مقالات ارز دیجیتال

بول ران چیست و چگونه شروع آن را تشخیص دهیم؟

بسیاری از ما در بازار ارزهای دیجیتال منتظر فرصتی مناسب برای کسب سود هستیم. به طور کلی دو حالت در بازار می‌توانند رخ دهد و موقعیت جذابی را برای تریدرها و سرمایه‌گذاران ایجاد کنند: بازار گاوی (bull market) و بازار خرسی (bear market). در مورد اول، بیشتر ارزها روند صعودی به خود می‌گیرند و ارزش سرمایه‌ی افراد بالا می‌رود، اما چگونه می‌توان شروع بازار گاوی یا همان بول ران را تشخیص داد؟ راه‌های استفاده از آن چیست؟ در این مقاله‌ی والکس علاوه بر پاسخ به این سوالات، مزایا و معایب این روند را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مفهوم بول ران

بول ران (bull run) یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که در یک جمله به رشد پایدار و چشم‌گیر بازار گفته می‌شود. در تمامی بازارهای مالی معمولا یکی از دو حالت روند گاوی و روند خرسی برای آن‌ها تعریف شده است. لازم به ذکر است بیشتر بازارها در هر شرایطی به‌طور روزانه با نوساناتی به سمت بالا یا پایین درگیرند؛ در نتیجه روندهای گاوی و خرسی در مواقعی که روند صعودی یا نزولی دوام بیشتری دارد، تعریف می‌شوند.

در بازار گاوی اکثر سرمایه‌گذاران در حال خرید هستند، اعتماد در بازار به اوج رسیده، تقاضا از عرضه پیشی گرفته و قیمت‌ها شکل صعودی دارند. سرمایه‌گذارانی که به افزایش قیمت‌ها باور دارند بول (bull) خوانده می‌شوند.

نخستین روند صعودی رسمی بازار کریپتو در سال ۲۰۱۳ رخ داد. در آن زمان، از ماه می تا دسامبر قیمت بیت کوین از ۱۴۵ دلار به بیش از ۱۲۰۰ دلار رشد کرد. همچنین در ابعاد جهانی، بازار گاوی سال ۲۰۰۹ یکی از نمونه‌های برجسته بود که تا سال ۲۰۲۰ به طول انجامید. در این مدت، شاخص S&P 500 بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرد.

گاو مقابل چارت

ویژگی‌های بازار بول ران

این روند در بازار مشخصات و ویژگی‌های خود را به دنبال دارد و به طور کلی تغییرات محسوسی ایجاد می‌کند که عبارتند از:

تداوم رشد قیمت‌ها

در این حالت، قیمت ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری در مقاطع زمانی طولانی صعودی می‌شود. هرچند ممکن است نوساناتی به سمت پایین پدید آید، اما در نهایت در درازمدت قیمت‌ها افزایشی است. در واقع، این برجسته‌ترین ویژگی هر بول ران به شمار می‌رود.

افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار

با رشد پایدار قیمت‌ها طی مدت مشخص، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار بیشتر می‌شود. خود این امر، بهبود بیشتر وضعیت قیمت‌ها را رقم می‌زند و این وضعیت مانند یک حلقه‌ی تکرار شونده ادامه می‌یابد.

احساسات مثبت در میان معامله‌گران

در بازار کریپتو، شاخصی با عنوان «ترس و طمع» (Fear and Greed Index) طراحی شده است. این شاخص در بول ران ارز دیجیتال در ناحیه‌ی طمع شدید قرار می‌گیرد و نشانگر هیجانات و احساسات مطلوب در بازار است. به‌طور کلی اکثر فعالان بازار نسبت به آینده‌ی آن خوش‌بین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع چیست؟

جلب توجه رسانه‌ها و عموم مردم

زمانی که بول ران در بازارها شکل می‌گیرد، رسانه‌های برجسته و گروه‌های مختلف افراد به آن بازارها توجه ویژه‌ای پیدا می‌کنند؛ چرا که هر فردی به دنبال استفاده از این فرصت و سوار شدن بر قطار سوددهی است و مردم نمی‌خواهند چنین موقعیتی را از دست دهند.

نشانه‌های شروع بول ران ارز دیجیتال

اگر پیش‌تر به خرید ارز دیجیتال روی آورده‌اید و اکنون هولدر کریپتو هستید، احتمالا در انتظار شروع روند صعودی بزرگ بعدی بازار به سر می‌برید. روش‌هایی برای تشخیص شروع بازار گاوی وجود دارد که با وقوع برخی اتفاقات، می‌توان آغاز آن را تخمین زد. شما با دیدن این نشانه‌ها می‌توانید بول ران را قریب الوقوع بدانید:

  • افزایش چشم‌گیر حجم معاملات از سوی سرمایه‌گذاران و تریدرها
  • تغییرات مثبت و رشد شاخص‌های اقتصادی
  • ثبت اوج تاریخی جدید برای قیمت دارایی‌های برجسته در یک بازار
  • پایین بودن سطح نرخ بهره
  • رشد محسوس ارزش بازار (Market Cap)
  • احساسات مثبت در میان تریدرها و سرمایه‌گذاران نسبت به دارایی‌ها
فرد سوار بر بازار گاوی

نحوه بهره‌گیری از بول ران

اکنون که دریافتید بازار چه زمانی و در چه موقعیتی در نزدیکی روند صعودی قرار دارد، حتما خواهان استفاده از آن به بهترین شکل هستید. در چنین حالتی، تقریبا هر فردی با کمترین زحمت می‌تواند سود محسوسی کسب کند، اما باید با تفکر درست، دیدگاه مناسب و تسلط بر احساسات پیش رفت. شیوه‌ها و استراتژی‌های مختلفی برای استفاده از فرصت بول ران وجود دارد که می‌توانید با توجه به پیش‌بینی از آینده بازار، آن‌ها را اتخاذ کنید.

  • می‌توانید یک دارایی معین را خریداری و هولد کنید.
  • می‌توانید در زمان افت قیمت یک دارایی، آن را خریداری کرده تا پس از بازگشت قیمت سود کنید.
  • امکان انجام معاملات در مقاطع زمانی کوتاه از چند روز تا چند هفته جهت کسب سود وجود دارد.
  • می‌توانید هدف مشخصی برای سود خود تعیین و مطابق آن عمل کنید.

به خاطر داشته باشید که مدیریت ریسک و انجام تحقیقات کافی پیش از سرمایه‌گذاری در چنین موقعیتی ضروری است.

مزایا و معایب بول ران

شرایط بول ران، نقاط مثبت برجسته و گسترده‌ای دارد. بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران همیشه منتظر شکل‌گیری چنین روندی در بازار هستند. با این حال، مشکلاتی هم در این موقعیت ایجاد می‌شود که باید آن‌ها را درنظر گرفت تا بتوان بیشترین سود ممکن را کسب کرد. در جدول زیر مزایا و معایب بازار گاوی را مشاهده می‌کنید:

مزایامعایب
رشد محسوس قیمت‌ها در بازارگسترش حس فومو (FOMO) در میان معامله‌گران
افزایش اعتماد و خوش‌بینی سرمایه‌گذارانتشدید کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده از کاربران
فراهم شدن فرصت‌های کسب سود هنگفتامکان اصلاحات و افت چشم‌گیر برخی دارایی‌ها

بول ران؛ بهترین فرصت برای کسب سود مطلوب

در بازار ارز دیجیتال، بول ران به عنوان وضعیتی مطلوب برای بسیاری از تریدرها محسوب می‌شود؛ چرا که زمینه را برای دستیابی به درآمد بیشتر فراهم می‌کند. شما می‌توانید با هولد دارایی خود تا زمان آغاز بازار گاوی یا انجام معاملات در چنین شرایطی، به سود مورد نظر برسید. هرچند، باید پیش از گرفتن تصمیمات مالی تحقیقات کافی را داشته باشیم تا با ضرر مواجه نشویم. همچنین، در این‌گونه فرصت‌ها کلاهبرداران هم دست به کار شده و در کمین کاربران هستند. در نهایت اگر با آگاهی و تفکر درست عمل کنیم، بازارهای بول ران می‌توانند برای ما بسیار سودآور ظاهر شوند.

دیدگاه شما درخصوص زمان شروع بول ران بعدی بازار کریپتو چیست؟  دیدگاه خود را با ما  به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
امیر کربلایی
امیر کربلایی
4 ماه قبل

تشکر آقا امیر حسین
فانتوم هم بگو

دکمه بازگشت به بالا