معرفی رمزارزها

ارز دیجیتال CHR چیست؟ آشنایی با رمزارز کرومیا و پروژه آن

کرومیا یک پلتفرم بلاک چینی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است. ارز CHR نیز توکن بومی این پلتفرم است که به افزایش امنیت آن و پرداخت پاداش به برنامه نویسان پلتفرم کمک می‌کند. شبکه اتریوم نیز مانند کرومیا، امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر خودش را دارد؛ ولی از آنجایی که اتریوم محدودیت‌های زیادی برای برنامه نویسان DApps در نظر گرفته است، کرومیا همچنان جای پیشرفت بیشتری دارد.

در ادامه این مقاله، به پاسخ پرسش CHR چیست؟ می‌پردازیم و تاریخچه و کاربرد آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ارز دیجیتال CHR چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، ارز دیجیتال کرومیا با نماد “CHR” نیز توکن بومی پلتفرم کرومیا است که به جهت ایجاد ارتباط میان توسعه دهندگان، سرمایه گذاران و کاربران آن طراحی شده است. برای آشنایی با رمزارز کرومیا، باید بگوییم که علاوه بر اینکه این توکن در پلتفرم کرومیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانید از آن برای استیکینگ، پرداخت هزینه‌های شبکه و … استفاده کنید و در نهایت نیز از آینده ارز CHR سود به دست آورید.

کاربرانی که دارای توکن CHR هستند، می‌توانند از خدمات پلتفرم کرومیا و برنامه‌های غیرمتمرکزی که بر روی شبکه ساخته شده است، استفاده کنند. به عنوان مثال، شما برای استفاده از DApps، مقداری توکن CHR به تولیدکنندگان بلاک در شبکه می‌پردازید تا بتوانید بلاک خود را در آن برنامه بسازید. همچنین، بخش دیگری از کاربرد آن پرداخت پاداش به برنامه نویسان است. یعنی برنامه نویسانی که روی پلتفرم کرومیا، برنامه غیرمتمرکز خود را می‌سازند، درآمد خود را به صورت CHR دریافت می‌کنند و آنها را در کیف پول‌های CHR نگه می‌دارند.

 معرفی کرومیا یا CHR

تاریخچه کرومیا و بنیانگذاران آن

کرومیا به دست اور پرلمن (Or Perelman)، الکس میزراهی (Alex Mizrahi) و هنریک هیلته (Henrik Hjelte) خلق شد. این افراد، پیش از این، پروتکل توکن بلاک چین “Colored Coins” و کیف پول بیت کوین “Safebit” را راه اندازی کرده بودند. علاوه بر بنیان‌گذاران کرومیا، حامیان و افرادی که از این پروژه پشتیبانی کردند نیز نقش مهمی داشتند. این افراد از جمله:

  • ●     21M Capital
  • Arrington XRP Capital
  • Neo Global Capital

شروع طراحی و راه اندازی کرومیا از سال ۲۰۱۲ بود. برای اولین قدم‌ها، تیم توسعه دهنده کرومیا، ابزارهایی را برای ارائه زیرساخت برای میزبانی از برنامه‌های غیرمتمرکز را طراحی کردند که با نیازهای کاربران هماهنگ باشد. پس از آن، در سال ۲۰۱۴، تیم کرومیا، “ChromaWay” را به عنوان یک شرکت نرم افزاری منبع باز (Open Source) و رایگان راه اندازی کردند. این شرکت از پیشگامان فناوری بلاک چین ۲.۰ بود. از ویژگی‌های این شرکت می‌توان به ساخت قراردادهای هوشمند، انتقال و صدور دارایی‌های دیجیتال اشاره کرد.

در نهایت، کرومیا در سال ۲۰۱۸ به عنوان یک پلتفرم غیرمتمرکز راه اندازی و منتشر شد. البته، در حال حاضر کرومیا توسط شرکت “ChromaWay” کنترل نمی‌شود و ارتباطی به یکدیگر ندارند.

 تیم توسعه دهنده کرومیا و توکن آن

آشنایی با پلتفرم کرومیا

کرومیا (Chromia) خود را یک پلتفرم بلاک چینی برای بهبود و حل مشکل مقیاس پذیری برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) معرفی می‌کند. در واقع این پلتفرم کمک می‌کند تا افراد بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز جدیدی بسازند و داده‌های آنها را به طور ساده مدیریت کنند. این پلتفرم از چندین بلاک چین متصل به یکدیگر تشکیل شده که کدنویسی خاصی دارند. یعنی کدنویسی به صورتی انجام می‌شود که تمام برنامه نویسان که قصد ساخت برنامه غیرمتمرکز از طریق این پلتفرم را دارند، قادر به خواندن این کدها باشند. این موضوع در آینده ارز CHR تاثیرگذار است؛ زیرا باعث افزایش کاربرد آن میان توسعه دهندگان می‌شود.

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) ساخته شده در این پلتفرم، بسیار کاربرپسند، قدرتمند و حرفه‌ای هستند و استفاده از ابزارهای پلتفرم کرومیا، به توسعه دهندگان کمک می‌کند، تا ویژگی‌های بیشتری را به برنامه خود اضافه کنند.

برخی از محققان معتقدند که کرومیا شباهت‌هایی با راهکار شاردینگ (Sharding) در بلاک چین اتریوم دارد. هر دو اینها دارای نودهای (Nodes) اعتبارسنج برای هر بلاک چین هستند و نهایت، تمامی این نودها به یکدیگر متصل می‌شود. این روش در کرومیا و شاردینگ باعث بهبود مقیاس پذیری شبکه می‌شود. پروتکل اجماع در پلتفرم کرومیا نیز مانند اتریوم و بیت کوین، اثبات کار (POW) و الگوریتم نودهای آن نیز BFT (Byzantine Fault Tolerance) است. ما در ادامه این مقاله به نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال CHR نیز می‌پردازیم. پس اگر به خرید و سرمایه گذاری در آن علاقه پیدا کردید، ادامه این مسیر را با ما همراه باشید.

کرومیا و پلتفرم CHR

عملکرد Chromia

کرومیا چگونه عمل می‌کند؟ این پلتفرم در مرحله اول، یک بلاک چین را در پایگاه داده همراه با یک لایه نرم افزاری به جهت رأی گیری، قرار می‌دهد. برای هر یک از این بلاک چین‌ها، یک نود مستقل نیز در نظر می‌گیرد. هنگامی که درخواست نوشتن داده برای یکی از نودها ارسال می‌شود، آن نود، درخواست را برای دیگر نودها نیز می‌فرستد. همه نودها درخواست را مورد بررسی قرار می‌دهند و پس از توافق، آن داده بر روی بلاک چین ثبت می‌شود.

داده‌هایی که روی بلاک چین ذخیره می‌شوند و وضعیت برنامه‌های غیرمتمرکز در این پلتفرم، انعطاف پذیر، سازگار و تطبیق پذیر هستند. به همین دلیل، کرومیا برای استفاده به عنوان یک بلاک چین مستقل و یک بلاک چین سازمانی مناسب است. همچنین، کرومیا می‌تواند به عنوان راهکار لایه ۲ بمورد استفاده قرار بگیرد و باعث کاهش کارمزد تراکنش‌ها، افزایش سرعت تراکنش‌ها و توسعه شبکه آن شود.

زبان برنامه نویسی ایجاد شده توسط کرومیا، زبان “Rell” بوده که بر اساس “SQL” ایجاد شده است. توسعه دهندگان با استفاده از این زبان برنامه نویسی می‌توانند طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز را طراحی کنند.

کاربرد Chromia

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، کرومیا یک پلتفرم برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است که بسیاری از توسعه دهندگان از آن استفاده می‌کنند. برخی از برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده بر بستر کرومیا عبارت‌اند از:

کاربرد پلتفرم و ارز دیجیتال کرومیا
  • بازی بلاک چینی “My Neighbor Alice”
  • پلتفرم گواهی‌های دیجیتال “Lingon”
  • ابزار غیرمتمرکز “Hedget”

حال به نظر شما، کاربرد توکن CHR چیست؟ توکن CHR در پلتفرم کرومیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسعه‌دهندگان DApps ساخته شده بر بستر کرومیا می‌توانند از کاربران، کارمزد استفاده را به صورت CHR دریافت کنند یا هزینه‌های میزبانی را به صورت CHR به کرومیا پرداخت کنند. همچنین، کاربرانی که توکن CHR دارند، می‌توانند به افزایش امنیت پلتفرم کمک کنند. البته، پلتفرم کرومیا دارای چندین حساب CHR است که برای اهدافی از جمله پیوند با توکن ERC-20، استخر توسعه و استخر جبران نود سیستم استفاده می‌شود.

اهداف Chromia) CHR)

پلتفرم‌هایی مثل اتریوم نیز به شما امکان راه اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهند ولی شما برای ساخت این DApps در اتریوم، محدودیت‌های زیادی دارید. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به تجربه کاربری ضعیف، هزینه کارمزد تراکنش بالا، تجربه ناامید کننده از سوی توسعه دهندگان، امنیت ضعیف و… هستند. به دلیل همین محدودیت‌ها، عملکرد قراردادهای هوشمند در برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر اتریوم ضعیف می‌شود.

از این رو، کرومیا به دنبال ارائه بستری مناسب برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است که این محدودیت‌ها را نداشته باشد. در واقع هدف کرومیا، کمک به ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز با نیازهای اصلی کاربران است. اهداف کرومیا در مقابل اتریوم عبارت‌اند از:

  • مقیاس پذیری بالا برای DApps و خدمات‌دهی به میلیون‌ها کاربر
  • بهبود تجربه کاربری و برابر با برنامه‌های متمرکز
  • ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر اساس الگوهای ایمن و شناخته شده
  • ایجاد و برقراری ارتباط برای همکاری میان برنامه‌های غیرمتمرکز و بلاک چین‌ها

ویژگی‌های منحصر به فرد CHR

ممکن است تا به این جای مقاله، با ویژگی‌های منحصر به فرد کرومیا آشنا شده باشید؛ ولی اگر هنوز نمی‌دانید که ویژگی‌های منحصر به فرد CHR چیست باید به موارد زیر اشاره کنیم.

ویژگی‌های پلتفرم کرومیا

همان‌طور که اشاره کردیم، زبان برنامه نویسی این شبکه Rell است که کرومیا به آن افتخار می‌کند و آن را یک ویژگی منحصر به فرد می‌داند. یادگیری این زبان بسیار ساده و کارآمدتر از بسیاری دیگر از زبان‌های بلاک چینی است. این زبان به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا ۷ الی ۱۰ برابر سریع‌تر کدنویسی کنند.

“Chromia Vault” در واقع کیف پول نرم افزاری رسمی کرومیا است که در اختیار کاربرانش قرار می‌گیرد. این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز خود را در کرومیا مدیریت کنند. 

مزایا و معایب CHR چیست؟

اگر بخواهیم به مزایا و معایب کرومیا بپردازیم، باید به ویژگی‌های اصلی این پلتفرم و ارز دیجیتال برگردیم. به عنوان مثال، یکی از ویژگی‌های کرومیا، نداشتن محدودیت‌هایی مانند اتریوم برای ساخت برنامه غیرمتمرکز بود.

مزایا کرومیا

  • تمامی برنامه‌های غیرمتمرکزی که بر بستر کرومیا ساخته می‌شوند، به صورت مستقل کار می‌کنند.
  • برنامه‌های غیرمتمرکزی که از بلاک چین کرومیا استفاده می‌کنند، امکان مالکیت بر بلاک چین‌های مستقل را دارند.
  • برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده بر بستر کرومیا امکان ساخت ساید چین (Side Chain) و توکن بومی خود را برای کسب درآمد، دارند.

معایب کرومیا

در حال حاضر، هنوز هیچ چالش قابل توجهی برای کرومیا گزارش نشده است. ولی همان‌طور که می‌دانید، کرومیا تمامی خدماتش را به صورت رایگان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. از این رو، احتمال می‌رود که توجه هکرها را به خود جلب کرده و امنیت بالای خود را از دست دهد. البته، این موضوع کاملا احتمالی است و فعلا این پلتفرم با خطر امنیتی مواجه نشده است.

مزایا و معایب پلتفرم کرومیا

خرید و فروش ارز دیجیتال CHR

حال اگر که قصد خرید ارز دیجیتال CHR را دارید، بهتر است که قبل از هر اقدامی، بدانید که کدام صرافی‌ها از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و آن را می‌فروشند. با خرید ارز دیجیتال CHR وارد دنیای معاملاتی آن می‌شوید و می‌توانید با توجه به آینده آن، بر روی آن به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید. صرافی‌هایی که از CHR پشتیبانی می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)
  • صرافی “BitHumb”
  • صرافی “Houbi Global”
  • صرافی “FTX”

این لیست تنها چند صرافی معتبر و معروف ارز دیجیتال است که از CHR پشتیبانی می‌کنند؛ ولی برای آشنایی با صرافی‌های بیشتر، می‌توانید به سایت “CoinMarketCap” مراجعه کرده و لیست تمام صرافی‌های CHR را ببینید. برای خرید CHR از صرافی‌های خارجی، ابتدا باید ریال خود را در یک صرافی داخلی مثل به یک استیبل کوین مانند تتر تبدیل کرده و سپس، آن را به صرافی خارجی مورد نظر برای خرید CHR منتقل کنید. البته، لازم به ذکر است که استفاده از تمامی این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها امکان پذیر نیست.

اگر ترجیح می‌دهید از صرافی داخلی برای خرید ارز دیجیتال استفاده کنید، والکس یک انتخاب امن و حرفه‌ای برای شما است. همچنین، به طور کلی، صرافی‌های ایرانی برای کاربران داخل ایران انتخاب بهتری هستند. در صرافی والکس شما امکان تبدیل مستقیم ریال به CHR یا هر ارز دیجیتال دیگری را دارید. نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال CHR نیز در این صرافی بسیار آسان است.

صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی کننده از CHR

آلت: صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی کننده از CHR

کیف پول‌های ارز دیجیتال CHR

پس از خرید ارز دیجیتال CHR، باید آن را به یک کیف پول ارز دیجیتال منتقل کنید تا امنیت بیشتری داشته باشد. مخصوصا که اگر قصد سرمایه گذاری بلندمدت را دارید. بهترین کیف پول CHR عبارت‌اند از:

  • تراست والت (Trust Wallet)
  • متامسک (MetaMask)
  • اتمیک والت (Atomic Wallet)
  • بایننس چین والت (BinanceChain Wallet)

آینده CHR چگونه است؟

آینده ارز CHR به عوامل بسیاری بستگی دارد و اخبار و تحولات در پلتفرم این ارز، بر قیمت آن نیز تاثیرگذار هستند. در حال حاضر، قیمت این توکن معادل با ۰٫۱۵۶۱ دلار و رتبه آن میان دیگر ارزهای دیجیتال، ۲۶۵ است. این به معنی پذیرفته شدن از سوی ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌های دیگر است که می‌تواند آینده خوب کرومیا را نشان دهد. البته، این رمزارز از شاخص مالی خوبی هم برخوردار است.

شما درباره این ارز و شبکه آن چه ایده ای دارید؟ آینده آن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا