متاورس

آشنایی با برترین شرکت های فعال در متاورس

این روزها، متاورس داغ‌ترین واژه در بازار جهانی فناوری است. تصور کنید بتوانید در عرض چند ثانیه از یک کنسرت به کنسرت دیگر بپرید، از سرزمین مادری خود به هر کشوری در جهان سفر کنید؛ بدون اینکه مجبور باشید پروازهای طولانی و طاقت‌فرسا داشته باشید و یا در تمام جلسات خود از خانه شرکت کنید. این‌ها تنها چند مورد از ویژگی‌های دنیای متاورس خواهند بود که چندان هم دور از دسترس نیست. آنطور که واضح است شرکت های فعال در متاورس اکنون در خط مقدم تحول دنیای دیجیتال با تجارب فراگیر در آینده هستند. بنابراین، بیایید در مورد شرکت‌های برتر که اکنون در این جهان مرموز فعال هستند را بشناسیم تا با امکانات آن نیز بیشتر آشنا شویم.

نگاهی به متاورس

از آنجا که متاورس یک مفهوم بسیار تازه است، اجازه دهید تا پیش از پرداختن به شرکت های فعال در متاورس قدری با آن آشنا شویم تا فعالیت این شرکت‌ها را نیز بهتر درک کنیم. Metaverse یک دنیای مجازی است که در آن کاربران با استفاده از آواتارهای دیجیتال خود با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به عبارت دیگر، این فناوری یک دنیای مجازی را شکل می‌دهد که شبیه دنیای واقعی است و تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده بخش جدانشدنی از زندگی ما خواهد شد.

متاورس جایی میان Web3.0، بلاک چین و واقعیت مجازی قرار دارد. در حال حاضر، جهان بر بستر Web2.0 کار می‌کند، جایی که تنها چیزی که یک فرد می تواند به طور کامل مالک آن باشد یک نام دامنه است. اما هنگامی که مردم در سراسر جهان با مفاهیم Web3.0 آشنا شوند، صنعت متاورس با سرعتی تصاعدی رشد خواهد کرد. همانطور که به قلمرو Web3.0 می‌رویم، افراد می‌توانند بسیاری از امکانات و اشیای ارزشمند را در قالب دارایی‌های دیجیتالی داشته باشند. در واقع هر چیزی که یک فرد می‌تواند در Web3.0 ایجاد کند، بخرد یا بفروشد، تنها متعلق به آن فرد با حقوق مالکیت دیجیتال خواهد بود.

تمامی این امکانات توسط فناوری بلاک چین و NFTها فراهم می‌شود. در واقع فناوری بلاک چین، ارزهای دیجیتال و NFT به عنوان پایه و اساس متاورس عمل می‌کنند، دنیای مجازی غیرمتمرکزی که در آن هیچ گروهی از مردم مالکیت اکثریت اینترنت را ندارند.

شرکت های فعال در متاورس به چه کاری مشغولند؟

فضای Metaverse به سرعت در حال توسعه است و به همین دلیل فرصت‌های بسیار زیادی برای انواع شرکت‌ها چه فعال در حوزه تکنولوژی و چه غیر آن وجود دارد تا هم به رشد خود و هم فضای مجازی کمک کنند. اکثر شرکت‌هایی که اکنون در متاورس حضور دارند در حال کار بر روی ایجاد و نوآوری در جهان‌های مجازی مختلف برای کاربران هستند. در حقیقت این شرکت‌ها در خط مقدم انقلاب دیجیتالی هستند و هدفشان نیز ایجاد تحولی عظیم در نحوه تعامل کاربران آنلاین است.

متاورس اما تنها فضایی برای افراد با سایر کاربران نیست و قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند هر کسی را متعجب کند. در صورتی که نمی‌دانید باید بگوییم که شرکت های فعال در متاورس در تلاش برای ایجاد یک اقتصاد مجازی تمام عیار هستند تا بتوانیم هر کاری که در جهان واقعی انجام می‌دهیم را در جهان مجازی و با امکانات بیشتر داشته باشیم. در این جهان کاربران با استفاده از «آواتارها» در متاورس فعالیت دارند و حتی می‌توانند برای کشف «جهان‌های مجازی» مختلف نیز حرکت کنند.

برای توسعه و فعالیت جهان متا، شرکت‌ها می‌توانند وظایف مختلفی را داشته باشند به عنوان مثال، می‌توانند روی توسعه سخت‌افزار VR، ایجاد پلتفرم‌های جدید، ایجاد بازارهای مجازی، ایجاد امنیت داده‌ها، ایجاد ابزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی و موارد دیگر کار کرده و از این طریق نیز در جهان مجازی حضور داشته باشند.

شرکت متا (Meta) یکی از برترین شرکت های فعال در متاورس

بنا به یک تصور اشتباه، به دلیل شباهتی که نام شرکت متا با جهان متاورس دارد بسیاری فکر می‌کنند این دو مفهوم یکی هستند در حالی که در واقعیت تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. معرفی شرکت متا و ارتباط آن با متاورس به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از آن داشته باشید.

 نام شرکت فیس‌بوک به مدیریت مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) در اکتبر ۲۰۲۱ به Meta تغییر پیدا کرد تا تمرکز این شرکت را بر ساخت متاورس منعکس کند.

متا از اصلی‌ترین شرکت های فعال در متاورس که این جهان را برای کاربران و بازیکنان توسعه می‌دهد تا در شبکه گسترده دنیای مجازی سه‌بعدی با حفظ هویت و سابقه پرداخت حضور داشته باشند. به نظر می‌رسد دستگاهی که شرکت متا قصد دارد با آن در متاورس حضور داشته باشد دستگاه واقعیت مجازی یا VR است زیرا محصول داخلی خود یعنی هدست واقعیت مجازی Oculus را در سال ۲۰۱۴ نیز به بازار ارائه کرده است.

متا و برندهای زیر مجموعه

فیس بوک اولین تلاش خود را برای ایجاد دنیای واقعیت مجازی با راه اندازی فیس بوک هورایزن در سال ۲۰۱۹ انجام داد، محیطی فراگیر فقط با دعوت که کاربران می توانند با قرار دادن هدست Oculus وارد آن شوند. در ماه آگوست، Horizon Workrooms را عرضه کرد، قابلیتی که در آن همکارانی که هدست‌های VR دارند می‌توانند جلساتی را در یک اتاق مجازی برگزار کنند، جایی که همه آن‌ها به‌عنوان نسخه‌های کارتونی سه‌بعدی خود ظاهر می‌شوند.

البته فیس بوک قصد ندارد خود را به عینک‌های VR برای حضور در متاورس محدود کند و قرار است به زودی و در پلتفرم‌های مختلف محاسباتی مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و همچنین در رایانه شخصی، دستگاه‌های تلفن همراه و کنسول‌های بازی قابل دسترس باشد.

مایکروسافت (Microsoft) از شرکت های معروف در متاورس

مایکروسافت از شرکت های فعال در متاورس بوده که روی توسعه یک سری برنامه‌های کاربردی متاورس و در بالای پلتفرم Mesh متمرکز شده است. این غول فناوری که اکنون چشم به رهبری انقلاب دیجیتال بعدی دوخته قصد دارد تا با تمرکز بر «واقعیت ترکیبی» از هولولنز (HoloLens) خود برای ترکیب AR با برنامه‌های کاربردی واقعی استفاده کند.

البته مایکروسافت در حال حاضر نیز چندین استفاده صنعتی از این قابلیت داشته است. به عنوان مثال، کاوازاکی (kawasaki) اکنون با مایکروسافت شریک شده تا از Metaverse صنعتی خود استفاده کند و به کارگران کارخانه اجازه دهد از هولولنز برای ساخت ربات‌ها و مدیریت زنجیره تامین کمک بگیرند.

مایکروسافت هولولنز خود را در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی کرد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا AR را در تنظیمات دنیای واقعی تجربه کنند. اگرچه مفهوم متاورس‌های صنعتی نسبتاً جدید و در حال تکامل است، اما با هولولنز، کارگران کارخانه می‌توانند از طریق عوامل بصری برای انجام کارهایی مانند تعمیرات و موارد دیگر با یکدیگر تعامل داشته باشند.

این شرکت همچنین در حال ساخت یک چیپست واقعیت افزوده جدید برای Metaverse با کوالکام (Qualcomm) برای دسترسی به ویژگی‌های جدیدتر نیز هست. علاوه بر این، مایکروسافت را می‌توان در حقیقت یکی از شرکت‌های پیشرو دانست که متاورس را با به‌روزرسانی AltspaceVR برای ایجاد مکانی امن‌تر برای کاربران و بازیکنان، توسعه می‌دهد.

شرکت دیسنترالند (Decentraland) و جهانی از جذابیت‌های متا

Decentraland اولین مکان مبتنی بر بلاک چین در متاورس است که در فوریه ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. این شرکت فعال در متاورس دسترسی کاربران را به ابزارهایی برای شکل دادن به تجربیات مجازی خود فراهم می‌کند. این پلتفرم غیرمتمرکز است، به این معنی که اطلاعات هیچ کاربری توسط اشخاص ثالث نگهداری نمی‌شود. در Decentraland کاربران آواتارهای سفارشی خود را ایجاد می‌کنند و از طریق آن مناظر مختلفی را که این پلتفرم ارائه می‌دهد کشف می‌کنند.

محبوبیت این پلتفرم  نیز اخیراً به دلیل اجرای افراد مشهوری مانند پاریس هیلتون در فستیوال‌های فضای مجازی تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. در این پلتفرم کاربران همچنین می‌توانند برای شکل دادن به تجربیات خود، زمین مجازی خریداری کنند، مهمانی‌ها را میزبانی کنند، فضاها را اجاره کنند، آسمان خراش بسازند و هزاران  قابلیت جذاب دیگر را در متاورس داشته باشند. Decentraland از ارز دیجیتال MANA به عنوان ارز درون بازی خود استفاده می‌کند که قابلیت مبادله با سایر اشکال ارز مجازی در صرافی های کریپتو را نیز دارد.

از دیگر قابلیت‌های این پلتفرم همچنین باید به بازار داخلی آن اشاره کنیم که در آن کاربران می‌توانند ساخته‌های خود را فهرست کرده و آن‌ها را برای کسب درآمد بفروشند. جالب اینجا است که املاک و مستغلات در متاورس هم‌اکنون به طور گسترده‌ای ارزشمند شناخته شده‌اند و در بین سرمایه‌گذاران محبوبیت زیادی پیدا دارند، به طوری که زمین در Decentraland به قیمت ۳/۵ میلیون دلار فروخته می‌شود.

اپیک گیمز (Epic Games)؛ سرباز خط مقدم جهان بازی

اپیک گیمز را باید در خط مقدم برترین شرکت های فعال در متاورس بدانیم زیرا این شرکت تاکنون جهان متا را با موج عظیمی از توسعه و تغییر روبه‌رو کرده است.

برند اپیک گیمز در متاورس

این شرکت فعال در متاورس از سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری برای توسعه این پلتفرم در سال ۲۰۲۱ خبر داده است تا راه را برای توسعه‌دهندگان بازی و کشف فرصت‌های فراوان در وب ۳ هموار کند. علاوه بر این Epic games در استودیو Spire Animation نیز سرمایه‌گذاری کرده است تا دنیای انیمشن‌ نیز و شخصیت‌های داستانی نیز به Metaverse منتقل شوند.

NVIDIA برندی قدیمی و کارکشته

NVIDIA یک شرکت بسیار مشهور در صنعت بازی است که به دلیل واحدهای پردازش گرافیکی خود شناخته می‌شود. با این وجود این شرکت با طراحی ابزاری برای تسهیل خلاقیت‌های سه بعدی، تحول عظیمی در متاورس نیز ایجاد کرده و اکنون یکی از معروف‌ترین شرکت های فعال در متاورس  است. Omniverse NVIDIA به توسعه‌دهندگان فرصتی برای همکاری در مدل‌های سه بعدی با افزایش ارتباطات و بهره وری می‌دهد. در واقع این ابزار در تلاش است تا با ارائه چارچوبی برای ایجاد مواد مرتبط با Metaverse به پرورش خلاقیت‌های نوآورانه کمک ‌کند.

بسیاری از شرکت‌های متاورس از Omniverse NVIDIA برای ایجاد دارایی‌های دیجیتال، آواتارها، محیط‌های مجازی، ساختمان‌ها و موارد دیگر استفاده می‌کنند. از نمونه شرکت‌های کاربر NIVIDA می‌توان به Kroger، PepsiCo، Amazon، و بسیاری دیگر اشاره کرد که با استفاده از Omniverse تجربیات همه جانبه‌ای را برای مخاطبان هدف خود ایجاد می‌کنند.

شرکت NIVIDA همچنین اخیرا NVIDIA OVX را نیز راه‌اندازی کرده است که به شرکت‌ها، توسعه‌دهندگان، مهندسان و استراتژیست‌ها اجازه می‌دهد شبیه‌سازی‌های پیچیده‌تری مانند شبیه‌سازی سه بعدی از محیط‌های واقعی را در Omniverse اجرا کنند.

یونیتی (Unity) فعال حوزه گیم بین شرکت‌های متاورس

از دیگر شرکت‌های مشهور که به حوزه متاورس نیز وارد شده شرکت Unity، یک نام برجسته در صنعت بازی، است که قصد دارد با پر کردن خلاءهای فناوری به توسعه‌دهندگان بازی‌های مختلف کمک کند. با توجه به اینکه هزاران توسعه‌دهنده موتور Unity را بر سایر رقبا ترجیح می‌دهند، یونیتی اکنون به توسعه‌دهندگان این امکان را داده است که تجربیات تعاملی و همه جانبه‌‌ای را برای ارتباط با کاربران در Metaverse و برای هر صنعتی نیز داشته باشند.

این شرکت فعال در متاورس طیف گسترده‌ای از ابزارها را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد تا شرکت‌ها از آن‌ها برای ایجاد راه‌حل‌های نرم‌افزاری و کسب درآمد از محتوای سه بعدی و دو بعدی در Metaverse استفاده کنند. شرکت یونیتی همچنین به دلیل برنامه نویسی سی شارپ بومی خود محبوبیت زیادی در میان توسعه‌دهندگان دارد زیرا سهولت استفاده آن چیزی است که یونیتی را به گزینه‌ای ارجح نسبت به رقبایی مانند Unreal Engine تبدیل می‌کند.

همانطور که گفتیم یونیتی بازی‌های بسیاری را در جهان مجازی توسعه داده است. Fantasy World و Bomb Crypto دو نمونه از این بازی‌ها هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا متاورس‌های مختلف را با توجه به خط داستانی بازی کشف کنند. به عنوان مثال در بازی Bomb Crypto بازیکنان می‌توانند آوارتارهای ابرقهرمانانه بسازند و با شرکت در کمپین‌های مختلف جوایزی مانند NFT را به دست آورند.

سندباکس (Sandbox) محبوب و پرطرفدار

Sandbox نیز از دیگر شرکت های فعال در متاورس است که به واسطه تبلیغات افراد مشهوری مانند Snoop Dog که برای ارتباط با مخاطبان خود متاورس‌های اختصاصی خود را در بازی ایجاد می‌کنند، شهرت زیاده کسب کرده است. Snoopverse متاورس اختصاصی Snoop Dog نام دارد که اخیراً در موزیک ویدیو اخیر او به نام House I Built نیز به نمایش درآمد و این رپر محبوب عمارت مجازی خود را در Sandbox Metaverse به نمایش گذاشت.

 این پلتفرم حاضر در متاورس به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا دارایی‌های مجازی و سه بعدی خود را با استفاده از یک ویرایشگر سه بعدی درون بازی به نام VoxEdit ایجاد کنند. کاربران می‌توانند پس از ایجاد دارایی‌های منحصربه‌فرد خود، آن‌ها را در بازارهای درون بازی فهرست کنند و از آن طریق کسب درآمد داشته باشند.

همانند زمین‌های مجازی در پلتفرم Decentraland، بازار املاک مجازی در Sandbox Metaverse نیز جذابیت زیادی پیدا کرده است. برای مثال، یک سرمایه‌گذار زمین “LAND” را در کنار اسنوپ داگ به قیمت ۴۵۰۰۰۰ دلار خریداری کرد. این بازی از SAND به عنوان ارز Metaverse خود استفاده می‌کند که می‌توان آن را با سایر اشکال ارز در صرافی‌های کریپتو آنلاین نیز تعویض کرد.

Roblox و امکان اجاره فضای مجازی

از دیگر پلتفرم‌های بازی و شرکت های فعال در متاورس، Roblox، با هدف تسهیل ایجاد اقتصاد خالق از طریق اجازه دادن به کاربران برای ایجاد فضاهای مجازی خود، طراحی شده است.

حضور روبلوکس در متاورس

 این پلتفرم توانسته در چند سال گذشته چیزی بیش از ۳۷ میلیون کاربر فعال روزانه به دست آورد زیرا در این بازی، بازیکنان اجازه دارند از آواتارها برای کاوش در فضاهای مختلف و لذت بردن از بازی‌های مختلف استفاده کنند.

نایک (Nike) و خلق یک متاورس اختصاصی

به کمک Roblox همچنین برندهای بزرگی مانند نایک نیز تصمیم گرفته‌اند تا متاورس‌های خود را در این پلتفرم بسازند. Nikeland که فضای اختصاصی نایک است، به کاربران این فرصت را می‌دهد که با شرکت در بازی‌های مرتبط با ورزش، جدیدترین مجموعه‌های نایک را کشف کرده و اقلامی را برای فضای مجازی و دنیای واقعی خریداری کنند.  این شرکت از زمان راه‌اندازی در ماه نوامبر تاکنون ۶/۷ میلیون نفر را از ۲۲۴ کشور به خود جذب کرده است که آمار خیره‌کننده‌ای در میان شرکت های فعال در متاورس به شمار می‌رود.

شرکت‌ های خودروسازی در متاورس

همانطور که گفتیم متاورس یک جهان مجازی است که کاربران می‌توانند هر فعالیتی که در دنیای واقعی انجام می‌دهند را نیز در این جهان داشته باشند. شرکت‌های خودروسازی در متاورس نیز از این قاعده نیستند و بسیاری از آن‌ها پس از آگاهی از فرصت موجود فعالیت خود را در این جهان آغاز کردند. در ژوئن ۲۰۲۱ شرکت هیوندای موتور (Hyundai Motor Company) در همین راستا

Boston Dynamics را به منظور ارتقاء تجارت رباتیک و ارائه تجربه حرکتی عالی به مشتریان را خریداری کرد و در ژانویه ۲۰۲۲، هیوندای ربات Boston Dynamics Spot در Metaverse معرفی شد تا مفهوم Meta-Mobility نیز در متاورس سرعت گیرد و هیوندا به جمع شرکت های فعال در متاورس بپیوندد.

در ژانویه ۲۰۲۲، هوندا، رنو و ولوو قطعاتی را که بر اساس پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام ساخته شده بودند، پذیرفتند. این سازنده تراشه همچنین اعلام کرد که با مایکروسافت برای توسعه تراشه‌های AR سفارشی برای تقویت عینک‌های واقعیت افزوده که با Mesh، پلتفرم MR مایکروسافت برای ورود به دنیای متاورس یکپارچه می‌شوند، نیز قرار است همکاری‌هایی را داشته باشد تا این کمپانی بزرگ نیز به شرکت های فعال در متاورس افزوده شود.

رانندگی در متاورس

نمونه دیگر از شرکت‌های خودروسازی که قصد ورود به متاورس را دارد آئودی (Audi) بوده که به تازگی با Holoride شراکتی را آغاز کرده است. آئودی اولین خودروساز در جهان خواهد بود که از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی MIB ۳ وسایل نقلیه خود، تجربه‌های آماده برای هولرید را ارائه می‌کند. در واقع، سیستم هولوراید دنیای فیزیکی مسافران صندلی عقب را با واقعیت افزوده برای یک سفر هماهنگ با حرکت در حین حرکت خودرو در هم می‌آمیزد.

کمپانی نیسان (Nissan) نیز یک نسخه واقعیت مجازی از گالری نیسان کراسینگ خود در توکیو ایجاد کرد تا از فضای مجازی برای راه‌اندازی وسایل نقلیه و رویدادهای دیگر استفاده کند. علاوه بر این، تویوتا فضاهای کاری مجازی را برای کارمندان خود ایجاد کرده است تا به شیوه‌ای فراگیرتر و واقعی‌تر با هم تعامل داشته باشند. طبق گزارش‌ها، فضای کاری دارای آواتارهای کارمندان است که برای شرکت در رویدادها و جلسات شرکت استفاده خواهد شد.

چرا شرکت‌ ها به متاورس روی می‌آورند؟

با توجه به این که متاورس آمده است تا نحوه تعامل کاربران با یکدیگر را تغییر دهد و نسل آینده فضای دیجیتال باشد، جای تعجب نیست اگر روزبه‌روز بر تعداد شرکت های معروف در متاورس افزوده شود. Metaverse با ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، فرصت‌های زیادی را برای کسب و کارها و افراد برای کسب درآمد آنلاین ایجاد کرده است و توانسته شگفتی‌های بسیاری را نیز رقم زند. در حقیقت متاورس را باید آینده رسانه‌های اجتماعی دانست که از هم‌اکنون در حال شکل‌گیری و تکامل است. شما چه کمپانی‌های فعال در حوزه متاورس را می شناسید و فعالیت آنها را دنبال می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
metaverseinsider
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا