مقالات ارز دیجیتال

معرفی ۱۵ پروژه برتر و مهم شبکه کاردانو در سال ۲۰۲۳

شبکه کاردانو (Cardano)، یکی از معروف‌ترین بلاکچین‌های غیرمتمرکز است که بر اساس الگوریتم اثبات سهام (PoS) کار می‌کند. اکوسیستم کاردانو، با سرعت زیادی درحال‌ توسعه است؛ به‌طوری‌که شناسایی بهترین پروژه‌های کاردانو از بین صدها پروژه مبتنی بر بلاکچین آن، کار سختی به نظر می‌رسد. توسعه‌دهندگان این شبکه، روی افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود فضای کاربری و افزایش امنیت تمرکز کرده‌اند. در این مقاله به معرفی ۱۵ مورد از مهم‌ترین پروژه‌های شبکه کاردانو در سال ۲۰۲۳ خواهیم پرداخت.

برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنیم مقاله کاردانو چیست؟ در بلاگ والکس را مطالعه کنید.

کاردانو (Cardano) چیست؟

همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره کردیم، کاردانو یکی از اکوسیستم‌های غیرمتمرکز است که اخیراً با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. توکن بومی این شبکه، ADA است که به‌افتخار آگوستا آدا کینگ، اولین برنامه‌نویس کامپیوتر، به این نام، اسم‌گذاری شده است. این شبکه از یک پروتکل اثبات سهام ویژه برای خود بهره می‌برد که اوروبروس نام دارد. اوروبروس، قادر است با سرعت زیادی هزاران تراکنش را در ثانیه انجام دهد.

کاردانو سعی کرده است تا از تکنولوژی‌های برتر برای بهبود امنیت خود استفاده کند. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مثل غیرمتمرکز بودن، در رأس اهداف این شبکه است؛ به‌ نحوی‌ که حتی روی استیکینگ در استخرهای آن تأثیر گذاشته است. جالب است بدانید که در استخرهای کاردانو، اگر تعداد توکن‌ها افزایش یابد؛ مقدار پاداش کاهش پیدا می‌کند.

تأثیر هاردفورک‌ها روی توسعه پروژه های کاردانو

تعداد زیاد پروژه‌های کاردانو، ناشی از به‌روزرسانی گسترده و مداوم آن است. هارد فورک کاردانو، تاکنون تغییرات زیادی را در این شبکه و پروژه‌های کاردانو، اعمال کرده است. هاردفورک‌های کاردانو به ترتیب، شلی (Shelley)، مری (Mary)، آلونزو (Alonzo) و واسیل (Vasil) هستند که دو مورد آخری، شهرت و تأثیرگذاری بیشتری دارند.

 هارد فورک واسیل، آخرین به‌روزرسانی بود که علاوه بر افزایش سرعت تراکنش‌ها، باعث بهبود مقیاس‌پذیری و افزایش ظرفیت شبکه شد. با افزایش ظرفیت کاردانو، امکان توسعه بیشتر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین کاردانو فراهم شد. هارد فورک واسیل همچنین، کدنویسی اپلیکیشن‌ها روی این شبکه را راحت‌تر کرد و هزینه توسعه نرم‌افزارها را کاهش داد. تمام این عوامل باعث شدند تا امروز شاهد پروژه‌های کاردانو در ابعاد وسیع باشیم.

۱۵ پروژه برتر و مهم شبکه کاردانو

در این بخش قصد داریم به معرفی ۱۵ پروژه برتر در شبکه کاردانو بپردازیم. هرچند تعداد پروژه‌های این شبکه بسیار زیاد است؛ اما سعی کرده‌ایم از بین آن‌ها، به مواردی اشاره کنیم که محبوبیت و مزیت‌های بیشتری دارند. آشنایی با پروژه‌های کاردانو، کمک می‌کند تا بتوانیم بهترین تحلیل کاردانو را ارائه دهیم و روند آن را در آینده به‌درستی پیش‌بینی کنیم.

Genius Yield

پروژه Genius Yield

پروژه Genius Yield، یکی از پروژه‌های کاردانو است که روی بهینه‌سازی عملکرد و معاملات کاربران تمرکز کرده است. Genius Yield، از الگوریتم‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی کمک می‌گیرد تا استراتژی‌های معاملاتی برتر را پیاده‌سازی کند. این برنامه که مبتنی بر Smart Swaps است، از نقدینگی متمرکز استفاده می‌کند؛ این یعنی، تخصیص سرمایه بر اساس محدوده قیمت دارایی صورت می‌گیرد.

به‌‌طورکلی، Genius Yield، به توسعه یک پروتکل مدیریت نقدینگی هوشمند می‌پردازد که بر اساس هوش مصنوعی عمل می‌کند. این پروژه، بهترین مقیاس برای نسبت ریسک به پاداش را پیدا می‌کند. وایت پیپر پروژه Genius Yield، بسیار جذاب است و به همین دلیل محبوبیت آن را افزایش داده است.

 JPG Store

پروژه JPG Store

یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های کاردانو در حوزه NFTها یا توکن‌های غیرقابل‌تعویض، JPG Store است. این پروژه، در حقیقت یک بازار آنلاین و فوق‌العاده جذاب NFT است. در این بازار، صدها NFT برای هزاران کیف پول ارز دیجیتال (Wallets) قابل‌ خرید است. برای خرید آن‌ها، کافی است که با یک کلیک، به پلتفرم JPG Store، متصل شوید. رابط کاربری این نرم افزار بسیار روان و راحت است؛ همچنین پشتیبانی آن، به طرز باورنکردنی، به‌موقع و حرفه‌ای است. شما می‌توانید مشکلات خود را در این پروژه (برای مثال در زمینه انجام تراکنش‌ها)، با کارشناسان پشتیبانی در میان بگذارید تا دراسرع‌وقت برطرف شود. به نظر می‌رسد، امتحان‌کردن این پروژه جذاب، باید یکی از اولویت‌های علاقه‌مندان به کاردانو باشد.

 Meld

MELD یکی از پروژه‌های کاردانو

Meld، از جمله پروژه‌های کاردانو است که چندین هدف را دنبال می‌کند. Meld یا ذوب، ابتدا سعی دارد تا بهترین وام‌های فوری را در اختیار شما بگذارد. علاوه بر این، پروژه Meld، غیرمتمرکز، با دوام، بدون مرز و ایمن است. جالب است بدانید که در این پروژه، شما می‌توانید از دارایی‌های ارز دیجیتال خود به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام کم‌بهره در فیات استفاده کنید. از جمله ویژگی‌های Meld، قابلیت همکاری و اتصال به خدماتی مثل AMM، LPs و بیمه است.

 THEOS

پروژه THEOS

Theos آمده است تا یک همزیستی مسالمت‌آمیز بین توکن‌های غیرقابل‌تعویض و توکن‌های قابل تعویض ایجاد کند. Theos، از جمله پروژه‌های کاردانو است که انواع توکن را یکپارچه می‌کند. این پروژه برای یکپارچگی DeFi و NFT، اهدافی از جمله کاهش آلودگی و مصرف کربن را دنبال می‌کند. خوب است بدانید که Theos، توسط بسیاری از هنرمندان، موزیسین‌ها و سلبریتی‌ها حمایت می‌شود. اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم، وایت پیپر این پروژه بسیار جالب است و توصیه می‌شود حتماً آن را بخوانید؛ زیرا در آن توضیح داده شده است که چگونه قرار است NFTها در کنار برنامه‌های DeFi همزیستی داشته باشند.

 Yamfore

پروژه Yamfore

پلتفرم یامفور، از جمله پروژه‌های کاردانو است که روی فرایند وام‌دهی تمرکز کرده است. اما نکته جالب اینجاست که وام‌ها در یامفور فوق‌العاده وسوسه‌کننده هستند. برای مثال، شما در یامفور، مجبور به بازپرداخت بهره نیستید؛ این یعنی یک وام بدون دردسر! یامفور، یک صرافی متمرکز نیست و همین ویژگی، نقش آن را در آینده DeFi، تضمین می‌کند. در این پروژه از مکانیسم عرضه اوراق قرضه غیرقابل‌تعویض استفاده می‌شود که روش توزیع توکن را منصفانه‌تر و عادلانه‌تر می‌کند.

 Cardstarter

پروژه Cardstarter

از جمله برترین پروژه‌های کاردانو، کارت استارتر است که به‌عنوان یک شتاب‌دهنده غیرمتمرکز عمل می‌کند. این پروژه، در حقیقت یکی از منابع اصلی تأمین‌کننده نقدینگی برای کارآفرینان در اکوسیستم کاردانو است. با کمک پروژه کارت استارتر، منابع مالی برای راه‌اندازی پروژه‌های ارزشمند رمزنگاری در شبکه کاردانو فراهم می‌شود تا زمینه برای پذیرش کریپتو در دنیا بیش‌ازپیش مهیا شود. توکن بومی این پروژه، CARDS است که به‌عنوان سوخت پروژه عمل می‌کند. کاربرد این توکن برای راه‌اندازی پروژه‌های کاردانو در آینده بسیار زیاد است.

 IAMX

پروژه IAMX

یکی از آینده‌ محورترین پروژه های کاردانو، IAMX است. این پروژه، در واقع تلاش می‌کند تا هویت کاربران را در دنیای بلاکچین، بسیار ایمن و قابل‌دسترس نگه دارد. با کمک IAMX، کاربران می‌توانند کنترل کاملی روی هویت شخصی خود داشته باشند و هرزمان که لازم باشد، تنها با یک کلیک، آن را به اشتراک بگذارند.

هویت مستقل (SSI)، چیزی است که IAMX، به شما هدیه می‌دهد. کاربران می‌توانند، اطلاعات هویتی خود را در دستگاه خود ذخیره کرده و از آن برای تأیید تراکنش‌ها یا کاربردهای دیگر استفاده کنند. این پروژه، به‌تدریج مسئولیت نگهداری از اطلاعات کاربران را از دولت‌ها به بلاکچین‌ها انتقال می‌دهد.

 AADA

پروژه AADA

AADA، قدیمی‌ترین برنامه در شبکه کاردانو است که فرایندهای وام‌دهی و وام‌گیری را اجرایی می‌کند. با کمک این پروژه، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری دارایی ارز دیجیتال خود، پاداش بگیرند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند دارایی قرض بگیرند و سایر اقدامات مالی را انجام دهند. هرچند این کاربردها، کلاسیک و سنتی هستند؛ اما AADA تمامی آن‌ها را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

AADA برای وام‌دهی از پروتکل وام استخر PLP استفاده می‌کند. این پروتکل، وام‌دهی را آسان‌تر کرده و آن را برای کاربر مقرون‌به‌صرفه می‌کند. رابط کاربری AADA بسیار روان است و با انواع کیف پول ارز دیجیتال، قابلیت اتصال دارد. تمام اقدامات شما در یک داشبورد AADA، خلاصه شده و برای شما یک برگ رأی در جامعه حاکمیت این پروژه اختصاص‌ داده‌ شده است.

 Revuto

پروژه Revuto

ReVuto از جمله پروژه‌های کاردانو است که به مدیریت اشتراک‌های کاربران در نتفلیکس (Netflix) و اسپاتیفای (Spotify) کمک می‌کند. شما می‌توانید با کمک نرم افزار اختصاصی این پروژه، به‌راحتی اشتراک خود را فعال یا غیرفعال کنید؛ همچنین می‌توانید دارایی خود را در بهترین و شفاف‌ترین سطح مدیریت کنید. جالب است بدانید که تمرکززدایی در پروژه Revuto، مبتنی بر فرایندهای متمرکز انجام می‌شود. در واقع شما اشتراک‌های خود را بر اساس یک پروتکل غیرمتمرکز، متمرکز می‌کنید. آینده این پروژه جذاب هنوز در هاله‌ای از ابهام است و باید دید که به کجا منتهی خواهد شد.

Indigo Protocol

پروژه Indigo Protocol

بسیاری از کاربران در شبکه کاردانو، طرف‌دار سرسخت Indigo Protocol هستند. پروتکل ایندیگو، یکی از پرو‌ژه‌های کاردانو است که به محصولات مشتق مربوط می‌شود. با کمک این پروتکل، می‌توانید سایر رمزارزها را در بلاکچین کاردانو مورد معامله قرار دهید. این موضوع از نظر فنی بسیار چشمگیر است؛ زیرا به شما امکان می‌دهد از طریق iETH در اتریوم یا iAVAX در AVAX، سرمایه‌گذاری کنید. این پروتکل برای همه برنامه‌هایی که از طریق دارایی‌های مصنوعی فعالیت می‌کنند، مناسب است. در وایت پیپر این برنامه، نحوه عملکرد آن به‌خوبی توضیح داده شده است.

AXO

پروژه AXO

آکسو (AXO) را می‌توان فرزند کاردانو خواند. این تعبیر جالب برای یکی از بهترین پروژه‌های کاردانو است. آکسو در حقیقت یک DEX است که روی طراحی‌های بهینه‌سازی شده تمرکز دارد. تمام کارشناسان و پیشکسوتان مالی در آکسو، برنامه آن را به‌صورت رسمی نوشته‌اند. در وایت پیپر این پروژه، مقدار تحقیقات انجام شده و سابقه آن به طور کامل توضیح داده شده است. توسعه‌دهندگان این برنامه، روی AMM DEX، به‌عنوان نسل جدیدی از DEX کار می‌کنند که هزینه‌های درون شبکه را بهینه‌سازی می‌کند. شما می‌توانید دارایی ارز دیجیتال خود را در یکی از استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری کرده و با کمک توکن بومی آن به نام MAL، در آن سرمایه‌گذاری نمایید. 

Charli3

Charli3، اوراکل کاردانو

چقدر با اوراکل‌ها آشنا هستید؟ آنها در حقیقت، واسط میان دنیای بلاکچین با دنیای خارج از آن هستند و امکان درخواست داده از بلاکچین را فراهم می‌کنند. شاید نام Chainlink، به گوشتان خورده باشد. چین لینک، یکی از معروف‌ترین اوراکل‌ها است که در این فضا پیشرو بوده است. اما این تنها اوراکل نیست. در حال حاضر، پروژه‌های زیادی در تلاش هستند تا بهترین اوراکل را ارائه کنند. Charli3، یکی از اوراکل‌های معروف کاردانو است که برای توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران این شبکه ایجاد شده است.

جالب است بدانید که چارلی ۳، یک جعبه ابزار نیز هست و شما می‌توانید برای استفاده از ابزارهای آن با تیم پشتیبانی تماس بگیرید. احتمال می‌رود در آینده، ابزارهای آن طی یک پروتکل منبع‌باز، در دسترس تمام کاربران قرار بگیرند. در وایت پیپر این پروژه، ساختار پروژه، امنیت و اهداف آن به طور کامل شرح داده شده است.

Empowa

پروژه Empowa

یکی از معروف‌ترین پروژه‌های کاردانو در زمینه مسکن، Empowa  است. شاید نام RealfFi را شنیده‌اید. RealFi، پروژه‌ای مبتنی بر بلاکچین است که خدمات واقعی همچون خرید مسکن را با کمک رمزارزها به کاربران ارائه می‌دهد. پروژه Empowa، نسخه جدیدتر برای این کاربرد است که در شبکه کاردانو ایجاد شده است. امپووا بیشتر برای کاربران آفریقایی ایجاد شده است تا بتوانند با بهره‌گیری از دارایی‌های غیرمتمرکز، در کشورهای آفریقایی همچون موزامبیک، مسکن ارزان بخرند. احتمال می‌رود در آینده، کاربرد NFTها در Empowa، برای بهبود مالکیت، افزایش پیدا کند.

World Mobile Token

پروژه World Mobile Token

WMT یا توکن جهانی موبایل، قرار است دنیا را متحول کند. WMT در واقع از عجیب‌ترین پروژه‌های کاردانو است که امکان پرداخت هزینه تماس تلفنی و پیامک را با قیمت بسیار پایین، برای کاربران فراهم می‌کند. WMT این کار را با ارز محلی هر کشوری انجام می‌دهد و برای این کار، از اپراتورها و EarthNodeها کمک می‌گیرد. این پروژه در حال حاضر، بیش از ۲۰ هزار نگهدارنده دارد. با وجود خدمات گسترده و جذاب این شبکه، ممکن است کمی نگران‌کننده به نظر برسد؛ زیرا رشد آن در آینده باعث سقوط شرکت‌های مخابراتی خواهد شد.

MueslySwap

تعریف Mueslyswap در شبکه کاردانو

از جمله پروژه‌های کاردانو که بستر مناسبی برای کسب درآمد فراهم کرده است؛ MueslySwap نام دارد. توکن اختصاصی این پروژه، MILK نام دارد که ابزار مفیدی برای تجارت اولویت‌دار، رأی‌گیری و شرط‌بندی است. شما می‌توانید MILK را معامله کنید، در آن سهم داشته باشید و از آن کسب سود کنید. این توکن توسط تعداد زیادی کیف پول DEX، پشتیبانی می‌شود.

چالش‌های پیش روی پروژه‌های کاردانو

پروژه‌های کاردانو، روزبه‌روز درحال‌توسعه هستند. تعداد این پروژه‌ها به مرز ۱۰۰۰ پروژه رسیده است. آنچه که تحلیل‌گران را نسبت به آینده قیمت کاردانو و روند پیش روی پروژه‌های کاردانو نگران کرده است؛ تعداد زیاد کاربران شبکه کاردانو است. در حال حاضر، بیش از ۱.۶ میلیون کاربر در این شبکه حضور دارند. هرچند این موضوع یک مزیت محسوب می‌شود؛ اما این میزان کاربر، کنترل حجم ترافیک را بسیار دشوار کرده است. مشکل دیگر، هم‌زمانی پروژه‌های کاردانو است که باعث ایجاد مشکلاتی برای تست شبکه قراردادهای هوشمند شده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا