اخبار بیت کوینتحلیل ارزهای دیجیتال

دلیل کاهش قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته چه بود؟

قیمت بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته کاهش یافته، چرا که معامله‌گران با آغاز به کار ETF‌های اسپات شروع به برداشت سود خود از بازار کرده‌اند. از سوی دیگر، لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ بیت کوین هم در این ریزش بی‌تاثیر نبوده است.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، بیت کوین در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) به سطح قیمت ۴۳،۳۰۶ دلار سقوط کرد و این ریزش تا امروز هم ادامه داشت. این کاهش قیمت یک روز پس از شروع معاملات صندوق‌های قابل معامله در بورس (صندوق ETF) اسپات بیت کوین در ایالات متحده رقم خورده است.

به نظر می‌رسد مومنتوم صعودی که بیت کوین را در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) به سمت سطح ۴۹ هزار دلار سوق داده بود، در تاریخ ۱۲ ژانویه کاهش یافته و بیت کوین را به زیر سطح ۴۲۰۰۰ دلار نیز رساند.

با توجه به شرایط فعلی، هیجانات بازار در پی تایید ETFهای اسپات بیت کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در حال فروکش کردن است.

در ادامه نگاهی دقیق‌تر به عوامل موثر بر قیمت بیت کوین طی ۲۴ ساعت گذشته می‌اندازیم.

آیا سرمایه‌گذاران بزرگ از معامله در ETF اسپات دوری می‌کنند؟

سرمایه‌گذاران هنوز در حال هضم اولین صندوق ETF اسپات بیت کوین هستند چرا که مؤسسات پیش از ورود به بازار و استفاده از سرمایه خود، چند روزی منتظر مانده‌اند.

حساب‌های بزرگ با سرمایه قابل‌توجهی که در اختیار دارند، با احتیاط و دقت نسبت به این رویداد تاریخی عمل می‌کنند. آنها احتمالاً خود را از هیجانات اولیه عرضه یک محصول مالی جدید دور نگه داشته در عوض تصمیم گرفته‌اند که قبل از تخصیص وجوه قابل‌توجهی به این صندوق‌ها، منتظر ثبات بازار بمانند.

توییت بلدروگا

بنابراین، در حالی که برخی از افراد ممکن است احساس کنند بیت‌ کوین آن‌طور که انتظارش را داشتند به راه‌اندازی ETF اسپات پاسخ نداده، اما اصلاح فعلی می‌تواند دوره‌ای از تعدیل بازار باشد که در پی ورود سرمایه نهادی، با حرکات عظیم رو به بالا دنبال می‌شود.

بر اساس داده‌های Yahoo Finance، در دومین روز فعالیت ETF اسپات بیت کوین، حجم معاملات آن از ۱ میلیارد دلار فراتر رفت. این امر باعث شده که حجم کلی ETF بیت کوین از اولین روز آغاز به کار خود تا به الان به ۵ میلیارد دلار برسد.

iShares Bitcoin Trust (IBIT) بلک راک دومین سشن معاملاتی خود را با قیمت ۲۵/۲۷ دلار آغاز کرد و در ۲۴ ساعت گذشته ۹/۵ درصد ریزش داشته است. حجم IBIT در زمان نگارش این خبر ۱۱/۳ میلیون دلار بود.

ارزش سهام ETF بیت کوین بلک راک در روز دوم آغاز به کار ۹/۵۶ درصد کاهش یافت
ارزش سهام ETF بیت کوین بلک راک در روز دوم آغاز به کار ۹/۵۶ درصد کاهش یافت

سهام Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) با کاهش ۵/۵ درصدی و Valkyrie Bitcoin Trust (BRRR) با ۱۰ درصد ریزش در مدت مشابه معامله شدند و به ترتیب حجم ۲۷/۸ میلیون دلاری و ۱۱۲،۹۸۰ دلاری داشتند.

افزایش حجم پوزیشن‌های لانگ لیکوئیدشده بیت کوین

آن‌طور که به نظر می‌رسد، حرکت شارپ بازار آتی بیت کوین دلیلی بر ریزش سریع قیمت آن طی ۲۴ گذشته بوده است. لیکوئیدیشن پوزیشن‌های لانگ بیت کوین با کاهش قیمت این ارز دیجیتال پیشرو همزمان شده بود.

حجم لیکوئیدیشن پوزیشن‌های لانگ بیت کوین در تاریخ ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و در یک بازه زمانی یک ساعته به سرعت به ۱۲/۵۲ میلیون دلار رسید.

پوزیشن‌های لیکوئیدشده بیت کوین
پوزیشن‌های لیکوئیدشده بیت کوین

به طور معمول، پوزیشن‌های لانگ زمانی لیکوئید می‌شوند که قیمت دارایی مورد معامله یک افت ناگهانی داشته باشد. یعنی معامله‌گرانی که نسبت به یک دارایی دیدگاه صعودی داشته‌اند و پوزیشن‌های خرید را در همان دارایی باز کرده بودند، اکنون با زیان مواجه شده‌اند چرا که بازار بر خلاف نظر آنها حرکت کرده است.

بر اساس داده‌های بلاک چینی و پلتفرم اطلاعاتی گلس نود (Glassnode)، تعداد بیت کوین‌های منتقل شده به صرافی‌ها طی تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) افزایش یافته بود.

بیت کوین‌های منتقل شده به صرافی‌ها
بیت کوین‌های منتقل شده به صرافی‌ها

افزایش جریان ورودی به صرافی یک دارایی خاص نشان‌دهنده افزایش فشار فروش در بازار است.

تعداد بی‌سابقه‌ای از آدرس‌ها در سود هستند

سایر داده‌های گلس نود نشان می‌دهند تعداد کیف پول‌های بیت‌ کوینی که در حال حاضر در سود قرار دارند، به رکورد ۴۶/۸ میلیون آدرس رسیده است.

آدرس‌های در سود بیت کوین
آدرس‌های در سود بیت کوین

با توجه به این تعداد بی‌سابقه از کیف پول‌های در سود، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران سود خود را با قیمت‌های فعلی برداشت می‌کنند. کاهش حجم معاملات در کنار تعداد بالای سرمایه‌گذارانی که حالا سود خود را برداشت کرده‌اند، ممکن است رکود فعلی قیمت را توضیح دهد.

بیت کوین همچنان با مقاومت محکمی در سطح ۵۰ هزار دلار مواجه است

افزایش ناگهانی قیمت بیت کوین به ۴۹ هزار دلار طی تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) عمر زیادی نداشت و قیمت به سرعت تا سطح ۴۶ هزار دلار اصلاح شد. دلیل این امر را می‌توان به مقاومت سنگینی که در اطراف منطقه تراکم فروشندگان یعنی ۵۰ هزار دلار وجود دارد، نسبت داد.

توجه داشته باشید اولین باری که قیمت بیت کوین به زیر این سطح سقوط کرد، در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰)‌ بود که بیش از ۴۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. دومین بار نیز پس از تلاش ناموفق آن برای بازپس‌گیری این سطح در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) رقم خورد که فشار فروش قیمت بیت کوین را بیش از ۷۷ درصد کاهش داد و BTC بالاخره در دیوار حمایتی ۱۵ هزار دلاری به آرامش رسید.

به این ترتیب، گاوهای بیت کوین باید قیمت را به بالای ۴۵ هزار دلار برسانند و سعی داشته باشند که سطح روانی ۵۰ هزار دلار را به یک حمایت تبدیل کنند. در صورت وقوع چنین چیزی روند صعودی بعدی بیت کوین تضمین می‌شود.

نمودار هفتگی BTC/USD
نمودار هفتگی BTC/USD

شاخص قدرت نسبی (اندیکاتور RSI)‌ هفتگی در منطقه اشباع خرید قرار دارد که نشان می‌دهد بیت کوین هنوز در میان‌مدت و بلندمدت منتظر رشد بیشتر است.

سطوح کلیدی که در مسیر نزولی باید زیر نظر داشته باشیم، سطح حمایت ۴۱،۲۰۰ دلار و منطقه تقاضا حدوداً ۴۰ هزار دلاری است.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۲۰

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا