سرمایه گذاری

تفاوت کمیسیون و اسپرد در بازار فارکس و بروکرها چیست؟

اگر از معامله‌گران بازار فارکس یا به فعالیت در این بازار علاقه دارید، قطعا اصطلاحات اسپرد و کمیسیون را شنیده‌اید. چقدر درباره تفاوت کمیسیون و اسپرد در بروکرها می‌دانید؟ اسپرد و کمیسیون دو نوع از کارمزدهای معاملاتی هستند که از طرف بروکرها دریافت می‌شوند. اسپرد در فارکس، تفاوت قیمت خرید و فروش و کمیسیون در فارکس، هزینه ارائه خدمات توسط بروکرها است که باید به آنها پرداخت کنید. هزینه و شرایط پرداخت این دو کارمزد در هر معامله متفاوت است و با توجه به شرایط آن، تغییر می‌کند. در ادامه این مقاله، به تعریف دقیق‌تر و بررسی تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس می‌پردازیم.

تعریف کمیسیون در فارکس

کمیسیون در فارکس

کمیسیون (Commission) یکی از اصطلاحات اصلی در بازار فارکس محسوب می‌شود و تقریبا هر تریدری، باید مبلغ خاصی را تحت این عنوان پرداخت کند. در واقع، مبلغ کمیسیون، بسته به بروکر مورد نظر شما تغییر پیدا می‌کند. برخی بروکرها، مبلغ کمتری به عنوان کمیسیون و برخی دیگر، مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند. تریدرها بیشتر به دنبال گزینه‌ایهستند که مبلغ کمتری کمیسیون دریافت کند. در اصل، این بروکرها، محبوب‌تر به نظر می‌رسند.

برخی از بروکرها، به دلیل روند کاری شخصی‌ای که دارند، هزینه کمتری به عنوان کمیسیون دریافت می‌کنند ولی در عوض، مبلغ اسپرد را افزایش می‌دهند. در ادامه که به تعریف اسپرد و تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس، بپردازیم، متوجه منظور ما در این جمله می‌شوید. این نوع از بروکرها، بیشتر برای معاملات طولانی مدت توصیه می‌شوند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری طولانی مدت در فارکس را دارند و نمی‌خواهند معاملات زیادی انجام دهند، این نوع از واسطه‌ها را انتخاب می‌کنند.

از آن‌جایی که بروکرهایی که در داخل ایران فعالیت می‌کنند، با تحریم‌ها و محدودیت‌های زیادی رو به رو هستند، نمی‌توانند هزینه کمی برای کمیسیون خودشان دریافت کنند. تریدرها در ایران باید حساب کاربری خود را با دلار شارژ کرده و سپس عملیات‌ مورد نظر را انجام دهند. با وجود تحریم‌ها، سیستم‌های زیرساختی ایران، امکان پرداخت مستقیم را نمی‌دهد. پس، بروکرها باید فعالیت بیشتری را انجام دهند. از این رو، کمیسیون یک در ایران تعرفه‌ای سنگین محسوب می‌شود و تریدرها مجبور به پرداخت این هزینه هستند.

تعریف اسپرد در فارکس

در یک تعریف ساده، اسپرد (Spread) همان تفاوت قیمت خرید یک سهم با قیمت فروش آن است. به عنوان مثال، زمانی که شما سهمی را با قیمت فرضی می‌خرید، پس از مدتی، آن سهم را با قیمت کمتر یا بیشتری می‌فروشید. معمولا معامله‌گران بلند مدت یا میان مدت در فارکس، سهم‌های خود را با قیمت بیشتری می‌فروشند و اسپرد، از روی مبلغ سود آنها کسر می‌شود ولی پرداخت هزینه اسپرد برای اسکالپرها به این شکل نیست.

اسکالپرها همان معامله‌گران کوتاه مدت فارکس هستند که خرید و فروش‌های خود را در مدت زمان کوتاهی انجام می‌دهند. برای این نوع از معامله‌گران، هم هزینه کمیسیون و هم هزینه اسپرد معامله مهم است. چرا که در بسیاری از موارد، هزینه فروش سهم آنها، کمتر از هزینه خرید می‌شود و آنها باید هزینه اسپرد را خودشان پرداخت کنند.

انواع اسپرد و کمیسیون در فارکس

معامله در فارکس

قبل از بررسی تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس، ابتدا باید روش‌های مختلفی را که بروکرها از طریق آن هزینه دریافت می‌کنند را درک کنید. به طور کلی، دو نوع کارمزد اسپرد و کمیسیون وجود دارد. اسپر در سود و ضرر شما در هر معامله محاسبه می‌شود و مبلغ آن کاملا متغیر است. در واقع، معامله‌گران از مبلغ اسپرد معامله خود آگاه نیستند و تنها در زمان پرداخت اسپرد، متوجه مبلغ آن می‌شوند. در عوض، کمیسیون‌ مبلغ تعیین شده‌ای است که در بیانیه هر معامله‌گر، مشخص می‌شود.

اسپرد ثابت

اسپرد ثابت یا Fixed Spread ساده‌ترین نوع از اسپرد است که معمولا به سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران تازه کار پیشنهاد می‌شود. در این نوع از اسپرد، مبلغ نهایی برای هر معامله مشخص است و در این صورت، معامله‌گر می‌تواند برنامه ریزی بهتری برای خودش داشته باشد. در اسپرد ثابت، همانطور که از اسمش مشخص است، مبلغ در هر شرایطی ثابت باقی می‌ماند. بدون توجه به نوع حساب، حرکت بازار، نوسانات و زمان معامله، اسپرد با عددی ثابت محاسبه می‌شود. از آنجایی که بازار فارکس دائما در حال تغییر و نوسان است، اسپرد ثابت می‌تواند برای خیلی از افراد، کارآمد باشد.

برخی از بروکرها در طول افزایش نوسانات در نرخ ارز، از روش بازارساز (Market Marker) استفاده می‌کنند که به کمک آن، مبلغ اسپرد تحت هر شرایطی به صورت ثابت باقی می‌ماند.

اسپرد متغیر یا شناور

اسپرد متغیر یا Floating Spread نوع دیگری از اسپرد است که با توجه به نوسانات بازار فارکس تغییر می‌کند. در واقع، زمانی که بازار دچار نوسان می‌شود و قیمت‌های آن تغییر می‌کند، تقاضا برای خرید و فروش نیز بیشتر می‌شود. در این شرایط، بروکرها می‌توانند درآمد بیشتری از طریق اسپردهای متغیر داشته باشند. بروکرها باید معاملات را مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط و موقعیت معامله، اسپرد آن را افزایش یا کاهش می‌دهند.

همان‌طور که مشخص است، ورود به معاملاتی با نرخ اسپرد متغیر، ریسک بالایی دارد و به معامله‌گران کم تجربه پیشنهاد نمی‌شود. در عوض، معامله‌گران حرفه‌ای و باتجربه می‌توانند به کمک اسپرد شناور، مبلغ اسپرد معاملات خود را کاهش دهند. برای معامله‌گرانی که معاملات کوتاه مدت انجام می‌دهند، مبلغ اسپرد بسیار اهمیت دارد. از این رو، از نوع شناور د استفاده می‌کنند تا نرخ Spread معامله خود را کمتر کنند.

فرق اسپرد و کمیسیون در یک نگاه

منبع درآمد برای بروکرها: به طور کلی، کمیسیون و اسپرد دو منبع درآمد برای بروکرها است. در کمیسیون، بروکرها به ازای اجرای معاملات و خدماتی که ارائه می‌دهند، مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند ولی اسپرد، تفاوت قیمت خرید و فروش است. اسپرد به صورت یک عدد اعشاری در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد.

فرق اسپرد و کمیسیون

رقم متغییر: هر دو کارمزد کمیسیون و اسپرد می‌تواند تغییر کند و در هر معامله‌ای متفاوت باشد. در کمیسیون، بروکر با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهد و میزان حجم آن، مبلغ را برای هر معامله‌ای به صورت جداگانه تعیین می‌کند. در اسپرد نیز با توجه به شرایط معامله و نوسانات بازار، مبلغ تغییر می‌کند و باز هم بستگی به بروکر دارد. تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس، مبلغ آن و نوع پرداخت در هر معامله است.

شیوه دریافت متفاوت: برخی از بروکرها، روش‌های خاصی برای دریافت کمیسیون و اسپرد دارند. تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس، در این شرایط به وجود می‌آید. به عنوان مثال، برخی از بروکرها کمیسیون دریافت نمی‌کنند ولی در عوض، اسپرد متغیر یا ثابت دریافت می‌کنند. برخی دیگر، کمیسیون بیشتری دریافت می‌کنند ولی اسپرد را در معاملات محاسبه نمی‌کنند. در نهایت، برخی دیگر از بروکرها، هر دو کارمزد را دریافت می‌کنند.

به طور کلی، این معامله‌گران هستند که باید کارگزار درست و کارآمد را برای معامله خود در فارکس انتخاب کنند. البته، سبک معاملاتی که معامله‌گر از آن استفاده می‌کند نیز اهمیت دارد. در واقع، تمام این موارد در کنار هم، مبلغ نهایی کارمزد کمیسیون و اسپرد را تشکیل می‌دهند.

مزایا و معایب تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس

با توجه به تعاریف بالاتر و بررسی تفاوت کمیسیون و اسپرد در فارکس، حالا می‌توانیم کمی از مزایا و معایب این دو نوع از کارمزد را نیز بررسی کنیم. در جدول زیر به تفاوت‌ها و مزایا و معایب کمیسیون و اسپرد می‌پردازیم.

نوع معامله مزایا معایب
معامله با دریافت فقط اسپرد
  • امکان پیش‌بینی هزینه هر معامله
  • عدم پرداخت هزینه اضافی در معامله
  • امکان تغییر تنها در موقعیت‌های متفاوت بازار
  • هزینه نسبتا زیاد و عدم تضمین برای کمتر شدن هزینه
  • اسپرد ثابت تنها برای معاملات خاص
معامله با دریافت فقط کمیسیون
  • اسپرد بسیار کم یا حتی صفر
  • ارائه این نوع معامله در موقعیت ENC
  • امکان اضافه شدن هزینه به هر معامله
  • کمیسیون زیاد برای معاملات گران با حجم بالا
  • پیچیده شدن مدیریت ریسک و سرمایه

اسپرد یا کمیسیون، کدام بهتر است؟

وقتی نوبت به انتخاب بین اسپرد و و کمیسیون در معاملات فارکس می‌رسد، هیچ انتخاب ثابت و مشترکی را پیدا نمی‌کنید. هر روشی مزایا و معایب خاص خودش را دارد و معامله‌گران هنگام تصمیم گیری، با توجه به سبک و اهداف تجاری خود، یکی از آنها را انتخاب می‌کنند. پس، نتیجه می‌گیریم که انتخاب میان اسپرد و کمیسیون، به شرایط و اهداف معامله گر بستگی دارد.

اسپرد معمولا کمتر از کمیسیون‌ است و می‌تواند برای معامله‌گرانی که به دنبال به حداقل رساندن هزینه‌های معاملاتی خود هستند، انتخاب خوبی باشد. در عین حال، اسپرد شناور می‌تواند در نوسانات بازار تغییر کرده و بی ثبات شود و افزایش پیدا کند. در این صورت، منجر به افزایش هزینه‌های معاملاتی و تقریبا ضرر معامله‌گران می‌شود. در طرف دیگر، کمیسیون‌ وجود دارند که ثابت است و با توجه به شرایط بازار و نوسانات آن تغییر نمی‌کند. این موضوع، کمیسیون‌ را قابل پیش‌بینی‌تر می‌کند و معامله‌گران راحت‌تر می‌توانند هزینه‌های خود را کنترل کنند. در عین حال، کمیسیون‌ ممکن است بیشتر از اسپرد باشد و این یک نقطه ضعف برای آن محسوب می‌شود.

تصمیم گیری نهایی با توجه به فرق اسپرد و کمیسیون به عهده معامله‌گر است که باید با توجه به شرایط معاملاتی انجام شود. برخی از معامله‌گران اسپرد را انتخاب کرده و برخی دیگر کمیسیون را ترجیح می‌دهند. این موضوع هیچ ارتباطی با خوبی یا بدی از هر یک از آنها نمی‌شود. نظر شما در این‌باره چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا