مفاهیم تحلیلی

آموزش اندیکاتور OBV؛ اندیکاتور حجم تعادلی (On Balance Volume) و کاربرد آن

آیا تا کنون فکر کرده‌اید که مقاله‌ها و تحقیقاتی که درباره آینده ارزهای دیجیتال مختلف و سرنوشت پروژه‌های آن منتشر می‌شود، چگونه به دست آمده است؟ اندیکاتور OBV یکی از ابزارهایی است که به تحلیل یک ارز دیجیتال و بررسی آینده آن کمک زیادی می‌کند. اندیکاتورها الگوهای نموداری هستند که به تحلیلگران کمک می‌کنند تا بتوانند مسائل مهم مربوط به یک ارز دیجیتال را بهتر درک کنند.

اندیکاتور OBV یا حجم تعادلی به کاربران برای تشخیص روند کمک می‌کند. جذابیت این ابزار تحلیلی در بازار کریپتو این است که بر خلاف دیگر اندیکاتورها که معمولا بر اساس قیمت هستند، بر اساس حجم معاملات ارزی به نمایش در می‌آید. تحلیلگران با استفاده از ابزارهای این چنینی امکان آن را دارند تا به‌روزترین اطلاعات و مقالات تحلیلی درباره یک دارایی را منتشر کنند. اگر به دنبال آموزش اندیکاتور OBV و نقد و بررسی آن هستید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی اندیکاتور حجم تعادلی (OBV)

اندیکاتور حجم تعادلی که با نام On Balance Volume یا OBV نیز شناخته می‌شود، یک اندیکاتور مومنتوم تکنیکال است. اصلی‌ترین هدف این اندیکاتور، محاسبه فشار خرید و فروش یک دارایی است. این هدف از طریق تفریق حجم معاملات در زمان‌های کاهش قیمت و جمع کردن آن‌ها در زمان‌های افزایش قیمت عملی می‌شود.

اندیکاتور OBV به عنوان یک ابزار برای تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال اولین بار توسط جو گرنویل (Joe Granville) و در سال ۱۹۶۳ میلادی معرفی شد. جو گرنویل این اندیکاتور را در یکی از کتاب‌های خود تحت عنوان راهکار جدید گرنویل برای کسب سود بیشتر از بازار رونمایی کرد.

اندیکاتور OBV تغییرات حجم معاملات را دنبال می‌کند تا در نهایت بتواند حرکات قیمت آن دارایی را در آینده پیش بینی کند. در واقع این اندیکاتور به تشخیص و پیش بینی خط روند یک دارایی در آینده کمک می‌کند. این اتفاق نیز در صورتی رخ می‌دهد که فشار نسبی خرید و فروش برای یک دارایی منعکس شده باشد. گرنویل در این زمینه معتقد بود که یکی از پارامترهای مهم پیش بینی گردش قیمت یک دارایی، حجم آن است. بنابراین از حجم معاملات می‌توان به عنوان یک عامل کلیدی مهم یاد کرد.

تحلیل ارز دیجیتال با اندیکاتور OBV

کاربرد اندیکاتور OBV

اکثر تحلیلگران و کارشناسان حرفه‌ای دنیای کریپتو نسبت به رابطه بین قیمت یک دارایی و حجم معاملات آن در بازار آگاهی دارند. حال ابزاری تحت عنوان اندیکاتور OBV وجود دارد که به وسیله آن می‌توان این رابطه را مورد بررسی قرار داد. در بیشتر مواقع، افزایش حجم معاملات یک دارایی در بازار رمز ارزها نشان دهنده شروع یک روند صعودی و افزایش قیمت برای آن دارایی دیجیتال است. از طرف دیگر اگر روند حجم معاملات یک ارز دیجیتال رو به سمت پایین میل کند، احتمال زیادی وجود دارد که ارزش دارایی شما به زودی وارد یک روند نزولی شود.

با این تفاسیر اگر یک دارایی در شرایط سطوح حمایت و مقاومت قرار داشته باشد، انتظار می‌رود که اندیکاتور OBV نیز شامل فراز و فرودهای خاصی نباشد. طبق گفته‌های گرنویل اگر یک دارایی ارزش نسبتا ثابتی داشته باشد اما حجم معاملات آن شروع به تغییر کند (افزایش یا کاهش)، فشار خرید یا فروش آن نیز بیشتر می‌شود. در این صورت احتمال زیادی وجود دارد که در مدت زمانی کم، قیمت آن دارایی دچار روندی صعودی یا نزولی شود.

یکی از کاربردهای اندیکاتور OBV که عموما مورد استفاده معامله‌گران و تریدرها قرار می‌گیرد، تأثیر آن در تشخیص روند جدید است. به عبارت دیگر زمانی که اندیکاتور OBV نشان دهنده سقف‌های بالاتر باشد، قطعا در آینده‌ای نزدیک یک کانال صعودی برای قیمت آن دارایی خواهیم داشت. در مقابل نیز اگر این اندیکاتور به ایجاد کف‌های جدید بپردازد، ممکن است در روند قیمت آن دارایی یک کانال نزولی ایجاد شود.

نحوه محاسبه اندیکاتور حجم تعادلی

اندیکاتور OBV یک نمودار تجمعی است. بنابراین شما با توجه به قیمت پایانی ارز دیجیتال معامله شده می‌توانید یکی از سه روش موجود برای محاسبه اندیکاتور حجم تعادلی را انتخاب کنید. به عبارتی می‌توان گفت که در محاسبه اندیکاتور OBV، مقدار آخرین حجم معامله (Volume) و سطح OBV قبلی شرکت دارند. با این تفاسیر، اگر ارزش پایانی ارز دیجیتال مورد نظر از قیمت بسته شدن روز قبل بالاتر باشد از این فرمول باید استفاده کرد:

حجم معاملات آن دارایی در روز جاری + قبلی OBV = OBV

حال اگر ارزش پایانی ارز دیجیتال انتخابی شما با قیمت بسته شدن آن در روز قبل یکسان باشد، باید از این فرمول استفاده کنید:

۰ + قبلی OBV = OBV

در نهایت اگر ارزش پایانی رمز ارز شما از قیمت بسته شدن آن در روز گذشته کم‌تر باشد، باید برای محاسبه اندیکاتور OBV از فرمول زیر استفاده کنید:

حجم معاملات آن دارایی در روز جاری – قبلی OBV = OBV

محاسبه نمودار OBV

روش تنظیم اندیکاتور حجم تعادلی

زمانی که گرنویل برای اولین بار اندیکاتور OBV را ارائه کرد، اعتقاد داشت که تأثیر تغییرات حجم معاملات یک دارایی دیجیتال روی قیمت آن به‌مرورزمان شکل می‌گیرد. دلیل این موضوع هم همراهی سایر سرمایه گذاران کلان با یک گردش مالی است. اندیکاتور OBV در کنار ابزارهای دیگری مثل اندیکاتور تشخیص روند، نمودار قیمت و … این امکان را ایجاد می‌کند که تحلیل‌ها و نتایج خوبی نصیب تحلیلگران کارشناسان این حوزه شود. بنابراین زمانی یک دارایی دیجیتال توسط شرکت‌هایی بزرگ خرید و فروش شود، ممکن است تغییرات حجمی آن قبل از تغییر قیمت آن مشخص شود.

برای اینکه بهتر متوجه روش کار اندیکاتور OBV شوید، فرض کنید که شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا اقدام به خرید یک ارز دیجیتال کنند. تأثیر این سرمایه گذاری کلان روی ارزش آن دارایی ممکن است به طور ناگهانی نمود پیدا نکند. اما قطعا با گذشت زمان، سرمایه گذاران و شرکت‌های سرمایه گذاری بیشتری نسبت به خرید این ارز دیجیتال متمایل می‌شوند. در نتیجه با افزایش حجم معاملات آن دارایی، ارزش آن در بازار نیز بیشتر خواهد شد. این نتیجه در نمودار OBV خیلی زودتر از رویدادهای واقعی پیش بینی می‌شود.

نحوه تفسیر اندیکاتور OBV

حال که با مفهوم اندیکاتور حجم تعادلی آشنا شدید، احتمالا بهتر می‌توانید آن را تفسیر کنید. در این اندیکاتور حجم معاملات یک دارایی از قیمت آن پیشی می‌گیرد. زمانی که حجم روزهای مثبت از روزهای منفی بیشتر باشد، اندیکاتور OBV افزایش پیدا می‌کند و اصطلاحا در حالت صعودی قرار دارد. حال در مقابل آن اگر حجم روزهای منفی نسبت به روزهای مثبت بیشتر باشد، این اندیکاتور کاهش پیدا می‌کند.

اندیکاتور OBV افزایشی

اندیکاتور OBV افزایشی، بیانگر فشار حجم مثبت یک دارایی دیجیتال است که اصولا باعث افزایش قیمت می‌شود. همچنین OBV کاهش نیز نشان دهنده فشار حجم منفی است که در اکثر شرایط حاکی از روند نزولی در قیمت آن دارایی است. نکته مهم دیگری که گرنویل در توضیحات خود گفته است این است که تغییرات اندیکاتور OBV معمولا قبل از تغییرات قیمت صورت می‌گیرد.

هنگام تفسیر اندیکاتور حجم تعادل باید تمام تمرکز خود را به ویژگی‌های خط نمودار آن معطوف کنید. همان ابتدا باید روند اندیکاتور OBV مورد نظر خود را تعیین کنید. پس از آن بهتر است میزان هماهنگی روند کنونی بازار را با روند ارز دیجیتال مورد نظر بررسی کنید. مرحله بعد به دنبال کردن سطوح حمایت و مقاومت خلاصه می‌شود. در این خصوص خوب است بدانید که اگر این سطوح شکسته شود، روند OBV نیز تغییرات خود را آغاز می‌کند.

بررسی واگرایی در تفسیر اندیکاتور OBV

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کارشناسان مختلف به سمت استفاده از اندیکاتورهای مختلف مایل می‌شوند، این است که امکان پیش بینی مسائل متفاوت را در بازار رمز ارزها ایجاد می‌کند. پیش بینی بازگشت روند در اندیکاتور OBV معمولا از طریق سیگنال‌های نزولی و صعودی انجام می‌شود. همان نظریه پیشی گرفتن حجم معاملات بر قیمت‌های رمز ارزها نیز مبنای اصلی این سیگنال‌ها هستند.

زمانی که روند نزولی یک دارایی به پایان خود نزدیک شود، معمولا واگرایی صعودی رخ می‌دهد. اندیکاتور OBV بالاتر می‌رود و موفق به ایجاد یک کف بالاتر می‌شود. در مقابل این مفهوم می‌توان این گونه گفت که پس از پایان روند صعودی یک دارایی دیجیتال نیز، احتمال زیادی وجود دارد که واگرایی نزولی رخ دهد. اندیکاتور حجم تعادلی در چنین شرایطی پایین‌تر می‌رود و موفق به ایجاد یک سقف پایین‌تر نیز می‌شود. بنابراین واگرایی بین اندیکاتور OBV و قیمت یک دارایی را می‌توان به عنوان هشداری برای بازگشت قیمتی یاد کرد.

تفسیر اندیکاتور OBV

نکاتی مهم برای استفاده از اندیکاتور OBV

اگر تا کنون سابقه فعالیت در زمینه تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال را داشته باشید، احتمالا می‌دانید که استفاده از یک اندیکاتور برای تحلیل درست، کافی نیست. در همین راستا بهتر است پس از شناخت کاملی که نسبت به اندیکاتور OBV پیدا کردید، چند نمونه از محدودیت‌های آن را نیز با یکدیگر مرور کنیم.

اولین مورد دقت به صحت سیگنالی است که از طرف اندیکاتور OBV صادر می‌شود. با توجه به عوامل مختلفی که روی محاسبه این اندیکاتور تأثیر دارند ممکن است سیگنال نهایی صادر شده از آن دچار خطا باشد. این ابزار تحلیلی عموما با توجه به اطلاعات و داده‌های خود نتیجه نهایی را اعلام می‌کند. پس طبیعی است که توضیح مشخصی برای آن وجود ندارد اما، شما باید حواستان به این موارد باشد.

دومی مورد این است که اندیکاتور OBV را هرگز به عنوان تنها ابزار تحلیلی خود به کار نبرید. لذا می‌توانید از اندیکاتورهای مختلف دیگر نیز استفاده کنید تا نتیجه نهایی‌تان شباهت بیشتری به واقعیت داشته باشد.

نکته سومی که وجود دارد، احتمال جعلی بودن تغییرات این اندیکاتور است. شرایطی را فرض کنید که حجم معاملات یک دارایی دیجیتال در یک روز مشخص به شکل عجیبی افزایش یا کاهش داشته باشد. این موضوع نباید شما را به شکلی جدی تحت تأثیر قرار دهد. زیرا این تغییرات ناگهانی ممکن است به دلایل خاصی مثل اخبار و شایعات منتشر شده باشد.

OBV چگونه به تحلیل‌گران و معامله‌گران کمک می‌کند؟

اندیکاتور OBV به عنوان یک ابزار کاربردی برای تحلیل تکنیکال یک در بازار کریپتو، انعطاف پذیری زیادی دارد. عموما تحلیلگران برای اینکه بتوانند مقاله و اطلاعات مفید و ارزشمندی را منتشر کنند، موضوع مورد نظر خود را از چندین جهت مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. ضمن اینکه ترکیب این اندیکاتور با ابزارهای دیگر می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری را در اختیار افراد قرار دهد.

اندیکاتور OBV

در شرایطی که اندیکاتور OBV صعودی است قطعا فشار حجمی آن دارایی در آن زمان نیز مثبت است. بنابراین شما به عنوان یک معامله‌گر در چنین شرایطی باید مانند یک خریدار عمل کنید. همچنین فراموش نکنید زمانی که حجم معاملاتی آن دارایی منفی بود هم فعالیت خود را به عنوان فروشنده ادامه دهید.

اندیکاتور OBV و مسائل مربوط به آن

میان ابزارهای متنوع و زیادی که در دنیای ارزهای دیجیتال برای تحلیل و بررسی دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود، اندیکاتور OBV نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این اندیکاتور حجم معاملات یک ارز دیجیتال در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در آینده بتواند ارزش آن دارایی را محاسبه کند. اکثر تحلیلگران موفق این حوزه سعی دارند تا هنگام بررسی‌های خود، اندیکاتور OBV را میان ابزارهای خود داشته باشند. شما کدام اندیکاتورها را استفاده می‌کنید؟ به‌نظرتان اندیکاتور حجم تعادلی تا چه اندازه در تحلیل و بررسی وضعیت یک ارز کمک‌کننده است؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۸

منبع
investopedia.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
3 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسن حسینی زاده
حسن حسینی زاده
5 ماه قبل

با سلام، موضوغ خوبی هست اما مطلب باید با جزئیات بیشتر نوشته شود تا اکثریت استفاده کنند.

انزابی
انزابی
8 ماه قبل

سلام
تشکر از موزش خوب شما
کاش اخرش هم یک نمودار عملی . هم نشان می دادید

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  انزابی

سلام
سپاس از اینکه نظر خو را با ما درمیان گذاشتید. در محتوای مقاله اندیکاتور obv و نحوه تحلیل آن روی نمودار نمایش داده شده است. با این وجود اگر نمودار خاصی مدنظر شماست که جای آن را در این مقاله خالی می‌بینید، لطفا آن را با ما درمیان بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا