سرمایه گذاریمقالات ارز دیجیتال

معرفی ۱۰ ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

جمله “ارزهای دیجیتال بی پشتوانه‌اند!” را ممکن است از دهان بسیاری از مخالفان کریپتوکارنسی شنیده باشید. اما در این مقاله، می‌خواهیم نوعی دیگر از این ارزها را به شما معرفی کنیم. ارزهای دیجیتالی که نه‌تنها پشتوانه دارند بلکه پشتوانه آن‌ها دارایی قدرتمند و گران‌بهایی همچون طلا است! امروزه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا در بازار وجود دارند که در این مقاله به معرفی ۱۰ مورد از بهترین آن‌ها می‌پردازیم.

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا چیست؟

توکن با پشتوانه طلا، در حقیقت ارزیست که قیمت آن با مقدار مشخصی از این فلز گرانبها همواره برابر است.

این مقدار، بسته به سازوکار ارز، می‌تواند اونس یا گرم طلا باشد. به این معنا که توسعه‌دهندگان ارز، به اندازه ارزش کل کوین‌های در گردش، طلا دارند! طلایی که برای پشتیبانی از ارزش توکن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند در شرکت توسعه دهنده، یک موسسه یا بانک معتبر ذخیره شده باشد.

همانطور که می‌دانید به ارزهایی که ارزش آنها همواره برابر یک دارایی خاص مانند طلا یا دلار باشد استیبل کوین گفته می‌شود. برخی استیبل کوین‌های طلا حتی امکان مبادله مستقیم با طلا را نیز فراهم می‌کنند. یعنی شما می‌توانید توکن موجود در کیف پولتان را فروخته و در ازای آن طلا دریافت کنید. 

در این حالت، دارنده ارز به محلی که توسط شرکت توسعه دهنده اعلام شده رفته و توکن‌های خود را به طلا تبدیل می‌کند. در تئوری، ارزهای دیجیتالی که به طلا تبدیل می‌شوند باید سوزانده شوند. اکثر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا به صورت توکن بر بستر بلاکچین اتریوم (استاندارد ERC20) حضور دارند؛ اما بلاک چین‌های دیگری مانند Algorand نیز میزبان برخی از آن‌ها شده‌اند.

معرفی ۱۰ ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

معرفی ۱۰ ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

هنگام خرید ارز دیجیتال با پشتوانه طلا نمی‌توان بی گدار به آب زد. همان‌طور که یک بانک نامعتبر ممکن است طلاهایتان را بدزدد؛ یک شرکت کریپتوکارنسی نامعتبر نیز می‌تواند درباره ذخایر حقیقی طلای خود دروغ بگوید! بنابراین پیش از خرید این ارزها به خوبی درباره آن‌ها تحقیق کنید. در ادامه این، ۱۰ مورد از بهترین ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا را معرفی می‌کنیم.

  • پکسوس گلد  Paxos Gold) PAXG)
  • تتر گلد Tether Gold) XAUt)
  • دیجیکس گلوبال DigixGlobal) DGX)
  • گلد کوین GoldCoin) GLC)
  • پرث مینت گلوبال توکن Perth Mint Gold Token) PMGT)
  • ملد گلد بای الگوراند Meld Gold by Algorand) MCAU)
  • آراس گلد AurusGOLD) AWG)
  • کش تلکس Cash Telex) CTLX)
  • ای ای بی بی گلد توکن AABB Gold Token) AABBG)
  • کش گلد CACHE Gold) CGT)

در ادامه، هر یک را به طور جداگانه بررسی کرده و به معرفی ویژگی آن‌ها می‌پردازیم.

پکس گلد  Paxos Gold) PAXG)

پکس گلد، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

پکس گلد، یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که توسط شرکت Paxos ایجاد شده است. Paxos همان شرکتی است که صرافی itBit در سنگاپور را راه‌اندازی کرد. این ارز توسط وزارت خدمات مالی نیویورک (NYDFS) قانون‌گذاری شده و یکی از رایج‌ترین و مورد اعتمادترین ابزارها برای خرید طلا از طریق کریپتوکارنسی است. با توجه به نهادهای قانونی معتبری که بر پکس گلد نظارت دارند، می‌توان پیش‌بینی کرد آینده پکسوس گلد در مقایسه با سایر رقیبانش، درخشان‌تر باشد.

با در اختیار داشتن توکن‌های ERC20 پکسوس، خرید، فروش، انتقال و ذخیره طلا به مراتب ساده‌تر از طلای فیزیکی است. همچنین توکن‌های PAXG را می‌توان در بازار فیوچرز صرافی‌های کریپتوکارنسی نیز مبادله کرد.

هم اکنون امکان خرید پکس گلد در صرافی والکس وجود دارد و کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از این توکن به‌راحتی در بازار طلای جهانی سرمایه‌گذاری کنند.

ویژگی‌های پکسوس گلد

  • ارزش پکس گلد همواره برابر با یک اونس طلای تروی است.
  • شرکت پکسوس هیچ هزینه نگهداری طلا از سرمایه‌گذار دریافت نمی‌کند.
  • Paxos Gold امکان تسویه حساب فوری را فراهم می‌کند.
  • PAXG امکان دسترسی به ETF های اصلی طلا و  معامله با سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر طلا را ارائه می‌دهد.
  • امکان مبادله با طلای فیزیکی وجود دارد.
  • پکس گلد توسط NYDFS قانون‌گذاری شده است.
  • توکن پکسوس به طور گسترده در اکثر صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال موجود است.

تتر گلد Tether Gold) XAUt)

سرمایه گذاری در طلا با تتر گلد

این ارز به افراد امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا را داده و بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند با سرمایه کم وارد بازار طلا شوند. تترگلد توسط همان شرکت مبدع ارز تتر ایجاد شده؛ فقط به جای دلار وابسته به طلا است. دارنده ارز دیجیتال تتر گلد، دارای حق مالکیت بر روی شمش‌های طلای خاص خواهد بود. طلای اختصاص داده شده با شماره سریال منحصر به فرد، خلوص و وزن آن مشخص می‌شود. یکی از ویژگی‌های تتر گلد، امکان بررسی طلای خریداری شده در یک وب سایت است. دارندگان می‌توانند در هر زمان شمش‌های طلا و اونس طلای موجود در هر شمش را بررسی کنند.

ویژگی‌های تتر گلد

  • کاربران برای خرید تتر گلد باید یک حساب در وبسایت app.tether.to ایجاد کرده و پس از احراز هویت، توکن بخرند. تمام خریدها با دلار آمریکا انجام می‌شود.
  • ارزش هر توکن تتر گلر برابر با یک اونس طلا است.
  • توکن‌ها قابل انتقال بین کیف پول‌های unchained تتر هستند.
  • تتر گلد با دو استاندارد ERC20 در کیف پول‌های اتریوم و TRC20 در کیف پول‌های ترون قابل ذخیره است.
  • قابلیت تبادل مستقیم تترگلد با طلا وجود دارد. (در صورتی که فروشنده ساکن سوئیس باشد طلا برای او فرستاده خواهد شد.)
  • فروشنده تترگلد  می‌تواند درخواست کند که به جای طلا، معادل ارزش طلا پول نقد دریافت کند.

دیجیکس گلوبال DigixGlobal) DGX)

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا دیجیکس گلوبال مناسب افرادیست که قصد خرید طلا را دارند اما محل مناسبی برای نگهداری، یا نقدینگی کافی برای خرید یک شمش کامل طلا را ندارند. امکان خرید کسری از توکن DGX وجود دارد و سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه می‌توانند این ارز را خریداری کنند. با دیجیکس گلوبال می‌توان طلا را در صرافی‌های کریپتوکارنسی به صورت لحظه‌ای معامله کرد. همچنین با این توکن می‌توان در صندوق سرمایه‌گذاری طلا (ETF) نیز فعالیت کرد. شرکت DigixGlobal طلای فیزیکی را در دو کشور سنگاپور و کانادا ذخیره کرده و همه اعضای این شرکت، بیمه شده و عضو انجمن Bullion هستند. 

ویژگی‌های دیجیکس گلوبال

  • توکن DGX با سایر ارزهای دیجیتال قابل خریداری است.
  • ارزش یک توکن DGX برابر یک گرم طلا است و توسط شمش‌های ۱۰۰ گرمی طلا پشتیبانی می‌شوند.
  • DGX یک توکن با استاندارد ERC20 است و در متامسک و سایر کیف پول‌های اتریومی ذخیره می‌شود.
  • ارز DGX تقریبا هیچ هزینه نگهداری ندارد. کارمزد ذخیره آن ۰.۴ درصد در سال است. کارمزد ذخیره شمش طلای فیزیکی ۰.۶ درصد و کارمزد تبدیل ارز به طلا ۱ درصد است.

گلد کوین GoldCoin) GLC)

GLC، ارز دیجیتال با پشتوانه طلا

گلد کوین (GLC) یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا همتا به همتاست که برای تمرکز زدایی و افزایش آزادی افراد در معامله با طلا تلاش می‌کند. توسعه‌دهندگان این ارز معتقدند سرعت تراکنش، استقلال و آزادی عمل افراد در سیستم‌های مالی بسیار مهم‌اند. سرعت تراکنش GLC تنها ۲ دقیقه است و از این نظر توانسته در مقایسه با بسیاری از ارزهای بزرگ دیگر موفق‌تر عمل کند.  ارزش ۱۰۰۰  گلد کوین معادل یک اونس طلا است و این نسبت باعث شده نوسانات این ارز نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال که به هیچ دارایی ثابتی متصل نیستند، بسیار کمتر باشد. ارز GLC قابلیت تبدیل مستقیم به طلا و یا ارزهای فیات را دارد و می‌توان آن را از اکثر صرافی‌ها و یا وب‌سایت شرکت گلد کوین خریداری کرد. علاوه بر این، امکان خرید گلد کوین از خودپرداز های کریپتویی نیز فراهم شده است.

ویژگی‌های گلد کوین

پرث مینت گلوبال توکن Perth Mint Gold Token) PMGT)

ارز با پشتوانه طلا PMGT

هر توکن PMGT یک نسخه دیجیتالی شده از گواهی سپرده GoldPass است که درست مانند هر اوراقی، به نسبت ۱:۱ با طلا پشتیبانی شده و می‌توان آن را به طلا یا ارزهای فیات تبدیل کرد. طلا پشتوانه شده، در بانک مرکزی Perth Mint نگهداری می‌شود و دولت استرالیا کیفیت و کمیت آن را تضمین کرده است. PMGT هیچ هزینه نگهداری، انتقال و تبدیلی ندارد و این امر، آن را به یکی از تاثیرگذارترین و مقرون به صرفه‌ترین توکن‌های دارای پشتوانه طلا تبدیل کرده است.

ویژگی‌های پرث مینت گلوبال توکن

  • بانک Perth Mint طلا را در قالب‌های مختلف، از سکه یک اونسی تا شمش‌های ۴۰۰ اونسی ارائه می‌دهد و توکن PMGT قابلیت تبدیل به تمامی این محصولات را دارد.
  • Earth Meant همه موجودی حساب‌های GoldPass را به صورت عمومی منتشر می‌کند؛ بنابراین هر کسی می‌تواند پشتوانه توکن را مشاهده و تایید کند.
  • ارزش هر PMGT برابر با ۱ اونس گواهی GoldPass و ۱ اونس طلای فیزیکی است.
  • توکن PMGT را می توان در بازار طلای خارج از بورس XAU معامله کرد.

ملد گلد بای الگوراند Meld Gold by Algorand) MCAU)

ملد گلد مانند دیگر ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا، امکان سرمایه‌گذاری در طلا با هر سرمایه‌ای را فراهم کرده و می‌توان با استفاده از آن، طلا را بسیار سریع‌تر از طلای واقعی معامله کرد. توکن MCAU را می‌توان در کیف پول‌های الگوراند نگهداری کرد. این توکن امکان ذخیره و معامله طلا را به صورت غیرمتمرکز و در سطح جهانی امکان پذیر می‌کند و گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا محسوب می‌شود.

ویژگی‌های ملد گلد بای الگوراند

  • توکن‌ها MCAU را می‌توان از طریق بازارهای خارج از بورس خریداری کرد.
  • کیف پول الگوراند امکان سواپ توکن‌ MCAU را فراهم کرده است.
  • توکن MCAU را می‌توان در صرافی‌ها به هر ارز دیجیتال دیگری تبدیل و یا آن را در ازای طلا بازخرید کرد.

آراس گلد AurusGOLD) AWG)

ارز دیجیتال با پشتوانه طلا آراس گلد

sGOLD که با نام اختصاری AWG نیز شناخته می‌شود؛ یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا است که هر توکن آن ارزشی معادل ۱ گرم طلای ۹۹.۹۹ درصد LBMA را دارد. از آنجا که AWG یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری در طلا است، توسط سرمایه‌گذاران زیادی استفاده می‌شود. بسیاری از معامله‌گران با آربیتراژ بین AWG و شمش‌های طلا، قیمت این ارز را ثابت نگه می‌دارند.

ویژگی‌های آراس گلد

  • امکان خرید سکه‌های یک گرمی طلا، سرمایه‌گذاری برای افراد با سرمایه کم را امکان‌پذیر می‌کند.
  • توکن‌های AWG را می‌توان به طلای فیزیکی یا گواهی سپرده LBMA تبدیل کرد.

کش تلکس Cash Telex) CTLX)

کش تلکس، یکی از جالب‌ترین ارزهای مبتنی بر طلای موجود در بازار است. این ارز با صندوقی شامل ترکیبی از طلا، نقره، الماس و املاک پشتیبانی می‌شود! هر توکن CTLX نشان‌دهنده یک گرم طلای محافظت شده در صندوق ذخیره کش تلکس است. تمام دارایی نگهداری شده در این صندوق بیمه و حسابرسی شده و قابل تایید عمومی هستند.

ویژگی‌های کش تلکس

  • Cash Telex طیف گسترده ای از دارایی‌های توکنیزه شده را ارائه می‌دهد.
  • ارزش صندوق ذخیره کش تلکس به‌صورت عمومی قابل مشاهده است.

ای ای بی بی گلد توکن AABB Gold Token) AABBG)

این ارز یکی از جدیدترین ارزهای مبتنی بر طلا است که در بعضی از موارد نسبت به رقیبان خود موفق‌تر عمل کرده است. برای مثال ویژگی mine-to-token این ارز، امکان رصد طلا در فضای دیجیتال را فراهم می‌کند. AABBG توسط شرکت Asia Broadband Incَ که یک شرکت تازه وارد در حوزه ارزهای دیجیتال بود، ایجاد شد اما توانست اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. این ارز دیجیتال مبتنی بر طلا بر روی بلاکچین اتریوم و با استاندارد ERC20 ایجاد شده است.

ویژگی‌های ای ای بی بی گلد توکن

  • توکن AABBG با طلای خریداری شده توسط خود کمپانی پشتیبانی می‌شود.
  • تمام طلای موجود در کمپانی در فضای عمومی قابل مشاهده است.

کش گلد CACHE Gold) CGT)

توکن با پشتوانه طلا کش گلد

هر توکن کش گلد نشان‌دهنده ۱ گرم طلای خالص است. CGT به عنوان یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا به‌خوبی توانسته ویژگی‌های طلا را با دنیای کریپتوکارنسی ترکیب کرده و امکان تسویه حساب آنی در یک فضای کاملا غیر متمرکز را ایجاد کند. همچنین این ارز از تکنولوژی GramChain، که یک سیستم ردیابی دارایی است، استفاده می‌کند. GramChain در هر لحظه می‌تواند شماره سریال، مکان و حتی تصویر طلا را مخابره کند. توکنن‌های CGT قابلیت تبدیل مستقیم به طلا و سایر ارزها را دارند.

ویژگی‌های کش گلد CACHE Gold) CGT)

  • هر توکن برابر یک گرم طلای خالص است
  • شرکت CACHE Gold امکان ردیابی طلا در هر لحظه را فراهم کرده است.

بهترین ارز دیجیتال با پشتوانه طلا کدام است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت بهترین ارز دیجیتال بر پایه طلا، ارزی است که به نیازهای شما پاسخ دهد. سرعت تبدیل شدن به پول نقد، امکان بازخرید با طلا یا کم بودن کارمزدها از فاکتورهای مهمی است که هر فرد بنا به شرایط خود آن‌ها را ارزش گذاری می‌کند.

بنابراین نمی‌توان یک ارز را به عنوان بهترین ارز معرفی کرد. در جدول زیر، مقاسه جامعی بین انواع ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا صورت گرفته است:

نام ارزقیمت هر توکنطلای پشتیبانی شدهنام ارز
دارد۱۷۵۸.۲$۱:۱ اونس  Troy fine  goldتتر گلد (XAUt)
دارد۵۸.۴۱$۱:۱ گرم طلادیجیکس گلوبال (DGX)
دارد۱۷۶۸.۴$۱:۱ اونس  Troy fine  goldپکسوس گلد  (PAXG)
دارد۰.۱۱۵$۱: ۱۰۰۰ سکه گلد در هر اونسگلد کوین (GLC)
دارد۱۸۸۸$۱:۱ اونس GoldPassپرث مینت گلوبال (PMGT)
دارد۵۳.۷۴$۱:۱ گرم طلاملد گلد بای الگوراند (MCAU)
دارد۵۵$۱:۱ گرم طلاآراس گلد (AWG)
ندارد۵۵.۰۳۱:۱ گرم طلاکش تلکس (CTLX)
ندارد۵.۵$۱:۱۰ گرم طلاای ای بی بی گلد توکن (AABBG)
دارد۵۵$۱:۱ گرم طلاکش گلد (CGT)

با توجه به توضیحات ارائه شده، شما کدام ارز را برای سرمایه‌گذاری در طلا انتخاب می‌کنید؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۶

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا