سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

مقایسه معامله فیزیکی با معامله دیجیتال طلا

قیمت پکس گلد و خرید آن نظر شما را هم جلب کرده است؟ در حالی در سال‌های اخیر گزینه‌های سرمایه‌گذاری جدیدی مانند کریپتو محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، مقبولیت بازار فلزات گرانبها هم قابل چشم پوشی نیست. به طوری که در سال ۲۰۲۱ تقاضا برای طلا به بیش از ۴۰۰۰ تن متریک رسید و ارزش جهانی بازار کریپتو از مرز ۲ تریلیون دلار فراتر رفت. با این اوصاف اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران با این پرسش کلیدی روبرو می‌شوند «کدام گزینه بهتری است؛ ارز دیجیتال یا طلا؟»

پکس گلد (PAX Gold) راهی را برای یک سرمایه‌گذاری ترکیبی که شامل ارز دیجیتال با پشتوانه طلای فیزیکیست، پیدا کرده است. از این رو، این رمزارز حتی برای سرمایه‌گذاران سنتی هم جذاب است. در ادامه این مقاله به مقایسه معامله فیزیکی طلا با معامله دیجیتال این فلز گرانبها به همراه ماهیت قیمت پکس گلد می‌پردازیم.

پکس گلد چیست؟

پکسوس گلد

پکس گلد (PAXG) یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا فیزیکی است که توسط شرکت پکسوس (Paxos) در سپتامبر ۲۰۱۹ به عنوان یک توکن ERC-20 بر بستر بلاکچین اتریوم شروع به فعالیت کرد. بر اساس اطلاعیه شرکت پکسوس، به ازای صدور هر مقدار توکن PAXG، همان مقدار طلا هم در خزانه‌های شرکت برنیک (Brink) ذخیره می‌شود که خریداران این ارز دیجیتال به نوعی مالک آن هستند. هر توکن پکس گلد معادل یک اونس طلای تروا (حدودا ۳۱.۵ گرم) است و هدف اصلی آن  گسترش و تسهیل معاملات طلا بین عموم مردم است.

همچنین پکس گلد از همان پروتکل اجماع و ویژگی‌های بلاکچین اتریوم از جمله دسترسی به قراردادهای هوشمند بهره می‌برد و هر تراکنش PAXG را از طریق ابزارهای تحلیلی شخص ثالث خود (به منظور جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری و پولشویی) مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد. همچنین حسابرسی ماهانه قراردادهای هوشمند در پکس گلد به طور منظم انجام می‌شود که موجب شناسایی اشکالات و آسیب‌پذیری‌های احتمالی توسط توسعه دهندگان می‌شود.

اهداف پروژه پکس گلد چیست؟

شمش طلا و پکس گلد

امروزه سرمایه‌گذاران زیادی برای حفظ ارزش دارایی خود از طلا به‌عنوان یک ذخیره ارزش استفاده می‌کنند. اما نگهداری و خرید فیزیکی این فلز گرانبها با معضلاتی هم روبرو است. (مانند محدودیت خرید و فروش و یا حمل و نقل نه چندان راحت آن). از این‌رو شرکت پکسوس برای رفع این معضل مهم، یک دارایی دیجیتال با پشتوانه طلا را معرفی کرده تا افراد با خرید آن به راحتی در معرض بازار طلا قرار گیرند. مهمترین اهداف پروژه پکس گلد عبارتند از:

  • قرار دادن سرمایه‌گذاران در معرض بازار طلا
  • خرید فروش بدون محدودیت طلا با استفاده از توکن پکس گلد
  • ادغام ویژگی امنیت و شفافیت بلاکچین با بازار معاملات طلا
  • یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلای فیزیکی
  • تشویق سرمایه‌گذاران سنتی بازار طلا برای ورود به بازار بلاکچین و رمزارزها

مقایسه معامله فیزیکی طلا با معامله دیجیتال

مقایسه معامله طلا و پکس گلد

با وجود محبوبیت روزافزون رمزارزها، سرمایه‌گذاران سنتی به دلیل ماهیت بدون پشتوانه و بی‌ثبات این دارایی، از خرید و نگهداری آن منصرف می‌شوند. هرچند مقایسه طلا با ارزهای دیجیتال تا حدودی مبالغه‌آمیز است؛ اما اگر ارز دیجیتالی بتواند هم ارزش طلا را داشته باشد و هم ماهیت دیجیتالی خود را حفظ کند، احتمالا می‌تواند توجه دو طیف سرمایه‌گذار سنتی و جدید را به خود جلب کند. پکس گلد به دلیل بهره‌مندی از پشتوانه طلا، به روشی مشابه استیبل کوین ها طراحی شده است. اما به جای ارزهای فیات، با ارزش طلای فیزیکی معادل سازی شده است. در این قسمت به مقایسه معامله فیزیکی طلا با معامله دیجیتال آن (پکس گلد) می‌پردازیم

۱. سهولت سرمایه‌گذاری

یکی از ویژگی‌های اصلی بازار رمزارزها سهولت سرمایه‌گذاری و نقدشوندگی بالای آن است. هرچند طلا به عنوان برترین ذخیره ارزش دنیا شناخته می‌شود، اما بازار معاملات آن هفت روز هفته و ۲۴ ساعته فعال نیست. اما هر توکن پکس گلد که معادل یک انس طلا (۳۱.۵ گرم) است در صرافی های ارز دیجیتال بدون هیچ محدودیت زمانی قابل معامله است. بنابراین در اینجا، ویژگی نقدشوندگی و ترید ارز دیجیتال به کمک طلای فیزیکی  آمده و خرید، فروش و نوسانگیری از آن را تسهیل کرده است.

۲. حمل و نقل

شمش 100 گرمی طلا

بدون شک یکی از معضلات خریداران طلای فیزیکی، حمل و نقل و نحوه نگهداری آن است. به طوری که با افزایش حجم طلای خریداری شده، این مساله بیشتر نمود پیدا می‎کند. اما پکس گلد این معضل را به کلی رفع کرده و هر سرمایه‎گذار بدون نگرانی در خصوص حجم طلای خریداری شده، مقدار نامحدودی پکس گلد را در کیف پول دیجیتال خود ذخیره و به راحتی قادر به حمل آن است.

۳. احتمال تقلب 

مقایسه طلا و پکس گلد در تقلب

خرید طلای فیزیکی برای افراد کم تجربه با ریسک‌هایی همراه است. به عنوان مثال فروشنده ممکن است هنگام معامله طلا، عیار صحیح آن را به شما نگوید. یا در موقعیتی باشید که امکان بررسی صحت ادعای فروشنده را نداشته باشید. در این صورت چه کار می‌کنید؟ پکس گلد به ازای صدور هر توکن خود، همان مقدار طلا هم در خزانه‌های شرکت برینک ذخیره می‌کند و اعتبار آنها بر اساس استاندارد شمش طلای لندن سنجیده می‌شود. بنابراین معامله‌گران بدون هیچ نگرانی در خصوص بروز تقلب، می‌توانند این ارز دیجیتال را با خیالی آسوده خرید یا معامله کنند.

۴. تقسیم پذیری

مقایسه طلا و پکس گلد در تقسیم پذیری

طلای فیزیکی به دلیل ماهیت خود صرفاً قابلیت تقسیم به جزء، آنهم بر اساس استانداردهای از پیش تعیین شده را دارد. از این رو یک سرمایه‌گذار برای خرید طلا، نیازمند داشتن حداقل بودجه مشخصی است. در مقابل شما برای خرید پکس گلد می‌توانید از ۰.۰۱ پکس گلد تا مبالغ بالاتر (بدون محدودیت) را خریداری کنید.

۵. امنیت 

بدون شک حفظ امنیت یک دارایی، دغدغه اصلی هر سرمایه‌گذار است. طلا به عنوان یک فلز گرانبها، در طول سال‌ها با خطراتی مواجه بوده است. از اقدامات کلاهبردارانه گرفته تا سرقت‌های مسلحانه، همگی باعث شده یک سرمایه‌گذار طلا قبل از خرید این دارایی، درخصوص حفظ امنیت آن تدابیر لازم را بیندیشد. اما با ظهور بلاکچین و ویژگی ناشناسی هویت افراد، این مساله تا حد زیادی برطرف شد. امروزه شما با خرید توکن پکس گلد، بدون نگرانی در خصوص افشای هویت خود می‌توانید این طلای دیجیتال را در کیف پول خود نگهداری کنید.

توجه داشته باشید که امنیت دارایی دیجیتال شما کاملا منوط بر حفظ امنیت کلید خصوصی کیف پول شماست. از دست رفتن کلید خصوصی به منزله از دست رفتن سرمایه شما است.

۶. کارمزد 

ساختار کارمزد برای صدور و بازخرید توکن‌های پکس گلد بسیار رقابتی است. به طوری که در کیف پول  پکسوس، کارمزد تراکنش‌های زنجیره‌ای اتریوم ۰.۲ درصد و هزینه ذخیره‌سازی آن صفر است. ولی مانند سایر توکن‌های ERC-20، هزینه‌های گس اتریوم برای تراکنش‌های زنجیره‌ای اعمال می‌شود. در مقابل کارمزد معامله طلای فیزیکی حدود ۷ درصد است که با کسر مالیات گاهی اوقات سود معاملات طلای فیزیکی به شدت کاهش می‌یابد.

آینده پکس گلد

آینده رمز ارز پکس گلد

یکی از عواملی که افراد در هنگام سرمایه‌گذاری و خرید پکس گلد به آن توجه دارند، قیمت و آینده این ارز دیجیتال است. به دلیل اینکه ارزش پکس گلد به نوعی با طلا گره خورده، نوسانات بازار طلا نقش مهمی را در آینده این ارز ایفا می‌کند. از مهمترین عواملی که موجب نوسان بازار طلا می‌شوند و در آینده پکس گلد تاثیرگذارند می‌تون به جنگ روسیه و اوکراین، تقابل اقتصادی کشورها، میزان تقاضای مردم برای خرید طلا، شرایط عدم اطمینان اقتصادی، بحران کرونا و… اشاره کرد. بنابراین پیشبینی قیمت و آینده پکس گلد تا حدودی سخت است. کارشناسان با توجه به شرایط تورمی اقتصاد جهان روند رو به رشدی را برای بهای طلا و پکس گلد در سال‌های پیش رو متصورند.

پکس گلد را از صرافی والکس خریداری کنید

اکنون که با ویژگی‌های منحصر به فرد این توکن طلایی آشنا شدید، احتمالاً با این پرسش مواجه می‌شوید که بهترین راه خرید پکس گلد چیست؟ صرافی ارز دیجیتال والکس به عنوان یک بازار معاملاتی و خرید ارز دیجیتال پیشرو این امکان را به شما می‌دهد که به صورت ریالی ارز دیجیتال پکس گلد را معامله کنید. شما همچنین می‌توانید این رمزارز را در والکس همگام با بازارهای جهانی در سه پایه بازار ریال، تتر و بیت کوین با یکدیگر معامله کنید. همچنین در صورتی که قصد خرید و نگهداری بلند مدت ارز پکس گلد را دارید، می‌توانید با اطمینان کامل، آن را در کیف پول امن صرافی والکس ذخیره کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coincodex
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا