معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال آراگون چیست؟ معرفی پروژه آراگون وان و جزئیات ارز ANT

پروژه آراگون وان، پلتفرمی متن باز و مبتنی بر شبکه اتریوم برای ایجاد سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز (DAO) است. پروتکل Aragon امکانات مختلفی را به کاربران عادی و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد که می‌توانند به سادگی و به سرعت، DAO خود را ایجاد کرده و از آنها برای اهداف مختلف خود استفاده کنند. اما ارز آراگون چیست؟ در این مقاله به ایده و هدف این پروژه، سرویس‌ها، نحوه کارکرد، مزایا، معایب، نحوه خرید و فروش توکن ANT و آینده این پلتفرم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

پلتفرم ارز آراگون چیست؟

پلتفرم ارز آراگون چیست

برای این که بدانیم ارز آراگون چیست، ابتدا باید با نحوه کار Daoها آشنا شویم. به طور خلاصه، دائو ساختاری است که هیچ نهاد مرکزی آن را کنترل نمی‌کند و اعضای آن اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند. DAOها به صورت قرارداد هوشمند نوشته می‌شوند؛ بنابراین دقیقا طبق کدهایی که در آنها نوشته شده عمل می‌کنند. این سازمان‌ها انواع مختلفی مانند خیریه، سرمایه‌گذاری، گیلدهای بازی و غیره دارند و اعضای آنها می‌توانند درباره آینده آن و تغییراتی که لازم است، رای‌گیری کنند. تمام اتفاقاتی که در این دائوها رخ می‌دهد، به صورت آن‌چین در بلاکچین ثبت می‌شوند.

در حال حاضر، پروتکل Aragon امکان ساخت Dao روی این شبکه‌ها را فراهم می‌کند:

  • اتریوم
  • پالیگان
  • بیس

شما می‌توانید بدون استفاده از کد، در عرض چند دقیقه سازمان مستقل خود را ایجاد کنید. در واقع آراگون یک Dapp است که پروسه ساخت و مدیریت دائوها را برای کاربران انجام می‌دهد.

ایده و هدف پروتکل Aragon

آراگون یک پروژه کامیونیتی محور با هدف ایجاد ابزارهایی برای توسعه حاکمیت غیرمتمرکز در بستر بلاکچین است. این ابزارها و قراردادهای هوشمند به مردم کمک می‌کنند که بدون واسطه و محدودیت‌های جغرافیایی، پروژه‌های خود را سازماندهی کنند. این سازمان‌های مستقل به سرعت ایجاد می‌شوند، دولت‌ها نمی‌توانند آنها را تعطیل کنند، مقاوم در برابر سانسور اینترنتی هستند و به گروه‌های کوچک و بزرگی از مردم اجازه می‌دهند که به طور موثر با آنها همکاری کنند.

تیم سازنده پروتکل آراگون

سازندگان پروتکل آراگون

پروتکل Aragon در سال ۲۰۱۶ توسط لوییس کوئنده (Luis Cuende) و خورخه ایزکوئیردو (Jorge Izquierdo) که هر دو اسپانیایی‌تبار هستند، راه‌اندازی شد. هدف این افراد ایجاد ابزاری برای رای‌دهی آزاد، شفاف، بدون تقلب و دخالت دولت‌ها و نهادهای مرکزی بود. بنابراین پس از آشنایی با بلاکچین و اسمارت کانترکت‌ها و کشف پتانسیل‌های این تکنولوژی، تصمیم گرفتند پلتفرمی خلق کنند که مردم بتوانند به راحتی و با استفاده از ابزارهای از پیش طراحی شده، به‌سرعت Daoهای خود را بسازند. بدین ترتیب آنها توانستند تحولات زیادی در سیستم‌های حاکمیتی و رای‌دهی ایجاد کنند.

خدمات و سرویس‌های ارز آراگون چیست؟

پروتکل Aragon خدمات مختلفی را به کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد که در این قسمت آنها را معرفی می‌کنیم.

Aragon App

با استفاده از اپ آراگون، می‌توانید بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، دائوی خود را راه‌اندازی کرده و به‌راحتی از داخل داشبورد خود آن را مدیریت کنید. در داشبورد می‌توانید توکن‌ها را مینت و توزیع کنید، پروپوزال بنویسید، کیف پول‌های مجاز برای رای‌دهی را تعیین و پارامترهای حاکمیتی را مشخص کنید. این بخش برای افرادی که دانش برنامه‌نویسی ندارند طراحی شده؛ بنابراین نباید انتظار تنوع زیاد در خدمات را داشته باشیم.

Aragon OSx

ابزار Aragon OSx

Aragon OSx فریم‌ورک یا چهارچوب دائو و زیرساخت آراگون و SDK (کیت توسعه نرم‌افزار) آن است. این فریم‌ورک ساده و ماژولار است و منطق‌های سازمان شما می‌توانند توسط پلاگین‌های آن نصب، آپگرید و یا حذف شوند. با این پلاگین‌ها می‌توانید قابلیت‌های دائوی خود را گسترش دهید. چند مورد از کارهایی که از طریق Aragon OSx می‌توان انجام داد عبارتند از.

  • توسعه‌دهندگان می‌توانند با نوشتن تنها چند خط کد، سازمان خود را شخصی‌سازی کنند.
  • پلاگین‌های مختلفی در این بخش وجود دارد که از آنها می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید پلاگین‌های شخصی خود را نیز ایجاد کنید یا آنها را ارتقا دهید.
  • یک سیستم مدیریت مجوز در آراگون OSx وجود دارد که می‌توانید از طریق آن، مجوزهای دسترسی آدرس‌ها را اعطا و لغو کنید. یعنی تعیین کنید چه آدرس‌هایی چه دسترسی‌هایی داشته باشند. (دسترسی واریز، برداشت، رای‌دهی، نوشتن پروپوزال و غیره). این سرویس برای دائوهایی که چند مدیر دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • ماژول‌هایی در Aragon OSx وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید سرمایه جذب کنید و یا مشوق‌هایی مانند ایردراپ برای مشارکت‌کنندگان در نظر بگیرید که به کامیونیتی شما بپیوندند.
  • توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند اپلیکیشن Agent را با سازمان خود ادغام کنند تا مستقیماً بتوانند با قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم تعامل داشته باشند.

تاریخچه و نقشه راه آراگون

پروژه آراگون وان در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و در همان سال، با برگزاری عرضه اولیه کوین (ICO) توانست ۲۵ میلیون دلار سرمایه را طی کمتر از ۱۵ دقیقه جذب کند. وایت پیپر این پروژه در ۲۰ آوریل ۲۰۱۷ منتشر و کمی بعد از آن، فروش و توزیع ارز ANT آغاز شد. در ابتدا این توکن از استاندارد MiniMe استفاده می‌کرد و در سال ۲۰۲۰ به استاندارد ERC 20 منتقل شد.

در سال ۲۰۱۹، سیستم Aragon Court راه‌اندازی شد، که برای حل مشکلاتی که قراردادهای هوشمند قادر به برطرف کردن آنها نبودند. راهکار ارائه می‌داد. (در ادامه بیشتر با این سیستم آشنا خواهید شد).

در سال ۲۰۲۳، پروژه آراگون منتظر راه‌اندازی نهایی اتریوم ۲ است و در همین حین، در حال کار روی شبکه انحصاری خود به نام Aragon Chain (مبتنی بر اثبات سهام) است. این زنجیره باعث کاهش کارمزدها برای کاربران می‌شود.

امروزه پروتکل Aragon در زمینه ایجاد و مدیریت سازمان‌های مستقل خودگردان، بسیار شناخته شده و حتی توجه برخی قانون‌گذاران را به پتانسیل‌های بلاکچین، برای ایجاد تحول در ساختارهای حاکمیتی سنتی جلب کرده است. یکی از این قانون‌گذاران، وزارت تحول دیجیتال اوکراین (Ukrainian Ministry of Digital Transformation) بوده که هدف آن، ارائه خدمات دولتی به صورت آنلاین است. همچنین طیف وسیعی از استارتاپ‌های بلاکچینی، پروژه‌های کامیونیتی‌محور و سازمان‌های خیریه نیز از خدمات آراگون استفاده می‌کنند.

نحوه کار پروژه آراگون وان

هر کدام از سازمان‌هایی که توسط آراگون ساخته می‌شوند، توسط یک اسمارت کانترکت مخصوص به نام AragonOS مدیریت می‌شوند. این قرارداد هوشمند، سهامداران (هولدرهای توکن دائوها) و حق و حقوق آنها را تعریف می‌کند. همچنین کاربران می‌توانند برای Daoهای خود، اپ‌هایی را نصب کنند که به آنها اجازه می‌دهد توابعی مانند جذب سرمایه‌، رای‌دهی و پرداخت‌ها را در آنها تعریف کنند.

آراگون از توافقات و قراردادهای قابل خوانش توسط انسان و همچنین توافقاتی که توسط کد در قراردادهای هوشمند نوشته می‌شوند، پشتیبانی می‌کند. هر کدام از این دائوها مستقل از دیگریست و ارتباطی با آنها ندارد؛ حتی با سازمان مستقل آراگون، که خدمات و زیرساخت‌های لازم برای ساخت دائوهای دیگر را فراهم می‌کند. مابقی سازمان‌ها لزومی برای استفاده از ارز ANT برای خود ندارند و می‌توانند رمز ارزهای منحصر به فرد داشته باشند.

ماژول‌های پیش‌ساخته پروتکل آراگون

سازمان‌های مستقلی که توسط Aragon App ارائه می‌شوند، سه ماژول از پیش نصب شده دارند:

  • Finance: در این قسمت شما منابع مالی سازمان خود را تعیین می‌کنید. شرکت‌کنندگان می‌توانند تراکنش ارسال کنند، به تاریخچه تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند و موجودی دارایی‌های دائو را مشاهده کنند.
  • Token: می‌توانید توکن خود را بسازید (یا اگر از قبل توکن ساخته‌اید، آدرس کانترکت آن را وارد کنید تا از آن برای رای‌دهی استفاده شود)، نام توکن، علامت و عرضه کل آن را تعیین کنید. همچنین می‌توانید مقدار توکنی که هر آدرس مشارکت‌کننده باید هولد کند را انتخاب کنید.
  • Voting: هولدرها می‌توانند پروپوزال بنویسند، به آنها رای دهند و Dao را مدیریت کنند.

هر فردی می‌تواند با استفاده از پروژه آراگون وان، سازمان مستقل خود را بسازد و آن را منتشر کند تا بقیه افراد نیز به آن ملحق شوند.

دادگاه آراگون (Aragon Court)

aragon court

اصطلاح aragon court سرویسی است که به کاربران امکان رفع مشکلات درون سازمان‌های خود را می‌دهد. معمولا مشکلاتی که توسط اسمارت کانترکت‌ها قابل حل نیستند، به این دادگاه ارجاع داده می‌شوند.

زمانی که یک سازمان مشکل خود را به این سیستم ارجاع می‌دهد، ابتدا باید وثیقه واریز کرده و کارمزد شبکه را پرداخت کند. سپس سایر کاربران (که با نام Juror یا هیئت منصفه شناخته می‌شوند)، مشکل را بررسی و قوانینی را به‌صورت رای برای آن ثبت می‌کنند.

پس از رای‌گیری، طرفین درگیر در این دادگاه می‌توانند برای تصمیم خود درخواست تجدید نظر ارسال کرده و آن را برای بررسی به گروه بزرگ‌تری از هیئت منصفه ارسال کنند. برای این منظور، هر دو طرف باید وثیقه اضافی واریز کنند. اگر هیچ یک از طرفین این کار را انجام نداد، حکم اولیه اجرا خواهد شد و اگر یکی از طرفین وثیقه را واریز کرد، دادگاه به نفع او رای خواهد داد. طرفین می‌توانند تا زمانی که اختلاف به هیئت منصفه ارائه و حکم نهایی صادر می‌شود، چندین بار درخواست تجدید نظر کنند.

اعضای هیئت منصفه‌ای که در این سیستم شرکت می‌کنند، بخشی از کارمزدهای جمع‌آوری شده را دریافت کرده و اعضایی که رای ندهند، توکن‌های استیک کرده خود را از دست می‌دهند. در نهایت، دائو قوانین یا نتایج مورد نیاز برای حل مشکل را به صورت برنامه‌نویسی در نرم‌افزار سازمان آپدیت می‌کند.

برای تبدیل شدن به عضو هیئت منصفه، کاربر ابتدا باید با خرید ANT و واریز آنها به ادرس قرارداد هوشمند Bonding، توکن ANJ مینت کند. سپس این رمزارزها را استیک و یا در کانترکت‌های مخصوصی قفل کند. هرچه کاربر تعداد ارز ANJ بیشتری داشته باشد، شانس او برای انتخاب به‌عنوان هیئت منصفه بیشتر می‌شود.

ارز ANT چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز آراگون چیست

همانطور که قبلا اشاره کردیم، ارز دیجیتال ANT (مخفف Aragon Network Token) توکن بومی پلتفرم آراگون است که در ابتدا از استاندارد MiniMe استفاده می‌کرد. MiniMe از موجود‌ی توکن‌ها به‌صورت بلاک به بلاک اسنپ‌شات می‌گرفت؛ بدین صورت، رای‌ها به‌درستی شمرده می‌شد و هیچ‌کس نمی‌توانست با همان توکن‌ها دو بار رای دهد. اما این استاندارد تقریبا ۳ برابر ERC-20 هزینه داشت. از این رو، تیم سازنده آراگون در اکتبر سال ۲۰۲۰، تصمیم گرفت که ارز دیجیتال ANT را به استاندارد ERC20 منتقل کند و بدین ترتیب، نسخه جدید این توکن به نام ANTv2 به‌وجود آمد. اما کاربردهای ارز آراگون چیست؟ در ادامه به معرفی نقش توکن ant در این پلتفرم می‌پردازیم:

  • اعطای رای به پروپوزال‌های حاکمیتی، با نگهداری رمز ارز ANT
  • روش پرداخت برای فعال کردن خدمات این پروتکل
  • واریز در کانترکت مخصوص، برای مینت توکن‌های ANJ (در سیستم دادگاه آراگون)
  • به عنوان مشوق برای مشارکت‌کنندگان بازار

قابل ذکر است که توکن ANT به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام، قابل استخراج نیستند.

مزایا و معایب ارز آراگون چیست؟

آراگون همانند بسیاری از پروژه‌های موجود در دنیای بلاکچین، مزایا و معایبی دارد، که در اینجا آنها را بررسی می‌کنیم.

مزایا:

  • امکان ساخت Dao با چند کلیک و در عرض چند دقیقه
  • مدیریت آسان سازمان مستقل در داشبورد آراگون
  • امکانات بی‌شمار برای ایجاد عملیات مختلف در دائو
  • قابلیت شخصی‌سازی سازمان با استفاده از سیستم AragonOSx
  • امنیت بالا به دلیل مبتنی بودن پروتکل بر شبکه اتریوم
  • شفافیت تراکنش‌ها

معایب:

  • این پروژه در بین عموم مردم شناخته شده نیست

ارز آراگون را در چه کیف پول‌هایی نگهداری کنیم؟

کیف پول ارز آراگون چیست

از آنجایی که ارز ANT با استاندارد ERC۲۰ ساخته شده، بنابراین می‌توان آن را در تمام کیف پول‌های اتریوم نگهداری کرد. چند مورد از بهترین والت‌ها برای ارز دیجیتال ANT را در ادامه نام می‌بریم:

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر
  • ولت سخت‌افزاری ترزور
  • تراست ولت
  • اتمیک ولت
  • سیف پال
  • کوینومی
  • مای اتر ولت
  • متامسک

صرافی‌های پشتیبانی‌کننده از ارز ANT

ارز آراگون در بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و با جفت‌ارزهای مختلف لیست شده است. البته در نظر داشته باشید که استفاده از صرافی‌های خارجی، به دلیل تحریم‌ها و اجباری بودن احراز هویت، ریسک زیادی دارد؛ بنابراین بهتر است برای خرید انت به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر داخلی مانند والکس مراجعه کنید.

  • صرافی بایننس
  • صرافی کوکوین
  • صرافی کوین بیس
  • صرافی اوکی اکس
  • صرافی گیت
  • صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ
  • صرافی غیرمتمرکز بنکور

آینده ارز آراگون چیست؟

آراگون وان یکی از اولین و قدیمی‌ترین پروژه‌هایی است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است. این پروتکل امکان ساخت Daoها با چند کلیک و در عرض چند دقیقه را فراهم می‌کند و ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که بتوانند دائوهای خود را شخصی‌سازی کنند. ارز ANT کاربردهای زیادی در این پلتفرم و اکوسیستم آن دارد و سرمایه‌گذاران، کاربران و توسعه‌دهندگان زیادی به این رمز ارز علاقه نشان می‌دهند. بنابراین می‌توان آینده خوبی برای آن متصور بود.

نظر شما درباره ارز آراگون چیست؟ با توجه به توضیحاتی که درباره این پروتکل و رمزارز آن ارائه کردیم، آیا می‌تواند رشد خوبی در آینده داشته باشد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا