web3منتخب سردبیر

پلتفرم Steemit چیست؟ با تولید محتوای آنلاین کسب درآمد کنید!

پلتفرم استیمیت یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که کاربران آن در ازای تولید محتوا و فعالیت‌هایی از این جنس، پاداش رمزارزی دریافت می‌کنند. این پلتفرم محبوب‌ترین محصول اکوسیستم بلاکچینی استیم (Steem) محسوب می‌شود. کاربران استیمیت حتی اگر تولیدکننده محتوا نباشند هم می‌توانند با آپ‌وت (Upvote) کردن محتوای سایر کاربران، پاداش دریافت کنند. به طور کلی، هر چقدر میزان آپ‌وت یا رای مثبت یک محتوا بیشتر باشد، میزان پاداشی که به تولیدکننده آن تعلق می‌گیرد نیز افزایش می‌یابد. این ساختار قرار است کاربران را به تولید محتوای باکیفیت و جذاب‌تر ترغیب کند.

در ادامه این مقاله با پلتفرم Steemit و نحوه درآمدزایی از طریق آن آشنا می‌شویم. علاوه بر این، ساختار اکوسیستم بلاکچینی استیم و کاربرد ارز دیجیتال STEEM را نیز بررسی خواهیم کرد.

استیمیت چیست و چگونه کار می‌کند؟

استیمیت چیست

پلتفرم استیمیت یک شبکه اجتماعی وب۳ توسعه یافته بر روی بلاکچین استیم است. این پلتفرم برای فعالیت‌هایی مانند تولید و حتی تعامل با محتوا به کاربران پاداش می‌دهد. این پاداش در قالب توکن استیم (STEEM) توزیع خواهد شد. هدف این شبکه اجتماعی غیرمتمرکز، افزایش کیفیت محتوای آنلاین و بهبود تجربه کاربران است و در همین راستا، انگیزه مالی برای فعالیت مفید کاربران ایجاد نموده است.

محیط کاربری پلتفرم استیمیت تا حدودی مشابه فیس‌بوک است و هر کاربر در فید شخصی خود، محتوایی که کم و بیش در راستای علاقه‌مندی‌هایش است را مشاهده خواهد کرد. در این پلتفرم، آپ‌وت یا رای مثبت کاربران، بهترین محتوا را مشخص می‌کند؛ هر چقدر محتوا رای بیشتری دریافت کند، درآمد تولیدکننده آن نیز بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، کاربران می‌توانند در ازای خواندن و مشاهده محتوا پاداشی در قالب توکن STEEM دریافت کنند. به عبارتی دیگر، تولید محتوا تنها راه درآمدزایی از طریق پلتفرم استیمیت نیست و تعامل کاربران با انواع محتوا نیز می‌توانند میزان پاداش دریافتی آن‌ها را افزایش دهد.

همان‌طور که قبلا اشاره شد، استیمیت یکی از اپلیکیشن‌های اکوسیستم بلاکچینی استیم است. به همین دلیل، تمامی فعالیت و تعامل‌هایی که در پلتفرم استیمیت انجام می‌گیرد، به صورت تراکنش در بلاکچین Steem ثبت می‌شود. این بلاکچین یک استخر پاداش (Rewards Pool) دارد که به صورت روزانه توکن‌ها را جمع‌آوری و در میان کاربران توزیع می‌کند.

برخلاف شبکه‌های اجتماعی عادی، پلتفرم Steemit ارزش حاصل از محتوا را مستقیما در اختیار تولیدکننده آن قرار می‌دهد. این در حالیست که یک شبکه اجتماعی مانند ردیت (Reddit) ممکن است صرفا بخش ناچیزی از درآمد هنگفت خود را با کاربرانش به اشتراک بگذارد. در پلتفرم استیمیت، فعالیت‌هایی مانند تولید محتوا، نظر دادن و آپ‌وت بدون هزینه قابل انجام هستند و روی نحوه توزیع پاداش‌ها تاثیر خواهند داشت. در ضمن، اگر کاربر محتوای جذابی را زودتر از بقیه پیدا کند، به عنوان کیوریتور (Curator) پاداش دریافت خواهد کرد.

بررسی توکن بومی پلتفرم استیمیت و سایر توکن‌های بلاکچین استیم

توکن پلتفرم استیمیت

اکوسیستم بلاکچینی استیم ۳ توکن اصلی دارد که عبارتند از: توکن استیم (STEEM)، استیم پاور (SP) و دلار بلاکچین استیم (SBD). البته استیم پاور از لحاظ فنی یک توکن یا ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود و صرفا میزان قدرت رای حساب کاربر را نشان می‌دهد. میزان استیم پاور را می‌توان با قفل کردن توکن STEEM افزایش داد.

توکن STEEM نقشی اساسی در مکانیزم اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) بلاکچین استیم ایفا می‌کند. در شبکه استیم، نودهای ولیدیتور تحت عنوان شاهد یا ویتنس (Witness) شناخته می‌شوند و ۱۰ درصد از پاداش تولید بلاک‌های جدید را در ازای شرکت در فرآیند تایید تراکنش‌ها دریافت می‌کنند. سایر توکن‌های STEEM که طی فرآیند تولید بلاک ایجاد می‌شوند نیز به شیوه زیر توزیع خواهند شد:

  • ۷۵ درصد برای مدیران (Moderators) و تولیدکنندگان محتوا
  • ۱۵ درصد برای کسانی که توکن‌های STEEM خود را حداقل به مدت ۱۳ هفته قفل کرده‌اند.

کاربرانی که استیم پاور بیشتری دارند، رای سنگین‌تری خواهند داشت. در نتیجه، تاثیر آن‌ها در نحوه توزیع پاداش‌های پلتفرم استیمیت نیز بیشتر است. علاوه بر این، افزایش استیم پاور از طریق استیک کردن توکن STEEM نیز می‌تواند یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی شود و روشی برای کسب درآمد است.

پس از شروع فعالیت بلاکچین استیم در سال ۲۰۱۶، توزیع توکن STEEM با نرخ ۸۰۰ واحد در دقیقه آغاز گردید. نرخ تورم این ارز دیجیتال در ابتدا ۹.۵ درصد بود و هر سال ۰.۵ درصد کاهش خواهد داشت. این روند کاهشی، تا زمانی که نرخ تورم به ۰.۹۵ درصد برسد، ادامه‌دار است.

دلار بلاکچین استیم که با نام دلار استیم و نماد SBD شناخته می‌شود، تحت عنوان یک استیبل کوین وابسته به دلار آمریکا معرفی می‌شود. با این وجود، قیمت آن در زمان نگارش این مقاله نزدیک به ۲.۴ دلار است. در وبسایت رسمی استیمیت به این موضوع اشاره شده که میزان عرضه و تقاضا عامل تعیین کننده قیمت SBD است و به همین دلیل، قیمت می‌تواند از ۱ دلار بیشتر یا کمتر باشد.

کارمزد تراکنش در پلتفرم استیمیت و بلاکچین استیم

بلاکچین استیم به گونه‌ای طراحی شده که تراکنش‌های آن بدون کارمزد انجام می‌شوند. تیم توسعه‌دهنده این بلاکچین معتقد است که کارمزدها می‌توانند مانعی بر سر راه استفاده انبوه از شبکه‌های اجتماعی وب۳ باشند. در همین راستا، تمامی تراکنش‌های بلاکچین استیم و در نتیجه تمامی تراکنش‌هایی که در پلتفرم استیمیت انجام می‌شوند، کارمزد ندارند.

البته از آن جایی که عدم دریافت کارمزد می‌تواند راهی برای حملات اسپم (ایجاد تراکنش‌های مکرر توسط فرد یا گروه هکر) ایجاد کند، تیم توسعه‌دهنده یک مکانیزم محدودکننده پهنای باند پیاده‌سازی کرده تا ریسک این نوع حملات را کاهش دهد. بر اساس این مکانیزم، هر چقدر کاربر استیم پاور بیشتری در اختیار داشته باشد، پهنای باند بیشتری نیز به دست می‌آورد.

در فوریه ۲۰۲۰، بنیاد ترون اعلام کرد شرکت استیمیت اینکورپوریتد را خریداری کرده و ذخایر هنگفت آن که در قالب توکن STEEM نگهداری می‌شوند را نیز به دست آورده است. این خبر باعث شد تا نودهای ولیدیتور پلتفرم استیمیت (که تحت عنوان ویتنس شناخته می‌شوند) یک رای‌گیری برای حذف حق حاکمیتی ذخایر STEEM بنیاد ترون برگزار کنند. هدف از این کار، خارج کردن کنترل از دست بنیاد ترون بود. در پاسخ به این عمل، بنیاد ترون با جذب حمایت کافی توانست حقوق حاکمیتی دارایی خود را حفظ نمایند. در ادامه، برخی از کاربران استیمیت که نگرانی‌هایی در مورد کاهش میزان تمرکززدایی این پلتفرم داشتند، از طریق هارد فورک زنجیره‌ای جدید ایجاد نمودند. این زنجیره جدید که تحت عنوان هایو (Hive) شناخته می‌شود، در مارس ۲۰۲۰ فعال شد.

بررسی تاریخچه پلتفرم استیمیت

دن لاریمر بنیانگذار استیمیت

شرکت استیمیت اینکورپوریتد (Steemit Inc) در سال ۲۰۱۶ توسط ند اسکات (Ned Scott) و دن لاریمر (Dan Larimer) تاسیس شد. آقای لاریمر که در گذشته پلتفرم بیت شرز (Bitshares) را نیز تاسیس کرده بود، تا سال ۲۰۱۷ به عنوان مدیر ارشد فناوری استیمیت فعالیت داشت و سپس برای این که پروژه بعدی خود، یعنی ایاس (EOS) را آغاز کند، از این سمت استعفا داد. EOS عموما تحت عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های بلاکچینی شناخته می‌شود و در ابتدای کار، رشد قیمت ایاس تا جایی ادامه داشت که در سال ۲۰۱۶ ارزش بازار این ارز دیجیتال از مرز ۱۷.۸ میلیارد دلار فراتر رفت. آقای لاریمر سرانجام در سال ۲۰۲۱ از پروژه EOS نیز جدا شد. علی‌رغم این که پروژه EOS دیگر به اندازه دوران اوج خود محبوب نیست، خرید ایاس همچنان در بسیاری از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز امکان‌پذیر است.

روش کسب درآمد از پلتفرم استیمیت

برای کسب درآمد رمزارزی از طریق پلتفرم Steemit چند روش مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  • تولید محتوا: ایجاد پست جدید در شبکه اجتماعی استیمیت و دریافت آپ‌وت از طرف کاربران؛ میزان آپ‌وت دریافتی هر پست، میزان پاداشی که به آن تعلق می‌گیرد را مشخص خواهد کرد.
  • کیوریتور شدن: فرض کنید یک پست باکیفیت را زودتر از بقیه پیدا کرده و به آن آپ‌وت داده‌اید. حالا اگر این پست به محبوبیت برسد، شما به عنوان کیوریتور سهمی از پاداش متعلق به آن را دریافت خواهید کرد. هر پست می‌تواند چند کیوریتور متفاوت داشته باشد که سهم متفاوتی از پاداش را کسب می‌کنند.
  • وستینگ: با قفل کردن توکن‌ها به مدت حداقل ۱۳ هفته، پاداشی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در اینجا منظور از قفل کردن، تبدیل توکن STEEM به استیم پاور (SP) است.

کاربران باید توجه داشته باشند که پلتفرم استیمیت یک روش سریع برای پولدار شدن نیست. در حالی که ممکن است محتوای یک کاربر جدید فورا مورد توجه قرار بگیرد و درآمد زیادی برای او به همراه داشته باشد، بیشتر کاربران در ابتدای فعالیت خود چنین تجربه‌ای نخواهند داشت. 

اکثر تولیدکنندگان محتوایی که در این پلتفرم به موفقیت رسیده‌اند، زمان زیادی را صرف جمع‌آوری دنبال‌کنندگان خود نموده‌اند و شهرت خود را با فعالیت مفید و مداوم ساخته‌اند. بنابراین اگر قصد کسب درآمد از پلتفرم استیمیت را دارید، بهتر است توقعات واقع‌گرایانه‌ای داشته باشید و به جای تمرکز روی کسب درآمد سریع، سعی کنید محتوای باکیفیت منتشر و دنبال‌کننده جذب کنید.

آیا می‌توان فقط با رای دادن در پلتفرم استیمیت درآمد کسب کرد؟

پلتفرم Steemit

در پلتفرم Steemit کاربران می‌توانند با رای دادن به محتواها نیز درآمد داشته باشند. به طور کلی، ۵۰ درصد از پاداش احتمالی هر محتوا یا پست منتشر شده در استیمیت به کیوریتور آن تعلق دارد. برای درک بهتر می‌توانید فرض کنید که پاداش در یک استخر پاداش قرار دارد و چند کیوریتور بر اساس زمانی که رای می‌دهند، سهم متفاوتی از آن را دریافت خواهند کرد.

بر اساس قوانین پلتفرم استیمیت، سهم هر کیوریتور مطابق شرایط زیر متغیر خواهد بود:

  • اگر پست بلافاصله پس از انتشار آپ‌وت دریافت کند، ۱۰۰ درصد پاداش در استخر باقی می‌ماند.
  • اگر پست پس از ۱ دقیقه آپ‌وت دریافت کند، کیوریتور ۲۰ درصد پاداش را دریافت کرده و ۸۰ درصد در استخر باقی می‌ماند.
  • اگر پست پس از ۲ دقیقه آپ‌وت دریافت کند، کیوریتور ۴۰ درصد پاداش را دریافت کرده و ۶۰ درصد در استخر باقی می‌ماند.
  • اگر پست پس از ۳ دقیقه آپ‌وت دریافت کند، کیوریتور ۶۰ درصد پاداش را دریافت کرده و ۴۰ درصد در استخر باقی می‌ماند.
  • اگر پست پس از ۴ دقیقه آپ‌وت دریافت کند، کیوریتور ۸۰ درصد پاداش را دریافت کرده و ۲۰ درصد در استخر باقی می‌ماند.
  • اگر پست پس از ۵ دقیقه (یا گذشت زمان بیشتر) آپ‌وت دریافت کند، تمامی موجودی باقیمانده در استخر به او تعلق خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که درآمد حاصل از فعالیت کیوریتور بر اساس میزان محبوبیت پست متغیر خواهد بود. در ضمن، در حالی که کاربران برای آپ‌وت کردن پست‌ها هزینه‌ای نمی‌پردازند، تعداد پست‌هایی که هر کدام از آن‌ها در طول روز قادر به آپ‌وت کردن هستند محدود است. بنابراین، انتخاب پست‌هایی که پتانسیل محبوب شدن دارند یا ارزش آپ‌وت کردن را دارند، کار چندان آسانی نخواهد بود.

آیا پلتفرم استیمیت جایگزینی برای شبکه‌های اجتماعی فعلی است؟

روش توزیع درآمد در پلتفرم Steemit با آنچه در شبکه‌های اجتماعی فعلی دیده می‌شود، بسیار متفاوت است. این پلتفرم غیرمتمرکز قدرت بیشتری در اختیار کاربران خود قرار داده و مکانیزم‌هایی دارد که افراد را به تولید محتوای باکیفیت‌تر ترغیب می‌کند. علاوه بر این، کاربران پلتفرم استیمیت نقشی اساسی در مدیریت آن ایفا می‌کنند و آن را شکل خواهند داد. این پلتفرم قوانین یا شرایط خاصی برای نوع محتوای قابل انتشار مشخص نکرده و این خود کاربران هستند که با قدرت رای خود، تعیین می‌کنند که کدام نوع محتوا بیشتر در معرض توجه قرار بگیرد و کدام محتوا کمتر دیده شود.

شبکه اجتماعی غیرمتمرکز استیمیت در مقایسه با غول‌هایی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک کاربران زیادی ندارد، اما مزایای خاص آن، نظیر حریم خصوصی بهتر و امکان درآمدزایی برای همه کاربران، غیرقابل انکار و جذاب هستند. در هر صورت، گذشت زمان به ما نشان خواهد داد که کاربران اینترنت تا چه اندازه برای حریم خصوصی شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز و امکان درآمدزایی از طریق آن ارزش قائل هستند.

آیا تاکنون از شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز استفاده کرده‌اید یا از طریق آن‌ها درآمد کسب نموده‌اید؟ لطفا تجربه و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه شما به بهبود مطالب والکس کمک می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا