اخبار آلت کوین هااخبار ارزهای دیجیتال

شکایت SEC از Coinbase به دلیل نقض قوانین اوراق بهادار

دادخواست اداره بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بیانگر آن است که کوین بیس (Coinbase) به عنوان یک بورس اوراق بهادار، کارگزار و آژانس تسویه حساب ثبت نشده فعالیت می‌کند. همچنین SEC از این صرافی ارزهای دیجیتال به دلیل ارائه اوراق بهادار ثبت نشده نیز شکایت کرده است.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، رگولاتور بورس و اوراق بهادار آمریکا با دادخواستی علیه Coinbase، از این صرافی ارزهای دیجیتال مستقر در نیویورک به خاطر ارائه اوراق بهادار ثبت نشده شکایت کرده است.

SEC در دادخواست خود مدعی شده که Coinbase هرگز به عنوان یک کارگزار، بورس اوراق بهادار ملی و یا آژانس تسویه حساب، ثبت نشده و طرح افشای بازارهای اوراق بهادار را دور زده است. SEC مدعی است که تعدادی از توکن‌های ارائه شده توسط این صرافی از جمله سولانا (SOL)، کاردانو (ADA)، پالیگان (MATIC)، فایل‌ کوین (FIL)، سندباکس (SAND)، اکسی اینفینیتی (AXS)، چیلیز (CHZ)، فلو (FLOW)، اینترنت کامپیوتر (ICP)، نیر (NEAR)، وویجر توکن (VGX)، دش (DASH) و نکسو (NEXO)، به عنوان اوراق بهادار شناخته شده‌اند.

توییت sec

در این دادخواست گفته شده که Coinbase از سال ۲۰۱۹، یعنی تقریبا دو سال قبل از عرضه عمومی سهام خود در آوریل ۲۰۲۱، به عنوان یک کارگزار اوراق بهادار ثبت‌ نشده فعالیت می‌کرده است.

SEC ادعا می‌کند که برنامه استیکینگ Coinbase شامل پنج دارایی رمزارزی قابل استیک کردن می‌شود، و این برنامه به عنوان یک قرارداد سرمایه‌گذاری و به همین دلیل اوراق بهادار شناخته شده است. Coinbase در این مدت با SEC درگیر بوده و مدعی است که محصولات استیکینگ آن نباید به عنوان اوراق بهادار شناخته شوند. گفتنی است که صرافی Kraken پیش‌تر با SEC به توافق رسیده بود که خدمات استیکینگ خود را در ایالات متحده تعطیل کند.

گری گنسلر (Gary Gensler)، رئیس SEC، در مورد آخرین شکایت ثبت شده علیه Coinbase گفت که این صرافی رمزارزی ظاهراً مشتریان خود را از تمهیدات حیاتی که از تقلب و فریبکاری جلوگیری می‌کنند، محروم کرده است و از افشای درست و محافظت در برابر تضاد منافع اجتناب کرده است. گوربیر گروال (Gurbir Grewal)، مدیر بخش اجرایی SEC گفت:

همان‌طور که در شکایت ما بیان شده، Coinbase کاملاً از قابلیت اعمال قوانین اوراق بهادار فدرال در فعالیت‌های تجاری خود آگاهی داشته، اما تعمداً از پیروی از آنها امتناع کرده است.

بعد از اعلام دادخواست SEC در تاریخ ۶ ژوئن، ارزش سهام Coinbase در معاملات پیش‌ از شروع اولین جلسه معاملاتی ۱۵ درصد کاهش یافت.

سهام کوین بیس

دادخواست SEC علیه Coinbase تنها یک روز پس از اینکه این رگولاتور بایننس را به نقض قوانین اوراق بهادار و ترکیب دارایی‌های مشتریان متهم کرده بود، ثبت شده است. در حالی که بایننس به ۱۳ تخلف با عنوان نقض قوانین مختلف اوراق بهادار متهم شده، اما دادخواست SEC علیه Coinbase بسیاری از افراد فعال در صنعت ارزهای دیجیتال را شگفت‌زده کرده، به خصوص اینکه سهام این صرافی به صورت عمومی در بازار لیست شده است.

مدیرعامل بایننس، چانگ‌ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)، با توییت‌های خود به دادخواست SEC علیه Coinbase واکنش نشان داده است.

توییت ژائو

پاول گروال (Paul Grewal)، مدیرعامل بخش حقوقی Coinbase، به وب‌سایت Cointelegraph گفته که استفاده از رویکرد بازرسی بدون وجود قوانین واضح برای صنعت دارایی‌های دیجیتال توسط SEC، باعث آسیب رساندن به رقابت‌پذیری اقتصاد آمریکا می‌شود. او افزود:

تنها راه حل قانون‌گذاری است که به گسترش قوانین منصفانه برای ایجاد شرایط شفاف و برابر می‌انجامد، نه ارائه دادخواست. در عین حال، ما مثل همیشه به کار خود ادامه خواهیم داد.

برای بسیاری از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال سوال شده که اگر Coinbase به عنوان یک کارگزار اوراق بهادار ثبت‌ نشده فعالیت می‌کرده، پس چگونه در سال ۲۰۲۱ مجوز لیست کردن سهام خود در بورس را به دست آورده است؟ The Wolf، یکی از اعضای جامعه کریپتو در توییتر، گفته که شکایت SEC از Coinbase ممکن است باعث کمی ملایمت در برخورد با بایننس شود.

طبق بیانیه منتشر شده توسط کمیسیون اوراق بهادار آلاباما در تاریخ ۶ ژوئن، یک کار گروه چند ایالتی که شامل رگولاتورهایی از آلاباما، کالیفرنیا، ایلینوی، کنتاکی، مریلند، نیوجرسی، کارولینای جنوبی، ورمونت، واشینگتن و ویسکانسین می‌شود، قرار غیر قطعی حضور در دادگاه (Show Cause Order) را علیه صرافی رمزارزی Coinbase صادر کرده‌اند. در این دستور ادعا شده که “Coinbase با ارائه برنامه پاداش‌های استیکینگ خود به ساکنان آلاباما، بدون ثبت فعالیت خود برای ارائه یا فروش اوراق بهادار، قانون اوراق بهادار این ایالت را نقض می‌کند.”

Coinbase به موجب این دستور ۲۸ روز فرصت دارد تا نشان دهد که چرا نباید از فروش اوراق بهادار ثبت‌ نشده در آلاباما خودداری کند. در همان روز، Coinbase دادخواستی را از طرف SEC مبنی بر فروش اوراق بهادار ثبت‌ نشده دریافت کرد. به گفته ناظران:

Coinbase بخشی از سودهای حاصل از استیکینگ را پیش از ارائه مابقی آنها به سرمایه‌گذاران نزد خود نگه می‌دارد. این اقدام ASC (کمیسیون اوراق بهادار آلاباما) تا زمانی که Coinbase از قوانین آلاباما پیروی می‌کند، آن را از ارائه خدمات استیکینگ به عنوان یک سرویس باز نمی‌دارد.

علاوه بر این، ASC گفته که تقریبا ۳/۵ میلیون از حساب‌های برنامه استیکینگ Coinbase در سراسر کشور “توسط شرکت بیمه سپرده‌گذاری فدرال (FDIC) و شرکت محافظت از سرمایه‌گذاران در اوراق بهادار (SIPC) بیمه نشده‌اند.” به عبارت دیگر، ناظران می‌گویند که “هیچ تمهیداتی برای این حساب‌ها از جمله بیش از ۳۳ هزار حساب کنونی سرمایه‌گذاران آلاباما در نظر گرفته نشده است.”

سرمایه‌گذاران تشویق می‌شوند که پیش از سرمایه‌گذاری دارایی‌های خود، وضعیت ثبت برنامه پاداش استیکینگ را از ASC جویا شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا