال احساساتی عمل نکنید: هنگام سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال احساساتی نباشید. اگرچه ممکن است یک ارز دیجیتال بسیار تبلیغاتی شود، اما حقیقت این است که ده‌ها ارز دیگر هنوز وجود دارند. بنابراین، در مورد آن‌ها تحقیق کنید و برای خرید هیچ رمزارزی بدون تحقیق کافی سراسیمه نشوید. ممطئن باشید همیشه فرصت برای کسب سود وجود دارد و در صورتی که هنگام سرمایه‌گذاری درگیر احساسات شوید، احتمال اینکه سرمایه خود را از دست دهید بسیار زیاد است.

هنگام افزایش ناگهانی قیمت یک رمزارز برای خرید صبر کنید: در صورتی که همزمان با فعالیت گسترده تبلیغاتی روی یک ارز، ارزش دارایی آن افزایش یافت، خرید نکنید زیرا اگر قیمت یک دارایی به طور ناگهانی افزایش یابد و غیرعادی به نظر برسد، احتمال پامپ و دامپ آن ارز دیجیتال بسیار زیاد است.در اغلب موارد افزایش چند درصدی یک دارایی در بازه زمانی بسیار کوتاه، غیر منطقی است و باید وضعیت بازار را با دقت بیشتری تحلیل کرد.

به تبلیغات اعتماد نکنید: شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات ممکن است رویدادهایی را اعلام کنند که واقعاً اتفاق نمی‌افتند. این نشانه تبلیغات نادرست قبل از شروع یک طرح پامپ و دامپ ارز دیجیتال است. در اغلب موارد پروژه‌های کلاهبرداری با تبلیغات گسترده همراه هستند تا توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. بنابراین هرگز فقط بخاطر کارزارهای تبلیغاتی خوش آب و رنگ، سرمایه خود را به خطر نیاندازید.

وایت پیپر ارز دیجیتال را بررسی کنید: بررسی کنید که آیا شرکت یا فرد اصلی توکن مورد نظر شما، عملیات تجاری واقعی دارد یا خیر. شما به راحتی می‌توانید با بررسی وب‌سایت توکن مورد نظر خود و وایت پیپر آن به پاسخ مورد نظر برسید.ممکن است در فهم وایت پیپر دچار مشکل شوید، بهترین گزینه برای شما کمک گرفتن از افراد متخصص یا با تجربه در این حوزه است.

FOMO بزرگترین دشمن شما!

ترس از دست دادن

فومو یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای ارز دیجیتال است. به‌عنوان مثال شما روند قیمتی یک توکن را بررسی می‌کنید. این توکن در چند ساعت گذشته رشد قیمتی چشمگیری داشته است. همین موضوع ممکن است شما را وسوسه کند که روی آن توکن سرمایه‌گذاری انجام دهید؛ در این موارد باید بسیار مراقب بود. شما معمولاً می‌توانید طرح پامپ و دامپ را از طریق تبلیغات آن تشخیص دهید. تبلیغات رسانه‌های اجتماعی معمولاً با وعده سود فوری، توکن مورد نظر را تبلیغ می‌کنند.

یکی از راه‌های جلوگیری از قربانی شدن در طرح پامپ و دامپ این است که تسلیم احساسات FOMO نشوید. هر تصمیم سرمایه‌گذاری که می‌گیرید باید با تحقیقات بازار و درک روندهای جاری بازار همراه باشد. اخبار را رصد کنید و به هیچ عنوان در سرمایه‌گذاری عجول نباشید.

از پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال استفاده کنید!

در صورتی که توان تشخیص طرح‌های Pump and Dump را داشته باشید، می‌توانید از فرصت ارائه شده استفاده کنید و حتی کسب سود نیز داشته باشید. در زیر روش‌های تشخیص زودهنگام پامپ و دامپ ارز دیجیتال آمده است:

با دنبال کردن توکنی که بسیار تبلیغ شده است شروع کنید. این می‌تواند یک توکن جدید یا یک توکن از قبل موجود در بازار باشد.

حرکت قیمتی توکن را دنبال کنید تا متوجه شوید که چه زمانی شروع به افزایش مداوم می‌کند. این نقطه پمپاژ و زمان مناسب برای خرید توکن‌ها است.

قیمت را به دقت دنبال کنید تا زمانی که به اوج نزدیک می‌شود. با رسیدن به اوج قیمت توکن خود را بلافاصله بفروشید. هرگز منتظر این نباشید که روند کاهشی توکن شروع شود چرا که ممکن است این روند بسیار سریع باشد و شما متضرر شوید.

کدام ارزهای دیجیتال پامپ و دامپ داشته‌اند؟

در یک سال اخیر، تعداد پروژه‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال بسیار زیاد شده است، به طوری که شرکت تحلیل بلاک چین Chainalysis، در گزارشی که برای Pump and Dump تنظیم کرده بود، اعلام کرد از هر چهار پروژه جدید ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲، یکی از آن‌ها پروژه کلاهبرداری یا پامپ و دامپ بوده است. همین گزارش می‌تواند اهمیت دقت در انتخاب ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را نشان دهد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی بعضی از این ارزهای دیجیتال در صرافی‌های معتبری مثل بایننس هم لیست می‌شوند. اما بعد از آنکه پامپ و دامپ بودن پروژه مشخص شد، نام آن ارز دیجیتال سریعا از لیست صرافی خارج می‌شود.

ارز سینگولار دی‌تی‌وی (SingularDTV) یکی از ارزهای دیجیتال پر سر و صدا بود که ارزش آن تنها در طی ۹ ساعت رشد شدیدی پیدا کرد و حجم معاملات آن به صورت غیرعادی بالا رفت. افراد زیادی تحت تاثیر جو روانی بازار قرار گرفتند و بخشی از سرمایه خود را برای خرید این ارز دیجیتال اختصاص دادند که در نهایت بجای کسب سود، متحمل ضررهای مالی سنگین شدند.

VikingsChain، Viking Swap و Space Vikings هم مثال‌های دیگری از پامپ و دامپ ارز دیجیتال هستند. در اوایل نوامبر ۲۰۲۱، پس از ارسال چندین توییت، قیمت این توکن‌ها به ترتیب حدود ۳۵۰٪، ۳۷۰۰٪ و ۶۰۰٪ افزایش یافتند.

کدام بازارها مستعد Pump and Dump هستند؟

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که پامپ و دامپ فقط مختص بازار ارز دیجیتال است. اما باید بدانید که این شیوه کلاهبرداری فقط به حوزه ارز دیجیتال محدود نمی‌شود. اما به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است بازار ارزهای دیجیتال به یک بستر بسیار مناسب برای کلاهبرداری پامپ و دامپ تبدیل شده است.

افراد زیادی روزانه وارد این بازار می‌شوند، بدون آنکه دانش کافی در این حوزه را داشته باشند. به همین دلیل کلاهبرداران به راحتی می‌توانند با یک برنامه هدفمند و تبلیغات گسترده قیمت یک کوین یا توکن را به صورت نجومی افزایش دهند.

افراد ناآگاهی که با هدف کسب سودهای کلان به خرید این توکن‌ها روی می‌آورند، متاسفانه تنها یک طعمه برای کلاهبرداران هستند. بنابراین قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی توکن‌های ناشناخته به اندازه کافی تحقیق کنید یا از افراد با تجربه در این حوزه کمک بگیرید

پامپ و دامپ همیشگی است، هوشیار باشید

با ادامه محبوب شدن ارزهای دیجیتال، طرح‌هایی مانند پامپ و دامپ ارز دیجیتال احتمالاً تشدید می‌شوند. زیرا سود بالای حاصل از این طرح‌ها فقط کلاهبرداران را ترغیب می‌کند تا به دنبال روش‌هایی برای سرقت دارایی معامله‌گران باشند. مطالب عنوان شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا با پروژه‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید و بتوانید به راحتی آنها را شناسایی کنید. توصیه ما به شما همچنان استفاده از تاکتیک‌های رایج سرمایه‌گذاری در بازار است. بررسی چارت‌ها و انواع تکنیک‌های تحلیلی بازار، بهترین روش سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز دیجیتال است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۲ / ۵. مجموع آرا: ۱۷

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا