صرافی ها

پروتکل پرپچوال چیست؟ معرفی کامل پروتکل Perpetual و خدمات آن

معامله‌گرانی که از خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند همیشه با یک مشکل بزرگ مواجه هستند: آن‌ها نمی‌توانند از معاملات با اهرم یا لوریج استفاده کنند؛ زیرا صرافی‌های DEX از بازارساز خودکار استفاده می‌کنند. به‌تازگی پروتکل پرپچوال (Perpetual) این امکان را فراهم کرده تا معامله‌گران از لوریج ۱۰ برابری در معاملات خود استفاده کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا اهداف، چگونگی کارکرد، مزایا و معایب این پروتکل که بهترین صرافی دکس به‌وسیله آن راه‌اندازی شده را بررسی کنیم.

بررسی پروتکل Perpetual

پروتکل Perpetual نوعی صرافی غیرمتمرکز است که برای طراحی و پیاده‌سازی آن از xDai و اتریوم استفاده شده است. پروتکل غیرمتمرکزی که به‌وسیله آن می‌توان قراردادهای مشابه فیوچرز یا آتی ایجاد کرد، بدون اینکه دغدغه‌ای در مورد تاریخ انقضا و محدودیت زمانی آن داشته باشید. کاربران می‌توانند قراردادهای دائمی را با کمترین کارمزد ممکن خریدوفروش کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند بر اساس تحلیلی که انجام می‌دهند موقعیت‌های معاملاتی فروش یا خرید خود را با لوریج ۱۰ برابری باز کنند. جالب است بدانید در پرپچوال می‌توانید ارزهای فیات، طلا، انواع توکن‌های ERC-20،کوین XRP، بیت کوین کش و بیت کوین را معامله کنید. در واقع پروتکل پرپچوال یک پلتفرم معاملاتی مثل یونی‌سواپ است که از بازار ساز خودکار (vAMM) برای مدیریت معاملات استفاده می‌کند.

توسعه‌دهندگان این شبکه ادعا می‌کنند از روشی متفاوت برای مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند که در صورت نوسان قیمت، سپرده‌گذار ضرر ناپایدار (Imperment Loss) را تجربه نکند. آن‌ها از سپرده‌ها برای ایجاد قرارداد هوشمند استفاده می‌کنند نه تأمین نقدینگی؛‌ همین امر موجب می‌شود احتمال ضرر به صفر برسد.

هدف از طراحی پروتکل پرپچوال

اصلی‌ترین دلیل راه‌اندازی چنین پروژه‌ای، ایجاد بازاری غیرمتمرکز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد برای خارج‌کردن قدرت در بازار قراردادهای دائمی از دست افراد ثروتمند و سازمان‌های متمرکز است. توسعه‌دهندگان می‌خواهند پلتفرمی امن، در دسترس و غیرمتمرکز را برای انجام معاملات مشتقه و فیوچرز ایجاد کنند که در تمام روزهای هفته به‌صورت ۲۴ ساعته و کاملاً شفاف به کاربران خدمات ارائه دهد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش معامله فیوچرز

بررسی خدمات پرپچوال پروتکل

این صرافی خدمات خریدوفروش قرارداد دائمی را به‌صورت غیرمتمرکز در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به اصلی‌ترین نیاز آن‌ها یعنی حفظ حریم خصوصی پاسخ دهد.

ازآنجایی‌که در پروتکل پرپچوال چیزی با عنوان دفتر سفارش وجود ندارد، معامله‌گران می‌توانند بدون پرداخت کارمزد و وجود طرف دوم معامله، دارایی موردنظر خود را به فروش (خرید) برسانند. ازآنجایی‌که این فرایند نسبت به صرافی های متمرکز کندتر انجام می‌شود، برای برطرف‌کردن این مشکل از راه‌حل لایه دو xDai استفاده کرده که بسیار سریع‌تر از اتریوم است.

پس اگر در بازار قراردادهای دائمی آتی تخصص دارید، می‌توانید با پیش‌بینی قیمت آینده دارایی‌ها، خرید/فروش استقراضی انجام دهید و از معاملات خود سود کسب کنید. توجه داشته باشید برخلاف بازار فیوچرز تا زمانی که پوزیشن خود را نبندید، معامله شما پابرجا خواهد بود.

سرمایه‌گذاران می‌توانند برای باز کردن پوزیشن خود از USDC استفاده کنند؛ زیرا در این پروتکل چیزی با عنوان استخر نقدینگی تعریف نشده است. پس از انجام هر معامله بازارساز خودکار مجازی هزینه را محاسبه کرده و از معامله‌گران دریافت می‌کند.

یکی از ویژگی‌های مهم در پرپچوال وجود صندوق بیمه برای جلوگیری از زیان و لیکوئید شدن است. برای این منظور ۵۰% از مبلغ معامله در صندوق سپرده‌گذاری می‌شود. اگر سپرده موجود در این صندوق به پایان برسد، سیستم به‌صورت خودکار رمزارز جدید تولید کرده و با فروش آن امنیت سرمایه را تضمین می‌کند.

کارکرد پروتکل Perpetual

همان‌طور که گفتیم برای انجام معاملات مشتقه از vMMA در پروتکل پرپچوال استفاده می‌شود؛ اما سؤال اصلی این است که این بازارساز خودکار چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم این بازارساز مشابه یونی‌سواپ است؛ اما فقط از آن برای پیداکردن قیمت استفاده می‌شود و دارایی به‌هیچ‌عنوان در استخر نقدینگی آن محبوس نمی‌شود. در عوض این پروتکل با استفاده از قرارداد هوشمند که وظیفه مدیریت و بازارسازی را به عهده دارد ذخیره‌سازی رمزارزها را انجام می‌دهد. به همین دلیل است که افراد می‌توانند از معاملات با حداکثر اهرم ۱۰ در این صرافی استفاده کنند. برای انجام معاملات کافی است به صرافی متصل شده و USDC خود را به‌حساب آن واریز کنید.

نحوه ثبت‌نام و فعالیت در سایت پرپ

فعالیت در سایت پرپ

برای استفاده از خدمات این سایت کافی است روی لینک perp.com کلیک کنید یا آدرس سایت را در مرورگر خود تایپ کنید.

پس از ورود با صفحه‌ای همانند تصویر بالا مواجه می‌شوید که از چهار بخش اصلی تشکیل شده است.

  • Trade
  • Create
  • Market Make
  • More

Trade

همان‌طور که از نام این بخش مشخص است شما می‌توانید محبوب‌ترین ارزهای موجود در بازار کریپتو را از طریق این بخش خریدوفروش کنید. کافی است روی آن کلیک کرده تا وارد صفحه معاملات شوید. برای انجام معامله باید مراحل زیر را انجام دهید.

۱. تیک پذیرش قوانین و مقررات را فعال کرده و روی دکمه تأیید کلیک کنید.

۲. از قیمت Connect Wallet در صفحه اصلی یا سمت چپ بالای صفحه (Connect) کیف پول خود را به سایت متصل کنید.

۳.  از سمت چپ می‌توان فهرست ارزهای قابل‌معامله را مشاهده کرده و از بین آن‌ها گزینه مدنظرتان را انتخاب و روی آن کلیک کنید تا وارد صفحه معاملات شوید.

۴. در صفحه معاملات می‌توانید نوع و میزان معامله را مشخص و روی دکمه Confirm کلیک کنید.

Creat

در این بخش شما می‌توانید پروژه اصلی خود را بر اساس کدهای منبع که در اختیار شما قرار داده می‌شود بنویسید و برای تیم توسعه‌دهنده ارسال کنید تا مورد بررسی و تأیید قرار بگیرد.

Market Make

بخشی است که شما با استفاده از آن می‌توانید به‌عنوان تأمین‌کننده، نقدینگی پول خود را در اختیار پروتکل پرپچوال قرار دهید و در ازای آن سود دریافت کنید. برای این کار به بخش Market Make  رفته و از پایین صفحه گزینه Launch Pools را انتخاب کنید. سپس کیف پول خود را به سایت متصل کرده و میزان موردنظر از دارایی را به استخر منتقل کنید.

More

در این بخش می‌توانید از گزینه‌های مختلفی نظیر ارتباط با پشتیبانی، معرفی توکن، فروشگاه و … استفاده کنید.

مزایا و معایب پروتکل پرپچوال

کاربردهای پروتکل پرپچوال

در این بخش قصد داریم مزایا و معایب این پروتکل را بررسی کنیم.

امنیت: ازآنجایی‌که Perpetual متن‌باز است هر کس که دانش برنامه‌نویسی داشته باشد می‌تواند کدهای آن را بررسی کند. این پلتفرم در حال حاضر تحت نظارت دو شرکت Peckshield و ConsenSys فعالیت می‌کند که بسیار معروف و شناخته شده هستند. از طرفی برای تأمین امنیت سرمایه‌های تحت پوشش با دو شرکت Nexus Mutual و Unslashed Finance همکاری می‌کند که تخصص آن‌ها محافظت از دارایی‌ها در حوزه دیفای است.

کارمزد اندک: این پروتکل به دلیل استفاده از لایه دوم اتریوم برای تأیید تراکنش‌ها سرعت بسیار بالایی دارد و کارمزد ناچیزی از کاربران دریافت می‌کند.

از سوی دیگر دریافت کارمزد کم، باعث عدم تعادل بین بهره تسویه نشده بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌شود که وظیفه پوشش آن با صندوق بیمه است نه تریدری که معاملات را انجام داده است. در نتیجه، امکان کسری نقدینگی در صندوق افزایش پیدا می‌کند.

تأخیر در شبکه: اگر نوسانات بازار زیاد باشد در این پروتکل تأخیر پیش می آید. البته بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

توکن حاکمیتی PERP

PERP توکن حاکمیتی پروتکل پرپچوال است که با استفاده از ERC-20 طراحی و توسط Perpetual DAO عرضه شده است. در ادامه کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

  • هولدرها در این سیستم به میزان دارایی خود حق رأی داشته و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های انجام شده برای ایجاد تغییرات و چگونگی اداره آن نظر خود را اعلام کنند.
  • کاربر می‌تواند توکن را در استخر استیکینگ سپرده‌گذاری یا قفل کند و در ازای آن سود دریافت کند.
  • درصورتی‌که سپرده‌گذاری موجود در صندوق بیمه به پایان برسد، صرافی با فروش PERP کمبود نقدینگی را جبران می‌کند.
  • طبق اخبار منتشر شده کل توکن‌های پرپ موجود ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ واحد بوده که از این تعداد حدود ۵۴ میلیون آن در گردش است.

استکینگ توکن PERP

رمزارز بومی پروتکل پرپچوال این امکان را فراهم می‌کند تا سرمایه‌گذاران در صورت تمایل دارایی‌های خود را در استخر perp سپرده‌گذاری یا استیک کنند.

  • با این کار از تخفیف ۵۰ درصدی در هنگام پرداخت هزینه تراکنش بهره‌مند می‌شوند.
  • از این پلتفرم به‌عنوان سود، توکن پرپ دریافت می‌کنند. (این سود به‌صورت دوره‌ای و با تصمیم سهام‌داران مشخص می‌شود)

نحوه خریدوفروش PERP

راه‌های مختلفی برای خریدوفروش این ارز وجود دارد. شما می‌توانید در صرافی‌های خارجی مانند بایننس، ماندلا اکسچنج، کوینکس و… این ارز را خریداری کرده یا از امکانات صرافی‌های ایرانی مثل والکس استفاده کنید که امکان خرید ریالی را نیز برای شما فراهم کرده است.

کیف پول‌های مناسب پرپ

ولت برای ارز پرپ

رمزارز حاکمیتی پروتکل پرپچوال با استاندارد ERC-20 طراحی و تولید شده است. پس تمام کیف پول‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند قابلیت نگهداری از این دارایی را دارند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری

  • مای اتر ولت (MyEtherWallet)
  • اکسودوس (Exodus Wallet)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • متامسک (Metamask)
  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • اتمیک(Atomic Wallet)

کیف پول سخت‌افزاری

  • سیف پل (Safepal S1)
  • ترزور وان (Trezor 1)
  • لجر نانو اس (Ledger nano s)
  • ترزور تی ( Terzor T)
  • لجر نانو ایکس (Ledger Nano x)

معرفی تیم توسعه دهنده

تیم توسعه دهنده Perpetual

تیم توسعه‌دهنده پروتکل پرپچوال که سال ۲۰۱۸ فعالیت خود را در تایوان آغاز کرده‌اند از ۵ نفر تشکیل شده است. در ادامه اعضای این تیم را به شما معرفی می‌کنیم.

ینوئن فنگ (Yenwen Feng)

این شخص مدرک کارشناسی (برق و کنترل) و کارشناسی ارشد (رشته کامپیوتر) را از دانشگاه چیائو تونگ دریافت کرده است. فنگ تا پیش از آغاز فعالیت خود در شش طرح به‌عنوان بنیان‌گذار حضور داشته است.

شائو کانگ لی (Shao-Kang Lee)

فارغ‌التحصیل رشته مدیریت اطلاعات و نرم‌افزار که سابقه حضور در تیم توسعه‌دهنده IOS را داشته و قبل از آن عضو چهار تیم استارتاپی دیگر نیز بوده است.

یورن جو (Yuren Ju)

مهندس ارشد پروژه که علاقه بسیار زیادی به تکنولوژی و کدنویسی متن‌باز دارد. جو مدرک دانشگاهی خود در علوم کاربردی را از دانشگاه فرموزا دریافت کرده است.

هانا چانگ (Hana Chang)

مدیرعامل فعلی پروتکل پرپچوال که سال‌ها به‌عنوان توسعه‌دهنده وب و متخصص مارکتینگ فعالیت کرده است در سال ۲۰۱۲ موفق شد شرکت خود با نام BountyHunter را راه‌اندازی کند؛ اما به دلیل علاقه به این پروژه از سه سال پیش تمرکز کامل خود را روی پیشبرد اهداف این پروتکل گذاشته است.

نیکلاس تانگ (Nicholas Tong)

سرپرست استراتژی مجموعه که مدرک خود در رشته فناوری اطلاعات را از دانشگاه سیدنی دریافت کرده است. او پیشینه بسیار قوی در حوزه طراحی محصول، تحلیل داده و مدیریت محصول دارد.

پروتکل پرپچوال؛ مناسب برای قراردادهای آتی

پروتکل پرپچوال به‌منظور فراهم‌کردن شرایطی مناسب و محیطی امن برای انجام معاملات قرارداد آتی در بستری غیرمتمرکز طراحی شده است. هدف اصلی آن، برطرف‌کردن دغدغه کاربران در مورد فاش‌شدن اطلاعات معاملاتی و میزان دارایی‌های خودشان است.

 در این مقاله ابتدا این پروتکل و نحوه انجام معامله در آن را مورد بررسی و در نهایت کار با سایت پرپچوال را به شما آموزش دادیم. اگر تجربه حضور در این پلتفرم را دارید، برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
asiacryptotoday.com
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا