NFT

دامنه NFT چیست؟ با دامین NFT بیشتر آشنا شوید

فناوری بلاک چین یک موضوع چالش‌برانگیز و جدید است و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) نیز در تیتر اول اخبار کریپتو قرار گرفته‌اند. این دارایی‌های دیجیتالی افراد را قادر می‌سازند تا آیتم‌های آنلاینی مانند آثار هنری و حتی یک دامنه منحصربه‌فرد داشته باشند. دامنه NFT یکی از جدیدترین نوآوری‌های دنیای بلاک چین است، این تکنولوژی پتانسیل رشد بسیار بالایی دارد و قرار است اینترنتی که امروزه می‌شناسیم را به‌کلی تغییر دهد. دامنه NFT ترکیب دو تکنولوژی از دنیای گذشته و آینده است و می‌توانیم از محصول آن در دنیای امروزی استفاده کنیم.

اگر می‌خواهید بدانید دامنه NFT چیست و آیا توسط گوگل ایندکس می‌شود، به صفحه درستی هدایت شده‌اید. در این نوشتار دامنه NFT و تفاوت آن با دامنه سنتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. سپس ایندکس شدن آن توسط گوگل را توضیح می‌دهیم؛ بیایید شروع کنیم.

معرفی دامنه های سنتی

زمانی که یک آدرس مانند “wallex.ir” را در مرورگر خود تایپ می‌کنیم، با یک دامنه سنتی در تعامل هستیم. این دامنه‌های سنتی در ابتدا برای انجام کارهای مانند ارسال ایمیل و پرداخت پول ساخته شده بودند؛ اما این دامنه‌ها هیچگاه نتوانستند فراتر از نمایش وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. دامنه‌ها همیشه از ارزشمندترین مؤلفه و محتواهای دیجیتالی در حوزه اینترنت هستند و ارزشمندترین آنها عبارت‌اند از:

  • دامنه “Crypto.com” که در سال ۲۰۱۸ به قیمت ۱۲ میلیون دلار و توسط شرکت کریپتو خریداری شد.
  • دامنه “Business.com” که در سال ۱۹۹۹ به قیمت ۷.۵ میلیون دلار خریداری شد و حدود ۸ سال بعد به قیمت ۳۴۵ میلیون دلار به “RH Donnelly” فروخته شد.

ممکن است این اعداد و ارقام کمی عجیب به نظر برسد، اما این را هم باید بدانید که شرکت‌های مذکور واقعاً این دامنه‌ها را نخریده‌اند؛ بلکه فقط حق استفاده از آنها را از یک نهاد ثبت دامنه اجاره کرده‌اند. با پیدایش فناوری که بتوان به معنای واقعی، محتوای دیجیتالی را متعلق به خود کرد، توکنیزه کردن دامنه‌ها نیز اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. هم اکنون دامنه‌های نسل سوم کار خود را آغاز کرده‌اند، اما مسیری طولانی برای ثبت دامنه‌ها به صورت اختصاصی باقی‌مانده است. دامنه‌های ” com.”و “org.” و “gov” معروف‌ترین دامنه‌های وب ۲ و  دامنه‌های “crypto.” و “x.” و “nft.” و “zil.” معروف‌ترین دامنه‌های نسل سوم اینترنت هستند.

دامنه های سنتی چگونه کار می کنند؟

نحوه کار دامنه های سنتی

زمانی که نام دامنه مورد نظر را در مرورگر خود سرچ می‌کنیم، درخواستی را به وب سرور آن سایت ارسال می‌کنیم و درخواست می‌کنیم که محتوای سایت به ما نشان داده شود. این درخواست شامل آدرس IP دستگاه ما می‌شود. پس از آنکه سرور سایت، درخواست را دریافت کرد به دستگاه ما پاسخی را ارسال می‌کند و به این صورت محتوای سایت را تماشا می‌کنیم. اکوسیستم اسم دامنه (DNS) اساساً مانند دفترچه تلفنی از اینترنت است و باعث می‌شود که دسترسی به وب‌سایت‌ها، کاربر پسند شود. در واقع آدرس IP سایت مورد نظر، یک آدرس IP عددی پیچیده نظیر ۱۷۲.۱۶۸.۴۰.۱۸ است. تمامی این دامنه‌ها توسط دفاتر ثبت دامنه‌ها مدیریت می‌شوند و این دفاتر با حفظ و نگهداری سوابق این موضوع که کدام دامنه متعلق به چه کسی است، به مدیریت دامنه‌ها می‌پردازند.

با وجود بیش از ۳۰۰ میلیون اسم دامنه ثبت شده، دفاتر ثبت فعالیت و مشغله بسیار زیادی دارند. به همین جهت فروش اسامی دامنه‌ها را به شرکت‌های ثبت‌کننده واگذار می‌کنند. ثبت‌کنندگان نیز به‌ازای هر ثبت، مقداری سود کسب می‌کنند و به دفاتر ثبت نیز مقداری کارمزد پرداخت می‌کنند. در نهایت تمامی این هزینه‌ها در هزینه نهایی کاربر قرار است پرداخت کند تأثیرگذار است.

دامنه NFT چیست؟

معرفی دامنه NFT

قبل از اینکه به معرفی دامنه NFT بپردازیم بهتر است کمی به عقب برگردیم و بدانیم که اصلاً تکنولوژی NFT چیست و چه کاربردهای دارد. توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) دارایی‌های دیجیتالی هستند که معادل و معرف یک دارایی با ارزش و منحصر به فرد هستند. فرقی نمی‌کند که این دارایی تصویری از یک اثر هنری، عکس یک گربه، یک قطعه موسیقی و یا یک دامنه باشد. دامین NFT که با عناوین مختلف مانند دامنه‌های غیرمتمرکز، دامنه‌های کریپتو و دامنه‌های بلاک چین شناخته می‌شود، نسبت به دامنه‌های سنتی دارای یکی سری مزایا و ویژگی‌های محبوبی هستند. این ویژگی‌ها باعث شده‌ تا نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار کریپتو به این نوع دارایی جلب شود.

مزایای دامین NFT نسبت به دامنه‌های سنتی

  • برای خرید دامنه‌های NFT فقط کافیست یکبار پول پرداخت کنیم. درحالی‌که در مدل‌های سنتی، باید به‌صورت سالانه کارمزد پرداخت کنیم و مانند اجاره کردن است.
  • دامنه‌ NFT به طور کامل متعلق به کاربر می‌شود و هیچ نهاد متمرکزی نمی‌تواند به سانسور دامنه کاربران بپردازد و یا نمی‌تواند دامنه‌ها را به نفع خود مصادره کند.
  • دامنه های NFT می‌توانند به‌عنوان آدرس‌های عمومی ارزهای دیجیتال نیز عمل کنند. یعنی دامنه‌ها می‌توانند سایر رمزارزها و توکن‌های تحت پشتیبانی خود را به‌عنوان ابزار پرداخت ارسال و دریافت کنند.

بررسی نحوه عملکرد دامنه NFT

دامنه NFT در واقع آدرس‌های کریپتویی هستند که همانند آدرس اینترنتی یک وب‌سایت عمل می‌کنند. این دامنه‌ها را می‌توانیم مانند دیگر توکن‌های NFT در بازارهای مالی معامله و یا هولد کنیم. از این دامنه‌ها می‌توانیم به‌عنوان آدرس‌های کیف پول استفاده کنیم و سایر افراد مستقیماً می‌توانند به آدرس دامنه NFT ما ارز دیجیتال ارسال کنند. همچنین می‌توانیم از دامنه‌های NFT به‌عنوان اسامی دامنه‌ها نیز استفاده کنیم. به وب‌سایت مراجعه و محتوای آن را مشاهده کنیم.

 تکنولوژی دامنه NFT چه اهدافی را دنبال می کند؟

شرکت‌های وب ۳ در تلاش هستند تا مشکلاتی نظیر ارائه مالکیت به کاربر نهایی و حذف واسطه‌ها را برطرف کنند. با رشد نجومی تکنولوژی بلاک چین در چند سال اخیر، پروژه‌های بسیار زیادی معرفی شدند که دامین NFT یکی از جذاب‌ترین آنها محسوب می‌شود. اما خیلی از این تکنولوژی صحبت می‌شود؛ زیرا فروش NFTهای برتر بازار نظیر تصویر میمون‌ها و یا زمینه‌ای دیستنرالند به قیمت‌های بالا، طرفداران زیادی را در بازار کریپتوکارنسی دارند.

 مانند DNS که یک شرکتی مانند سرویس اتریوم (ENS) آدرس‌های پیچیده کیف پول دیجیتال را به متنی مانند “wallex.eth” تبدیل می‌کند که مفهوم آن برای کاربر راحت‌تر باشد. همان گونه که ارز دیجیتال را به والت خود منتقل می‌کنیم، می‌توانیم به آدرسی مانند “wallex.eth” منتقل کنیم.

یکی از ارائه دهندگان دامنه کریپتو به نام “Unstoppable Domains” ویژگی‌های بسیار هیجان انگیزی را ارائه می‌دهد. این سیستم، یک سرویس هاستینگ نیز محسوب می‌شود همانند “WP Engine” که هاستینگ دامنه را ارائه می‌دهد. چندین آدرس کیف پول ارائه می‌دهد برای مثال “wallex.crypto” می‌تواند متناظر با آدرس اتریوم، بیت‌کوین و سولانا باشد. در مقابل “ENS” فقط مختص به اتریوم است و دامنه‌های eth را ارائه می‌دهد. این سرویس به جای هزینه سالانه فقط یکبار کارمزد دریافت می‌کند. به جای اجاره، مالک دامنه می‌شویم و متعلق به ما می‌شود.

چگونه می ‌توانیم یک دامین NFT بخریم؟

خرید دامین NFT بسیار شبیه خرید NFTهای دیگر است و شباهت زیادی به خرید و ثبت دامنه سنتی “Web 2.0” ندارد. نام دامنه بلاک چین را می‌توانیم از طریق بازارهای NFT خریداری و ثبت کنیم. اکثر این دامنه‌ها با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده معامله می‌شوند، اما برخی از این ارائه‌دهندگان ارز فیات نیز می‌پذیرند. خرید دامنه NFT ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم، به‌خصوص اگر قبلاً NFT معامله کرده باشیم.

ابتدا باید یک بازار معاملاتی معتبر و قابل اعتماد دامنه NFT را پیدا کنیم. وارد بازارهای فروش مانند “Unstoppable Domains” و “Ethereum Name Service” می‌شویم نام دامنه مورد نظر خود را جستجو می‌کنیم. همچنین می‌توانیم از بازارهای محبوب NFT نظیر “OpenSea” و “Rarible” برای فروش دامنه‌ NFT استفاده کنیم. در این نوشتار نحوه خرید دامنه NFT از پلتفرم “unstoppabledomains” را آموزش می‌دهیم.

مراحل خرید دامنه NFT

ابتدا باید نام دامنه دلخواه خود را تایپ کنیم و پسوندهای موجود را (nft ،crypto ،bitcoin و غیره) بررسی کنیم. هر کدام از TLDهای مختلف قیمت‌های متفاوتی دارند.

خریداری دامین NFT

هزینه‌های مربوط به نام دامنه NFT که انتخاب کرده‌ایم را باید بپردازیم. بسته به نوع بازار ممکن است چند گزینه برای پرداخت وجود داشته باشد. می‌توانیم انتخاب کنیم که با ارز دیجیتال، کارت اعتباری و حتی پی‌پال پرداخت کنیم. در بازار Unstoppable Domains باید یک حساب کاربری ایجاد کنیم.

برای پایان خرید، توکنی را صادر می‌کنیم که متناظر با دامنه مدنظر بر بلاک ‌چین است. این‌گونه به بلاک چین توضیح می‌دهیم که این دامنه متعلق به ما است. به‌طورکلی این فرآیند چند دقیقه زمان می‎برد.

در نهایت مالکیت کامل این دامنه در اختیار ما قرار می‌گیرد. توکن صادر شده در واقع همان دامنه است و باید در جایی امن از آن محافظت کنیم. در این بازار کیف پول نیز برای ذخیره دامنه وجود دارد، اما بهتر است دامنه NFT را در کیف پول‌های سخت‌افزاری نظیر کیف پول لجر نگه‌داری کنیم و یا در پلتفرم اپن سی (OpenSea) برای فروش قرار دهیم.

آیا دامنه NFT در گوگل ایندکس می‌ شوند؟

ایندکس شدن در لغت به معنای ثبت و فهرست شدن است. زمانی که صفحه‌ای یا وب‌سایتی در گوگل ایندکس می‌شود به این معناست که با جستجو در مرورگرها قابل یافتن است. به همین جهت ایندکس شدن اصلی‌ترین بخش یک سایت محسوب می‌شود. چنانچه وب‌سایت ما در گوگل فهرست نشود، عملاً وجود فرد بی‌فایده است. اما سؤالی که در این جا مطرح می‌شود، آیا دامنه NFT در گوگل ایندکس می‌شود؟

در حال حاضر این امکان وجود ندارد؛ به نظر می‌رسد گوگل هنوز نمی‌تواند دامنه‌های NFT را فهرست کند. علاوه‌برآن، مرجع شماره‌های اختصاص داده شده اینترنت (IANA) هم اکنون این دامنه‌های سطح بالای جدید را در پایگاه‌داده خود لحاظ نمی‌کنند. این مشکل می‌تواند از منظر SEO هم نگران‌کننده باشد. اگر نتوانیم محتوای خود را برای گوگل و موتورهای جستجو دیگر بهینه کنیم، پیداکردن محتوا ما به‌صورت ارگانیک برای خوانندگان چالش برانگیزتر خواهد بود.

در حال حاضر برخی از موتورهای جستجو خاص برای NFT وجود دارد که از چنین دامنه‌هایی پشتیبانی می‌کند. برای مثال، پلتفرم “NooFT” در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نسخه بتا موتور جستجوی خود در سه ماه آخر سال ۲۰۲۲ است. این پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است و ارزش این را دارد که به چشم یک موتور جستجو قوی به آن نگاه کنیم.

دامین NFT چه مشکلاتی دارد؟

بزرگ‌ترین مشکل فعلی دامنه NFT این است که اکثر مرورگرها نمی‌توانند آن‌ها را پردازش کنند، مگر آنکه تنظیمات خاصی را اعمال کنیم. برخی از مرورگرها افزونه‌هایی را به طور خاص برای این منظور توسعه داده‌اند و برای مثال، مرورگر گوگل کروم دارای برنامه‌هایی به نام “Bob Extension” و “LinkFrame” است که می‌توانند به طور خودکار دامنه های NFT را پردازش کنند و می‌توانیم بدون پیکربندی سرور DNS خود به آنها دسترسی داشته باشیم.

گزینه جایگزین برای کاربران فایرفاکس “Firefox” استفاده از “Resolvr” است. این افزونه می‌تواند تنظیمات پروکسی مرورگر شما را برای حل‌وفصل کردن دامنه‌های هندشیک (handshake) و سوابق داده‌های “DNS TXT” کنترل کند. علاوه بر این برخی از ثبت‌کننده‌ها به‌صورت بومی نام برنامه را برای پردازش در مرورگرهای خاص آماده می‌کنند. برای مثال، Unstoppable Domains  از هر دو مرورگر “Brave” و “Opera” پشتیبانی می‌کند.

دامنه NFT؛ جایگزینی برای دامنه های سنتی

در این نوشتار بررسی کردیم که دامنه NFT چیست و چه مزایا و معایبی دارد. به‌طورکلی رشد سریع ناگهانی عرصه کریپتو و آشنایی با این حوزه برای اکثر افراد چالش‌برانگیز است. با استفاده از دامنه‌های nft، کاربران مالک دامنه‌های خود خواهند بود و دیگر نیازی به پرداخت حق اشتراک به یک شرکت ثالث و یا نگران سانسور دامنه‌های خود توسط این شرکت‌ها نخواهند بود.

نظر شما درباره تکنولوژی دامنه NFT چیست؟ اگر از این دامنه‌ها استفاده کرده‌اید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا