بلاکچین

شبکه Sui چیست؟ معرفی بلاکچین لایه یک سویی

دنیای فناوری هر روز غرق خبرهای تازه است و این روزها یک شبکه جدید در لایه یک بلاکچین به نام Sui Blockchain غوغایی به‌پا کرده و باعث شده تا همه نظرها به سوی آن جلب شود. شبکه Sui، اولین محصول شرکت زیرساخت Web3 Mysten Labs و یکی از جذاب‌ترین پیشنهادات بلاکچین تا به امروز است. این پلتفرم از زمان معرفی با چنان سرعتی در حال گسترش است که بسیاری آن را به‌عنوان یک تهدید جدی برای سولانا ارزیابی می‌کنند. اما چه چیزی این شبکه را منحصر می‌کند و اهداف آن چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Sui، اجزا، معماری و ویژگی‌های کلیدی آن مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید.

Sui بلاکچین چیست؟

Sui یک بلاکچین لایه ۱ مجهز به مدل اجماع اثبات سهام (PoS) است که با هدف ارائه تسویه فوری و توان عملیاتی بالا فعالیت می‌کند و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. این شبکه در واقع خود را به‌عنوان اولین بلاکچین اثبات سهام بدون مجوز لایه ۱ معرفی کرده و به توسعه دهندگان و سازندگان این امکان را می‌دهد تا انواع پروژه‌های وب ۳ را بسازند. علاوه بر این، شبکه Sui یک پلتفرم قرارداد هوشمند نسل آینده نیز به‌شمار می‌رود که بر توان عملیاتی و سرعت تمرکز دارد. این بلاکچین همچنین از یک مدل برنامه‌نویسی دارایی‌گرا بر اساس زبان قرارداد هوشمند به نام Move استفاده می‌کند.

از آنجایی که  شبکه سویی امکان تراکنش‌های موازی را فراهم کرده، کاربران می‌توانند عملیات‌های بدون تاخیر و با مقیاس‌پذیری بی‌نظیری را در این شبکه تجربه کنند. اما وقتی صحبت از موارد استفاده ساده مانند نقل و انتقال دارایی و تراکنش‌های پرداخت می‌شود، پلتفرم سویی برخلاف سایر پلتفرم‌ها که از پروتکل  اجماع استفاده می‌کنند، از روش‌های ساده‌تر و ابتدایی‌تری کمک می‌گیرد.

مطابق اسناد، تاکنون هیچ پلتفرمی از فرایند مورد استفاده شبکه Sui در صنعت بلاکچین استفاده نکرده و سویی در این زمینه نیز اولین است. این استراتژی همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های جدید حساس به تأخیر (low -latency dapps) را در زمینه‌های مختلف، از پرداخت‌های خرد گرفته تا بازی‌ها بسازند.

شبکه لایه ۱ سویی توسط مجموعه‌ بدون نیاز به مجوز از تاییدکننده‌ها نگهداری می‌شود که همان نقش ماینر یا را در سایر سیستم‌های بلاکچین انجام می‌دهند. توکن بومی این پلتفرم نیز SUI نامیده می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد شبکه ایفا می‌کند و در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

توسعه دهندگان شبکه Sui

تیم توسعه دهنده شبکه سویی

شبکه سویی توسط Mysten Labs یک سازمان زیرساخت Web3 پشتیبانی می‌شود. این بلاکچین توسط گروهی از مدیران ارشد و توسعه‌دهندگان Novi Research، بخشی از Meta Corporation که بر روی بلاکچین Diem و زبان برنامه نویسی Move کار می‌کردند، در سپتامبر ۲۰۲۱ در کالیفرنیا تاسیس شد. مطابق با آمار، این استارتاپ برای شروع دوبار سرمایه جذب کرده که یک بار آن توسط صندوق مشهور Andreessen Horowitz در اوایل سال ۲۰۲۲ با ۳۶ میلیون دلار و دور دوم هم ۳۰۰ میلیون بود.

مزایا و ویژگی های بلاکچین Sui

توسعه‌دهندگان شبکه Sui آن را به‌عنوان یک بلاکچین همه منظوره با پهنای باند بالا، تراکنش‌های سریع و ارزان و البته یک رابط Web3 آسان معرفی کرده‌اند. این شبکه در حقیقت قصد دارد تا بستری با کارایی بالا برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز یا همان DeFi ایجاد کند.

اگر در مورد ساختار شبکه  Sui کنجکاو هستید باید بگوییم این موضوع به تفصیل در وایت پیپر این پلتفرم توضیح داده شده که می‌توانید برای مطالعه بیشتر به سراغ آن بروید. اما اگر بخواهیم در مورد ویژگی‌هایی که این پلتفرم را منحصربه‌فرد می‌کند صحبت کنیم، باید از زبان برنامه‌نویسی اختصاصی این پروژه به‌نام Sui Move نام برد. این زبان نسخه اصلاح شده زبان Move است که پیش از این برای پروژه Diem توسعه یافته بود.

مزایای بلاکچین Sui

علاوه بر این، برخلاف سایر بلاکچین‌ها که واحد اصلی ذخیره‌سازی یک حساب است، در Sui این اشیاء هستند که توسط قراردادهای هوشمند ایجاد و مدیریت می‌شوند. در شبکه سویی یک شی می‌تواند هر نوع دارایی باشد و تمامی اشیا باارزش نیز دارای شناسه منحصر به فرد، مالک و ویژگی‌هایی مانند تغییرناپذیری هستند. بنابراین مزایای شبکه Sui را می‌توانیم اینگونه بیان کنیم:

پردازش موازی تراکنش‌ ها

در شبکه‌های بلاکچین سنتی، تراکنش‌ها یک به یک یا به صورت متوالی اجرا می‌شوند. این یعنی هنگامی که شخصی توکن‌ها را در صرافی غیرمتمرکز معامله و یک تراکنش را آغاز می‌کند، تراکنش در یک بلاک قرار می‌گیرد و در نوبت تایید می‌ماند. اما با سیستم اجرای موازی بلاکچین سویی، کاربران به جای اجرای تراکنش‌ها یکی پس از دیگری، می‌توانند تعداد زیادی تراکنش را در یک زمان انجام دهند.

ویژگی پردازش موازی تراکنش‌ها، امکان مقیاس‌پذیری افقی پهنای باند شبکه را نیز فراهم می‌کند و بدین ترتیب سرعت تایید تراکنش‌ها در بلاکچین به طرز باورنکردنی‌ای افزایش می‌یابد. آنطور که سویی گزارش داده در شرایط آزمایشی، سرعت تایید تراکنش در این بلاکچین بیش از ۱۲۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه با تاخیر متوسط حدود ۲ ثانیه است که در مقایسه با بلاکچین‌هایی مانند بیت کوین یا اتریوم سرعت بالایی محسوب می‌شود.

کارمزد پایین شبکه

یکی دیگر از مواردی که شبکه Sui را خاص می‌کند، مسئله کارمزد شبکه آن است. همانطور که می‌دانید این روزها یکی از اصلی‌ترین مشکلات شبکه‌های بزرگ بلاکچینی کارمزدهای بالا است که اغلب کاربران از این موضوع شکایت می‌کنند. در این شبکه‌ها، هزینه‌های کارمزد بر اساس تقاضای شبکه بالا و پایین می‌شود و این بدان معناست که وقتی کاربران زیادی به‌طور همزمان به شبکه متصل شوند، کارمزد افزایش و تراکنش پرهزینه‌ای را می‌سازد.

این در حالیست که بلاکچین Sui می‌تواند هزینه گس پایدارتری را ارائه دهد. تراکنش‌های شبکه Sui در یک دنباله از دوره‌های ۲۴ ساعته اجرا می‌شود که هر دوره را یک گروه اعتبارسنج اداره می‌کنند. از یک دوره به دوره دیگر، مجموعه اعتبارسنج‌ها دوباره مرتب شده و بدین ترتیب به جای اینکه ببینیم کارمزد دقیقه به دقیقه در نوسان است، در یک دوره ۲۴ ساعته ثبات کارمزد را حفظ می‌کند.

ویژگی های اختصاصی شده برای Web 3

شبکه Sui ادعا می‌کند که با ارائه ابزارهای مختلف مبتنی بر Sui SDK، مهندسان نرم‌افزار را قادر می سازد تا DApps و سایر پروژه های Web3 را با UX (کیت توسعه نرم افزار) بهبود یافته ایجاد کنند. برخی از ویژگی‌های Web3 که Sui Blockchain از آن‌ها پشتیبانی می‌کند عبارتند از:

  • DeFi روی زنجیره و اصول اولیه مالی سنتی (TradFi).
  • برنامه‌های پاداش و وفاداری
  • بازی‌های پیچیده و منطق تجاری
  • خدمات توکنایز کردن دارایی‌ها
  • شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز
  • NFTهای قابل ارتقا

بلاکچین Sui چگونه کار می کند؟

همانطور که پیش از این گفتیم، بلاکچین سویی با سرعت و مقیاس‌پذیری بی‌سابقه‌ای در تاریخ بلاکچین‌ها کار می‌کند. این شبکه از الگوریتم اجماع معروف (Proof-of-Stake (PoS برای تایید تراکنش‌های خود کمک می‌گیرد و تراکنش‌ها توسط گروه‌هایی از اعتبارسنج‌ها پردازش می‌شوند. مطابق گزارش‌ها تا پایان نوامبر ۲۰۲۲، شبکه آزمایشی sui دارای ۴ اعتبار سنج و بیش از ۵۲۰۰ گره فعال بوده است.

عملکرد شبکه Sui

اما فرآیند پردازش تراکنش در این شبکه بسته به این که یک شیء تک مالکی (هر نوع دارایی) یا مشترک (به عنوان مثال، قراردادهای هوشمند عمومی) باشد، متفاوت است. اما چطور؟ بیاید هر کدام را به‌طور اختصاصی مورد بررسی قرار دهیم.

تراکنش‌ های تک مالکی

اولین نوع تراکنش‌های شبکه Sui شامل انتقال توکن‌ها، صدور NFT و رای‌گیری می‌شود. چنین تراکنش‌هایی با استفاده از روش پرداخت سریع بر اساس مکانیسم پخش مداوم بیزانسی پردازش می‌شوند که از چهار مرحله تشکیل شده است:

  • تراکنش به یک گره فرستاده و سپس گره آن را بین اعتبارسنج‌ها توزیع می‌کند.
  • اعتبارسنج‌ها به تایید تراکنش رای می‌دهند و نتیجه را به فرستنده ارسال می‌کنند.
  • فرستنده یک گواهی که دارای امضای حداقل ۲ تا ۳ اعتبارسنج است را ایجاد می‌کند.
  • این گواهی برای تایید‌کنندگان ارسال و تایید می‌شود و سپس تراکنش را به بلاکچین می‌فرستند.

توجه داشته باشید، از آنجایی که تراکنش‌ها در این پلتفرم به‌جای جمع‌آوری در بلوک‌های سنتی به صورت جداگانه تایید می‌شوند، سرعت تایید بسیار بالایی دارند و هر تراکنش می‌تواند تقریباً بلافاصله گواهی نهایی را دریافت کند. علاوه بر این بر خلاف بسیاری از پلتفرم‌ها در مورد تراکنش‌های ساده که کاربران می‌خواهند دارایی را برای گیرنده ارسال کنند، شبکه Sui به جای کل بلاکچین تنها آدرس فرستنده را قفل می‌کند. بدین ترتیب شبکه می‌تواند مکانیسم اجماع برای تراکنش‌های مستقیم را دور بزند و تراکنش را با سرعت بیشتری انجام دهد.

تراکنش های مشترک

فرآیند تایید تراکنش‌های اشیا مشترک در شبکه لایه ۱ سویی قدری متفاوت است. مراحل تایید این تراکنش‌ها در این بلاکچین عبارت است از:

  • Narwhal: یک mempool با پهنای باند بالا (به زبان ساده‌تر همان اتاق انتظار برای تراکنش های تایید نشده) که مسئول اطمینان از همگام‌سازی و در دسترس بودن داده‌های ارسال شده به اعتبارسنج‌ها برای تایید است.
  • Bullshark: پروتکل اجماع مبتنی بر فناوری‌های گراف جهتدار  غیرمدور و تحمل خطای بیزانسی است که با ویژگی‌های خاص خود امکان دستیابی به اجماع را بدون نیاز به تایید کنندگان برای تبادل اطلاعات فراهم می‌کند.

بدین ترتیب به کمک این دو فرآیند، نه تنها عملکرد بالای شبکه تضمین می‌شود، بلکه تحمل خطای شبکه نیز افزایش می‌یابدد

توکن شبکه Sui و کاربردهای آن در بلاکچین

توکن شبکه سویی

SUI توکن اصلی شبکه Sui با عرضه ثابت ده میلیارد توکن است. از این ده میلیارد SUI تنها بخشی از آن با راه‌اندازی شبکه اصلی برای خرید و فروش در اختیار معامله‌گران قرار می‌گیرد و بقیه به تیم Mysten Labs، سرمایه‌گذاران، اعضای انجمن، پاداش اعتبارسنج‌ها و اهداف دیگر می‌رسد. همچنین بخش قابل توجهی از کوینها به بنیاد Sui، که سازمانی مستقل از Mysten Labs است و بودجه کنفرانس‌ها، توسعه اپلیکیشن‌ها و تیم‌های توسعه را تامین می‌کند، اختصاص می‌یابد.

توکن SUI در حقیقت برای اهداف چندوجهی طراحی شده و چندین عملکرد را در شبکه بر عهده دارد. این توکن به‌طور خاص دارای چهار عملکرد اصلی زیر است:

  • برای پرداخت کارمزدتراکنش‌ها و سایر عملیات‌های بلاکچین استفاده می‌شود.
  • این توکن را می‌توان برای مشارکت در مکانیسم PoS پلتفرم استیک کرد.
  • SUI می‌تواند به‌عنوان یک دارایی معامله‌ای استفاده شود.
  • SUI نقش اساسی در اداره بلاکچین Sui ایفا می‌کند و دارندگان توکن حق شرکت در رای‌گیری‌های شبکه را دارند.

علاوه بر کاربردهایی که تاکنون برای این توکن گفتیم، به هر اعتبارسنج نیز تعداد مشخصی سکه SUI تعلق می‌گیرد. کوین‌های اختصاص داده شده برای مدت زمانی معین در شبکه Sui بلاک می‌شوند و پس از پایان دوره، کابران می‌توانند بخشی از پاداش استیکینگ را دریافت کنند.

علاوه بر این تیم Sui پیش از این اعلام کرد که دارندگان فول نود، توسعه‌دهندگان و شرکت‌کنندگان فعال در شبکه آزمایشی، پاداش خواهند گرفت. صاحبان گره‌ها پس از راه‌اندازی پروتکل Sui در شبکه اصلی، هر کدام پاداشی معادل ۲۰۰۰ SUI دریافت خواهند کرد که برای یک سال محدود شده و نمی‌توانند آن را بفروشند.

اهداف بلاکچین sui

بلاکچین‌های لایه یک مانند شبکه Sui یا پروژه اپتوس که یکی دیگر از پلتفرم‌های نوآور در این حوزه است، روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. در ژوئیه ۲۰۲۲ ، آلونسو د گورتاری (Alonso de Gortari) یکی از اعضای Mysten Labs در یک جلسه پرسش و پاسخ گفت این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای فروش توکن عمومی بوده و راه‌اندازی شبکه اصلی و سکه‌های SUI نیز برای اواخر سال برنامه‌ریزی شده است. اما با این حال، از آن زمان تاکنون از سوی سایر اعضای تیم پروژه در مورد این موضوع اطلاعیه یا اخبار دیگری را اعلام نکرده‌اند.

اهداف آینده شبکه سویی

بنیاد Sui نیز به‌تازگی اعلام کرده یک برنامه کمک مالی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی در شبکه Sui دارد. بنابراین تیم‌هایی که برای طیف گسترده‌ای از برنامه ها، از شبکه های اجتماعی و بازی ها گرفته تا سیستم های پرداخت، راه‌حل ایجاد می‌کنند، می‌توانند کمک‌های مالی ۱۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلاری را از اکوسیستم سویی دریافت کنند.

شبکه Sui یک بلاکچین پیشرو در لایه یک

در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را با یکی از پیشرفته‌ترین بلاکچین‌های لایه یک یعنی بلاکچین سویی آشنا کنیم. براساس آنچه در این مقاله بررسی کردیم، هیچ جای شک و تردیدی وجود ندارد که شبکه Sui با قابلیت‌هایی مانند تسویه فوری و توان عملیاتی بالا، پتانسیل‌های بسیاری برای رشد در سال‌های آینده دارد و این موضوع را بسیاری از طرفداران این بلاکچین تایید می‌کنند. در هر صورت، سویی برای رسیدن به اهداف خود و قرار گرفتن در کنار بلاکچین‌های بزرگ راه درازی در پیش دارد و هنوز باید با دیگر بلاک‌چین‌ها بر سر جایگاه خود رقابت کند. بدین ترتیب اگر sui موفق شود که محبوبیت بیشتری را به‌دست آورد، می‌تواند اکوسیستم خود را نیز توسعه دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی شاکری رضوان
مهدی شاکری رضوان
11 ماه قبل

گرچه مختصر و مفید بود اما از تظر من چشم لنداز اینده رو با یک کارشناس ارزهای دیجیتال ضمیمه ی این محتوای زیبا میکردی عالی بود.
گرچه من استفاده کردم و بسیار عالی بود از هر نظر برای خواننده ای که دسترسی معمولی به منابع داره. ممنونم

ر رواقی
ر رواقی
11 ماه قبل

سلام
ممنون از این که پیشنهاد خود را با ما در میان گذاشتید. البته مقاله مربوطه درخصوص شبکه سوشی است و ما در بلاگ والکس دسته بندی جداگانه ای برای پیشبینی آینده رمزارزها داریم که برای ارز SUI هم در آینده نزدیک تهیه میشود.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا