بلاکچین

معرفی بلاکچین رونین و بررسی ویژگی های شبکه RONIN

ارتباط دنیای بلاک‌چین و بازی‌های رایانه‌ای روزبه‌روز در حال گسترش است. ترکیب مخاطبان فراوان بازی‌ها با نوآوری دنیای کریپتو توانسته بسیار موفقیت‌آمیز ظاهر شود. از این رو همه روزه شاهد افزوده شدن تعداد پروژه‌های بیشتری به این ترکیب هستیم. شبکه بلاکچین رونین (RONIN) یکی از پروژه‌های این زمینه است که در ابتدای کار بسیار امیدوارکننده ظاهر شد؛ تا اینکه یک رخنه امنیتی، همه رویاهای طرفداران آن را در یک لحظه بر باد داد! اما این پایان داستان نبود و شبکه رونین همانند ققنوسی از دل خاکستر بلند شد و به مسیر رو به رشد خود ادامه داد.

در این مقاله به صورت کامل به بررسی شبکه رونین پرداخته‌ایم. پس اگر به پروژه‌های متاورسی و ادغام دنیای بلاک‌چین با بازی‌های رایانه‌ای علاقه دارید، مطالعه این مقاله می‌تواند برای شما جذاب باشد.

شبکه بلاکچین رونین چیست؟

رونین یک شبکه بلاک‌چین مبتنی بر ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. این شبکه به منظور ارائه بستری برای بازی‌های رایانه‌ای با امکان کسب درآمد به صورت ارز دیجیتال توسط استودیو Sky Mavis توسعه یافته است. توسعه‌دهندگان رونین، هدف خود از ارائه این پلتفرم را تمرکززدایی از بازی‌های بلاک‌چین قرار داده‌اند. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بلاک‌چینی با نام Axie Infinity بر روی همین شبکه توسعه یافته است. این بازی به محض انتشار خود توانست میزان معاملات توکن‌ غیرمثلی (NFT) شبکه را ۳۰۰ درصد افزایش دهد!

علاوه بر استودیو Sky Mavis و توسعه‌دهندگان بازی اکسی اینفینیتی، استودیوهای بازی‌ساز دیگری نظیر Directive Games ،Tribes ،Bali Games و Bowled.io نیز از این بستر برای ارائه محصولات خود استفاده کرده‌اند.

شبکه بلاکچین Ronin

اکوسیستم بلاکچین Ronin

در دنیای بازی‌های رایانه‌ای، تراکنش‌های درون‌برنامه‌ای نقش بسیار پررنگی دارند. با توجه به هدف اصلی رونین برای ارائه یک پلتفرم مناسب برای بازی، این شبکه توجه ویژه‌ای به هزینه و سرعت تراکنش‌های انجام شده بر روی خود دارد. شبکه بلاکچین رونین در ابتدا از مکانیزم اجماع اثبات صلاحیت استفاده می‌کرد. در این روش گره‌های مورد اعتماد در شبکه، وظیفه ذخیره اطلاعات تراکنش و تایید آن‌ها را بر عهده داشتند. با این حال این مکانیزم نگرانی‌هایی در مورد تمرکززدایی را به وجود آورده بود. به همین علت، توسعه‌دهندگان رونین تصمیم گرفتند تا مکانیزم اثبات سهام واگذار شده (DPoS) را جایگزین متد قبلی خود کنند. در این روش هر گره با در اختیار داشتن مقدار کافی از توکن رونین (RON)، اجازه تأیید تراکنش‌ها و اعتبارسنجی را کسب خواهد کرد.

در اکوسیستم شبکه رونین، دو عنصر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAppها) و البته توکن RON نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این اجزا پرداخته‌ایم.

توکن RON

RON یک توکن حیاتی و کاربردی در بلاکچین رونین به شمار می‌رود. کاربران با استفاده از این توکن به امکانات متعددی نظیر پرداخت هزینه تراکنش‌ها، استیکینگ و کسب درآمد، اعتبارسنجی تراکنش و موارد مشابه دیگری دسترسی خواهند داشت. اعتبارسنجی این شبکه به طور کامل به در اختیار داشتن توکن RON بستگی دارد. به همین صورت، توسعه‌دهندگان این پلتفرم سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید و ذخیره این توکن کرده‌اند و به نظر می‌رسد این روند، موفقیت‌آمیز بوده است.

توکن RON

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

دومین جزء مهم پلتفرم رونین، شامل اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز آن می‌شود. این دسته از اپلیکیشن‌ها باعث شده‌اند تا استفاده از این شبکه بسیار آسان شده و کاربران بیشتری مایل به شرکت در آن باشند. با توجه به اهمیت بالای هر یک از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز شبکه RONIN، در بخش بعدی به صورت کامل به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

اپلیکیشن‌های کاربردی شبکه بلاکچین رونین

توسعه‌دهندگان رونین توجه ویژه‌ای به کاربردی بودن این پروژه داشته‌اند. ارائه برخی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای این شبکه، به خوبی این موضوع را نمایش می‌دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های ارائه شده برای این پلتفرم را به شما معرفی کرده‌ایم.

پل رونین (Ronin Bridge)

همان‌طور که اشاره شد، شبکه بلاکچین رونین از ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند. از همین رو این شبکه نیازمند یک پل برای برقراری ارتباط با اتریوم است. بنابراین اپلیکیشن پل رونین قابلیت انتقال توکن بین این دو شبکه را فراهم کرده است. این پل چند امضایی بوده و پیش از هر تراکنش، نیاز به دریافت تاییدیه از چندین اپراتور مختلف دارد. هدف از چند امضایی کردن پل، افزایش امنیت و جلوگیری از تراکنش‌های غیرمجاز بیان شده است.

اکسپلورر رونین بلاک (Ronin Block Explorer)

همان‌طور که از نام این اپلیکیشن مشخص است، اکسپلورر بلاک رونین وظیفه کاوش بین بلوک‌های مختلف این زنجیره را بر عهده دارد. به لطف این DApp کاربران امکان دسترسی به اطلاعاتی نظیر تراکنش‌ها، آدرس بلاک‌ها، قراردادها و توکن‌های موجود در هر بلاک به صورت لحظه‌ای را دارند. با استفاده از این اپلیکیشن کاربران قادر خواهند بود تا تاریخچه تراکنش‌ها را مورد بررسی قرار داده و میزان پیشرفت هر تراکنش را مشاهده کنند.

رون استیکینگ (RON Staking)

اپلیکیشن غیرمتمرکز RON Staking امکان استیکینگ و کسب درآمد را برای سرمایه‌گذاران توکن RON فراهم می‌کند. با استفاده از این برنامه، کاربران می‌توانند به ویژگی‌هایی نظیر مدیریت دارایی قفل شده، انتخاب اعتبارسنج مناسب و مدیریت پاداش دریافتی دسترسی داشته باشند.

استیکینگ توکن رونین

رونین سیف (Ronin Safe)

رونین سیف یا همان کیف پول رونین در واقع یک کیف پول چند امضایی بوده که بر اساس Gnosis Safe ایجاد شده است. این برنامه پیش از هر گونه امضای تراکنش، به کلیدهای متعددی نیاز دارد. این امضا می‌تواند از طریق مختلفی نظیر احراز هویت‌های چندگانه یا استفاده از چند کیف پول مختلف انجام شود. هدف از ایجاد کیف پول‌های چند امضایی، رساندن امنیت دارایی‌ها به بالاترین سطح ممکن است.

کاتانا (Katana)

کاتانا یک صرافی غیرمتمرکز است که امکان معامله و خرید و فروش توکن‌ها را در اکوسیستم بلاکچین رونین فراهم می‌کند. این صرافی غیرمتمرکز ویژگی‌هایی نظیر سواپ، واریز توکن به استخرهای استخراج نقدینگی، تعیین کارمزدهای بازارسازی و سایر موارد را در خود جای داده است. در کنار این ویژگی‌ها، صرافی غیرمتمرکز کاتانا قابلیت‌هایی نظیر Analytics (برای ردیابی پاداش‌های کسب شده) و Farm (برای واریز نقدینگی جهت استیکینگ توکن RON) را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.

هک شبکه بلاکچین رونین: یک حادثه غیرمنتظره

در سال ۲۰۲۲، شبکه بلاکچین رونین با یک سوءاستفاده بزرگ مواجه شد. سارقان سایبری با طراحی یک حمله دقیق، موفق به سرقت USDC و اتر از این شبکه بلاک‌چینی شدند. خسارتی که رونین از این اتفاق هولناک دریافت کرد، چیزی حدود ۶۲۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.  بنا بر اعلام توسعه‌دهندگان شبکه رونین، دلیل این هک مربوط به نقص‌های فنی نبود؛ بلکه سو استفاده‌کنندگان از شیوه‌های مهندسی اجتماعی برای دسترسی به کلیدهای خصوصی کاربران این شبکه استفاده کرده بودند. این حمله سایبری به شدت تاثیر مخربی بر روی تعداد کاربران شبکه بلاکچین رونین و همچنین قیمت ارز دیجیتال اکسی (توکن بومی بازی اکسی اینفینیتی) و توکن RON گذاشت.

هک شبکه بلاکچین رونین

در عرض یک سال پس از این واقعه، رونین تصمیم به تغییر روش اعتبارسنجی خود گرفت. روش جدید غیرمتمرکزتر بوده و احتمال بروز حوادث مشابه این هک را به شدت کاهش می‌داد. سیستم جدید و فعلی زنجیره بلاکی استفاده شده در این پلتفرم، باعث شده تا دارایی‌های سرمایه‌گذاران و کاربران این شبکه از امنیت بیشتری برخوردار باشند.

روند پیشرفت رونین پس از هک شدن

همانند هر پلتفرم دیگری، رونین نیز تا به امروز فراز و نشیب‌های خاص خود را داشته است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقد بودند که رونین پس از پشت سر گذاشتن یک هک بزرگ، دیگر توان بازگشت به دوران اوج خود را نخواهد داشت؛ اما توسعه‌دهندگان این شبکه با یک رویکرد هوشمندانه و منطقی، به خوبی خلاف این موضوع را اثبات کردند. در بخش زیر می‌توانید جدول زمانی نقاط عطف بلاکچین Ronin را پس از هک شدن آن مشاهده کنید.

  • ۲۹ مارس ۲۰۲۲: بازی Axie Infinity به عنوان یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های شبکه بلاکچین رونین، با یک هک بزرگ مواجه شد. خسارت‌های ناشی از این سو استفاده حدود ۶۲۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.
  • ۳۰ مارس ۲۰۲۳: Sky Mavis چهار بازی جدید را به شبکه رونین اضافه کرد.
  • ۳۰ مارس ۲۰۲۳: شبکه بلاکچین Ronin یک سال پس از هک پلتفرم Axie Infinity، فناوری‌های استفاده شده برای آن را مورد بازنگری قرار داد و همکاری خود با استودیوهای جدید بازی‌سازی را آغاز کرد.
  • ۱۱ آوریل ۲۰۲۳: پلتفرم رونین تمام تمرکز خود را بر روی بازی‌های رایانه‌ای نوین قرار داد. با نزدیک شدن به زمان به‌روزرسانی بزرگ، در چنین روزی ارزش توکن RON حدود ۵۰۰ درصد افزایش یافت.
  • ۳۰ می ۲۰۲۳: شبکه رونین برای توسعه برنامه‌های کاربردی و تشویق توسعه‌دهندگان فعال در زمینه وب ۳، از ویژگی Saigon Testnet رونمایی کرد.
بازی اکسی اینفینیتی

رقبای اصلی بلاکچین Ronin

اگر علاقه‌مند به شبکه‌ها و توکن‌های محبوب در زمینه بازی‌های متاورسی و بلاکچینی باشید، علاوه بر رونین گزینه‌های دیگری نیز پیش روی شما قرار خواهند داشت. در این بخش از مقاله، به بررسی رقبای اصلی شبکه بلاکچین رونین پرداخته‌ایم. اصلی‌ترین رقبای این پلتفرم عبارت‌اند از:

انجین (ENJIN)

اکوسیستم انجین یک محیط کامل برای توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاکچینی فراهم کرده است. کاربران این اکوسیستم امکان ایجاد و خرید و فروش آیتم‌های مرتبط با بازی‌ها را در آن خواهند داشت. انجین یک بازار غیرمتمرکز و آنی را نیز برای تسریع روند خرید و فروش آیتم و NFTها تدارک دیده است. پلتفرم انجین از توکنی با همین نام و نماد ENJ به عنوان توکن بومی خود استفاده می‌کند.

هر توکن ENJ با استفاده از یک توکن Enjin Coin پشتیبانی شده و معادل ارزش همان کوین امکان استفاده برای خرید و فروش را دارد. علاوه بر این، انجین قابلیت استفاده شدن در امور مالی غیرمتمرکز را نیز داشته و یک ارز دیجیتال همه کاره برای علاقه‌مندان به بازی در شبکه ENJIN به شمار می‌رود.

دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یک دنیای مجازی کامل مبتنی بر بلاک‌چین است. کاربران در این فضا همانند یک جهان واقعی امکان تولید برنامه و محتوای مختلف، کسب تجربه و حتی درآمدزایی را دارند. دیسنترالند ترکیب جذاب و منحصربه‌فردی از فناوری بلاکچین و واقعیت مجازی را برای کاربران خود به ارمغان آورده است. توکن بومی این شبکه MANA نام داشته و نقشی کلیدی در انجام دقیق فرایندهای مالی آن اجرا می‌کند. تمام خرید و فروش‌های انجام گرفته در این پلتفرم با استفاده از این توکن و در یک بازار غیرمتمرکز انجام می‌شود. دیسنترالند یک گزینه عالی برای کاربرانی است که به‌تازگی وارد دنیای بازی‌های بلاک‌چینی شده‌اند.

رقبای بلاکچین Ronin

تتا (Theta)

تتا یک پلتفرم غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین بوده که به طور اختصاصی برای صنایع گیمینگ و استریم طراحی شده است. کاربران این پلتفرم امکان پخش ویدئوها، استریم بازی‌ها و سایر محتوای مشابه را در یک شبکه همتا به همتا دارند. تتا نیاز به سرورهای متمرکز را از بین برده و کیفیت و تجربه مشاهده استریم را به طرز قابل توجهی افزایش داده است. پلتفرم تتا برخی از بهترین NFTها در زمینه بازی‌های بلاک‌چینی را در خود جای داده است. همین مسئله باعث شده تا علاوه بر علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، توجه سرمایه‌گذاران و کلکسیونرهای NFT نیز به سمت پلتفرم تتا جذب شود.

آینده شبکه بلاکچین رونین

شبکه بلاک‌چین Ronin در ابتدای راه یکی از بهترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رفت. بازی Axie Infinity در میان طرفداران بازی‌های رایانه‌ای از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار بوده و پیشرفت قابل توجهی را تجربه می‌کند. شاید اگر هک معروف این شبکه اتفاق نمی‌افتاد، رونین می‌توانست به یک پلتفرم بازی بلاک‌چینی بی‌رقیب تبدیل شود.

با این حال توسعه‌دهندگان این شبکه با آرامش و به صورت منطقی، روند رشد آن را دوباره از سر گرفتند. نقشه راه فعلی رونین خبرهای خوبی برای علاقه‌مندان به این پلتفرم داشته و باعث شده تا توکن RON همچنان به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال با پتانسیل رشد شناخته شود. در این مقاله به صورت کامل به بررسی شبکه بلاکچین رونین، قابلیت‌ها، کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن پرداختیم.

به نظر شما این بازی در آینده چه جایگاهی در میان پلتفرم‌های گیمینگ بلاک‌چینی و متاورسی خواهد داشت؟ نظرات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی