بلاکچینمنتخب سردبیر

بلاکچین Avail چیست؟ شبکه لایه یک اویل؛ تکه گمشده تکنولوژی بلاکچین

بلاکچین Avail به منظور حل مشکلاتی مانند عدم وجود مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری کافی بین شبکه‌های بلاکچینی طراحی شده است. این بلاکچین، مشکلات مذکور را از طریق فراهم کردن بستری ماژولار، مقیاس‌پذیر و تعامل‌پذیر حل می‌کند. به عبارتی دیگر، هدف بلاکچین اویل، یکپارچه‌سازی اکوسیستم‌های بلاکچینی وب۳ و ایجاد پل ارتباطی میان آن‌ها است. توسعه این پروژه در ابتدا در شبکه پالیگان آغاز شد، اما از سال ۲۰۲۳ به عنوان یک پلتفرم مستقل فعالیت می‌کند و امروزه بستری کاربردی برای ساخت و اجرای انواع اپلیکیشن‌های بلاکچینی محسوب می‌شود.

در ادامه این مقاله، با روش فعالیت شبکه Avail و لایه‌های مختلف آن آشنا می‌شویم. علاوه بر این، تاریخچه و مشخصات توکن بومی این پروژه (با نماد AVAIL) را نیز بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تاریخچه بلاکچین Avail

پروژه اویل در اوایل سال ۲۰۲۰ توسط پالیگان لبز (Polygon Labs) کلید خورد. این پروژه در ابتدا قرار بود یک راه‌حل دسترس‌پذیری داده (Data Availability) باشد که در ساخت بلاکچین‌های دیگر به کار گرفته می‌شود، اما در نهایت به یک پروژه مستقل از پالیگان تبدیل گردید. امروزه بلاکچین Avail یک لایه اجماع ماژولار مقیاس‌پذیر را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن نوآورانه خود را بدون نیاز به درگیر شدن در فرآیندهای پیچیده بین زنجیره‌ای ایجاد کنند.

شبکه Avail می‌خواهد پلتفرمی یکپارچه باشد که برای کاربران و توسعه‌دهندگان فعال در انواع بلاکچین لایه ۱ پل ارتباطی ایجاد کند. در حال حاضر، هدایت این پروژه بر عهده انوراگ آرجون (Anurag Arjun) و پرابال بانرجی (Prabal Banerjee) است. در گذشته، آرجون به عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذاران پالیگان و بانرجی به عنوان مدیر بخش تحقیقات پالیگان فعالیت داشته‌اند. تیم توسعه‌دهنده بلاکچین Avail شامل بیش از ۴۰ متخصص حوزه‌های مختلف، از بازاریابی گرفته تا طراحی بلاکچین و برنامه‌نویسی است که همگی سابقه اثبات شده در فضای وب۳ دارند.

بلاکچین Avail چیست و چگونه کار می‌کند؟

لایه‌های بلاکچین Avail

به منظور رفع مشکلات فعلی حوزه بلاکچین، شبکه Avail در حال توسعه لایه یکپارچه‌سازی (Unification Layer) است که خود آن نیز شامل ۳ لایه جداگانه بوده که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • لایه دسترس‌پذیری داده (Data Availability): این لایه که تحت عنوان لایه DA نیز شناخته می‌شود، زیربنایی برای ساخت زنجیره‌های ماژولار مقیاس‌پذیر ایجاد می‌کند. بلاکچین اویل به کمک این لایه، اثبات‌هایی ارائه می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند با مشاهده و تایید آن‌ها، از دسترس‌پذیری داده‌های خود اطمینان حاصل کند.
  • لایه نکسوس (Nexus): این لایه به عنوان یک مرکز تایید ایفای نقش می‌کند و برای یکپارچه‌سازی رول آپ‌ها (شامل رول آپ‌هایی که در خارج از اکوسیستم اویل توسعه یافته‌اند) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لایه فیوژن (Fusion): این لایه سطح کلی امنیت بلاکچین Avail را از طریق قرار دادن توکن‌های مختلف در یک استخر استیکینگ، افزایش می‌دهد. در نتیجه، لایه فیوژن باعث می‌شود اکوسیستم اویل نقدینگی بیشتری از بلاکچین‌های دیگر دریافت کند. این روش تامین امنیت، به مرور زمان سطح امنیتی بلاکچین اویل را افزایش داده و آن را به اولین اکوسیستم بلاکچینی تبدیل می‌کند که توکن‌های خارجی مانند بیت کوین و اتریوم را برای رسیدن به اجماع مورد استفاده قرار می‌دهد.

در ساده‌ترین حالت، می‌توان گفت لایه دسترس‌پذیری داده زیرساختی غیرمتمرکز برای ساخت اپلیکیشن‌های بلاکچینی مقیاس‌پذیر است؛ لایه نکسوس یک مرکز هماهنگی بین زنجیره‌ای است که بدون نیاز به دریافت مجوز، بلاکچین‌ها را یکپارچه می‌کند و لایه فیوژن سکیوریتی نیز یک بستر استیکینگ دارایی‌های رمزارزی مختلف است که فرآیند تامین امنیت بلاکچین با ارزهای مختلف را یکپارچه می‌کند.

بلاکچین Avail چه کاربردهایی دارد؟

بلاکچین اویل به عنوان یک زیرساخت عمومی برای ساخت انواع پروژه‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین، شامل اپلیکیشن‌های ویژه یک زنجیره خاص، اپلیکیشن‌های دیفای و بازی‌های وب۳ کاربرد خواهد داشت.

علاوه بر این، بلاکچین‌ها می‌توانند از لایه نکسوس Avail برای دسترسی به امکانات بین زنجیره‌ای آسان استفاده کنند. برای مثال فرض کنید دو زنجیره A و B داریم؛ زنجیره A یک بلاکچین NFT است و زنجیره B یک بلاکچین پرداخت. حالا یک کاربر که دارایی‌هایش را روی زنجیره A نگهداری می‌کند، قصد خرید NFT در زنجیره B را دارد. در این سناریو، لایه نکسوس به کاربر کمک می‌کند تا NFT را بدون انتقال دارایی به زنجیره A خریداری کند. این ویژگی مهم لایه نکسوس در بلاکچین Avail باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها یا سرویس‌های جدید، دیگر نگران پیدا کردن روش‌های ترغیب کاربران به انتقال یا همان بریج کردن دارایی‌هایشان نباشند.

بررسی الگوریتم اجماع بلاکچین Avail

شبکه Avail از الگوریتم اجماع اثبات سهام نامزد شده (Nominated Proof of Stake) استفاده می‌کند. تفاوت این الگوریتم اجماع با اثبات سهام نمایندنگی شده (Delegated Proof of Stake)، توزیع دارایی‌های استیک شده میان نودهای ولیدیتور است که باعث می‌شود فرد یا گروه خاصی، قدرت بیش از حد کسب نکند. بلاکچین Avail فعلا حداکثر از ۱۰۰۰ نود ولیدیتور پشتیبانی می‌کند و می‌تواند این سقف را در آینده افزایش دهد.

هولدرهای دارایی‌های رمزارزی مهمی مانند بیت کوین یا اتریوم می‌توانند دارایی خود را از طریق لایه فیوژن بلاکچین Avail استیک کرده و برای دریافت پاداش، در تامین امنیت شبکه اویل مشارکت داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت که ترکیبی از دارایی‌های مختلف برای تامین امنیت این شبکه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 در حال حاضر دو روش برای استیک کردن دارایی روی بلاکچین Avail وجود دارد:

  • استخرهای نامزدی (Nomination Pools): در این روش نسبتا آسان، شما توکن‌های خود را در یک استخر نامزد می‌کنید. سپس، مدیر استخر توکن‌ها را به نمایندگی از هولدرهای توکن، به نودهای ولیدیتور ارائه می‌کند و در ازای این کار نیز کارمزدی دریافت خواهد کرد.
  • نامزدی مستقیم (Direct Nomination): در این روش نسبتا دشوار، کاربران مستقیما توکن‌های خود را به نود ولیدیتور ارائه خواهند کرد. این کار باعث می‌شود کنترل بیشتری روی نحوه به کار گرفته شدن دارایی‌ها وجود داشته باشد و کارمزد استخر نیز کاملا حذف شود. البته این روش پیچیدگی بیشتری داشته و کاربر باید زمان بیشتری صرف کند و عملا یک عضو فعال در شبکه اویل باشد.

چه پروژه‌های با بلاکچین Avail همکاری خواهند داشت؟

اکوسیستم شبکه avail

اکوسیستم اویل به سرعت در حال رشد است و پیش از آغاز فعالیت شبکه اصلی این پروژه، همکاری آن با بیش از ۱۱۰ شبکه، پلتفرم و اپلیکیشن مختلف اعلام شده بود. لیست همکاران این پروژه به سرعت در حال گسترش است و کاربران می‌توانند با مراجعه به وبسایت رسمی، از نام جدیدترین همکاران بلاکچین Avail مطلع شوند.

از میان بزرگ‌ترین نام‌هایی که همکاری با اویل را تایید کرده‌اند می‌توان به آربیتروم، آپتیمیزم، پالیگان، استارک‌‌ور و زی‌کی سینک اشاره کرد. همکاری بلاکچین اویل با این راهکارهای لایه ۲ شبکه اتریوم، به این معناست که توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق آن‌ها اپلیکیشن یا سرویس خود را به راحتی توسعه دهند و به صورت همزمان، از ویژگی‌های خاص شبکه Avail نیز بهره‌مند شوند.

همچنین اویل توانسته در چند دوره، مجموعا ۷۵ میلیون دلار جذب سرمایه کند. شرکت‌های سرمایه‌گذار در این دوره‌ها به شرح زیر هستند:

  • دوره Seed: در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۲۴ شرکت‌های درگون فلای (DragonFly)، فاندرز فاند (Founders Fund)، سون اکس ونچرز (SevenX Ventures)، فیگمنت کپیتال (Figment Capital) و نومد کپیتال (Nomad Capital) در پروژه اویل سرمایه‌گذاری کردند.
  • دوره Series A: در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۲۴ شرکت‌های درگون فلای (DragonFly)، فاندرز فاند (Founders Fund)، سایبر فاند (Cyber Fund)، هشکی کپیتال (Hashkey Capital)، فیگمنت کپیتال (Figment Capital)، میرانا ونچرز (Mirana Ventures)، الاینس دائو (Alliance DAO)، الیکسیر کپیتال (Elixir Capital) و سون اکس ونچرز (SevenX Ventures) در شبکه Avail سرمایه‌گذاری کردند.

کوین Avail چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال Avail

بلاکچین Avail یک کوین بومی دارد که با نماد AVAIL شناخته می‌شود و نقش‌های مختلفی ایفا می‌کند. در حال حاضر، هولدرهای این رمزارز می‌توانند با استیک کردن آن در فرآیند تامین امنیت شبکه Avail مشارکت کنند. علاوه بر این، توکن AVAIL برای دسترسی به برخی خدمات خاص که در لایه DA ارائه می‌شوند، ضروری است. همچنین گفته می‌شود که حاکمیت اویل طی چند فاز در اختیار هولدرهای AVAIL قرار خواهد گرفت و بنابراین، تاثیر آن‌ها در آینده بلاکچین اویل به مرور زمان افزایش خواهد یافت.

توکن AVAIL به صورت بومی در بلاکچین اویل قابل استفاده است و می‌توان آن را از طریق بریج رسمی به بلاکچین اتریوم نیز انتقال داد. به عبارتی دیگر، AVAIL در قالب یک توکن ERC20 نیز در دسترس قرار دارد. در حالی که پیدا کردن کیف پول برای نسخه اتریومی این توکن کار چندان دشواری نیست، تعداد والت‌هایی که از نسخه بومی AVAIL پشتیبانی می‌کنند، کمتر است. در ادامه برخی از این والت‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • اویل اسپیس (Avail Space)
  • ساب والت (Subwallet)
  • نوا والت (Nova Wallet)
  • تالیسمن (Talisman)
  • پولکاسیف (PolkaSafe)
  • کلور والت (Klever Wallet)

توکن AVAIL با ۱۰ میلیارد واحد کار خود را آغاز کرد و موجودی آن با نرخ تورم سالانه ۵ درصد افزایش خواهد یافت. نحوه توزیع موجودی اولیه این توکن نیز به شرح زیر است:

  • ایردراپ: ۶ درصد (تکمیل شده)
  • کمپین‌های جذب کاربر: ۶ درصد (تحت کنترل بنیاد اویل)
  • جامعه کاربری و تحقیقات: ۲۳.۸۸ درصد (تحت کنترل بنیاد اویل)
  • توسعه اکوسیستم: ۳۰ درصد
  • سرمایه‌گذاران: ۱۴.۲۲ درصد
  • مشارکت‌کنندگان اصلی در توسعه: ۲۰ درصد

چرا بلاکچین Avail برای دنیای کریپتو اهمیت دارد؟

بلاکچین اویل بستری انعطاف‌پذیر برای توسعه‌دهندگان بلاک چین و اپلیکیشن‌های بلاکچینی ایجاد می‌کند. این بستر به اپلیکیشن‌های بلاکچینی اجازه می‌دهد که به آسانی سطح مقیاس‌پذیری خود را بر اساس میزان تقاضای دریافتی افزایش دهند و با سایر اپلیکیشن‌ها نیز تعامل‌پذیری خوبی داشته باشند. لایه یکپارچه‌سازی اویل برای تحقق هدف اصلی این پروژه یعنی ایجاد تعامل‌پذیری در میان تمام بلاکچین‌ها طراحی شده است. تنها زمان نشان خواهد داد که اویل تا چه اندازه در رسیدن به این هدف بزرگ موفق عمل خواهد کرد.

آیا شما یکپارچه‌سازی و ایجاد ارتباط میان شبکه‌های بلاکچینی را امری ضروری تلقی می‌کنید؟ چه پروژه‌های مشابه یا حتی بهتر از بلاکچین Avail می‌شناسید؟

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا