مفاهیم تحلیلی

بهترین اسیلاتور و اندیکاتور تشخیص روند در بازار ارز دیجیتال کدام است؟

معرفی اندیکاتورهایی برای شناسایی روند در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور (Indicator) از ابزارهای بسیاری کاربردی در تحلیل تکنیکال است که نه تنها به معامله‌گران برای کسب سود بیشتر کمک می‌کند، بلکه از دارایی آن‌ها در برابر ضررهای احتمالی محافظت می‌کند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای اندیکاتورها، در تعیین روند در بازار است. از این رو سرمایه‌گذاران یا تریدرها از Indicator برای تعیین بهترین نقطه ورود وخروج در بازار استفاده می‌کنند. اما باید توجه داشت که به‌کارگیری اندیکاتورها در استراتژی‌های معاملاتی و گرفتن نتیجه از آن‌ها، مستلزم داشتن دانش و آگاهی کافی در این زمینه است.

در اغلب موارد تشخیص اینکه کدام اندیکاتور برای تشخیص روند بهترین است دشوار است، با توجه به همین موضوع تصمیم گرفتیم در این مطلب به معرفی اندیکاتورهایی برای شناسایی روند در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

اندیکاتور تشخیص روند چیست؟

تشخیص روند در معاملات

تشخیص روند قیمت، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معامله‌گران ارز دیجیتال است زیرا در صورت تشخیص صحیح روند، می‌توانند بهترین نقاط ورود و خروج از معامله را شناسایی کنند و به سود برسند. وقتی که قیمت یک ارز دیجیتال در جهتی خاص حرکت می‌کند، روند (Trend) شکل می‌گیرد. روند قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند صعودی، نزولی یا خنثی باشد. ابزارهای متنوعی وجود دارد که تحلیل‌گران با استفاده از آن‌ها می‌توانند به راحتی روند آینده هر سهمی را در بازار شناسایی کنند. اندیکاتور تشخیص روند یکی از ابزارهای کاربردی و رایج است. اندیکاتورها به تریدر کمک می‌کنند تا در تجزیه‌ و تحلیل‌های خود، توانمند و هوشمندانه عمل کند.

 بهترین اندیکاتور تشخیص روند 

اندیکاتورهای تشخیص روند با ارائه سیگنال‌‌های معاملاتی به معامله‌گران در خصوص گرفتن یا عدم گرفتن پوزیشن کمک می‌کنند. هرچند تعداد اندیکاتورهایی که معامله‌گران می‌توانند برای تشخیص روند بازار ارز دیجیتال از آنها استفاده کنند، زیاد است؛ اما باید توجه داشت که انتخاب بهترین اندیکاتور، بستگی به تایم فریم معاملاتی دارد و معامله‌گران حرفه‌ای برای گرفتن نتیجه بهتر، تعدادی از اندیکاتورها را با هم ترکیب می‌کنند. هر اندیکاتور مزایا و معایب خود را دارد وشما باید با انواع مختلف آن‌ها کار کنید تا بتوانید با توجه به استراتژی‌ معاملاتی خود از بین آن‌ها، Indicator مناسب را پیدا کنید.

معرفی ۸ اندیکاتور تشخیص روند برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تر

در ادامه به معرفی اجمالی برخی از رایج‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین انواع اندیکاتور برای تشخیص روند می‌پردازیم.

اندیکاتور میانگین متحرک ساده (MA)

اندیکاتور متحرک ساده

اندیکاتور میانگین متحرک ساده (Moving Average)، از متداول‌ترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال است که بر اساس دوره زمانی تعریف می‌شود. این اندیکاتور برای مشخص کردن موقعیت‌های مناسب برای معامله، شناسایی روندها و تحلیل بازار استفاده می‌شود.

در محاسبه میانگین متحرک ساده قیمت‌های چند دوره قبل با هم جمع شده و به تعداد تقسیم می‌شود. شکل این اندیکاتور تشخیص روند در نمودار قیمت، یک خط صاف است که تغییرات قیمتی را با توجه به نوسانات مختلف نشان می‌دهد. اندیکاتور میانگین می‌تواند شامل هر دوره زمانی در بازار ارزهای دیجیتال باشد. برای مثال، بازه‌های ۱۰ روزه، ۳۰ دقیقه‌ای، یک‌ هفته‌ای و حتی طولانی‌تر برای عملکرد این اندیکاتور در نظر گرفته می‌شوند.

ارزیابی خط میانگین متحرک: اگر خط میانگین متحرک به سمت بالا باشد، روند فعلی یک روند صعودی است. اگر به سمت پایین باشد به این معنی است که با یک روند نزولی روبرو هستیم. البته میانگین‌های متحرک، ارزش یا قیمت آتی ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی نمی‌کنند و برای این کار طراحی نشده‌اند. این اندیکاتور تشخیص روند به ما نشان می‌دهد که قیمت یک ارز دیجیتال در یک دوره زمانی مشخص، چه تحولاتی داشته است.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

روند اندیکاتور آر اس آی

اندیکاتور rsi که با نام شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) نیز شناخته می‌شود، برای تعیین نقاط قیمتی و سطوح بازگشتی بازار به‌ کاربرده می‌شود. به دلیل اینکه این اندیکاتور در دو سطح بین ۰ تا ۱۰۰ در حال نوسان است، در دسته اسیلاتورها جای گرفته است. از کاربردهای RSI می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش بینی روند بوسیله واگرایی‌ها
  • تشخیص کف و سقف‌های قیمتی
  • تشخیص نقاط حمایت و مقاومت
  • تشخیص قدرت روند

با استفاده از منحنی‌های اندیکاتور RSI می‌توان مناطق اشباع خرید یا فروش را تشخیص داد. در شرایطی که این اندیکاتور وارد مقدار ۳۰ یا حتی کمتر از آن شود نشان می‌دهد روند بازار منفی است و سیر نزولی به خود گرفته است. در صورتی که اندیکاتور از مقدار ۷۰ عبور کند، می‌توان گفت روند بازار مثبت است و اغلب معامله‌گران در حال خرید کردن هستند.

اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Band)

نمودار اندیکاتور بولینگر باند

باندهای بولینگر، نوعی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند که محبوبیت خاصی بین سرمایه‌گذاران دارند. این اندیکاتور تشخیص روند در دهه ۸۰ میلادی توسط جان بولینگر (John Bollinger)، تحلیلگر بازارهای مالی، طراحی شد. از اندیکاتور باند بولینگر معمولاً به‌عنوان یک نوسان‌گیر برای استفاده در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود.

نمودار این اندیکاتور از ۲ باند تشکیل شده است؛ باند بالایی و باند پایینی. این ۲ باند به‌همراه خط میانگین متحرک و برای نشان دادن تفاوت بین حد بالا و حد پایین قسمت ارزهای دیجیتال کاربرد دارند.

خط میانی یا مرکزی که مربوط به میانگین متحرک است، با توجه به یک دوره ۲۰ روزه (SMA) تنظیم می‌شود. باندهای بالا و پایین با توجه به نوسانات قیمتی بازار تعیین می‌شوند.

اندیکاتور مکدی (MACD)

نقطه اندیکاتور مکدی

اندیکاتور مکدی (the moving average convergence divergence)، ابزاری برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال با توجه به مومنتوم‌ها است. به‌عبارت ساده‌تر، وقتی می‌گوییم: مومنتوم یک ارز دیجیتال قوی است، منظورمان این است که آن ارز دیجیتال با شتاب زیاد روند صعودی یا نزولی به خود گرفته است. با استفاده از این اندیکاتور تشخیص روند، می‌توان تمایل و جهت افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال را تشخیص داد. برای تحلیل تکنیکال اندیکاتور مکدی، ۳ نقطه عطف وجود دارد که عبارتند از:

  • اندیکاتور MACD، تفاوت‌های بین یک دوره‌زمانی کوتاه و یک دوره‌زمانی بلند را با توجه به میانگین متحرک نمایی نشان می‌دهد. معمولاً، EMAهای (میانگین متحرک نمایی) ۱۲ و ۲۶ دوره‌ای در این اندیکاتور در نظر گرفته می‌شوند.
  • اگر مقدار MACD بالای صفر باشد، مثبت است و یک حرکت صعودی را نشان می‌دهد. تحلیل این وضعیت نشان می‌دهد که موقعیت خوبی برای خرید این ارز دیجیتال فرا رسیده است. اگر اندازه این اندیکاتور تشخیص روند، زیر صفر باشد، منفی است و یعنی قیمت ارز دیجیتال در وضعیت نزولی قرار دارد و زمان خوبی برای فروش نیست.
  • با مشاهده اندیکاتور مکدی، می‌توان درک کرد که روند فعلی بازار چقدر قوی است. اگر نمودار، سقف‌های بالاتر (Higher Highs) و اندیکاتور مکدی، کف‌های بالاتر (Lower Highers) را نشان دهند، یعنی روند بازار به‌زودی نزولی می‌شود؛ چرا که قیمت در حال افزایش است.
اندیکاتورهای MACD و RSI معمولاً به‌صورت ترکیبی و با هم استفاده می‌شوند؛ زیرا اندازه‌گیری‌های دقیق با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌شوند.

اندیکاتور حجم تعادلی (OBV)

اندیکاتور حجم تعادلی

اندیکاتور حجم تعادلی یا به اختصار اندیکاتور obv یا یک ابزار برای تشخیص روند و شناسایی حجم معاملات (Volume) است. پارامترهایی همچون، فشار خرید (Buying Pressure)، فروش تجمعی (Selling pressure) و حجم معاملات، ساختار اندیکاتور obv را تشکیل می‌دهند.

درک این نکته مهم است که حجم معاملات باید روندهای پیشِ رو را تایید کند. به زبان ساده‌تر، افزایش قیمت یک ارز دیجیتال با افزایش OBV و کاهش قیمت آن هم با کاهش و افت OBV همراه است و با این تحلیل‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری مناسبی داشت.

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic SAR)

اندیکاتور پارابولیک

اندیکاتور پارابولیک سار که به‌طور خلاصه به آن سار (SAR) می‌گویند، یک اندیکاتور برای شناسایی روند قیمت یک ارز دیجیتال است. این اندیکاتور در چارت قیمت به شکل نقطه‌هایی نمایان می‌شود که بالا و پایین نمودار قرار دارند. هر چند کاربردهای این اندیکاتور بسیار زیاد است و می‌توان گفت تفسیر آن هم تا حدی ساده است اما باید توجه داشته باشید که محاسبه و تنظیم اندیکاتور Parabolic SAR نسبت به سایر اندیکاتورها کمی پیچیده است و نیاز به دقت بیشتری دارد.

در حالت کلی این اندیکاتور برای سه هدف زیر کاربرد دارد:

شناسایی روند: زمانی‌ که نقاط اندیکاتور در بالای کندل‌های قیمت باشند، روند نزولی و زمانی‌ که زیر آن قرار داشته باشند، بیانگر صعودی بودن روند قیمت آن دارایی است.

سطوح حمایت و مقاومت دینامیک: در شرایطی که نقاط اندیکاتور SAR در بالای کندل‌های نمودار قرار بگیرند می‌توانید آن را به عنوان سطوح مقاومت و زمانی‌ که زیر نمودار قرار بگیرند، به‌عنوان سطح حمایت در نظر بگیرید.

تعیین حدضرر: پس از آنکه نواحی حمایت و مقاومت مشخص شد از نقطه‌های پارابولیک سار می‌توان برای تعیین حد ضرر استفاده کرد. زمانی‌که نقاط اندیکاتور زیر قیمت نمایان شوند، اولین نقطه زیر نمودار قیمت را می‌توانید به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید.

اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) 

اندیکاتور ایچیموکو

بدون تردید یکی از ابزارهای کاربردی برای پیش‌بینی آینده قیمت، اندیکاتور ایچیموکو است. در زبان ژاپنی، ایچیموکو به معنی «در یک نگاه» است. هدف از ایجاد Ichimoku هم این بوده که معامله‌گر فقط با یک نگاه به نمودار، روند صعودی یا نزولی بودن را تشخیص دهد. کاربردهای این اندیکاتور عبارت است از:

  •  نقاط حمایت و مقاومت یک بازار را نمایش می‌دهد.
  • حرکت بازار را اندازه‌گیری و جهت‌گیری قیمتی آن را مشخص می‌کند.
  • به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای بازار را تشخیص دهند.
  • برای شناسایی استراتژی‌های ورود یا خروج به بازار استفاده می‌شود.
  • برای تعیین حد ضرر و استاپ لاس می‌توان از آن استفاده کرد.

یکی از نکات مهمی که در ارتباط با این شاخص وجود دارد، این است که به دلیل ارائه اطلاعات زیاد روی نمودار، ممکن است معامله‌گران مبتدی را کمی سردرگم کند. اما با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند تریدینگ ویو، می‌توان این اندیکاتور را شخصی سازی کرد تا بررسی روند بازار و تصمیم‌گیری آسان‌تر شود.

اندیکاتور الیگیتور (Alligator)

اندیکاتور الیگیتو

اندیکاتور الیگیتور یا تمساح برای تشخیص روند اصلی بازار یک ابزار بسیار کاربردی است. معامله‌گران حرفه‌ای برای تعیین سیگنال‌های معتبر و نامعتبر در ارتباط با قیمت از این شاخص کمک می‌گیرند. از این اندیکاتور می‌توان علاوه بر بازار ارز دیجیتال در سایر بازارهای مالی مانند فارکس یا بورس اوراق بهادار هم استفاده کرد.

مهم‌ترین مزیت الیگیتور این است که با استفاده از آن به سرعت می‌توان روندهای اصلی نمودار قیمت را تشخیص داد. این ویژگی زمانی حائز اهمیت می‌شود که ما نیاز به تصمیم‌گیری در بازه زمانی کوتاهی برای انجام معاملات داشته باشیم.

اگر بخواهیم با زبانی ساده این اندیکاتور را شرح دهیم باید از تشبیه این اندیکاتور به یک تمساح کمک بگیریم. یک تمساح اگر در زمان خوابیدن و استراحت باشد بازار نیز در حال استراحت است. اما اگر از خواب بیدار شود و گرسنه باشد، با باز شدن دهان تمساح حرکت بازار شروع می‌شود. هرچقدر تمساح گرسنه‌تر باشد نیاز به شکار بزرگتری دارد و توانایی خوردن گاوها و خرس‌های بازار را هم دارد.

کدام اندیکاتور تشخیص روند برای کسب سود بیشتر، بهتر است؟

اندیکاتور تشخیص روند برای تجزیه‌ و تحلیل وضعیت بازار و ارائه یک چشم‌انداز در مورد قیمت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. در حال حاضر تعداد زیادی از اندیکاتورها وجو دارند که فعالان بازار سرمایه از آن‌ها استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که هرکدام برای یک هدف خاص و برای تایم فریم‌های معاملاتی متفاوتی طراحی شده‌اند.

در صورتی که شما هم تصمیم دارید در معاملات خود از اندیکاتورها کمک بگیرید، بهتر است بدانید که نیازی نیست مهارت کار کردن با تمام آن‌ها را به دست آورید. زیرا با توجه به استراتژی خود در بازار ارز دیجیتال تنها به تعدادی از آن‌ها برای تشخیص روند نیاز خواهید داشت.

در صورتی که در ارتباط با اندیکاتورهای تشخیص روند تجربه یا سوالی دارید می‌توانید از قسمت نظرات برای ما بنویسید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۴

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا