بلاکچینسرمایه گذاری

آینده بلاک چین و پیش بینی تاثیر آن در کسب و کارها و اقتصاد

در پایان سال ۲۰۲۱ ارزش بازار کریپتوکارنسی به بالاترین رقم تاریخی ۳ تریلیون دلار رسید. پذیرش فناوری بلاک چین و محصولاتی که از آن پشتیبانی می‌کنند، همچنان بر عملیات تجاری تأثیر چشمگیری خواهد داشت. در حقیقت، فناوری بلاک چین چیزی بیشتر از یک سیستم برای انتقال امن ارزهای دیجیتال است. خارج از امور مالی، می‌توان از آن در برنامه‌های کاربردی مانند مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، رأی‌گیری، مزایای رفاهی و حق امتیاز هنرمندان استفاده کرد. شبکه بلاکچین در حال حاضر بر تجارت و جامعه در سطوح مختلف تأثیر گذاشته است و اقتصاد جهان در حال آماده‌شدن برای «انقلاب بلاک چین» است.

شاید برایمان عجیب به نظر برسد اما هشت شرکت از ۱۰ شرکت بزرگ جهان در حال ساخت مجموعه‌ای از محصولات با بلاک چین هستند. هر صنعت یا سازمانی که درگیر ثبت و نظارت بر تراکنش‌ها باشد، از انتقال عملیات خود به یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین سود می‌برد. در این مقاله از والکس قصد داریم آینده بلاک چین را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه درباره آینده بلاک چین کنجکاو هستید خواندن این مقاله را از دست ندهید.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین (Blockchain) یک سیستم دفتر کل همتا به همتا توزیع شده است که نیاز به یکی نهاد مدیریتی متمرکز مانند بانک را از بین می‌برد. این سیستم در اصل مجموعه‌ای از بلوک‌های داده است که در یک دفتر کل معاملات به هم متصل شده‌اند. پیکربندی منبع‌باز و غیرقابل‌نفوذ آن راه را برای سطح بی‌نظیری از شفافیت هموار می‌کند. هر داده میان میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان توزیع شده و صحت آن تأیید می‌شود. این فناوری نسبتاً جدید صنایع مختلف را به طریق مختلف متحول می‌کند و یک فرآیند خودکار برای معاملات تجاری و نگهداری سوابق مالی فراهم می‌کند. استفاده از بلاک چین یک راه‌حل ارزان و سریع است که برای بانک‌ها و مشاغل بسیار جذاب است.

 اولین‌بار بلاک چین در تراکنش‌های بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت  و پس از آن سایر ارزهای دیجیتال و دیتابیس‌ها ساخته شدند. برای آشنایی بیشتر درباره کارکرد و همچنین آینده بلاک چین می‌توانیم «کتاب های بلاکچین» را مطالعه کنیم.

نقش بلاک چین در کسب و کارها

تاثیر بلاک چین در کسب و کارها

بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران وقتی واژه بلاک چین را می‌شنوند اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد، ارز دیجیتال بیت کوین است. بیت کوین و بلاک چین پیوندی جدانشدنی با یکدیگر دارند. بلاک چین مجموعه‌ای از سوابق توزیع شده‌است که به‌عنوان دفتر کل از آن یاد می‌شود. هر فردی که از این دفتر کل برای معاملات خود استفاده کند، می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و تغییراتی را در آن ایجاد کند که منجر به کپی‌های متعدد با چندین کاربر می‌شود.

رشد قیمت بیت کوین و ارزهای رمزنگاری شده سبب افزایش محبوبیت شرکت‌های فناوری بلاک چین شده‌است زیرا آنها بر این باورند که آینده بلاک چین ارزش زیادی را به همراه دارد و استفاده از این فناوری میلیاردها سود برای آنها دارد. برای مثال، یک گزارش تحقیقاتی جهت پیش بینی آینده بلاک چین در سال ۲۰۱۹ منتشر شد که طبق آن بازار بلاک چین در سراسر جهان با رشد سرسام‌آور سالانه ۳.۶۷ درصد همراه است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که اکثر شرکت‌های بزرگ از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند این است که می‌خواهند در بازار میدان رقابتی را به دست آورند و درعین‌حال برای مشتریان خود ارزشمند باشند. با به‌کارگیری فناوری بلاک چین، چنین امری آسان می‌شود. ویژگی‌هایی نظیر شفافیت، تمرکززدایی، تعامل نزدیک، امنیت داده‌ها، قابلیت ردیابی و تغییرناپذیری به رشد هرگونه تجارتی کمک می‌کند.

 ۵ پیش بینی در مورد آینده بلاک چین

با فراگیرتر شدن این فناوری جدید و پیشرفت‌ها، تغییرات زیادی در تجارت و شیوه زندگی ما در حال رخ‌دادن است. در ادامه ۵ پیش‌بینی آینده بلاک چین را بررسی می‌کنیم.

توزیع داده‌های دولتی

دولت‌ها احتمال شروع به اجرای سیستم‌های فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) خواهند کرد که جایگزین سیستم‌های سنتی مبتنی بر کاغذ خواهد بود. مهاجرت به سیستم‌های داده دیجیتالی مدتی است که در حال انجام است اما DLT مزایای بیشتری دارد که اعتماد، شفافیت و امنیت بیشتری را از طریق ویژگی‌های رمزنگاری و اعتبارسنجی فراهم می‌کند. برای درک این مفهوم باید لایه های بلاک چین را بشناسیم.

شفافیت بیشتر بین صنایع

در آینده نزدیک احتمالاً یک بلاک چین واحد وجود خواهد داشت که در بین شرکت‌های مختلف اشتراک گذاشته می‌شود. وجود یک سیستم واحد، برخلاف سیستم‌های  مختلف برای شرکت‌ها و صنایع مختلف آن را برای عموم آسان‌تر و در دسترس‌تر می‌کند. همچنین شفافیت بیشتری را همراه با امنیت ذاتی بلاک چین فراهم می‌کند.

معرفی ارز دیجیتال توسط دولت ها

این امکان وجود دارد که دولت‌ها به‌زودی ارز دیجیتال خود را معرفی کنند و به‌عنوان ارز فیات از آن استفاده کنند. ارز دیجیتال قابل ردیابی‌ است و زمان تسویه را کاهش می‌دهد، در مجموع استفاده از ارزهای دیجیتال کارآمدتر است. مانند ارز فیات، ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند توسط دارایی‌های واقعی پشتیبانی شوند و قیمت آن‌ها را می‌توان از طریق کنترل‌های مختلف دست‌کاری کرد. این کار بی‌شباهت به چاپ پول برای کاهش ارز دلار یا دیگر ارزهای فیات نیست. برای مثال، کشور زیمبابوه شروع به استفاده از بیت کوین برای محافظت در برابر پول ملی خود کرده است و این کشور در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد ارز دیجیتال ملی خود است.

بلاک چین و احراز هویت

سیستم‌های احراز هویت که در حال حاضر وجود دارند از جهات مختلف دارای نقصیاتی هستند. آنها باعث ایجاد اختلال می‌شوند و همچنین مستعد خطا هستند. اما سیستم‌های بلاک چین می‌توانند این مشکل را حل کنند  و یک منبع واحد برای تأیید هویت و دارایی‌ها ارائه دهند. احراز هویت بلاک چینی می‌تواند نوعی تشخیص را ارائه دهد که قبلاً نظیر آن هم وجود نداشته است. طبق آمار، حدود ۱.۵ میلیارد نفر در کشورهای درحال‌توسعه ابزار ناکافی برای اثبات هویت خود دارند. یک پلتفرم بین‌المللی در بستر بلاک چین به افراد محروم امکان دسترسی به اسناد قانونی و امتیازات ناشی از آن را می‌دهد. با شناسایی اطلاعات ذخیره شده در یک دفتر کل رمزنگاری شده منبع‌باز، اطلاعات ایمن‌تر و در دسترس‌تر خواهند بود.

اقتصاد جهانی از طریق بلاک چین

در حال حاضر تجارت بین‌المللی فرآیندی ناکارآمد است که موجب کندی تجارت و دلسردی میان کشورها می‌شود. تجارت‌های بین‌المللی مملو از تقلب، جعل و سیاست کثیف و اشتباه است. با وارد کردن ارزهای دیجیتال به معادله، بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود. با یکسان‌سازی روش‌های پرداخت، کاغذبازی و مقررات از طریق یک سیستم بین‌المللی دیجیتالی واحد، می‌توان بسیاری از تقلب‌ها و ناکارآمدی‌ها را از بین برد. به‌کارگیری از بلاک چین موجب می‌شود در آینده تجارت‌های بین‌المللی افزایش پیدا کنند و اعتماد بیشتری بین کشورهای به وجود آید.

همان‌طور که فناوری بلاک چین به بلوغ و پیشرفت خود ادامه می‌دهد، ما شاهد رشدهای بیشتری نه‌ تنها در ارزهای دیجیتال، بلکه در انواع برنامه‌های تجاری مانند قراردادهای هوشمند و اجرای سیاست دولت‌ها هستیم. در آینده بلاک چین تأثیر بیشتری در جامعه و تجارت خواهد داشت که بیشتر عموم جامعه منتظر آن هستند.

استفاده از بلاک چین در چه زمینه‌هایی مفید است؟

زمینه‌های زیادی وجود دارد که بلاک چین و کسب‌وکارها در کنار یکدیگر می‌توانند به سود و منفعت بسیاری برسند. برخی از مهم‌ترین زمینه‌ها عبارت‌اند از:

مدیریت زنجیره تأمین: در تجارت و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، مدیریت زنجیره تأمین بخش جدایی‌ناپذیر است. وجود زنجیره تأمین این اطمینان را ایجاد می‌کند که محصول به‌موقع به مقصد می‌رسد. همچنین تضمین می‌کند که محصول باکیفیت به مشتری تحویل داده می‌شود. با ادغام فناوری بلاک چین با زنجیره تأمین، چنین امری ساده‌تر هم می‌شود. بلاک چین یک بستر شفاف ارائه می‌دهد که در آن تبادل داده با توجه به ترتیب زمانی ذخیره می‌شود. به همین جهت ردیابی اطلاعات برای هر شخصی در سیستم آسان می‌شود. کل این سیستم با ادغام اینترنت اشیا و بلاک چین عمل می‌کند.

تضمین کیفیت: یکی دیگر از زمینه‌هایی که بلاک چین در آن مفید واقع شده و موجب درخشان شدن آینده بلاک چین شده‌است، تضمین کیفیت است. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال آن هستند که محصولات با ارزش و مقرون به صرفه را به دست مشتری برسانند. فناوری بلاک چین می‌تواند در این امر به کسب‌و‌کارها کمک کند. بلاک چین می‌تواند با ردیابی اطلاعات محصولات، به شرکت‌ها کمک کند. امکان ردیابی محصولات با استفاده از فناوری بلاک چین سبب می‌شود، افراد بتوانند کل مسیر محصول را تا رسیدن به مشتری ردیابی کنند. مشتری نیز می‌تواند با استفاده از بلاک چین و کدهای “QR”وضعیت محصول خریداری شده خود را بررسی کند.

قرارداد هوشمند: یکی دیگر از زمینه‌هایی که موجب تغییر آینده بلاک چین و مفید بودن این فناوری می‌شود، قراردادهای هوشمند است. اغلب پس از امضای قرارداد چند روز طول می‌کشد تا پول میان شرکت‌ها و یا افراد منتقل شود. اما با استفاده از فناوری بلاک چین، انتقال پول در کسری از ثانیه انجام می‌شود. قراردادهای هوشمند نوعی از قراردادهای از پیش تعیین شده هستند که در مورد شرایط و ضوابط بین دو طرف توافق صورت می‌گیرد. هنگامی که شرایط برای قرارداد برآورده شود، قرارداد هوشمند فعال می‌شود و انتقال پول بین طرفین انجام می‌شود. در این نوع قراردادها نیازی نیست که منتظر تأیید شخص ثالث باشیم و بدون دخالت شخصی کل قرارداد صورت می‌گیرد و در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود. همچنین این نوع قراردادها از امنیت قابل‌توجهی برخوردار هستند.

قرارداد هوشمند در بلاکچین

ذخیره و امنیت داده‌ها: یکی از ویژگی‌های مهمی که هر کسب‌وکاری می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد، تأمین امنیت اطلاعات شخصی آنها است. در عصر مدرن امروزی که دنیا در حال دیجیتالی‌شدن است، نیاز به بستری که بتواند امنیت را برقرار کند هر روز بیشتر می‌شود. برخی از افراد می‌ترسند که اطلاعات شخصی آنها در دسترس افراد دیگر قرار بگیرد. با کمک فناوری بلاک چین، شرکت‌ها می‌توانند امنیت را برای کاربران خود تأمین کنند. بلاک چین امکان ذخیره اطلاعات به‌صورت رمزنگاری شده را دارد که در نهایت تغییر اطلاعات را برای هر شخص مشکل می‌کند.

معرفی با ارزش‌ترین کسب و کارهای بلاک چین در سراسر دنیا

هنگام تعیین ارزش یک شرکت یا کسب‌وکار از عوامل و پارامترهای متعددی استفاده می‌شود. در ادامه لیستی از برترین شرکت‌ها در سراسر دنیا که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند قرار گرفته است. این لیست شامل شرکت‌هایی است که بر روی استفاده از فناوری بلاک چین برای ارائه خدمات به مشتریان خود تمرکز دارند. همچنین شرکت‌های مالی که ارزهای دیجیتال را به مجموعه تجارت خود اضافه کرده‌اند یا برخی از پیشنهادهای تجاری آنها شامل ارائه راه‌حل‌های بلاک چین می‌شود می‌باشد.

شرکت‌های بزرگی مانند “Microsoft Corporation” و “Amazon.com” دارای بخش بلاک چین خاص خود هستند اما از آنجایی که بلاک چین جزو مشاغل اصلی آنها نیست، در این لیست قرار نگرفته‌اند.

  • Blockstream (خصوصی)، دارای درآمدی حدود ۸.۷ میلیون دلار
  • Intellectsoft (خصوصی)، دارای درآمد سالانه حدود ۴۳.۱۱ دلار
  • Steem USD) CCC: STEEM-USD)، سالانه ۲۴ میلیون دلار برآورد شده‌است.
  • Argo Blockchain plc، درآمد ۴۳ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۱

رشد کسب و کارهای بلاک چینی در سال‌های آینده

همان‌طور که وقتی اولین‌بار اینترنت معرفی شد، هیچ‌کس نمی‌دانست روزی قرار است تمام دنیا از این فناوری استفاده کنند و بدون آن تقریباً زندگی غیرممکن خواهد بود. بهره‌گیری از اینترنت بسیاری از کارها را آسان کرد و مزایای بسیار زیادی را برای ما به همراه داشت. در حال حاضر بلاک چین هم با چنین دیدی در میان مردم دیده می‌شود. اما آینده بلاک چین مسلماً توجه بسیار زیادی را به خود جلب می‌کند. همان گونه که با رشد تدریجی اینترنت، در گذشت زمان شاهد پیدایش پلتفرم‌ها و برنامه‌های جدیدی شدیم، قطعاً با روی کارآمدن بلاک چین‌ها با برنامه‌های غیرمتمرکز کاملاً جدید با توانایی‌های زیاد مواجه خواهیم بود.

در آینده بلاک چین می‌تواند به محبوبیت بیشتری دست پیدا کند و طرفداران زیادی را شیفته خود کند. این فناری روی آینده ارز دیجیتال تاثیر مستقیم دارد و در ادامه راه  به فناوری بالغ‌تری نیاز دارد. نوآوری‌های تازه‌ای در این حوزه معرفی خواهند شد و استارت‌‌آپ‌ها باعث عمیق‌تر شدن این فناوری‌ها خواهند شد. چنانچه ما هم به آینده بلاک چین امیدوار هستیم و قصد ورود به این دنیا را داریم، الان بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری و جذب توسعه‌دهندگان بلاک چین است. در آینده نه‌چندان در یک شرکت بلاک چین تازه تأسیس به یک شرکت بزرگ نظیر آمازون (amazon) و یا گوگل تبدیل می‌شود.

آینده بلاک چین چگونه می‌خواهد دنیا را متحول کند؟

تحول دنیا توسط بلاک چین

فناوری بلاک چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است. بر اساس نظرسنج جهانی بلاک چین در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۶ درصد از مدیران اعلام کرده‌اند که انتظار دارند که دارایی‌های دیجیتال جایگزین ارزهای فیات شوند. یعنی وقت آن رسیده است که یک تغییر کلی در نحوه پردازش تراکنش‌ها، ارائه خدمات و مدیریت داده‌ها انجام شود. اکثر کاربران فناوری بلاک چین را به‌عنوان قدرت بخشیدن به ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین می‌شناسیم. اما این تنها کاربرد این فناوری نیست، بلاک چین می‌تواند به شرکت‌ها در برقراری امنیت داده‌ها و شفاف‌سازی اطلاعات آنها کمک کند.

آینده بلاک چین؛ هیجان‌انگیز و جذاب!

در عصر امروز بهره‌گیری از فناوری بلاک‌ چین نقش بسیار مهمی در توسعه کسب‌وکارها دارد. این فناوری قدرتمند موجب بهبود کیفیت کسب‌وکار و همچنین موجب بالارفتن درآمد و سود آنها می‌شود. حفظ امنیت تجارت، اصالت، سرعت و افزایش کیفیت از جمله مزایایی است که با کمک بلاک چین در کسب‌وکارها به وجود می‌آید.

در این مقاله به بررسی آینده بلاک چین پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید ذهنیت خود را نسبت به بلاک چین، آینده و تأثیر آن روز مشاغل مختلف را تغییر دهید. شما درباره آیند بلاک چین چه نظری دارید؟ فکر می‌کنید بلاک چین در چه زمینه‌ای می‌تواند موفق عمل کند؟ نظرات خود را با در میان بگذارید.

سؤالات متداول

آینده بلاک چین چگونه است؟

فناوری بلاک چین باعث شده است تا پیشرفت در کسب‌وکارها و کاهش خطا در انواع تجارت‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. در آینده نیز این عوامل به شکل گسترده‌تری موجب ارتقا کسب و کارها می‌شود.

چرا کسب و کارها از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند؟

بهبود فرآیند معاملاتی، کاهش میزان خطا، حذف مراحل بیهوده و افزایش سرعت معاملات از جمله عوامل مؤثر در پذیرش فناوری بلاک چین در مشاغل مختلف است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۲

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا