سرمایه گذاری

نسبت ریسک به ریوارد؛ انتخاب و تصمیم حرفه ای در بازارهای مالی

نسبت ریسک به ریوارد بازار ارز دیجیتال چیست؟ سرمایه‌گذارها و معامله‌گرهای حرفه‌ای بازار همواره در کنار استراتژی معاملاتی خاصی که استفاده می‌کنند، نسبت ریسک به ریوارد را هم در نظر می‌گیرند. در واقع با در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوارد با هر روش معاملاتی، می‌توان میزان سود و ضرری که قرار است از یک معامله به‌دست بیاید را متوجه شویم. به نسبت ریسک به ریوارد R/R هم می‌گویند. در این روش میزان سود و ضرر در هر معامله مشخص می‌شود و معامله‌گر با علم بر این موضوع، تصمیم به ورود در معاملات کریپتوکارنسی را می‌گیرد. هر معامله‌گر حرفه‌ای سعی می‌کند Risk Reward را در استراتژی خاص خود به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در هر معامله در نظر بگیرد تا متوجه شود در ازای پذیرش چه مقدار ضرر احتمالی، حاضر است به میزان مشخصی از سود احتمالی دست یابد. Risk Reward موجب مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال می‌شود و به تریدرها کمک می‌کند تا وارد معاملات پر خطر نشوند. در این مطلب والکس قصد داریم در مورد ریسک و ریوارد بیشتر صحبت کنیم. همراه ما باشید.

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

معامله‌گرهای حرفه‌ای همیشه در هر معامله‌ای به دنبال کسب بیشترین سود و از دست دادن سرمایه در کمترین حد ممکن هستند. آن‌ها برای اینکه متوجه میزان سود و زیان هر معامله شوند، از نسبت Risk Reward استفاده می‌کنند. چه معاله‌گر طولانی مدت باشید و چه اسکالپر و معامله‌گر نوسان‌گیر، به هر حال نیاز است تا از میزان سود و زیان معامله‌ای که قرار است انجام دهید مطلع شوید تا بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.

اگر یک معامله‌گر هستید، قبل از اینکه وارد معامله‌ای شوید، باید بدانید که در ازای به دست آوردن چقدر سود، حاضر هستید که در یک معامله ضرر کنید.

برای درک بهتر مفهوم نسبت ریسک به ریوارد اجازه دهید مثالی خارج از فضای ارزهای دیجیتالی بزنیم. فرض کنید وارد یک باغ وحش می‌شوید و از شما می‌خواهند که در ازای دریافت ۱۰ میلیون تومان پول وارد قفس پرنده‌ها شوید و به آن‌ها غذا دهید. ریسک این کار تنها برخورد قانونی با شما است و شما با در نظر گرفتن این ریسک می‌توانید وارد قفس شوید و در مقابل ده میلیون تومان پول دریافت کنید.

اما فرض کنید در همین باغ وحش از شما می‌خواهند وارد قفس شیرها شوید و به آن‌ها غذا دهید، منتهی این بار ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنید. حالا شما باید ریسک این کار را هم بسنجید که علاوه بر برخورد قانونی، خطر جانی هم وجود دارد. اگر نسبت ریسک به ریوارد این دو کار را با هم بسنجید، متوجه می‌شوید که ریسک کار اول یعنی غذا دادن به پرندگان کمتر از غذا دادن به شیرها است.

اگر فرد ریسک‌پذیری نیستید، می‌توانید وارد قفس پرنده‌ها شوید و خطر برخورد قانونی را هم به جان بخرید و اگر فردی با ریسک‌پذیری بالا هستید، می‌توانید وارد قفس شیرها شوید و حتی خطر از دست دادن جان‌تان را هم در مقابل بیست میلیون تومان پول بپذیرید. اینجا همه چیز بستگی به میزان پذیرش ریسک در شما دارد.

با توجه به مثالی که زدیم، حالا بهتر می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد را درک کنید. برخی معاملات ریسک پایینی مثل همان غذا دادن به پرندگان دارند و برخی معاملات هم ریسک بالایی مثل غذا دادن به شیرها دارند. شما بسته به استراتژی و میزان ریسک‌پذیری خود با توجه به نسبت R/R می‌توانید تصمیم بگیرید وارد یک معامله بشوید یا نه.

تشخیص نسبت ریسک به ریوارد برای درک بهتر شرایط معامله

نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد بازار ارز دیجیتال

برای اینکه نسبت آر به آر یک معامله را به دست آورید، باید حد سود و حد ضرر یک معامله را مشخص کنید. پس از تعیین حد سود و ضرر، باید حد ضرر را بر حد سود تقسیم نمایید. حالا نتیجه هر چه که بود، نسبت Risk Reward معامله‌تان است که باید با پذیرش آن وارد معامله شوید. حد سود در اینجا به معنای بالاترین میزان سودی است که می‌خواهید از یک معامله به دست آورید و حد ضرر نیز به معنای بیشترین ضرری است که انتظار دارید یک معامله برایتان به همراه بیاورد. هر چه عددی که از نتیجه این تقسیم به دست می‌آورید پایین‌تر باشد، یعنی احتمال دریافت سود بیشتر در یک معامله بالا است و هر چه این عدد بالاتر برود، یعنی ریسک معامله و احتمال ضرر در آن بیشتر می‌شود.

بگذارید با ذکر یک مثال نسبت ریسک به ریوارد را بهتر توضیح دهیم. فرض کنید معامله‌گری می‌خواهد به یک رمز ارز به دید بلند مدت وارد شود و بر اساس تحلیل نمودارها، حد سود خود را ۱۵ درصد و حد ضرر را هم ۵ درصد در نظر می‌گیرد. برای این کار باید عدد ۵ را در ۱۵ تقسیم کند که به شکل زیر این کار را می‌کنیم:

۵/۱۵=۰.۳۳

نسبت آر به آر در این معامله به صورت اختصار ۱:۳ است. این یعنی به ازای هر واحد ریسکی که معامله‌گر بابت انجام این معامله می‌پذیرد، ۳ واحد سود هم به دست می‌آورد. مثلا فرض کنید اگ معماله‌گر در یک معامله قرار است یک دلار از دست بدهد، در همان معامله انتظار به دست آوردن سه دلار را هم خواهد داشت.

اگر می‌خواهید نسبت ریسک به ریوارد در  سبد دارایی ارز دیجیتال کاهش پیدا کند، پس باید حد ضرر نزدیک به نقطه ورود در یک معامله باشد. توصیه می‌کنیم که با نا آگاهی حد ضرر را به نقطه ورود نزدیک نکنید و حتما این کار را با بررسی تکنیکالی نمودار رمز ارزها انجام دهید.

تقسیم حد ضرر بر حد سود در نسبت ریسک به ریوارد

نسبت ریوارد به ریسک چیست؟

روی دیگر نسبت ریسک به ریوارد، نسبت ریوارد به ریسک است. در این حالت باید حد سود را بر حد ضرر تقسیم کرد تا نسبت ریوارد به ریسک مشخص شود. مثلا در مثالی که بالا زدیم، نسبت ریوارد به ریسک در نتیجه تقسیم عدد ۱۵ بر ۵ به دست می‌آید که نتیجه عدد ۳ است. در اینجا هر چه نتیجه بیشتر باشد، سودبخش بودن معامله هم بیشتر می‌شود.

رابطه مدیریت سرمایه و نسبت ریسک به ریوارد

اگر بتوانید مدیریت سرمایه را یاد بگیرید، همواره سود زیادی از معاملات به دست می‌آورید. این کار ریسک وارد شدن به هر معامله را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا بیشتر میزان سود در یک معامله را از آن خود کنید. شما باید از یک استراتژی معاملاتی قدرتمند در کنار دانش مدیریت سرمایه استفاده کنید تا بتوانید همواره خطر و ریسک معاملات خود را کاهش و میزان سودشان را افزایش دهید. استراتژی Cash Out نیز یکی از همین تصمیم‌های حرفه‌ای است.

مفهوم مدیریت سرمایه از چند بخش مهم ایجاد می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • ریسک: قبل از ورود به هر معامله حتما میزان ریسکی که می‌خواهید برای آن معامله بکنید را مشخص نمایید. شما باید میزان ریسک را تا پایان معامله ثابت نگه دارید، چرا که هرگونه هیجان‌زدگی و تغییر ریسک ممکن است موجب ضررتان شود
  •  بازده: مبنای بازده یک سرمایه بر اساس دوره زمانی، شاخص‌های پولی و عملکرد دارایی‌ها تعیین می‌شود. بازده یعنی سودی که می‌خواهید از یک معامله به دست آورید. هر چه دانش سرمایه‌گذاری‌تان را افزایش دهید و تصمیم‌های بهتری برای ورود و خروج از معاملات بگیرید و زمان مناسب جهت ورود به معاملات را هم بشناسید، بازدهی بیشتری از معاملات‌تان خواهید داشت
  •   حجم معاملات: هر چه به میزان بیشتری اقدام به خرید واحدهای یک سهم یا ارز کنید، حجم معاملات‌تان در آن معامله بیشتر می‌شود و به همین میزان ریسک معامله هم بیشتر خواهد شد. برای مدیریت ریسک بهتر است تمام دارایی‌تان را به واحدهای یک سهم اختصاص ندهید و از چندین سهم یا ارز اقدام به خرید واحد کنید تا حجم معاملات‌تان بین چندین معامله تقسیم شود و ریسک‌تان هم کاهش یابد
  • نسبت بازده به ریسک: قبل از ورود به معامله میزان سود خود را در ازای از ضرر در یک معامله مشخص کنید تا یک دید کلی نسبت به اتفاقاتی که قرار است در آینده بیفتد، به دست آورید
  •  نسبت افت سرمایه: نسبت افت سرمایه به معنی اختلاف میزان سرمایه اولیه قبل از ضرر و میزان سرمایه فعلی است. هر چه مهارت بیشتری در تریدها و معاملات کسب کنید، نسبت افت سرمایه هم کاهش می‌یابد.
رعایت نسبت ریسک به ریوارد و مدیریت سرمایه‌

هر چه دانش مدیریت سرمایه‌تان را افزایش دهید، نسبت ریسک به ریوارد هم در معاملات‌تان کاهش می‌یابد و میزان سودآوری‌تان بیشتر خواهد شد.

نسبت ریسک به ریوارد، لازمه هر معامله

همانطور که در طول مطلب خواندید، نسبت ریسک به ریوارد لازمه انجام معاملات در بازارهای مالی است. همانطور که تا به حال حتما داستان افراد زیادی را به گوش شنیدید که ضررهای زیادی در بازارهای مالی کردند، اگر شما هم نسبت ریسک به ریوارد را رعایت نکنید، دچار ضررهای جدی خواهید شد. برای اینکه همواره نسبت ریسک به ریوارد را در پایین‌ترین حد ممکن قرار دهید، دانش فاندامنتالی (fundamental analysis) و تکنیکالی‌تان (technical (analysis را افزایش دهید تا بهترین معمالات را انتخاب کنید. ما در طول این مطلب سعی کردیم تمام آنچه لازم است در مورد نسبت Risk Reward بدانید را مطرح کنیم.

سوالات متداول

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد یعنی میزان سود و ضررتان را در یک معامله مشخص کنید تا با دیدی باز وارد یک معامله شوید.

فرمول ریسک به ریوارد چیست؟

برای به دست آوردن نسبت ریسک به ریوارد باید میزان حد ضرر را بر حد سود تقسیم کنید، عددی که به دست می‌آید نسبت ریسک به ریوارد است. هر چه این عدد کمتر باشد، میزان ریسک‌تان هم کمتر می‌شود

نسبت ریوارد به ریسک چیست؟

در نسبت ریوارد به ریسک حد سود بر حد ضرر تقسیم می‌شود و عددی که به دست می‌آید، نسبت ریوارد به ریسک را نشان می‌دهد. این عدد هر چه بیشتر باشد، احتمال ریسک کاهش می‌یابد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
investopedia
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا