مقالات ارز دیجیتال

عرضه اولیه صرافی یا IEO سکویی برای حضور در پروژه های خوش آتیه

ارزهای دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی مبتنی بر یک شبکه توزیع شده تعریف می‌شوند. افزایش تقاضا برای ارزهای رمزنگاری شده، پذیرش گسترده توسط مؤسسات مالی و غول‌های پرداخت مانند پی پال (PayPal) و اسکوئر (Square) نشان‌دهنده رشد غیرقابل‌انکار این دنیا است. درحالی‌که بیت کوین شروع بسیار دشواری داشت، امروز سلطه دار بازار کریپتو است و ارزهای دیجیتال بیشتری در حال ظهور و دنباله‌رو بیت کوین هستند.

شما می‌توانید ارز دیجیتال را در زمان عرضه اولیه (ICO) خریداری کنید، اما این روش خرید در سال ۲۰۱۷ ثابت کرد که محیطی پرخطر برای سرمایه‌گذاری است. در مقابل یک روش جایگزین مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری و خرید توکن‌های جدید وجود دارد. عرضه اولیه صرافی (Initial exchange offering) یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال پرکاربرد است و به معنی عرضه اولیه توکن‌ها بر بستر یک صرافی ارز دیجیتال است. عرضه اولیه صرافی تا حد زیادی نگرانی‌ها بابت کلاهبرداری بودن پروژه را کاهش می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید IEO چیست و چگونه می‌توانید در پیش‌فروش توکن‌‌های صرافی‌ها شرکت کنید، با والکس همراه شوید.

عرضه اولیه صرافی یا IEO چیست؟

عرضه اولیه صرافی یا IEO راهی برای شرکت‌های نوپا جهت افزایش سرمایه از طریق فروش توکن‌ها در بستر یک صرافی ارز دیجیتال است. صرافی‌های ارز دیجیتال با اطمینان از بررسی دقیق فرآیند پروژه، به نظارت و فروش توکن‌ها کمک می‌کنند. اولین IEO در ژانویه سال ۲۰۱۹ زمانی که بایننس لانچ پد توکن BitTorrent را راه‌اندازی کرد، آغاز شد. عرضه اولیه صرافی این توکن ۱۵ دقیقه پس از انتشار فروخته شد و توانست بیش از ۷.۱ میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

دلیل محبوبیت IEO ها، راحت و آسان بودن مشارکت در آن است. به‌جای پردازش تراکنش‌های زنجیره‌ای در چندین بلاک چین و کیف پول، IEOها راه‌حلی را برای کاربران ارائه می‌دهند تا بتوانند با اطمینان کامل یک پروژه  را ارزیابی کنند و تمامی تبادلات خود را در بستر صرافی انجام دهند. در مقابل، توسعه‌دهندگان پروژه‌ها بدون نیاز به‌صرف میلیون‌ها دلار برای تدوین و اجرای استراتژی‌های بازاریابی خود، فوراً در دسترس کاربران صرافی ارز دیجیتال قرار می‌گیرند. بنابراین عرضه اولیه صرافی یک برد دوطرفه است، هم کاربران و هم تیم عرضه اولیه کوین (ICO) سود می‌کنند.

عرضه اولیه صرافی چگونه انجام می‌شود؟

مراحل انجام عرضه اولیه صرافی

یک IEO توسط شرکت‌های نوپا برای به‌دست‌آوردن سرمایه برای توسعه شرکت برگزار می‌شود. این شرکت‌ها با یک پلتفرم معاملاتی به‌صورت مستقیم همکاری می‌کنند تا برای توسعه این پروژه، سرمایه جمع‌آوری کنند. نکته کلیدی IEOها این است که صرافی‌های ارز دیجیتال بررسی‌های لازم را قبل از فروش انجام می‌دهند. فرآیند IEO برای ارزیابی این پروژه‌های بلاک چین به این صورت عمل می‌کند:

  • تهیه وایت پیپر پروژه: شرکت‌هایی که می‌خواهند در IEO شرکت کنند می‌بایست وایت پیپر خود را که در آن نحوه تأمین مالی توکن‌ها به همراه منابع پشتیبانی، پلتفرم پرداختی برای نقل‌وانتقال و تراکنش‌هایی که با استفاده از این ارز دیجیتال انجام خواهد شد را توضیح دهند. این وایت پیپر نشان‌دهنده چگونگی به‌دست‌آوردن بودجه‌ای که از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و ارزش مورد انتظار ارز دیجیتال پس از انتشار آن را نشان می‌دهد.
  • ارسال پروژه: پروژه پلتفرم معاملاتی موردنظر خود را انتخاب و در آن ثبت‌نام می‌کند.
  • فرآیند بررسی پروژه: صرافی ارزیابی‌های موردنظر را روی پروژه انجام می‌دهد و در نهایت تأیید که این پروژه قابل‌اعتماد است.
  • تنظیم قرارداد: اگر IEO توسط صرافی تأیید شود، پروژه ملزم به پرداخت مقدار معینی از توکن‌های کاربردی و همچنین هزینه لیست شدن در صرافی موردنظر است. پس از گذشت چند روز رمزارز در بازار لیست می‌شود.
  • امنیت و قانون: از آنجایی ‌که IEOها منافع سرمایه‌گذاری در شرکت را ارائه نمی‌دهند، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به‌طورکلی سرمایه‌گذاری‌های IEO را تنظیم نمی‌کنند. به همین دلیل این کار می‌تواند فرایند فروش و صدور توکن‌های IEO را برای شرکت‌هایی که به دنبال سرمایه اولیه برای پروژه خود هستند، ساده‌تر کند. با این وجود ممکن است قانون‌های هر کشور متفاوت باشد.

مزایا  IEO برای صرافی های ارز دیجیتال

صرافی‌های معتبری نظیر بایننس بی‌دلیل از اعتبارشان به‌منظور جمع‌آوری سرمایه برای پروژه استفاده نمی‌کنند و نامشان را به یک پروژه برچسب نمی‌زنند. در هر صورت انجام این کار با ریسک‌هایی نیز همراه است، اما چه مزایا و دستاوردهایی سبب ترغیب صرافی‌ها به برگزاری عرضه اولیه کوین‌ها می‌شود.

بازاریابی: پس از داشتن یک وایت پیپر خوب، یکی از مهم‌ترین معیارهای تعیین‌کننده پیروزی و یا شکست یک عرضه اولیه صرافی، بازاریابی مناسب است. بهترین ایده‌ها هم اگر مورد توجه سرمایه‌گذاران بزرگ قرار نگیرد حمایت نخواهد شد. به همین جهت قبل از شروع عرضه، تیم بازاریابی پروژه و همچنین صرافی دست‌به‌کار می‌شوند.

کاربران جدید و افزایش میزان ترید: وقتی یک توکن در صرافی لیست می‌شود، حجم خریدوفروش آن نیز افزایش پیدا می‌کند که دستاورد آن برای صرافی واضح است. برخی از آنها به کاربر دائمی صرافی تبدیل می‌شوند و بعد از اتمام عرضه اولیه صرافی در پلتفرم می‌مانند.

کارمزدها: راه‌اندازی IEO رایگان نیست و هر کدام از صرافی‌ها نیازمندی‌های مختلفی دارند. برخی از آنها کارمزد افزودن توکن به فهرست ارزهای پشتیبانی شده، کارمزد هزینه‌ها و عملیات و درصدی از سود حاصل را درخواست می‌کنند.

چگونه می‌ توانیم در یک عرضه اولیه صرافی شرکت کنیم؟

در مقایسه با ICO، شرکت در IEOها بسیار راحت‌ و ساده است و با صرف زمان کوتاهی می‌توانید در عرضه اولیه صرافی و سرمایه‌گذاری در یک استارت‌آپ بلاک چینی و رمزارزی شرکت کنید.

در ابتدا باید توسط یک منبع معتبر از IEOها مطلع شوید. به این منظور باید به طور مداوم وب‌سایت‌های خبری مربوط به حوزه بلاک چین را دنبال و در خبرنامه‌های آنها عضو شوید.

درباره پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند به‌خوبی تحقیق کنید. سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصد سودده و بدون ریسک وجود ندارد، اما ارزیابی دقیق و تخصصی و مشورت با افراد متخصص می‌توانید ارزهای پر پتانسیل را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

در صرافی‌های برگزارکننده IEO ثبت‌نام کنید. هر کدام از آنهایی که توجه‌تان را جلب کرده است را دنبال کنید و یک فهرست از پلتفرم‌هایی که قرار است در عرضه اولیه صرافی آن همکاری کنند را به ‌دست آورید. با توجه به زمان‌بر بودن زمان ثبت نام و احراز هویت در صرافی‌ها بهتر است از قبل فرآیند ثبت‌نام را انجام دهید.

از رمزارز قابل‌قبول در عرضه اولیه توکن مطلع شوید. راه‌اندازی بخش زیادی از پروژه‌های بلاک چینی بر روی پلتفرم اتریوم است و برای عرضه اولیه توکن‌های آن باید اتر پرداخت کنید. به طور کلی قانون مشخصی وجود ندارد و هر پلتفرمی بسته به سیاست‌های خود ارزهای دیجیتال مختلف را به‌عنوان روش پرداخت دریافت می‌کند.

منتظر شروع رویداد بمانید. اگر پروژه‌ای که زیر نظر دارید به دست تیم باتجربه و معروف توسعه پیدا کرده باشد، افراد زیادی تشنه سرمایه‌گذاری در آن خواهند بود. به همین دلیل باید خیلی زود دست به کار شوید و عملیات واریز را انجام دهید.

کدام صرافی ها پلتفرم IEO دارند؟

عرضه اولیه کوین های صرافی بایننس

بسیاری از صرافی‌های بزرگ و معتبر کریپتو شروع به پذیرش ICOها کرده‌اند که جلودار همه آنها صرافی بایننس است. بایننس پلتفرم عرضه اولیه صرافی اختصاصی خود را به نام بایننس لانچ‌پد (Binance Launchpad) راه‌اندازی کرده است. پس از درخشش عملکرد صرافی بایننس، صرافی‌های بزرگ دیگر نیز پلتفرم‌های اختصاصی خود را توسعه دادند و عرضه توکن‌ها را به صرافی خود افزودند. به‌عنوان مثال صرافی بیتمکس (Bitmax) پلتفرم بیتمکس لانچ‌پد، صرافی اوکی اکسچنج پلتفرم OKEx، صرافی کوکوین (KuCoin) پلتفرم KuCoin Spotlight و صرافی هابی پلتفرم Huobi Prime را توسعه داده‌است.

ویژگی های عرضه اولیه صرافی

تأمین امنیت سرمایه‌گذار و توسعه‌دهنده: صرافی‌های برگزارکننده IEO مسائل مربوط به مقررات را مدیریت می‌کنند. برای مثال، احراز هویت برای تمامی کاربران اجباری است.

آسان بودن فرآیند شرکت در عرضه اولیه توکن: صرافی‌ها برای بالابردن میزان فعالیت کاربران، رابط کاربری ساده و سریعی را فراهم می‌کنند.

امکان مبادله سریع توکن: پس از تمام شدن عرضه اولیه صرافی توکن مربوط به آن در فهرست دارایی‌ها قرار می‌گیرد این موضوع باعث می‌شود در مقایسه با زمان ارائه همین توکن در یک عرضه اولیه توکن، لیکوییدیتی به شدت افزایش پیدا کند.

کوتاه شدن دست کلاهبرداران: دست کلاهبرداران و تیم‌های توسعه‌دهنده ناشناس کوتاه شده است؛ زیرا صرافی‌ها احراز هویت کاملی را انجام می‌دهند. به همین دلیل توسعه‌دهنده در پایان کار نمی‌تواند با سرمایه کاربران فرار کند.

بهره‌مندی توسعه‌دهنده از یک صرافی قدرتمند: یک صرافی ارز دیجیتال صرف‌نظر از میزان محبوبیت محلی برای معاملات روزانه کاربران است. یک توکن IEO از اعتبار این پلتفرم بهره می‎برد و به‌خاطر قرارگیری در معرض دید تعدادی کاربر آشنا به حوزه کریپتو خیلی سریع وایرال می‌شود.

افزایش حجم کاربران و معامله در صرافی: خود صرافی از این عرضه بی‌نصیب نیست و بسته به جذابیت پروژه، کاربران زیادی به این صرافی برای گرفتن عرضه اولیه توکن وارد می‌شوند.

ریسک‌ها و مشکلات IEO

در دنیای کریپتو چیزی به نام سرمایه‌گذاری بدون ریسک وجود ندارد و همه کاربران به دنبال ریسک کمتر و امنیت ارز دیجیتال خود هستند. به همین دلیل نباید به دلیل پشتیبانی یک صرافی معتبر از یک پروژه، انتظار موفقیت ۱۰۰ درصدی را داشته باشید. مشکلات عرضه توکن‌های اولیه همیشه کلاهبرداری و تقلب تیم توسعه‌دهنده نیست. ممکن است توسعه‌دهنده تمام تلاش خود را به کار گیرد و با در اختیار داشتن بودجه کافی به هر دلیلی نتواند به اهدافش دست پیدا کند. در نهایت پروژه با شکست مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاران با ضرر مواجه خواهند شد. آنها به امید موفقیت و افزایش چند برابری قیمت توکن سرمایه خود را در توکن واریز کرده‌اند اما پس از متوقف شدن روند توسعه ارزش هر توکن صفر خواهد شد.

مشکلات IEO

معایب و مشکلات IEO

مقررات و محدودیت‌های نامشخص: برخی از کشورها محدودیت‌های زیادی برای برگزاری ICO در نظر گرفته‌اند که در حال حاضر دامن‌گیر IEO نیز شده‌است. اگرچه این دو روند تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما در هر صورت بر اصولی مشابه بنا شده‌اند.

اجباری بودن احراز هویت: دنیای کریپتوکارنسی بر حفظ حریم خصوصی و فراهم‌کردن امکان انجام معاملات ناشناس معروف است. اما برای شرکت در عرضه اولیه صرافی‌ها می‌بایست در پلتفرم‌های معاملاتی ثبت‌نام و احراز هویت کنید.

دست‌کاری بازار: بیشتر توکن‌های عرضه شده در IEO از قبل ضرب شده‌اند، به همین دلیل قبل از سرمایه‌گذاری، پویایی تخصیص و توزیع را باید بررسی کنید. بدون شک تیم توسعه و صرافی بخش قابل توجهی از توکن را نزد خود نگه می‌دارند. پس بعید نیست برای بالا بردن ارزش دارایی خود، به صورت مصنوعی قیمت‌ها را بالا ببرند.

کم بودن تعداد سرمایه‌گذاران: گلایه‌هایی درباره عرضه اولیه توکن‌ها وجود دارد و برخی از پلتفرم‌ها فروش را به تعدادی از کاربران سرمایه‌دار محدود می‌کنند و امکان کسب سود توسط افراد عادی را سلب می‌کنند.

فومو: هیچ‌وقت بر اساس تحلیل‌ها و پیشنهادهای افراد دیگر در یک عرضه اولیه صرافی شرکت نکنید و خودتان تحقیق و بررسی کنید. بعید نیست که توسعه‌دهندگان برای جمع‌آوری سرمایه در رابطه با پروژه اغراق کنند. قبل از شرکت در این عرضه وایت پیپر آن را به‌خوبی بررسی کنید.

وجود ربات‌ها: برخی از افراد می‌توانند با کمک ربات‌ها در روند فروش عادلانه توکن‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و سهم زیادی را بدون فاش شدن موضوع برای خود خریداری می‌کنند.

عرضه اولیه صرافی؛ مسیری به سوی پروژه‌های مهم

در این مقاله از والکس بررسی کردیم که IEO چیست و چگونه می‌توانیم در آن شرکت کنیم. اگر سرمایه‌گذاری هستید که به دنبال کم‌کردن ریسک هنگام خرید ارز دیجیتال هستید، شرکت در IEO خیلی بهتر از ICO است و درعین‌حال به شما کمک می‌کند تا اهداف سرمایه‌گذاری خود را دنبال کنید. البته هیچ روشی بدون مشکل نیست اما آمارها نشان‌دهنده کاهش شدید احتمال شکست و کلاهبرداری به‌واسطه برگزاری عرضه اولیه صرافی به‌جای ICO  است.

این نکته را نباید فراموش کنید که وجود یک IEO، به معنی سرمایه‌گذاری و شرکت در آن است. حتی اگر صرافی بزرگی مانند بایننس از یک پروژه پشتیبانی کند، همچنان باید شخصاً تحقیق کنید و در کنار مطالعه وایت پیپر، درباره تیم توسعه‌دهنده و آینده پروژه نیز بررسی کنید.

تابه‌حال در یک IEO شرکت کرده‌اید؟ تجربه خود را با در میان بگذارید.

سؤالات متداول

عرضه اولیه صرافی چیست؟

به فرآیند تأمین سرمایه از محل فروش ارز دیجیتال پروژه به کمک یک صرافی ارز دیجیتال گفته می‌شود.

کدام صرافی‌ها IEO دارند؟

تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس، کوکوین، اوکی‌ایکس، بیتمکس و هابی شروع به پذیرش IEO کرده‌اند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coinmarketcap
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا