مقالات ارز دیجیتال

مفهوم DYOR چیست؟ Do your own research در ارزهای دیجیتال

بازار رمز ارزها پر از اصلاحات مختلف است که ممکن است برخی کاربران تازه کار  را گیج کند. یکی از این اصلاحات DYOR است؛ شاید دیده باشید که یک تحلیلگر دیدگاه و تحلیل خود را نسبت به یک رمزارز اعلام و در آخر از عبارت DYOR استفاده کرده است. اما در چه مواقعی از این عبارت استفاده می‌شود و معنی DYOR در ارز دیجیتال چیست؟ در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا با مفهوم این عبارت آشنا شده و به روش‌های خود تحقیقی در بازار کریپتو بپردازیم.

عبارت Do Your Own Research در دنیای رمز ارزها

بازارهای مالی مخصوصاً بازار رمز ارزها ریسک بالایی دارند و به همین دلیل اکثر تحلیل‌گرها بعد از انتشار تحلیل‌های خود مخاطب را به تحقیق دعوت می‌کنند تا ریسک و مسئولیت را به شخص واگذار کنند. اصطلاح DYOR مخفف عبارت Do Your Own Research است که از مخاطب می‌خواهد خودش به تحقیق بپردازد. در نظر داشته باشید میزان ریسک پذیری، مدیریت سرمایه و استراتژی‌های سرمایه گذاری برای هر شخص به صورت منحصر به فرد است و یک تحلیلگر نمی‌تواند به جای صدها مخاطب تصمیم گیری کند.

هر سرمایه گذار برای موفقیت در بازارهای مالی باید با توجه به شرایط خود دیدگاه و استراتژی سرمایه گذاری منحصر به فردی را ایجاد و با توجه به آن اقدام به سرمایه گذاری کند. برای داشتن یک دیدگاه درست از شرایط بازار باید به تحقیق در مورد ارزها و فرصت‌های مختلف بپردازید؛ در ادامه این مقاله به مواردی اشاره خواهیم کرد که برای تحقیق در بازار رمز ارزها برایتان می‌توانید مفید باشد.

DYOR در بازار رمز ارزها

بازار رمز ارزها پر از برنامه‌های بازاریابی است و هر پروژه‌ای سعی می‌کند با ارائه ادعاهای جدید نظر کاربران را به خود جذب کند. اما ما به عنوان یک سرمایه گذار هوشمند باید بدانیم اکثر این ادعاها ممکن است فقط بازاریابی باشند و نباید تمام آن‌ها را باور کنیم. در انتخاب یک پروژه برای سرمایه گذاری باید ابتدا در فناوری‌هایش عمیق شویم و پتانسیل‌‌های آن را بسنجیم، آیا این پروژه با توجه به زمینه‌هایی که دارد می‌تواند ادعاهای خود را عملی کند؟ اگر نمی‌توانید اطلاعات کافی بدست بیاورید و یا آن را درک کنید، توصیه می‌کنم از سرمایه گذاری در آن پروژه خودداری کنید.

هر پروژه‌ای در کنار مزیت‌هایی که دارد و اعلام می‌کند، مطمئناً ضعف‌های نیز دارد که در تلاش است تا آن‌ها را بپوشاند. قبل از سرمایه گذاری باید چالش‌های آن را نیز شناسایی کنید و با مقایسه مزیت‌ها نسبت به معایب در رابطه با سرمایه گذاری در آن پروژه تصمیم گیری کنید.  پروژه‌های بلاکچینی معمولاً معیارهای مشترکی برای سنجش دارند که یک تحلیل‌گر قبل از انتخاب باید به آن‌ها توجه کند؛ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

DYOR به چه مواردی می‌پردازد؟

تحلیل در بازار رمز ارزها به صورت کلی به دو دسته تکنیکال (TA) و بنیادی (FA) دسته بندی می‌شود. تحلیل تکنیکال نوعی از تحلیل مبتنی بر واکنش‌های قیمتی است و افراد با استفاده از روش‌ها و سبک‌های مختلف قیمت رمزارز را بررسی می‌کنند. اما در تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، فرد به بررسی مزیت‌های و معایب، پتانسیل‌های فنی پروژه، شرایط پروژه و… می‌پردازد. عبارت DYOR عمدتاً برای روش بنیادی به کار می‌رود.

خود تحقیقی در بازار کریپتو

تیم توسعه پروژه

وقتی به یک رستوران می‌روید انتظار دارید کیفیت غذا را سرآشپز آن رستوران تامین کند؛ در پروژه‌های بلاکچینی نیز عملکرد یک پروژه را تیم توسعه آن پروژه تامین می‌کنند. یک پروژه برای عملی کردن ادعاهای بزرگ به یک تیم توسعه با تجربه و قدرتمند نیاز دارد. پس در سنجش پتانسیل‌های آن به تیم توسعه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

بازار رمز ارزها ماهیتی ناشناس دارد و به همین دلیل برخی پروژه‌ها نفرات تیم توسعه خود را اعلام نمی‌کنند؛ برای مثال خالق بیت کوین بعد از ۱۴ سال همچنان ناشناس است. در این شرایط باید مهارت تیم توسعه را با توجه به محصولات عملی آن‌ها بسنجید.

نحوه توزیع توکن (Tokenomic)

زمانی که شما یک توکن یا رمز ارزی را خریداری می‌کنید در واقع بخش از آن پروژه را در اختیار می‌گیرید. برای آن که بدانید پروژه با ارزش است یا خیر باید بررسی کنید توکن‌های آن به چه صورتی توزیع شده است و برنامه برای توزیع باقی رمز ارزها به چه شکل است. برای مثال پروژه‌هایی که تیم توسعه بخش زیادی از توکن‌ها را در اختیار دارد شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری ندارد، زیرا توزیع توکن به صورت متمرکز است و تیم می‌تواند با فروش دارایی‌های خود باعث ریزش سنگین قیمت آن رمزارز شود.

اگر پروژه بخش زیادی از توکن‌های خود را در اختیار سرمایه گذاران سازمانی و اولیه قرار داده باشد و یا بخش زیادی را به صورت پیش فروش و یا خصوصی به فروش گذاشته باشد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد؛ زیرا سرمایه گذاران اولیه معمولاً با قیمت‌های بسیار پایین در یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنند و پس از رشد قیمتی هر زمانی می‌توانند دارایی‌های خود را بفروشند و باعث ریزش قیمت شوند.

توکن‌های باقی مانده نیز اهمیت بالایی دارند؛ میزان تورم و عرضه یک توکن اهمیت بالایی دارد و عرضه بالای یک توکن می‌تواند باعث بی ارزش شدن آن شود.

بررسی توکنومیک ارزهای دیجیتال

اهداف یک پروژه

هنگام ریسرچ در مورد یک رمزارز، مهمترین موارد بررسی اهداف آن است. زمانی که در یک پروژه سرمایه گذاری می‌کنید باید اهداف آن را بررسی کنید و بدانید به دنبال حل چه مشکلی است. پروژه‌هایی که اهداف و یا راه حل‌های منحصر به فردی دارند می‌توانند آینده روشن‌تری داشته باشند. البته ممکن است آن‌ها مدعی اهداف بزرگی باشند که توان اجرای آن را ندارند؛ سرمایه گذار باید با توجه به پتانسیل‌های تیم پروژه احتمال رسیدن به اهداف را بررسی کند.

جامعه (Community)

یک پروژه کریپتویی برای رشد به حمایت توسط جامعه خود نیاز دارد. در انتخاب یک رمزارز برای سرمایه گذاری حتماً باید نگاهی به جامعه آن داشته باشید؛ پروژه‌ای با جامعه طرفداران محدود، شانس کمتری برای رشد دارد. با عمیق شدن در جامعه یک رمزارز می‌توانید اطلاعات خوبی از آن بدست بیاورید و در تصمیم گیری‌ها به شما کمک زیادی می‌کند.

نقشه راه (Roadmap)

پروژه‌های بلاکچینی در ابتدای مسیر اهدافی را اعلام و سپس با ارائه نقشه راه، مسیر رسیدن به اهداف خود را مشخص می‌کنند. برای مثال پروژه‌ای با هدف افزایش مقیاس پذیری بلاکچین بیت کوین ایجاد می‌شود، اما برای رسیدن به این منظور باید قدم‌های خود را تعیین کند و برای انجام هر یک از آن‌ها زمان مشخصی را اعلام کند. اگر پروژه‌ای بتواند نقشه راه خود را به خوبی پیش ببرد به این معنی است که تیم توسعه وظایف خود را به درستی انجام داده‌اند و می‌تواند آینده خوبی داشته باشد. اما در مقابل اگر پروژه‌ای نقشه راه خوبی نداشته باشد و یا نتواند نقشه راه خود را عملی کند می‌تواند نشان دهنده آن باشد که ارزش سرمایه گذاری ندارد.

منابع قابل استفاده در DYOR

بازار رمز ارزها پر از فناوری‌های جذاب است و به دلیل علاقه بالای کاربران، پلتفرم‌های تحقیقاتی بسیاری برای این حوزه ایجاد شده است. در حوزه بلاکچین به دلیل ماهیت شفاف، امکان تحقیق به صورت گسترده و لحظه‌ای مهیا است. در ادامه به معرفی تعدادی از پلتفرم‌های کاربردی برای انجام DYOR در ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

سایت Coin market cap

این پلتفرم یکی از پرکاربردترین منابعی است که می‌تواند برای هر کاربری برای DYOR در ارزهای دیجیتال مفید باشد. این سایت بخشی از داده‌های پایه مرتبط با هر رمزارز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قیمت لحظه‌ای، حجم بازار، حجم معاملات، صرافی‌های قابل معامله، لینک رسانه‌های پروژه، کانترکت آدرس، دسته بندی و… بخشی از داده‌هایی است که کوین مارکت کپ در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سایت Coingecko نیز فعالیت مشابه با کوین مارکت کپ دارد.

توکنومیک ارزهای دیجیتال

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

پروژه‌های بلاکچینی معمولاً برای جذب کاربران فعالیت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارند. یکی از معتبرترین پایگاه‌ها برای کسب اطلاعات در رابطه با یک پروژه رسانه‌های آن است. تیم‌های بلاکچینی معمولاً در سایت رسمی خود اطلاعات جامعی از کارشان را منتشر می‌کنند؛ علاوه بر آن معمولاً یک فایل یا سند تحت عنوان White Paper در سایت خود بارگذاری می‌کنند که در آن گزارشی دقیق از پروژه ارائه شده است. مطالعه سفیدنامه می‌تواند بهترین منبع برای کسب اطلاعات در مورد فعالیت‌ها و فرایندهای تیم‌ها باشد. در میان شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های توییتر، مدیوم، ردیت و دیسکورد بهترین منابع برای کسب جدیدترین اخبار و آخرین اتفاقات است.

سایت Defillama

این پلتفرم را می‌توان بهترین سایت تحقیقی در حوزه دیفای دانست. Defillama دسته بندی‌های خیلی کاربردی دارد و هر اطلاعاتی در حوزه دیفای که برای خود تحقیقی در کریپتو لازم است را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از اطلاعات ارائه شده در این حوزه می‌توان به نقدینگی قفل شده (TVL)، میزان معاملات، میزان کارمزد و… را برای تمام شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های بلاکچینی اشاره کرد.

سایت Crypto panic

اخبار به دلیل تاثیر گذاری بالا بر روند قیمتی رمز ارزها اهمیت بسیاری دارد و کاربران برای بروز ماندن در این حوزه باید به صورت مستمر پیگیر اخبار باشند؛ اما دنبال کردن سایت‌های مختلف بسیار خسته کننده است. پلتفرم کریپتو پنیک یک تجمیع کننده اخبار است که تمام گزارش‌های مهم بازار کریپتو را از سایت‌های مختلف جمع کرده و با ذکر منبع آن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. آن‌ها می‌توانند تنها با چک کردن این سایت از تمام اخبار بازار باخبر شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا