صرافی ها

پلتفرم Waves چیست؟ آشنایی با پلتفرم ویوز و بررسی آن

پروژه Waves که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد از گرد هم آمدن یک پلتفرم بلاکچین برای ایجاد توکن‌های سفارشی، یک راه‌حل قرارداد هوشمند و یک صرافی غیرمتمرکز اختصاصی به نام Waves DEX شکل گرفته است. از آنجایی که این پلتفرم قابلیت‌های فراوانی در راه‌اندازی توکن‌های شخصی به افراد و تیم‌های توسعه‌دهنده ارائه می‌دهد، توانسته توجه برنامه‌نویسان بسیاری را به‌ خود جلب کند. در حقیقت پلتفرم waves اکوسیستمی است که به کمک آن تقریبا هر کسی می‌تواند یک پروژه یا توکن را راه‌اندازی و منتشر کند. پس بیاید تا با هم در ادامه این مقاله به بررسی این پلتفرم و کاربردهای آن بپردازیم.

نگاهی به پلتفرم Waves

ویوز (Waves) یک پلتفرم غیرمتمرکز و منبع باز است که با هدف طراحی و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز و انتشار توکن‌های خاص راه‌اندازی شد. این پلتفرم همچنین به‌عنوان راه‌حلی برای سرعت پایین بلاکچین‌های بزرگ مانند اتریوم در اجرای برنامه‌های کاربردی روزمره مثل مدیریت دارایی‌های دیجیتال به‌وجود آمد. طراحان پلتفرم ویوز در حقیقت بر این باورند که فرآیند پردازش در بلاکچین می‌توانند سریع‌، مقیاس‌پذیر و غیرمتمرکزتر انجام شود و برای این کار آن‌ها راه‌حل‌هایی را نیز ارائه داده‌اند.

این پروژه به کمک پروتکل Waves-NG که توان عملیاتی پلتفرم را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، زمان ایجاد بلاک‌‎ها را سرعت می‌بخشد و پتانسیل فورک‌های غیرضروری را کاهش می‌دهد؛ بدین ترتیب می‌تواند تراکنش‌ها را با سرعتی بسیار بیشتر از بلاکچین‌های دیگر تایید کند.

پیشنهاد مطالعه: ویوز چیست

بلاکچین Waves همچنین به گونه‌ای طراحی شده که کاربران می‌توانند توکن‌های رمزنگاری سفارشی را بدون نیاز به قراردادهای هوشمند ایجاد و راه‌اندازی کنند. برای این کار آن‌ها تنها به ایجاد یک Issue Transaction که در برگیرنده اطلاعات ضروری مانند نام توکن، تیکر، عدد اعشاری و غیره است نیاز دارند و می‌توانند تمامی این کارها را به کمک یک توکن WAVES انجام دهند.

در واقع پلتفرم Waves می‌خواهد توکن‌سازی، خرید ارز دیجیتال مختلف در پلتفرم‌های ارز دیجیتال را بدون توجه به اینکه کدام ارز فیات یا کریپتو در هر بخشی از جهان غالب است، آسان کند.در نهایت ویوز پلتفرمی بی‌نقص برای کاربران عادی و کسب‌وکارهایی است که قصد راه‌اندازی پروژه ICO را دارند. این قابلیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم است که باعث افزایش قیمت ویوز نیز شده و سکه (ICO) را به روشی مقرون به صرفه و کاربرپسند ارائه می‌دهد.

پلتفرم Waves همچنین شامل صرافی غیرمتمرکز Waves (DEX) است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا رمزارزهای اصلی خود را با توکن Waves یا هر توکن دیگری که در شبکه ویوز پشتیبانی می‌شود معامله کنند. این صرافی می‌تواند به‌عنوان دروازه‌ای برای ارزهای فیات مانند USD یا EUR عمل کند.

الگوریتم اجماع پلتفرم Waves

بررسی ویوز

نودهای کامل در بلاکچین ویوز از الگوریتم پیشرفته اثبات سهام که به نام گواه اثبات سهام شناخته می‌شود استفاده می‌کند.  کاربران می‌توانند توکن‌های خود را به این نودها تبدیل کنند و در ازای آن بخشی از درآمد نودها را به‌دست آورند. البته لازم به ذکر است که در این پلتفرم تنها کاربرانی که سیستم بر اساس موجودی حساب را انتخاب کند می‌توانند بلاک‌های جدید را ایجاد کنند. توکن‌های جدید نیز فقط از طریق نودهای کامل قابل استخراج هستند. برای تبدیل شدن به یک نود کامل باید حداقل ۱۰۰۰ توکن در حساب خود داشته باشید. هرچه یک نود تعداد توکن بیشتری را در بر داشته باشد (چه مالکیت و چه اجاره) احتمال اینکه برای تولید بلاک بعدی انتخاب شود بیشتر خواهد بود. اپراتورهای نود شرایط کسر از اجاره‌کنندگان را نیز تعیین می‌کنند.

پلتفرم waves چگونه کار می کند؟

برای این که بدانیم اکوسیستم ویوز چگونه کار می‌کند، باید کارکرد اجزای آن را تک به تک مورد بررسی قرار دهیم. بلاکچین Waves به دو نوع مختلف گره یعنی گره‌های کامل (Full Nodes) و گره‌های سبک ( Lightweight Nodes) اجازه می‌دهد تا نرم افزار خود را اجرا کنند. گره‌های کامل تاریخچه کامل و با جزئیاتی از تراکنش‌ها را ثبت کرده و نگه‌می‌دارند و گره‌های سبک برای تایید تراکنش و تعاملات درون شبکه به این گره‌ها وابسته هستند.

پلتفرم Waves همچنین برای همگام ماندن شبکه توزیع شده، از تغییر مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) به نام اثبات سهام اجاره شده (LPoS) استفاده می‌کند که در ادامه به توضیح آن در کنار سایر اجزای این پلتفرم می‌پردازیم.

بلاکچین Waves LPoS

در مدل سنتی اثبات سهام، هر گره‌ای که بخواهد توکن‌ها را قفل کند می‌تواند اجازه اضافه کردن بلاک‌ها به بلاکچین را نیز داشته باشد. شانس اینکه یک گره بتواند یک بلاک اضافه کند، می‌تواند بسته به مقدار توکن‌هایی که نود در یک قرارداد خاص قفل کرده افزایش یا کاهش یابد. با کمک تکنولوژی جدید LPoS، گره‌ها علاوه بر این کار می‌توانند تعادل خود را به نودهای کامل نیز اجاره دهند. این یعنی وقتی یک فول نود برای تولید بلوک بعدی انتخاب می‌شود، گره‌هایی که توکن‌ها را به آن گره انتخابی اجاره می‌دهند، درصد مشخصی از پرداخت را به دست می‌آورند.

Waves-NG

Waves-NG پروتکل اصلی است که تعیین می‌کند کدام گره حق تولید بلوک بعدی را دارد. Waves-NG بلاکچین Waves را به دو نوع بلاک کلیدی و میکرو تقسیم می‌کند. بلاک‌های کلیدی توسط یک ماینر اثبات سهام به طور تصادفی انتخاب می‌شوند و سپس یک کلید عمومی توسط گره‌های دیگر برای ایجاد بسیاری از میکروبلاک‌ها که شامل تراکنش‌ها هستند تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دارایی و قراردادهای هوشمند

بلاکچین پلتفرم Waves مرکز اصلی ایجاد دارایی‌های هوشمند و توکن‌هایی با اسکریپت Ride، زبان برنامه نویسی بومی Waves، نوشته شده است. به کمک این اسکریپت می‌توان به هر توکن قابلیت‌های کاربردی و ویژگی‌های خاص داد. هزینه اجرای اسکریپت‌ها در این پلتفرم چیزی حدود ۰/۰۰۴ WAVES محاسبه می‌شود. همانطور که گفتیم ویوز به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تجربه برنامه‌نویسی توکن صادر کنند. این توکن‌ها و انتقال‌های بعدی زمانی که به صورت پیوست‌هایی به تراکنش‌ها اضافه شوند، کامل به‌شمار می‌روند.

مزایای منحصربه‌فرد پلتفرم Waves

تا اینجا اطلاعات بسیاری درباره کلیت پلتفرم، اجزا و نحوه کار آن به‌دست آوردیم. در ادامه به بررسی ویژگی‌های چشمگیر ویوز می‌پردازیم.

رابط کاربری آسان

برخلاف بسیاری از پلتفرم‌ها، کاربران این شبکه برای این که بتوانند توکن‌های اختصاصی خود را بسازند نیاز به هیچ دانشی در مورد برنامه‌نویسی و زبان‌های آن ندارند. علاوه بر این، پلتفرم نیز رابط کاربری و استفاده بسیار ساده‌ای دارد که همه می‌توانند با دانلود کیف پول رسمی آن و دنبال کردن دستورالعمل‌ها معاملات خود را پیش ببرند.

سرمایه گذاری ساده و مطمئن

افراد برای این که بتوانند در یک ICO که از شبکه اتریوم استفاده می‌کند سرمایه‌گذاری کنند، باید ابتدا دارایی فیات خود را به توکن‌های اتریوم یا ETH تبدیل کند. از آنجا که این کار ممکن است برای بسیاری از کاربران سخت باشد، ویوز تصمیم گرفت تا این روند را تغییر دهد. در نتیجه در این پلتفرم کاربران می‌توانند از ICO ویوز به‌عنوان یک پلتفرم استفاده و دارایی خود را به طور مستقیم با ارزهای فیات سرمایه‌گذاری کنند.

ویژگی‌های بلاکچین Waves

بلاکچین قدرتمند و سریع

همانطور که گفتیم بلاکچین ویوز به‌دلیل راه‌حل‌های نوینی که دارد، بسیار مقیاس‌پذیر و سریع است. این بلاکچین می‌تواند چندین تراکنش سنگین را بلافاصله اجرا و تایید کند. کارمزدهای بلاکچین Waves همچنین کمتر از سایر بلاکچین‌ها بوده و دوست‌دار محیط‌زیست است.

صرافی و کیف پول اختصاصی

در نهایت مهم‌ترین مزیت پلتفرم ویوز صرافی و کیف پول اختصاصی است. به‌کمک این ویژگی کاربران برای انجام تراکنش‌ها و معاملات دیگری نیازی به مراجعه به صرافی‌های خارجی و انتقال دارایی را ندارند.

پلتفرم ویوز ۲.۰ چیست؟

Waves در حال حاضر پلتفرمی بسیار وسیع با پروتکل‌ها و پروژه‌های مختلف است و از آن به‌عنوان یکی از اکوسیستم‌های پیشرو یاد می‌شود. اما در دنیای ارزهای دیجیتال سکون معنایی ندارد و تمامی پلتفرم‌ها همانند ویوز باید همواره در حال توسعه و پیشرفت باشند تا از رقابت جا نمانند. بنا به همین دلیل، تیم سازندگان پلتفرم تصمیم‌ گرفتند تا بلاکچین خود را به‌روزرسانی کنند و همین امر سبب شد تا ویوز ۲.۰ پیش از پایان سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی و اجرا شود.

به گفته توسعه‌دهندگان این پروژه، Waves 2.0 کاربردی‌ترین و بهترین پلتفرم برای برنامه‌نویسان، هنرمندان و مردم عادی خواهد بود، طوری که از دیگر پلتفرم‌ها بی‌نیاز می‌شود. این بلاکچین از ماشین پیشرفته اتریوم پشتیبانی می‌کند و با استفاده از مکانیسم اجماع عملی اثبات سهام، سرعت و امنیت شبکه را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر آنچه گفتیم تیم این پروژه قصد دارد تا با تجدیدنظر در الگوی فعلی حاکمیت پلتفرم، برابری نسبی را میان شرکت‌کنندگان در پروتکل‌ها برقرار کند؛ بدین ترتیب کاربرانی که فعالیت و مشارکت بیشتری در پروتکل‌ها دارند، سود بیشتری را به‌دست خواهند آورند.

در رویکرد جدید این پلتفرم، قرار است که یک پل برای انتقال سریع برنامه‌ها از بلاکچین‌هایی که از EVM پشتیبانی می‌کنند نیز ایجاد شود. تیم توسعه همچنین قصد دارد پروتکلی ایجاد کند که به برنامه‌های متاورس کمک کند تا کاربران بتوانند اشیا مختلف درون بازی‌ها را بین متاورس‌ها یا بازی‌های ویدیویی مختلف جابجا کنند.

پلتفرم Waves؛ روی موج پیشرفت

همانطور که در این مقاله خواندید، Waves یک پلتفرم غیرمتمرکز و منبع باز است که با هدف ساده‌سازی فرآیند ایجاد توکن ساخته شد. اکوسیستم ویوز به‌دلیل تکنولوژی‌های بی‌نظیری که در پروتکل‌های خود به‌کار می‌برد سرعت، امنیت و راحتی را برای کاربران فراهم آورده و با راه‌اندازی بلاکچین اختصاصی خود رقیبی پرقدرت و تازه نفس برای بلاکچین‌های بزرگی همچون اتریوم و بیت کوین به‌شمار می‌رود. همچنین با صرافی و کیف پول منحصربه‌فردی که دارد تمامی امکانات را برای کاربران در یک پلتفرم فراهم کرده تا افراد بتوانند به‌سادگی و با خیال راحت به‌معاملات خود بپردازند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
www.kraken.com
بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا