بلاکچین

تجارت همتا به همتا چیست؟ مبادله P2P چگونه به کاربران کمک می‌کند؟

معامله همتا به همتا یا peer to peer به کاربران یک بازار مالی اجازه می‌دهد تا بدون واسطه با یکدیگر در ارتباط باشند و به معامله بپردازند. تجارت P2P روشی کاربرپسند برای انجام معاملات ارزی در بازار کریپتو است. معامله‌گران با استفاده از این روش می‌توانند طعم تجارت مستقل و بدون واسطه و کسب درآمد از آن را بچشند. این نوع مبادله در صرافی‌های ارز دیجیتال همتا به همتا و پلتفرم‌های P2P قابل اجرا است. در ادامه این مقاله به شکلی کامل و دقیق به بررسی این مفهوم و نقش آن در بازار می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم تجارت همتا به همتا

تجارت همتا به همتا یا Peer to Peer (P2P) زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران برای خرید و فروش یک دارایی به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند و هیچ واسطه‌ای وجود نداشته باشد. در این نوع تجارت معمولاً خریدار و فروشنده در یک پلتفرم ثبت نام می‌کنند و سفارشات خرید و فروش خود را با قیمتی از پیش تعیین شده به ثبت می‌رسانند. حال این پل ارتباطی می‌تواند سایت یک صرافی ارز دیجیتال یا یک پلتفرم P2P باشد.

تجارت P2P جزو آن دسته از مبادلات آسان است که کاربران بسیاری را جذب می‌کند. در این مدل مبادله شما عملیاتی شبیه به خرید جنس از Etsy یا eBay انجام می‌دهید. با این تفاوت که کالایی که مبادله می‌کنید، ارز دیجیتال است. در واقع شما در بستری مثل صرافی P2P، مقداری مشخص از یک رمز ارز را با قیمتی توافقی و بدون واسطه مبادله خواهید کرد.

شبکه‌های همتا به همتا چگونه فعالیت می‌کنند؟

تجارت P2P در یک شبکه همتا به همتا اتفاق می‌افتد. این شبکه‌ها بدون نیاز به سرور مرکزی یک نوع ارتباط غیرمتمرکز بین دو گره برقرار می‌کنند. در یک شبکه P2P هر طرف مبادله می‌توانند هم به عنوان Seeder و هم به عنوان Leecher فعالیت کنند؛ کاربران می‌توانند بدون نیاز واسطه به ذخیره و اشتراک‌گذاری فایل مشغول شوند.

شبکه‌های P2P

شبکه همتا به همتا معمولاً سرور یا سرپرست مرکزی ندارد؛ هر گره می‌تواند یک کپی از فایل را نگهداری و هم‌زمان به عنوان سرور و سرویس‌گیرنده عمل کند. به عبارت دیگر هر گره در تجارت P2P می‌تواند فایل گره‌های دیگر را بارگذاری و در مواقع دیگر فایل را از آن‌ها بارگیری کند. پس به طور کلی می‌توان گفت از آنجایی که هر نود در شبکه P2P قابلیت‌های مشترکی برای انتقال، ذخیره و دریافت فایل دارد، عملکرد این نوع شبکه‌ها بسیار سریع‌تر و کارآمدتر است.

انواع شبکه‌های P2P

تجارت P2P را می‌توان با توجه به تفاوت‌هایی که در معماری شبکه‌های آن‌ها وجود دارد به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • بدون ساختار
  • ساختاریافته
  • ترکیبی

در شبکه همتا به همتای بدون ساختار، گره‌ها به شکل تصادفی به یکدیگر متصل شده‌اند. این شبکه‌ها مناسب فعالیت‌های پرسرعتی مثل شبکه‌های اجتماعی هستند. کاربران می‌توانند بدون اتلاف وقت و به طور مکرر وارد شبکه شوند و دوباره از آن خارج شوند. ساخت این مدل شبکه آسان است اما به حافظه و CPU زیادی نیاز دارد.

در شبکه P2P ساختاریافته، گره‌ها اجازه دارند تا به طور کارآمد جستجو کنند. در اکثر مواقع چنین شبکه‌هایی برای پیاده‌سازی یک جدول هش توزیع شده (DHT) مناسب هستند. ضمن اینکه راه‌اندازی و نگهداری این شبکه‌ها به هزینه بیشتری نیاز دارد. اما نوع سوم از شبکه‌های P2P، شبکه‌های ترکیبی هستند که از گردهمایی دو مدل قبل در یک پلتفرم ایجاد شده و عملکرد بهتری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

مزایا و معایب تجارت همتا به همتا

تجارت P2P این روزها طرفداران زیادی در بازار کریپتو پیدا کرده است؛ زیرا معامله‌گران با استفاده از این شیوه به مزایای زیادی دسترسی دارند. ویژگی‌های مثبت تجارت P2P شامل این موارد است:

  • بازار جهانی
  • عدم وجود تأیید هویت (KYC)
  • امنیت بیشتر
  • تنوع بیشتر در انتخاب ارز دیجیتال
  • ۲۵۰ روش متفاوت برای برداشت و پرداخت
  • عدم وجود محدودیت برای برداشت یا سپرده‌گذاری

معایب یک مبادله همتا به همتا نیز شامل این موارد می‌شود:

  • امکان انتشار فایل ویروسی توسط یک کاربر نفوذی
  • امنیت پایین و عدم نهاد نظارتی و سرپرست قانونی
  • کاهش سرعت عملکرد شبکه‌های P2P در برخی مواقع برای کاربران
تجارت P2P

صرافی ارز دیجیتال همتا به همتا

این صرافی‌های ارز دیجیتال برای تجارت P2P بستر مناسبی هستند. این پلتفرم‌ها بر خلاف صرافی‌های متمرکز نیازی به احراز هویت ندارند و کاربران می‌توانند بدون گذراندن این مرحله، تراکنش‌های خود را به ثبت برسانند. این تراکنش‌ها معمولاً با توجه به پیشنهادهای خرید و فروش مختلفی که توسط دیگر کاربران روی پلتفرم ثبت شده است انجام می‌شوند. توجه داشته باشید که اکثر پیشنهادات دارای گزینه‌هایی مثل پرداخت، حداقل یا حداکثر مبلغ برای خرید و نرخ متفاوت هستند.

بهترین و معروف‌ترین صرافی‌های همتا به همتای ارز دیجیتال برای تجارت P2P شامل این موارد هستند:

  • HODL HODL
  • Binance P2P
  • LocalBitcoins
  • Paxful
  • Bisq

نحوه کسب درآمد از مبادله همتا به همتا

برای کسب درآمد از روش تجارت P2P راه‌های مختلفی وجود دارد که شامل این موارد می‌شود:

  • شروع تجارت محلی کریپتو
  • استفاده درست از آربیتراژ به نفع خود
  • بهره بردن از روش‌های پرداخت با تقاضای بالا
  • دریافت ارز دیجیتال به شکل غیرفعال

در واقع شما با داشتن فعالیت ارزی در پلتفرمی مثل Local Coin Swap، تنها با ساخت یک حساب کاربری و انتخاب محدوده جغرافیایی، می‌توانید برای خرید و فروش درآمدزاترین رمزارزها اقدام کنید و به سود برسید.

از طرف دیگر به خرید یک ارز دیجیتال با قیمتی پایین و فروش آن با قیمت بیشتر، آربیتراژ می‌گویند. اگر شما بتوانید یک دارایی دیجیتال را با قیمتی کم‌تر در یک صرافی بخرید و آن را در پلتفرم دیگر با قیمتی بیشتر بفروشید از این مفهوم به درستی استفاده کرده‌اید. پلتفرم‌های P2P بستر مناسبی برای کسب درآمد از این شیوه هستند.

کسب درآمد از مبادله P2P

تجارت P2P ارزهای دیجیتال در بازار کریپتو

مفهوم همتا به همتا اولین بار در سال ۱۹۷۹ بود که توسط دانشجویان آمریکایی مطرح شد. این مفهوم در بازارهای آنلاین، بلاکچین‌های P2P، موتورهای جستجوی وب و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجارت همتا به همتا در بازار ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی دارد. در این نوع مبادله افراد می‌توانند تجارتی مستقل و بدون واسطه داشته باشند. اکنون که به عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای در بازار رمزارزها با این مفاهیم آشنا شدید، می‌توانید معاملات ارزی خود را در صرافی معتبر و ایرانی والکس به ثبت برسانید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
cointelegraph.com
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
روح اله دریایی
روح اله دریایی
1 ماه قبل

سلام . در صرافی بینگ ایکس خرید وفروش میکنم اما نمیتونم برداشت کنم فریز شده چه کار کنم باید تا برداشت کنم

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل

سلام
با پشتیبانی صرافی صحبت کنید ببینید مشکل از کجاست. راهنماییتون می‌کنن.

دکمه بازگشت به بالا