سرمایه گذاریمنتخب سردبیر

راهنمای خرید ارز‌های دیجیتال لیست نشده در صرافی ها

ارزهای دیجیتال موفق و پرسود معمولا پیش از ورود به صرافی‌های متمرکز، بخش مهمی از رشد خود را طی کرده‌اند. سابقه رشد برخی از میم کوین‌ها نیز چنین واقعیتی را تایید می‌کند. بنابراین سوال بسیاری از کاربران کریپتو این است: روش خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند چیست؟

با در نظر گرفتن این واقعیت که اکثریت این توکن‌ها در همان ماه‌های ابتدایی انتشارشان شکست می‌خورند، روش‌هایی برای دسترسی به توکن‌های جدید و سرمایه‌گذاری زودهنگام روی آن‌ها وجود دارد. در این مقاله مهم‌ترین این راهکارها را معرفی می‌کنیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری روی توکن‌های ناشناخته، پرریسک و در عین حال با پتانسیل سود بالاتر را دارید، با ما همراه شوید.

خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند از دکس‌ها

خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند

اصلی‌ترین روش خرید ارزهای دیجیتال لیست نشده در صرافی های متمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز یا همان DEXها هستند. این پلتفرم‌ها به دلیل سخت‌گیری‌های کمتر، معمولا مدت‌ها قبل از پلتفرم‌های متمرکز، امکان معامله توکن‌های جدید در قالب جفت‌ارزها را فراهم می‌کنند. آن‌ها مدیریت متمرکزی نداشته و در عوض به‌صورت یک برنامه کاربردی یا dApp روی بلاکچین‌ها ساخته شده‌اند. از مهم‌ترین این پلتفرم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونی سواپ: اتریوم و شبکه‌های لایه ۲
  • پنکیک سواپ: بی ان بی اسمارت چین، اتریوم و شبکه‌های لایه دو
  • سوشی سواپ: اتریوم و شبکه‌های لایه ۲
  • بلنسر: اتریوم و برخی شبکه‌های لایه دوم
  • ریدیوم: سولانا
  • OKX DEX: اتریوم، بلاکچین‌های لایه دوم و برخی شبکه‌های لایه ۱
  • ژوپیتر: سولانا
  • Dydx: اتریوم و شبکه‌های لایه ۲
  • THORChain: چندین زنجیره از جمله بیت کوین و اتریوم

اما سوال مهم این است که با وجود صدها پلتفرم معاملاتی این‌چنینی، چطور می‌توان فهمید که توکن مورد نظر ما را کدام دکس لیست کرده است؟ برای یافتن بازارهای خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند ابزارهای متنوعی وجود دارند که در ادامه آن‌ها را مختصرا معرفی می‌کنیم.

یافتن بازار غیرمتمرکز توکن‌های جدید در منابع کریپتوکارنسی

بر خلاف خرید بیت کوین یا دیگر توکن‌های معروف، یافتن بازارهای خرید رمزارزهای کمتر شناخته شده به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. منابع مهم ارائه داده‌های مربوط به ارزهای دیجیتال، ابزاری عالی برای یافتن بازارهای معاملاتی توکن‌های جدید هستند. وب‌سایت Coinmarketcap شاید مهم‌ترین آن‌ها باشد که در حال حاضر، نزدیک به ده هزار رمزارز را لیست کرده است. با جستجوی توکن مورد نظر خود در این وب‌سایت و سپس کلیک روی تب Markets می‌توانید همه بازارهای معاملاتی آن اعم از متمرکز و غیرمتمرکز را ببینید.

روبه‌روی نام صرافی DEX، جفت‌ارز معاملاتی توکن موردنظرتان و نیز اطلاعات دیگر مانند حجم معاملات و درصد اطمینان از نقدینگی آن را مشاهده می‌کنید. به‌عنوان مثال، صفحه زیر مربوط به یکی از آخرین توکن‌های لیست‌شده در این وب‌سایت به نام pumpBTC است. فرآیند یافتن بازارهای خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند از منابع دیگر مانند CoinGecko و Cryptorank نیز تقریبا مشابه کوین مارکت کپ است.

خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند از طریق کوین مارکت کپ

استفاده از ابزارهای آنالیز دکس‌ها

دیگر روش یافتن پلتفرم‌های خرید رمزارزهای ناشناخته و جدید، استفاده از وب‌سایت‌های آنالیز صرافی‌های غیرمتمرکز است. این وب‌سایت‌ها به‌طور اختصاصی برای رصد این پلتفرم‌ها و دارایی‌های قابل معامله در آن‌ها طراحی شده‌اند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها dextools است. به‌ویژه اگر در حوزه دیفای قصد خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند را دارید، این وب‌سایت می‌تواند مهم‌ترین بازارهای توکن‌های این بخش را به شما به همراه آخرین تغییرات آن‌ها معرفی کند. از سوی دیگر، دکس تولز، خود یک صرافی غیرمتمرکز مولتی‌سواپ است؛ به این معنی که با اتصال کیف پول ارز دیجیتال خود به آن، می‌توانید به بازارهای متعدد DEX دسترسی داشته باشید.

نحوه استفاده از دکس تولز

دیگر ابزار شناخته‌شده آنالیز صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز، dexscreener است. این پلتفرم، داده‌های مربوط به صرافی‌های DEX موجود روی بلاکچین‌های مهم مانند اتریوم، بایننس، سولانا، اوالانچ، آربیتروم و پالیگان را به‌صورت یکجا در اختیار شما قرار می‌دهد. با جستجوی توکن موردنظر خود در دکس اسکرینر و سپس انتخاب جفت‌ارز قابل معامله آن، به بازارهای خرید و فروش آن توکن هدایت می‌شوید. به دلیل طیف گسترده امکانات تحلیلی غالبا رایگان و رابط کاربری آسان، بسیاری، دکس اسکرینر را بهترین پلتفرم برای خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند می‌دانند.

نحوه استفاده از دکس اسکرینر

دیفای لاما (DeFiLlama)، دیفایند اف آی (Defined.fi)، دکس چک (DexCheck) و دکس گورو (Dex.guru) از دیگر منابع مهم برای اطلاع از بازارهای خرید ارزهای دیجیتال لیست نشده در صرافی های متمرکز و اتصال به آن‌ها هستند.

خرید مستقیم توکن‌های جدید

دیگر روش خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند، وب‌سایت خود پروژه است. برخی از پروژه‌ها (و البته نه همه آن‌ها) در وب‌سایت خود، بخشی را به خرید توکن‌شان اختصاص داده‌اند. سازوکارهای متفاوتی برای این منظور ممکن است وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها اتصال کیف پول ارز دیجیتال است. این اتصال می‌تواند از طریق اسکن کد QR و یا وارد کردن عبارات بازیابی باشد.

پیش از خرید ارزهای دیجیتال لیست نشده در صرافی ها به‌صورت مستقیم، دقت کنید که بسیاری از کلاهبرداران، تاکنون به همین صورت کیف پول کاربران را تخلیه کرده‌اند. بنابراین قبل از انجام این کار، به‌دقت در مورد اعتبار پروژه تحقیق نمایید. در ادامه، لازم است توکن پروژه را با توکنی که با آن جفت شده سواپ کنید. به‌عنوان مثال، اگر توکنی روی شبکه سولانا قرار داشته باشد، برای خرید آن، ابتدا باید مقداری SOL خریداری کنید و آن را به کیف پول‌تان واریز کنید تا بتوانید کارمزد تراکنش را پرداخت کنید.

قیمت سولانا
سولانا Solana (SOL)
۸,۵۰۰,۵۶۱.۰۰ تومان
$ ۱۴۳.۹۷۰ ۸.۱۸%

خرید و فروش امن، سریع و آسان سولانا در والکس

  • معامله بیش از ۱۲۰ کوین دیگر
  • معامله تعهدی با شورت و لانگ
  • بات معامله‌گر رایگان
  • خرید و فروش آنی
  • دریافت اعتبار معاملاتی (سکو)
خرید سولانا

همچنین در صورت امکان واریز با ارزهای فیات مانند دلار و یورو، ممکن است فرصت مشارکت در حراجی‌ها، پیش‌فروش‌ها یا شرکت در دورهای سرمایه‌گذاری پروژه‌های رمزارز را نیز داشته باشید. این روش برای سرمایه‌گذاران نهادی به‌منظور خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند مفید است.

مراحل خرید از صرافی‌های غیرمتمرکز

خرید ارز دیجیتال از صرافی غیرمتمرکز

رابط کاربری پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز کریپتوکارنسی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. با این حال مراحل خرید در همگی آن‌ها شامل یک روند کلی به شرح زیر است:

  • دانلود یک کیف پول غیرمتمرکز مانند متامسک یا تراست والت؛ کیف پول شما باید قابلیت اتصال به صرافی مورد نظر را داشته باشد.
  • شارژ کیف پول با ارز دیجیتالی که کارمزد صرافی بر اساس آن دریافت می‌شود؛ به‌عنوان مثال، صرافی‌های ساخته شده روی اتریوم غالبا از کوین ETH برای پرداخت کارمزد استفاده می‌کنند.
  • ورود به اپلیکیشن یا وب‌سایت صرافی غیرمتمرکز و کلیک روی گزینه اتصال کیف پول (Connect Wallet) یا گزینه‌های مشابه (در برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال، امکان اتصال از درون کیف پول به صرافی‌های DEX نیز وجود دارد).
  • انجام مراحل اتصال کیف پول مانند اسکن کد QR و تایید اتصال در کیف پول تحت وب، نرم افزاری یا اپلیکیشن موبایل
  • رفتن به بخش ترید دکس و سواپ با ارز دیجیتال جفت شده با توکن مورد نظر. به‌عنوان مثال در صرافی یونی سواپ برای معامله جفت‌ارز X/WETH، ابتدا باید WETH را خریداری کنید. اگر توکن مقابل توکن X را از قبل در کیف پول خود دارید، نیازی به انجام این مرحله نیست. 
  • مراجعه مجدد به بخش ترید یا سواپ صرافی، خرید توکن X با جفت آن مانند WETH یا هر توکن دیگر، پس از تعیین مقدار و انجام تنظیمات

سخن آخر؛ خرید ارزهای ناشناخته به کمک والکس

مهم‌تر از روش خرید رمزارزهایی که در هیچ جا لیست نیستند، انجام تحقیقات کافی به‌منظور شناسایی رمزارزهای ترند و احتمالا پرسود و نیز درصد ریسک آن‌هاست. هیچ منبعی به اندازه مطالعات مستقل نمی‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. صرافی ارز دیجیتال والکس تلاش می‌کند در این زمینه منبعی دقیق و به‌روز باشد. در بخش وبلاگ و خبر والکس توجه ویژه‌ای به شناسایی و معرفی توکن‌های جدید و با پتانسیل رشد بالا می‌شود. با عضویت در کانال تلگرام والکس یا دنبال کردن صفحات ما در شبکه‌های مجازی از آخرین ترندهای این بازار و اخبار مربوط به نوسان قیمت یا حجم معاملات توکن‌های جدید نیز مطلع خواهید شد.

در پایان شما را به رعایت احتیاط هنگام سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای جدید و به‌کارگیری تکنیک‌های مدیریت ریسک توصیه می‌کنیم. شما از کدام پلتفرم برای خرید ارزهای دیجیتال لیست نشده در صرافی های متمرکز استفاده می‌کنید؟ نظر خود را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا