مقالات اقتصادی

اعلان ولز چیست؟ پیامدهای این اعلان در بازار چیست؟

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند توجه به اخبار و وقایع قانونی، به‌ویژه در ارتباط با نهادهای مالی و بورس است و اگر از فعالان این حوزه هستید، به احتمال زیاد تاکنون عبارت «اعلان ولز» را شنیده‌اید. نهادهای رگولاتوری در شرایطی مشخص، اعلامیه‌هایی را علیه شرکت‌ها یا اشخاص صادر می‌کنند؛ اما این اعلامیه‌ها به چه معنا هستند، چرا صادر می‌شوند و چه تاثیری بر بازار رمزارزها  دارند؟ با ما در این مقاله‌ی والکس همراه باشید تا مفهوم و پیامدهای اعلان ولز را توضیح دهیم.

آشنایی با مفهوم اعلان ولز

اعلان ولز، نامه‌ای رسمی از سوی نهادهای قانون‌گذاری به شرکت یا اشخاص است که در ارتباط با تخلفات مشخص، ارسال می‌شود (امکان صدور این اطلاعیه به شکل غیرکتبی هم وجود دارد). این اعلامیه می‌تواند به دلیل دستکاری در بازار، معاملات داخلی یا جرایم مشابه صادر شود. در اعلان ولز، ماهیت جرایم کشف شده و فرآیند قانونی علیه شخص یا شرکت به او توضیح داده می‌شود.

این اعلان به یاد رییس کمیته مشورتی ولز نام‌گذاری شده است. این کمیته، در سال ۱۹۷۲ توسط ویلیام جی. کیسی، رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار (SEC) جهت بررسی سیاست‌های اجرایی این سازمان تشکیل شد و جان ولز ریاست آن را بر عهده گرفت.

شخص یا نهاد دریافت‌کننده‌ی این اعلان تا مدت زمان مشخصی مهلت پاسخ‌دهی و اعتراض به آن را دارد. سپس پاسخ و اطلاعات آن علنی و امکان استفاده از آن‌ها علیه متهم در فرایند اجرایی وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری از وکلای فعال در حوزه‌ی قوانین بورس معتقدند اعتراض به این اعلان، به ضرر متهم تمام می‌شود.

هیچ قانونی برای اجبار سازمان SEC جهت صدور این اعلان وجود ندارد و انجام این کار اختیاری و منوط به داشتن مستندات قانونی است. به‌عنوان مثال، اگر در یک پرونده‌ی کلاهبرداری، احتمال از بین بردن مدارک و شواهد وجود داشته باشد، این سازمان از صدور اعلامیه‌ی ولز خودداری می‌کند. با این حال، در بیشتر موارد این اتفاق رخ می‌دهد.

کریپتو و اعلان ولز

تاثیر اعلان ولز بر بازار کریپتو

پیامدهای اعلان ولز می‌توانند ردپای پررنگی در حوزه‌های مختلف مالی، از جمله ارزهای دیجیتال بر جای بگذارد. متاسفانه در آمریکا، قوانین مشخص و شفافی برای کریپتو و کسب‌وکارهای فعال در این عرصه وجود ندارد. در نتیجه احتمال نقض قوانین بورس در این کشور توسط صرافی‌ها و شرکت‌ها کم نیست. به‌عنوان نمونه، در ماه مارس ۲۰۲۳ صرافی آمریکایی کوین بیس (Coinbase) برای تعدادی از ارزهای دیجیتال لیست شده و برخی از خدمات خود اعلامیه‌ی ولز دریافت کرد.

صدور این اعلان برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی کریپتو، منجر به کاهش اعتماد و گسترش ترس و نگرانی در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران رمز ارزی می‌شود. همچنین، این اتفاق می‌تواند شرکت را مجبور به توقف بخشی از خدمات خود کند. بنابراین، ممکن است قیمت ارز دیجیتال دچار نوسانات شدید شود یا حتی افت محسوسی را تجربه کند. از سوی دیگر، اگر گیرنده‌ی این اطلاعیه پاسخ قاطعانه‌ای بدهد بازار احتمالا وارد روند صعودی می‌شود. به همین دلیل، اگر شما در بازار کریپتو فعالیت دارید بهتر است اخبار مرتبط با این حوزه را به‌دقت زیر نظر داشته باشید.

اهمیت اعلان ولز

این اعلامیه می‌تواند به شکل‌های گوناگون، بر قیمت یک سهام بورس یا کریپتو تاثیر بگذارد و اگر قصد خرید ارز دیجیتال را دارید باید نسبت به آن آگاه باشید؛ چرا که زمانی که یک کسب‌وکار اعلان ولز دریافت می‌کند به این معناست که احتمال انجام اقدامات قانونی علیه آن وجود دارد. در نتیجه، ممکن است ارزش سهام آن افت کند. در این صورت، تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در آن کسب‌وکار و به‌طور کلی بازار کاهش می‌یابد. همچنین، در برخی پرونده‌ها بر اساس شدت و نوع تخلف، اعلان ولز منجر به اعمال جریمه و محدودیت‌های دیگر علیه شخص یا شرکت شده و تاثیر چشم‌گیری بر وضعیت مالی و چشم‌انداز آینده‌ی آن می‌گذارد.

SEC و اعلان ولز

مراحل فرآیند اعلان ولز

در بسیاری از مواقع، اعلان ولز از طرف سازمان SEC به افراد و شرکت‌ها ارسال می‌شود و فرآیند آن به‌طور کامل توسط این نهاد صورت می‌گیرد. ارسال این اعلامیه، تعیین کننده‌ی نهایی برای نقض قانون و ارتکاب جرم نیست. با این حال، اعلان ولز نشان می‌دهد که سازمان مربوطه انجام اقدامات قانونی را در نظر دارد. پروسه‌ی ارسال این اعلامیه به شرکت‌ها و افراد در چهار مرحله انجام می‌شود.

۱. انجام تحقیقات

سازمان بورس آمریکا جهت مشخص کردن دلایل کافی برای انجام اقدامات قانونی، به تحقیق پیرامون شرکت یا شخص مورد نظر می‌پردازد و موارد نقض احتمالی قوانین سهام و بورس را بررسی می‌کند.

۲. صدور اعلامیه

اگر سازمان مذکور تشخیص دهد که شواهد کافی برای جرایم احتمالی وجود دارد، اعلان ولز را صادر می‌کند. هرچند، پیش از ارسال اعلامیه باید به شخص اطلاع داده شود. معمولا این اعلان شامل اتهامات است و به شخص یا شرکت دریافت کننده، فرصت اعتراض تحت عنوان پاسخ ولز (Wells Response) را ارائه می‌دهد.

۳. پاسخ به اعلان

دریافت کننده‌ی اعلان می‌تواند با سازمان SEC مکاتبه یا درخواست جلسه‌ی حضوری داشته باشد تا پیرامون اتهامات وارده از خود دفاع کند. معمولا مهلت پاسخ‌دهی در این مرحله دو هفته تا ۳۰ روز است. امکان ارائه‌ی استدلال یا هرگونه داده‌ی تکمیلی برای دفاعیه توسط گیرنده وجود دارد.

۴. تصمیم‌گیری

در نهایت، سازمان SEC باتوجه به داده‌های جمع‌آوری شده و پاسخِ گیرنده‌ی اعلان، بر سر ادامه یا توقف اقدامات قانونی تصمیم می‌گیرد. اگر تصمیم سازمان ادامه‌ی اقدامات قانونی باشد، می‌تواند در دادگاه فدرال با هدف دریافت جریمه شکایت ثبت کند.

اعلان ولز؛ هشداری برای سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها

اعلامیه‌ی ولز لزوما به‌معنای پیگرد قانونی علیه یک شخص یا نهاد نیست، اما صدور آن می‌تواند تاثیر بسزایی بر دیدگاه افراد نسبت به یک شرکت داشته باشد و منجر به گسترش وحشت و نگرانی در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران شود. در عین حال، پاسخ درست به این اعلان روند خوبی را در بازار رقم می‌زند. با توجه به وضعیت قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در آمریکا، احتمال صدور اعلان ولز برای کسب‌وکارهای این عرصه کم نیست. بنابراین، پیگیری اخبار مرتبط با اعلان ولز برای افراد جهت تصمیم‌گیری‌های مالی بسیار حائز اهمیت است.

نظر شما درباره‌ی اهمیت اعلان ولز برای بازار رمزارزها و معامله‌گران چیست؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا