کیف پول

راه‌ اندازی کیف پول تلگرام؛ آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال در تلگرام ولت

تلگرام در سپتامبر ۲۰۲۳ از ربات کیف پول ارز دیجیتال خود موسوم به تلگرام ولت (Telegram Wallet) که با همکاری پروژه تون (Ton) توسعه یافته بود، رونمایی کرد. تلگرام ولت علاوه بر قابلیت نگهداری ارز دیجیتال، امکان معامله سریع و همتا به همتا (P2P) را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله، علاوه‌بر آموزش نحوه فعال‌سازی و استفاده از خدمات تگرام ولت، به مقایسه آن با گزینه‌های محبوبی مانند متامسک و تراست ولت می‌پردازیم.

تلگرام ولت چیست؟

ربات تلگرام ولت امکان نگهداری، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال (در حال حاضر بیت کوین، تون کوین و تتر) را از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان Telegram امکان‌پذیر می‌کند. بر خلاف کیف پول‌های غیرحضانتی مانند متامسک، در ولت حضانتی تلگرام، مدیریت کلید خصوصی و دارایی‌های کیف پول، در اختیار شخص ثالث است. به طور کلی، استفاده از ولت حضانتی به معنای اعتماد به سازنده آن است که برای برخی کاربران یک ریسک بزرگ تلقی می‌شود. اما در مقابل، کاربران این نوع کیف پول با واگذاری مسئولیت نگهداری دارایی، از مزایایی مانند امکان بازیابی رمز عبور و دریافت راهنمایی از بخش پشتیبانی مشتریان بهره‌مند می‌شوند.

در تلگرام ولت، خرید TON و انتقال آن بین کاربران تلگرام بدون دریافت کارمزد انجام می‌شود. علاوه بر این، امکان انجام معاملات همتا به همتا نیز وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد قیمت‌های دلخواه خود را تعیین کنند.

در حال حاضر قابلیتی به نام TON Space هم در ولت تلگرام وجود دارد که در اصل یک نوع کیف پول غیر حضانتی برای نگهداری تون کوین به شمار می‌رود. این یعنی عبارت بازیابی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. این قابلیت بیشتر برای کاربران نگران حریم خصوصی مناسب است که علاقه چندانی به استفاده از ولت‌های حضانتی ندارند. همچنین بد نیست بدانید با وجود اینکه TON Space هنوز در مرحله آزمایشی (Beta) قرار دارد، معرفی آن تاثیر زیادی روی قیمت تون کوین (Toncoin) داشت و این ارز رشد حدوداً ۱۴ درصدی را تجربه کرد.

تاریخچه ولت تلگرام

ولت ارز دیجیتال تلگرام

تلگرام در سال ۲۰۱۹ از برنامه خود برای توسعه یک ولت رمز ارزی مبتنی بر TON رونمایی کرد. اما در سال ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شکایتی علیه تلگرام مطرح نمود که بر اساس آن، عرضه اولیه ۱.۷ میلیارد دلاری تلگرام را یک رویداد غیرقانونی برای فروش اوراق بهادار تلقی می‌کرد. در ادامه، Telegram مجبور شد با پرداخت یک جریمه ۱۸.۵ میلیون دلاری و موافقت برای بازگرداندن سرمایه کاربران، به این پرونده قضایی خاتمه دهد. از این تاریخ به بعد، توسعه تون و کیف پول تلگرام در قالب یک پروژه متن باز و کاربر محور ادامه یافت. بنابراین کاربران باید در نظر داشته باشند که تلگرام ولت، علی‌رغم نامی که دارد، متعلق به اپلیکیشن Telegram نیست و در نتیجه تلگرام هیچگونه مسئولیتی در قبال عملکرد این کیف پول یا دارایی‌های کاربران آن ندارد.

مقایسه کیف پول تلگرام با متامسک و تراست ولت

در جدول زیر مهم ترین ویژگی‌های تلگرام ولت را با دو کیف پول محبوب متامسک و تراست ولت مقایسه کرد‌ه‌ایم:

ویژگی‌هاکیف پول تلگراممتامسکتراست ولت
نوعحضانتیغیرحضانتیغیرحضانتی
پلتفرماپلیکیشن تلگرام (دارای نسخه‌های وب، اندروید، آی‌او‌اس و دسکتاپ)مرورگر، اندروید، آی‌او‌اسمرورگر (فقط کروم)، اندروید، آی‌او‌اس
ارزهای پشتیبانی شدهتون، تتر و بیت کوینتوکن‌های اتریومی و بلاکچین‌های سازگار با EVMبیش از ۱۰ میلیون دارایی در بیش از ۱۰۰ بلاکچین مختلف

آموزش ثبت نام در تلگرام ولت

راه اندازی کیف پول تلگرام

۱. برای استفاده از کیف پول تلگرام، ابتدا باید با شماره تلفن خود در Telegram ثبت کنید.

توجه داشته باشید که وبسایت این کیف پول اعلام کرده کاربران ایرانی امکان استفاده از خدمات آن ندارند؛ بنابراین حتی اگر با شماره ایران برای ثبت نام اقدام کنید و با مشکل خاصی هم مواجه نشوید، این احتمال وجود دارد که بعدا دارایی شما مسدود شود.

۲. پس از ثبت نام در تلگرام، می‌توانید به لینک t.me/wallet مراجعه یا از طریق خود اپلیکیشن به آدرس @wallet بروید. حالا گزینه Start را انتخاب کرده و سپس روی Open Wallet کلیک کنید.

فعال سازی تلگرام ولت

۳. در ادامه از شما خواسته می‌شود که با شرایط و قوانین استفاده از تلگرام ولت موافقت کنید و برای این کار باید تیک گزینه I agree to terms of use را زده و روی OK کلیک کنید. حالا می‌توانید از طریق منوی سمت چپ اپلیکیشن (منوی اصلی تلگرام) گزینه Wallet را انتخاب یا مجددا روی Open Wallet کلیک کنید.

۴. سپس با انتخاب گزینه Get Started، کیف پول تلگرام شما راه اندازی شده و قابل استفاده خواهد بود.

آموزش استفاده از ولت تلگرام

کیف پول تلگرام

تصویر بالا منوی اصلی ولت تلگرام پس از ثبت نام را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌کنید، گزینه Send برای برداشت دارایی، Add Crypto برای واریز یا خرید ارز دیجیتال، گزینه Exchange برای تبادل دارایی با سایر کاربران و گزینه Sell برای فروش دارایی استفاده می‌شود.

واریز دارایی به تلگرام ولت

۱. در اولین قدم، کاربر برای اضافه کردن دارایی به کیف پول خود باید روی Add Crypto کلیک کند.

اضافه کردن دارایی در تلگرام ولت

۲. همان طور که در تصویر مشخص است، برای اضافه کردن دارایی می‌توانید از سه روش Bank Card (خرید با کارت بانکی)، P2P Market (خرید از سایر کاربران یا همان بازار همتا به همتا) و External Wallet (دریافت دارایی از کیف پول خارجی) استفاده کنید. در این مثال ما قصد دریافت بیت کوین از یک کیف پول دیگر را داریم و برای همین روی External Wallet کلیک کرده و BTC را انتخاب می‌کنیم.

دریافت بیت کوین در ولت تلگرام

۳. پس از انتخاب بیت کوین، صفحه‌ای مانند تصویر بالا نمایش داده می‌شود که حاوی آدرس متنی و کد QR است. با ارسال BTC به این آدرس می‌توانید موجودی کیف پول تلگرام خود را شارژ کنید.

برداشت دارایی از تلگرام ولت

برای خارج کردن ارز دیجیتال از این کیف پول کافیست روی گزینه Send کلیک کرده و آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید. لازم به ذکر است که در روش‌های Bank Card و P2P Market یک طرف معاملات همیشه باید ارز رایج (یورو، دلار و…) باشد و به همین خاطر کاربرانی که می‌خواهند از این دو روش استفاده کنند باید ویزا یا مستر کارت داشته باشند. در ضمن کارت‌های صادر شده در روسیه مورد قبول نخواهند بود.

کارمزد تلگرام ولت و محدودیت‌های واریز و برداشت

بر اساس وبسایت رسمی wallet.tg، هیچگونه محدودیتی برای حداقل مقدار قابل واریز بیت کوین یا تون کوین تعیین نشده، اما حداقل تتر قابل واریز ۰.۱ واحد است و مقادیر کمتر در موجودی کاربر لحاظ نخواهند شد. در ضمن واریز دارایی (به جز کارمزد خود بلاکچین) شامل هیچ کارمزدی نمی‌شود.

در صورتی که مقصد تراکنش یک کیف پول تلگرام دیگر باشد، حداقل میزان قابل برداشت از ولت تلگرام به شرح زیر است:

  • بیت کوین: ۰.۰۰۰۱ BTC
  • تون کوین: ۰.۰۰۱ TON
  • تتر: ۱ USDT

در صورتی که مقصد تراکنش یک کیف پول خارجی باشد، کارمزد برداشت از تلگرام ولت به شرح زیر است:

  • بیت کوین: حداقل ۰.۰۰۰۴ BTC
  • تون کوین: ۰.۰۵ TON
  • تتر: ۲ USDT

بدیهیست که حداقل مقدار قابل برداشت به کیف پول خارجی باید از کارمزدهای ذکر شده بیشتر باشد. هنگام انجام تراکنش مقدار کارمزد برای کاربر نمایش داده خواهد شد و تشخیص آن آسان است. لازم به ذکر است که تلگرام ولت برای برداشت بیت کوین یک سیستم کارمزد انعطاف‌پذیر در نظر گرفته که در زمان افزایش ترافیک شبکه، کارمزد را به صورت اتوماتیک افزایش می‌دهد تا تایید سریع‌تر تراکنش امکان‌پذیر باشد. در نتیجه اگر کاربری نخواهد کارمزد اضافی پرداخت کند، می‌تواند تا اتمام شلوغی شبکه بیت کوین و برگشت کارمزد به سطح ۰.۰۰۰۴ واحدی صبر کند.

آیا کیف پول تلگرام برای کاربران ایرانی امن است؟

در حالی که برخی کاربران ایرانی ممکن است تلگرام ولت را به‌ عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال معرفی کنند، اما بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت رسمی wallet.tg، شهروندان کشورهای ایالات متحده آمریکا، کره شمالی، ایران، افغانستان، غنا، هائیتی، لیبریا، لیبی، مالی، میانمار، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، یمن و کوبا حق استفاده از ولت تلگرام را ندارند.

علاوه بر این، در این وبسایت صراحتاً اعلام شده که کیف پول تلگرام می‌تواند به صلاحدید خود یا بر دستورات مراجع قانونی، از خدمات رسانی به کاربران ساکن هر کشور یا منطقه‌ای خودداری نماید.

در آبان ۱۴۰۲ انجمن بلاکچین ایران در مورد احتمال مسدود شدن دارایی کاربران ایرانی تلگرام ولت هشدار داد. در این گزارش تصاویری هم آمده بود که مسدود شدن یک تراکنش ۲۵۴ واحدی تتر را نشان می‌داد. در پیامی که برای صاحب تراکنش ارسال شده بود، از وی درخواست شد تا یک آدرس تتر مطابق قوانین (یعنی آدرسی که ارتباط آن با ایران یا سایر کشورهای تحریم شده مشخص نباشد) ارسال کند تا بتوانند تترهای خود را پس بگیرد.

با توجه به این موارد، اگر به‌عنوان یک کاربر ایرانی قصد استفاده از ولت تلگرام را دارید، توصیه می‌کنیم از شماره مجازی و نرم‌افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید. از طرف دیگر رمز ارزهای خود را به صورت مستقیم از صرافی‌های داخلی به ولت تلگرام ارسال نکنید؛ چرا که این نوع تراکنش به آسانی شناسایی شده و ممکن است به مسدود شدن دارایی منجر گردد.

نظر شما در خصوص کیف پول تلگرام چیست؟ در صورتی که تاکنون از ولت تلگرام استفاده کرده‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۹

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
10 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ماهان
ماهان
28 روز قبل

سلام
انتقال در ولت تلگرام نیاز به انتخاب شبکه نداره؟ اشاره نکردین.

ر رواقی
ر رواقی
20 روز قبل
پاسخ به  ماهان

سلام
کیف پول تلگرام به صورت بات است و درحال حاضر بطور پیشفرض از سه ارز دیجیتال پشتیبانی میکند:
بیت کوین در شبکه بیت کوین
ترون در بستر trc-20
تون کوین در شبکه TON

ابراهیم طالبی
ابراهیم طالبی
28 روز قبل

سلام من یک تون به کیف پول تلگرام واریز کردم ولی به موجودیم اضافه نشده و زیر ترانس اکشن نوشته در انتظار باید چکار کنم تا به موجودی اضافه بشه؟

آرن امیریان
آرن امیریان
20 روز قبل

وقت بخیر
اگر نوشته در انتظار، یعنی هنوز تایید یا رد نشده. باید منتظر بمونید.

پارسا
پارسا
1 ماه قبل

در بازی بات gamee تلگرام من ولت تلگرام را کانکت کردم
چطور میتونم اون رو به یک ولت دیگه که تحریم نباشه مثل تونکیپر تغییر بدم؟ که بن و مسدود نشه؟

آرن امیریان
آرن امیریان
20 روز قبل
پاسخ به  پارسا

سلام وقت بخیر
عبارات بازیابیتون رو توی تونکیپر ایمپورت کنید.

نوید بندری
نوید بندری
1 ماه قبل

من ۱۰تتر واریز کردم که متاسفانه فریز شد نمیدونم چطوری پس بگیرم

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  نوید بندری

سلام وقت بخیر
با پشتیبانی تلگرام صحبت کنید تا پیگیری کنن.

منصور الف
منصور الف
1 ماه قبل

سلام در یک سایت بعنوان دیدن تبلیغ کارمزد دریافت کردم آدرس کیف پول میخواد میتونم کیف پول تلگرام را بدم چون دلار داره و ارز دوچ راهنمایی کنید ممنون

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  منصور الف

وقت بخیر
متوجه نشدم. این سایت دستمزد شما رو به صورت دلار یا دوج کوین پرداخت می‌کنه؟

دکمه بازگشت به بالا