معرفی رمزارزها

اتریوم نیم سرویس چیست؟ معرفی سرویس نام اتریوم و ارز دیجیتال آن

مانند وبسایت‌های معمولی که برای دسترسی به آن به جای IPها از نام‌های دامنه یا DNSها استفاده می‌کنیم، بلاکچین اتریوم نیز برای بهبود تجربه کاربری، سرویسی را تحت عنوان اتریوم نیم سرویس ارائه کرده که می‌توان به کمک آن دامنه‌های ایمن خرید و معاملات رمزنگاری شده انجام داد.

در اولین روزهایی که چیزی به نام اینترنت مورد استفاده قرار گرفت، یکی از مشکلات اصلی دانشمندان علوم کامپیوتر این بود که نام دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت مطابقت نداشتند. این موضوع باعث می‌شد این آدرس‌ها به مذاق یک کاربر معمولی خوش نیاید که با نام دامنه یا DNS مشکل حل شد.

برای اینکه بهتر موضوع را درک کنید، بیاید کمی مساله DNSها را بازتر کنیم. اگر بخواهید به یک وبسایت دسترسی داشته باشید، باید آدرس IP کامل سایتی را که می‌خواهید بازدید کنید، چیزی شبیه به ۱۲۱.۱۹۱.۲۳۵.۵۴را تایپ کنید. از آنجایی که آدرس‌های IP فقط رشته‌هایی از اعداد و نقاط هستند که به خاطر سپردن طولانی و دشوار است، نمی‌توان آن را کاربرپسند دانست.

همانطور که اشاره شد، بلاکچین اتریوم نیز به یک سرویس نام دارد تا سیستم نامگذاری توزیع شده، باز و قابل گسترشی برای تعاملات مبتنی بر اتریوم ارائه دهد تا کاربرپسند بودن آن حفظ شود. اگر می‌خواهید بدانید اتریوم نیم سرویس چیست، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی کامل با اتریوم نیم سرویس

برای معرفی سرویس نام اتریوم، یا همان اتریوم نیم سرویس باید گفت این عبارت بیانگر یک سیستم نامگذاری توزیع شده، باز و قابل گسترش است که با بلاک چین اتریوم در تعامل است. مشابه نقش DNS که در مقدمه ذکر شد، نقش ENS این است که نام‌های قابل خواندن برای انسان مانند “Steve.eth” را به یک نام قابل خواندن توسط ماشین مانند آدرس کیف پول مانند “۸g978dl39ji9xl” نگاشت کند. حالا این موضوع، جدای از بهبود خوانایی برای کاربران، چه کاربردی دارد؟

همچنین اگر برایتان سوال شده که ارز دیجیتال اتریوم نیم سرویس چیست، که با نام ارز دیجیتال ENS نیز آن را می‌شناسند، یک توکن اتریوم است که بر سرویس نام اتریوم کار می‌کند. ارز ENS برای پیشنهاد و رای دادن به تغییرات پروتکل استفاده خواهد شد و در حال حاضر ارزشی حدودا ۱۳ یورویی دارد.

ارز ENS

کاربرد اتریوم نیم سرویس چیست؟

از طریق ENS، کاربران می‌توانند دامنه‌های مختلفی را خریداری و مدیریت کنند. این یعنی تراکنش‌های امن، غیرمتمرکز و طبیعتا مبتنی بر بلاکچین اتریوم، می‌توانند بدون نیاز به درگیر شدن با آدرس‌های طولانی و پیچیده انجام شوند. بهتر بگوییم، سرویس نام اتریوم، خوانایی بسیار بالاتری برای کاربران دارد و از هرگونه خطای احتمالی در هنگام وارد کردن آدرس‌ گیرنده جلوگیری می‌کند. این یعنی امنیت بسیار بالاتر و کاهش خطای گم شدن ارز دیجیتال اتریوم در هنگام معامله!

به بیان بهتر، این سرویس به شما قابلیت معاملات مبتنی بر اتریوم به صورت چندبرابر ایمن‌تر را می‌دهد. همچنین شما امکان راه‌اندازی یک یا چند فروشگاه اینترنتی (وبسایت‌های مختلف) بر پایه بلاکچین اتریوم را خواهید داشت که برای این کار باید نیم سرویس اتریوم را خریداری کنید.

کاربرد ens

تاریخچه اتریوم نیم سرویس چیست و چه کسی آن را توسعه داد؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که نام سرویس اتریوم چیست و کاربرد آن به چه شکل است، اما بیایید کمی به عقب برگردیم و ببینیم ماجرا از کجا شروع شد؟ در سال ۲۰۱۳، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیان‌گذار و خالق اتریوم، یک سیستم نام‌گذاری غیرمتمرکز مشابه Namecoin را در میان برنامه‌های کاربردی احتمالی که می‌توان بر روی اتریوم ایجاد کرد در وایت‌پیپر اتریوم مطرح کرد. در آپریل ۲۰۱۶، نیک جانسون (Nick Johnson)، مشخصاتی را برای سرویس نام اتریوم در ۱۳۷EIP پیشنهاد داد که نهایتا در سال ۲۰۱۷ منجر به ایجاد نیم سرویس اتریوم گردید.

چرا ENS ایجاد شد و سرویس نام اتریوم چه اهمیتی دارد؟

از آنجایی که ENS برای قراردادهای هوشمند اتریوم توسعه داده شده است و یک سرویس بومی برای اکوسیستم اتریوم به حساب می‌آید درگیر مشکلات امنیتی که سیستم DNS با آن مواجه است نمی‌شود.

سوابق DNS دامنه‌ها و نام‌ها در یک سرور متمرکز ذخیره می‌شوند. یعنی مستعد هک شدن هستند. در مقابل سوابق ENS قابل نابودی نیستند و توسط بلاک چین اتریوم ایمن می‌شوند. ENSها با ارائه امنیت بالاتر و ذخیره‌سازی در سیستم‌های غیرمتمرکز، احتمال هک شدن را به شدت کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، از طریق ENS، نام‌ها و آدرس‌ها شفاف‌تر شده و تعامل با آنها آسان‌تر می‌شود. هرکسی می‌تواند با شرکت در یک فرآیند مزایده یک دامنه “.eth” ایجاد یا ثبت کند. بالاترین قیمت پیشنهادی برنده اتریوم نیم سرویس خواهد بود و به برنده اجازه می‌دهد sub-domain ایجاد کند و همچنین دامنه‌ها را اجاره کند.

در نهایت، این سرویس به کاربران حاضر در بلاکچین اتریوم فرصتی منحصر‌به‌فرد داده تا در شبکه اتریوم فروشگاه راه‌اندازی کنند و صاحب یک نقطه تماس واضح در دنیایی از آدرس‌ها شوند.

عملکرد اتریوم نیم سرویس به چه شکل است؟

عملکرد این سرویس به دو بخش تقسیم می‌شود:

۱.     بخش ثبت

۲.     بخش نام‌ها

بخش ثبت

مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید این است که همه نام‌های دامنه‌ای که در ENS ثبت می‌شوند مالک دارند. هر مالک، صاحب یک دامنه با نام است و می‌تواند هر زمان که دوست داشته باشد، شخصا آن نام را به مالک جدید منتقل کند.

مالکی که مایل به خرید دامنه است، ثبت‌کننده (registrant) نامیده می‌شود زیرا باید آن دامنه را در ENS ثبت کند. ضبط، نظارت و ردیابی افرادی که برای یک دامنه ثبت نام کرده‌اند، یعنی ثبت‌کننده، توسط یک عملکرد ENS به نام رجیستری یا همان ثبت انجام می‌شود.

ثبت‌کننده‌ها قراردادهای هوشمندی هستند که نام‌های زیر دامنه را تخصیص می‌دهند و توسط ثبت‌کننده اصلی به نام ثبت‌کننده دائم اداره می‌شوند. آنها را می‌توان در هر نقطه یا در هر سطحی در ENS تغییر داد و توسط صاحب رجیستری قابل ارجاع است.

یک ثبت‌کننده می‌تواند در هر ثبت دامنه، آن را به حساب معین دیگری منتقل کند. علاوه بر این، درصورتی‌که فرد بخواهد نام دامنه مشخصی را بازیابی کند، می‌تواند با بازیابی آن نام و دامنه این کار را انجام دهد. با این کار مالکیت نام ENS به ثبت‌کننده‌ای که یک حساب معین را پس گرفته است بازنشانی می‌کند.

فعالیت اتریوم نیم سرویس

بخش نام‌ها

همانطور که بالاتر ذکر شد، بین داشتن نام و ثبت نام تفاوت وجود دارد. هر نام، به عنوان یک راه برای مشخص کردن یک دامنه از نیم سرویس اتریوم (مثلا Steve.eth) عمل می‌کند تا یک دامنه مشخص را شناسایی کند و می‌تواند شامل برچسب‌های مختلفی باشد که با نقطه از هم جدا شده‌اند.

الگوریتمی که برای پردازش نام‌های دامنه ثبت شده در ENS استفاده می‌شود “namehash” نامیده می‌شود. نام هش به این دلیل به کار می‌آید که اسامی کاربر پسند در سیستم ENS جایگزین می‌شوند که فقط با طول محدودی از هش‌های رمزنگاری ۲۵۶ بیتی کار می‌کند.

اگر کسی بخواهد هش را از نام استخراج کند و همچنان خصوصیات سلسله مراتبی دامنه را حفظ کند، از نام هش استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای “john.eth”، نام هش 0x787192fc5378cc32aa  است. لازم به ذکر است که نشان دادن نام‌ها به این روش منحصر به ENS خواهد بود.

اکنون، قبل از اینکه نام هش وارد بازی شود، ابتدا باید اسامی عادی شود، به این معنی که نام‌های حروف بزرگ و کوچک به طور یکسان در نظر گرفته می‌شوند. این عمل از آن جهت مهم است که فرآیند namehash تضمین می‌کند همه کاربران دید یکسانی از نام‌ها و دامنه‌های موجود در ENS دارند.

اهداف اتریوم نیم سرویس چیست؟

حال که دانستید اتریوم نیم سرویس چیست، شاید برایتان سوال شده باشد که چرا باید چنین پروتکلی برای ایجاد وبسایت‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد؟

به‌طور‌کلی ENS  یک ظهور حیاتی در زمینه ارزهای دیجیتال و گامی در جهت حل برخی از مشکلات مربوط به تجربه‌ کاربری است که صنعت را درگیر می‌کند. مواجهه با رشته‌های طولانی از اعداد و حروف تصادفی اغلب دلیل اشتباهات است و در زمینه رمزنگاری، اشتباهات معمولاً بسیار گران تمام می‌شوند. عادی‌سازی آدرس‌ها و ارائه آنها به روشی خوانا و دوستانه برای انسان گامی در جهت بهبود تجربه کلی کاربر است، همانطور که DNS UX را برای کاربران اینترنت بهبود بخشید، اتریوم نیم سرویس با هدف بهبود تجربه کاربری پیش می‌رود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا