شیلینگ (Shilling)؛ کلاهبرداری یا مسیری برای رسیدن به سود؟
شیلینگ (Shilling) از جمله اصطلاحات بازار ارز دیجیتال است که بسیار کاربردی محسوب میشود. این اصطلاح بیانگر تبلیغاتی است که به صورت اغراقآمیز و جهت کسب سودآوری برای یک پروژه ارز دیجیتال صورت میگیرد. در شیلینگ، تلاش میشود که با تبلیغات مخفی و حتی عمومی، وجهه یک ارز دیجیتال به صورت ویژه نشان داده شود.
شاید شنیده باشید که بعضی از افراد در مورد پروژههای جدید با عناوینی همچون «آیندهدارترین ارز دیجیتال» یاد میکنند. همچنین، این افراد به دیگران توصیه میکنند که پیش از افزایش قیمت برای خرید ارز دیجیتال اقدام کنند تا در سود احتمالی شریک باشند؛ همه این رفتارها در مفهوم Shilling تعریف میشوند. در این مقاله قرار است که به صورت تخصصی به شیلینگ بپردازیم و اعتبار آن را از لحاظ قانونی بررسی کنیم. بعضی از Shilling به عنوان یک کلاهبرداری یاد میکنند و بعضی هم آن را به عنوان یک تبلیغ مرسوم میشناسند؛ اما حقیقت چیست؟
شیلینگ (Shilling) چیست؟
مفهوم Shilling از زمانی که اصطلاحات ارز دیجیتال همهگیر شدند، کاربردیتر شد. به دنبال محبوبیت بازار کریپتوکارنسی در جهان، یک پدیده تبلیغاتی برای به فروش رساندن پروژههای جدید شکل گرفت که حالا از آن با عنوان Shilling یاد میشود. در یک Shilling، دائماً تلاش میشود که چه به صورت خصوصی و چه عمومی، روی جنبههای مختلف یک پروژه جدید از ارزهای دیجیتال تبلیغ شود. گاهی یک فرد مشهور با استفاده از Shilling تلاش میکند که یک ارز دیجیتال را در پلتفرمها و شبکههای اجتماعی مختلف تبلیغ کند؛ طبیعی است که او بابت این تبلیغات، پول میگیرد و تلاش او جز کسب درآمد شخصی نیست.
به شخصی که در چارچوب شیلینگ فعالیت و تبلیغ میکند، «شیلر (Shiller)» گفته میشود. ممکن است که شیلرها ادعا کنند، بابت تبلیغات برای یک پروژه ارز دیجیتال، پول دریافت نمیکنند؛ در صورتی که اینطور نیست. در اکثر مواقع میتوان با شناسایی تیم توسعهدهنده یک پروژه جدید، اعتبار حرفهای شیلر و تبلیغات او را بسنجید و برای سبد دارائی خود تصمیم بگیرید. از طرفی، فراموش نکنید که شیلرها جملات مشابهی را به کار میگیرند؛ جملاتی همچون «قبل از این که قیمت این ارز دیجیتال نجومی شود، آن را بخرید» یا «این ارز دیجیتال، بهترین ارز تاریخ است» از این قبیل هستند.
ممکن است گاهی با سیل عظیمی از تبلیغات برای یک ارز دیجیتال مشخص روبهرو شده باشید؛ این تبلیغات متمرکز در اکثر مواقع توسط اینفلوئنسرها انجام میشود. از جمله اهداف شیلینگ، نجات دادن یک توکن از سقوط قیمتی و افزایش تقاضای آن برای گرانتر شدن آن است.
آیا شیلینگ قانونی است؟
استفاده از Shilling در بازارهای مختلف مالی، ممنوع و غیر قانونی است؛ چرا که همواره از این فعالیت به عنوان یک تقلب برای فروش محصولات یا سهام یاد میشود. با این اوصاف، غیر قانونی اعلام کردن Shilling به همین آسانیها هم نیست؛ باید اثبات کرد که تبلیغات Shilling باعث گمراه شدن و ضرر دیدن یک بخشی از سرمایهگذاران شده است. به عبارت سادهتر اگر یک سلسله تبلیغات که رنگوبوی Shilling دارند، باعث شوند تا یک عده برای سرمایهگذاری مشتاق شوند و در نهایت ضرر کنند، جرم محسوب میشود.
البته در بعضی از مواقع، نمیتوان شیلینگهایی که اتفاق میافتند را به صورت قانونی پیگیری کرد. مثلاً همین چندوقت پیش، کیم کارداشیان، استوریهایی را در رابطه با تبلیغ اتریوم در اینستاگرام راه انداخته بود. با اینکه چنین تبلیغاتی در محدوده شیلینگ قرار میگیرند، اما هیچ نهاد قانونی و دولتی برای جلوگیری از این سلبریتی اقدام نکرد.
مکانیزم پمپ و تخلیه و Shilling
سرمایهگذاران حرفهای به خوبی با مفهوم «پمپ و تخلیه یا پامپ و دامپ »آشنا هستند؛ این مفهوم عموماً با عنوان لاتین “Pump & Dump” شناخته میشود. در مکانیزم پمپ و تخلیه، گروهی از سرمایهگذاران تلاش میکنند که قیمت یک ارز دیجیتال را به صورت مصنوعی افزایش دهند تا در یک موقعیت مناسب آن را به فروش برسانند. این دسته از افراد مثل نهنگ ارز دیجیتال، با استفاده از مفهوم عرضه و تقاضا همهچیز را به نفع خودشان تمام میکنند؛ چرا که آنها به خوبی میدانند که با افزایش تقاضای یک ارز دیجیتال، قیمت آن هم افزایش خواهد یافت. این مکانیزم، بسیاری از معاملهگران را گمراه میکند و آنها را در دام یک نوع شیلینگ میاندازد.
لازم است برای فرار از Shilling، عوامل تأثیرگذاری همچون نوسانات قیمتی، شناسایی تیم توسعهدهنده پروژه مورد نظر و ویژگیهای مربوط به استخراج آن مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ در غیر این صورت، افراد سودجو با استفاده از پمپ و تخلیه، فرصتی را در قالب Shilling فراهم میکنند تا به سودآوری کلان برسند.
روشهای جلوگیری از گرفتاری در دام شیلرها
پیش از این که در دام شیلرها گیر کنید یا کسی بخواهد شما را برای سرمایهگذاری متقاعد کند، باید مواردی را در نظر بگیرید. قرار است که وقت و سرمایه شما در طول یک سرمایهگذاری مورد استفاده قرار بگیرند و برای این کار به تحقیقات کافی نیاز است. موارد زیر را برای جلوگیری از فریب خوردن در نظر داشته باشید:
- از اقدامات کورکورانه دوری کنید و تحقیقات خود را به صورت کلان انجام دهید
- اعتبار شخصی که در حال تبلیغ یک ارز دیجیتال است را مورد بررسی قرار دهید؛ ببینید که آیا او تجربه خوبی در فعالیتهای خود داشته است یا خیر
- سلبریتی بودن، دلیلی برای داشتن دانش تخصصی در حوزه کریپتوکارنسی نیست؛ شهرت را به عنوان یک سوپاپ اطمینان در جهت تبلیغات مفید ارزیابی نکنید
ریشهیابی Shilling در تاریخ
شاید این پرسش مطرح شود که Shilling برای اولینبار در کدام بستر و در چه تاریخی خلق شد. مطمئناً ریشه این اصطلاح و اتفاق به زمانی پیش از ظهور ارزهای دیجیتال مربوط میشود. نمونههای اولیه Shilling در تاریخ، مربوط به اولین سکههایی است که در آمریکا ضرب میشدند و به دست مردم میرسیدند. همچنین، از Shilling به عنوان یک رخداد در محیط کازینوها هم یاد میشود. در محیط کازینو، شیلرها به عنوان یک مهره هستند که بارهاوبارها پیروز میشوند؛ این پیروزی متداول در تماشاگران، احساسی را به وجود میآورد که باور کنند، پیروزی آنها هم قطعی است.
حالا این فرایند کازینویی شیلینگ را در دنیای ارزهای دیجیتال اعمال کنید؛ احتمالاً به خوبی متوجه خواهید شد که افراد معروف یا شیلرها مهرههایی هستند که نشان میدهند، پروژه یا ارز دیجیتال مذکور سودآور است. فرایند Shilling به صورت مشخصتر، نشاندهنده یک واکنش روانی در جامعه است که برای به دست آوردن منفعت جمعی به کار گرفته میشود.
در حال حاضر، اینترنت به عنوان یک از بسترهای مناسب برای گسترش و پرورش Shilling محسوب میشود. بسیاری از شیلرها در شبکههایی همچون فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارند و جامعه هدف خود را قربانی میکنند.
یک مثال از Shilling در کریپتوکارنسی
اولین نمونه از Shilling در دنیای ارزهای دیجیتال به جان دیوید مک کافی (John David McAfee) مربوط میشود. مک کافی در سال ۲۰۲۰ به جرم تبلیغات Shilling در زمان عرضه اولیه یک ارز دیجیتال دستگیر شد. تحقیقات نشان میدهند که او از فرایند Shilling ترتیبدادهشده حدود ۲۳ میلیون دلار درآمد داشته. گفته میشود که مک کافی در شیلینگ ۸ عرضه اولیه (ICO) نقش داشته است و توییتهایی را در این رابطه میزده که رایگان و از روی پیشنهادهای شخصی نبودهاند.
از داستان مک کافی و شیلینگ او میتوان موارد زیر را استنباط کرد:
- عامه کاربران در مورد تخصص فنی آقای مک کافی هیچ اطلاعاتی نداشتند و همین باعث میشد که تبلیغات او را بدون چونوچرا تأیید کنند
- مک کافی از رسانههای پرشور اجتماعی مثل توییتر استفاده کرد تا مطمئن شود، تبلیغات سودجویانه او به طیف گستردهای از مخاطبان ابلاغ میشود
- او سرمایهگذاران را متقاعد کرده بود که ارزهای دیجیتال بیارزش را از ICOها بخرند و آنها را در زمانی دیگر بفروشند
آیا همه تبلیغات بخشی از شیلینگ هستند؟
شما به عنوان یک سرمایهگذار حواسجمع باید بدانید که بین Shilling و تبلیغات فرق وجود دارد. سرمایهگذاران واقعی و متخصص دنیای کریپتوکارنسی در حین تبلیغ یک ارز دیجیتال، تمامی ویژگیهای آن را مورد بررسی قرار میدهند. برای مثال، در یک تبلیغ ساده از ارزهای دیجیتال، نشانی از تبلیغات اغراقآمیز یا فریبکاری دیده نمیشود. در یک شیلینگ تلاش میشود تا توکنهایی که عملاً هیچ ارزش و سودی ندارند، بزرگنمایی شوند.
فراموش نکنید که یک مروج واقعی کریپتوکارنسی هرگز تلاش نمیکند چیزی را به شما بفروشد؛ بلکه برعکس، سعی میکند تا از جنبههای مختلف یک ارز دیجیتال پردهبرداری کند تا هیچ شبههای در مسیر سرمایهگذاریتان وجود نداشته باشد. کم پیش میآید که یک سلبریتی یا یک ورزشکار در حوزه کریپتوکارنسی متخصص باشد؛ پس اگر زمانی با تبلیغات گسترده، پیدرپی و اغراقآمیز افراد مشهور روبهرو شدید، محتوای این مقاله را به یاد بیاورید.
شیلینگ، نزدیکتر از رگ گردن!
این مقاله به ما نشان میدهد که سرمایهگذاران ارزهای دیجیتال باید همواره روشهای امنیتی را در نظر داشته باشند. از آنجایی که آشنایی با یک ارز دیجیتال از طریق تبلیغات مربوط به آن شروع میشود، گیر افتادن در دام یک Shilling همیشه محتمل است. فرایند Shilling به عنوان مکانیزمی قوی برای کلاهبرداری و فریب معاملهگران تلقی میشود. افزایش دانش تخصصی در حوزه کریپتوکارنسی میتواند به عنوان ابزاری کاربردی برای غلبه بر شیلینگ ارزیابی شود.
اگر ارزش پول، سرمایه و وقت خود را به خوبی بدانید، از تبلیغات فریبکارانه استقبال نخواهید کرد. توجه داشته باشید که دنیای ارزهای دیجیتال غیر قابل کنترل است؛ بنابراین سعی کنید که با تحقیق کامل و بررسیهای تخصصی، ارزهای دیجیتال مناسب را شناسایی و خریداری کنید.
ما در والکس با ارائه خدمات خریدوفروش ارزهای دیجیتال و مطالب تخصصی در کنار شما ایستادهایم. همین حالا ارتباط خود را با ما برقرار کنید و از یک سودآوری مطمئن در دنیای کریپتوکارنسی لذت ببرید.