اخبار اتریوم

ویتالیک بوترین درباره استیکینگ اتریوم چه فکر می‌کند؟

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، هم‌‌بنیان‌گذار اتریوم، به تازگی جنبه‌ای جالب توجه از رویکرد مدیریتی خود در حوزه ارزهای دیجیتال را آشکار کرده است.

به گزارش والکس و به نقل از cryptopolitan، استیکینگ، یکی از روش‌هایی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران رمزارزی برای کسب درآمد از سرمایه‌گذاری‌ خود به کار می‌‌گیرند. این روش در جامعه اتریوم بسیار محبوب است. با این حال، بوترین به طرز غیرمنتظره‌ای اعلام کرده که تنها یک قسمت بسیار کوچک از هولدینگ اتریوم خود را استیک می‌کند.

این گفته‌ها باعث کنجکاوی و سردرگمی جامعه شده و ما را به بررسی دلایل و پیامدهای پشت انتخاب عجیب بوترین برانگیخته است.

اتریوم

پیچیدگی استیکینگ: یک معضل چند امضایی

دلیل اصلی پشت تصمیم ظاهراً متناقض‌نمای بوترین در پیچیدگی فرآیند استیکینگ نهفته است. استیکینگ به انتشار کلیدهای دسترسی در زیرسیستمی آنلاین نیاز دارد که برای تامین امنیت ضروری است.

استراتژی بوترین بر اساس کیف‌ پول‌های چند امضایی (multisig) است که با وجود افزایش امنیت، به عنوان انتخابی که مدیریت آن دشوار است شناخته شده‌اند.

پیچیدگی راه‌اندازی کیف‌ پول‌های چند امضایی، به ویژه برای استیکینگ، به عنوان عاملی کلیدی برای عدم استیکینگ بیشتر دارایی‌های اتریوم بوترین نام برده شده است.

سخنان بوترین باعث واکنش‌هایی از سوی همتایان او در این صنعت مانند چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، هم‌‌بنیان‌گذار اتریوم و بنیانگذار کاردانو شد. هاسکینسون نسبت به تصمیم بوترین اظهار تعجب کرد و به مقایسه آن با استراتژی خود پرداخت. هاسکینسون تمام دارایی‌های کاردانو خود را استیک می‌کند.

با این حال، این تفاوت در رویکردها بر جدیت و راهبرد فردی در مدیریت دارایی‌های رمزارزی آنها تأکید می‌کند.

بوترین علاوه بر توضیح راهبردهای استیکینگ فردی، به چالش‌های بزرگتر صنعتی مرتبط با استیکینگ نیز پرداخت.

او پروتکل EigenLayer را معرفی کرد، یک راه‌ حل نوآورانه که به ولیدیتورهای اتریوم اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را بر روی شبکه‌های دیگر استیک کنند. با این حال، این پروتکل نیز چالش‌هایی را با خود به همراه دارد.

بوترین به خطرات مرتبط با تمرکززایی بالقوه در پروتکل EigenLayer اشاره کرد یک موضوع بحث‌برانگیز برای علاقه‌مندان به بلاک چین که از تمرکززدایی حمایت می‌کنند محسوب می‌شود.

بنیان‌گذار EigenLayer، سریرام کانان (Sreeram Kaanan)، در کنار تاکید بر چالش‌های پیچیده مرتبط با استیکینگ، از رویکردی محدود با تمرکز بر رفاه اکوسیستم و پتانسیل افزایش نوآوری در آن حمایت کرد.

بوترین

حمایت از بازی جوانمردانه: موضع بوترین در مورد اقدامات نظارتی

بوترین همچنین نگرانی‌های خود را در مورد رویکرد مقامات نظارتی ایالات متحده نسبت به پروژه‌های رمزارزی، از جمله رقیب برجسته اتریوم، سولانا، ابراز کرد. درک متقابل بوترین نشانگر دیدگاه او درباره رقابت عادلانه در حوزه کریپتو است.

این برنامه‌نویس از اقدامات نظارتی که سولانا را هدف قرار می‌دهند ابراز تاسف کرد و گفت که “پیروزی” اتریوم در زمینه رقابت در صورتی که به قیمت آسیب به سایر رقبا تمام شود، نه تنها افتخاری ندارد بلکه در درازمدت نیز ماندگار نخواهد بود.

او بر این امر تأکید کرد که رقابت واقعی بین زنجیره‌های مختلف نیست، بلکه در برابر دنیای متمرکزی است که به طور فزاینده‌ای فراگیر و گسترده می‌شود و اخلاق اساسی تمرکززدایی در حوزه رمزنگاری را به چالش می‌کشد.

اظهارات وی در زمانی بیان می‌شود که چندین پروژه ارزهای دیجیتال از جمله سولانا، کاردانو، پالیگان و بایننس کوین با ذره‌بین نظارتی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) روبرو هستند.

اقدامات SEC علیه پروژه‌های رمزارزی، از جمله سولانا، کاردانو، پالیگان و BNB، باعث شده‌ که بحث‌های زیادی درباره تعریف انواع توکن‌ها، از جمله اتر و SOL به عنوان اوراق بهادار، شکل بگیرد. گفته‌های این سرمایه‌دار بزرگ رمزارزی نیز نگرانی‌ها و عدم اطمینان این صنعت در مورد حرکت در چشم‌انداز نظارتی در حال تحول را منعکس می‌کند.

نظرات اخیر ویتالیک بوترین نه تنها رویکرد استیکینگ شخصی او را روشن می‌کند، بلکه گفتمان گسترده‌تری را در مورد پیچیدگی‌های استیکینگ، خطرات استیکینگ مجدد و چشم‌انداز نظارتی در صنعت کریپتو می‌طلبد.

موضع او بر اهمیت رویکرد فردی، رقابت عادلانه و غیرمتمرکزسازی تاکید می‌کند و نشانگر اصول راهبردی است که همچنان شکل‌دهنده دنیای ارزهای دیجیتال هستند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cryptopolitan
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا