web3

معرفی ۶ مورد از بهترین مرورگرهای وب ۳ ؛ تجربه جدید از وبگردی

مرور وب‌سایت‌ها بخشی از زندگی روزمره‌ی ما به شمار می‌رود. بیشتر ما از مرورگرهای عادی و سنتی برای این کار استفاده می‌کنیم، اما نوع جدیدی از آن‌ها هم در دسترس هستند. شاید هم عبارت مرورگر وب ۳ را شنیده باشید، اما آیا کاربردهای آن را می‌دانید؟ چرا باید از مرورگرهای Web 3 استفاده کنیم؟ در این مقاله‌ی والکس علاوه بر بررسی تعدادی از برجسته‌ترین مرورگرهای وب ۳، به تفاوت آن‌ها با مرورگرهای وب ۲ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مرورگر وب ۳ چیست؟

مرورگرهای وب ۳، بروزرهایی هستند که به کاربر امکان اتصال به نسل سوم وب و دسترسی به منابعی همچون اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) را می‌دهند. تقریبا همه‌ی این مرورگرها شکلی از کیف پول رمز ارزی را در خود دارند. اگرچه امکان نصب کیف پول ارز دیجیتال بر روی مرورگرهای عادی مثل گوگل کروم هم وجود دارد، اما نسخه‌های فیک آن‌ها هم در دسترس‌اند و می‌توانند شما را به دام بیندازند. درباره‌ی مرورگر وب ۳، شرایط فرق می‌کند؛ در اینجا نیازی به افزونه نیست و والت کریپتویی به‌طور یکپارچه با آن مرورگر عرضه می‌شود. در نتیجه، خطر کلاهبرداری و نصب نسخه‌های غیراصلی وجود ندارد.

همچنین، این اپلیکیشن‌ها دارای امنیت بیشتری هستند و کنترل گسترده‌تری بر حریم خصوصی را به کاربر ارائه می‌دهند. معمولا این مرورگرها دارای ابزارهایی برای جلوگیری از ردیابی کاربر و دسترسی به اطلاعات او هستند. مرورگرهای وب ۳ بر بستر شبکه‌های بلاکچین ایجاد می‌شوند و به آن‌ها مرورگرهای غیرمتمرکز یا بلاکچینی هم گفته می‌شود.

کاربردهای مرورگر وب ۳

مرورگرهای وب ۳ هم مانند وب ۲، امکان وب‌گردی را به‌عنوان ویژگی پایه و اصلی خود در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما علاوه بر آن، کاربردهای دیگری هم برای این اپلیکیشن‌ها به‌ویژه برای کاربران دنیای کریپتو وجود دارد. در واقع، این نرم‌افزارها به جای چند اپلیکیشن گوناگون، در یک اپلیکیشن خدمات ارائه می‌دهند. در ادامه، برخی از کاربردهای این مرورگرها را معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از کیف پول رمز ارز داخلی جهت ذخیره، نگهداری و معامله‌ی دارایی دیجیتال
  • دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برای استفاده از ویژگی‌های دنیای وب ۳
  • بهره بردن از امکانات دنیای اقتصاد web3 بدون نیاز به طی کردن فرآیندهای احراز هویت KYC یا AML
  • اتصال به شبکه‌های گوناگون بلاکچینی و فناوری های متاورس
  • امکان کسب درآمد و پاداش در قالب رمز ارز

معرفی ۶ مرورگر برتر وب ۳

اپلیکیشن‌های زیادی به‌عنوان مرورگر وب ۳ عرضه شده‌اند و هرکدام با ویژگی‌های خاص خود، می‌توانند افراد با کاربری‌های مختلف را به خود جذب کنند. با این حال، تعدادی از آن‌ها برای عموم کاربران گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌روند. شما می‌توانید با مطالعه‌ی اطلاعات آن‌ها، گزینه‌ی مدنظر خود را انتخاب کنید.

Brave

به جرات می‌توان گفت این پروژه، مشهورترین نمونه در میان مرورگرهای وب ۳ است. این مرورگر که محبوبیت بالایی دارد و احتمالا همه‌ی ما نامش را شنیده‌ایم، به بیش از ۵۰ میلیون کاربر سرویس می‌دهد. اما چه ویژگی‌هایی این مرورگر را به نرم‌افزاری مناسب برای کاربران وب ۳ تبدیل کرده است؟

  • مسدودسازی خودکار تبلیغات
  • جلوگیری از ردیابی کاربر توسط سایت‌ها
  • محافظت در برابر بدافزارها و حملات فیشینگ
  • امکان وبگردی ناشناس
  • قابلیت کسب پاداش در قالب کریپتو در ازای مشاهده‌ی تبلیغات
  • رابط کاربری ساده و جذاب
  • امکان وارد کردن اطلاعات شامل صفحات نشان شده، گذرواژه‌ها و افزونه‌ها از مرورگرهای دیگر

همچنین، این مرورگر وب ۳ یک والت رمز ارزی داخلی دارد و شما می‌توانید بدون نیاز به نصب هرگونه افزونه در اپلیکیشن Brave ارز دیجیتال خود را ذخیره کنید. علاوه بر آن، این شرکت با بلاکچین سولانا همکاری دارد. تیم Brave ادعا می‌کند که این نرم‌افزار نسبت به کروم، سه برابر سریع‌تر است و در برابر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل، محافظت بیشتری ارائه می‌دهد. شما می‌توانید مرورگر بریو را بر روی ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس نصب کنید.

مرورگر وب 3 Brave

Opera

این مرورگر که از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین نمونه‌های وب ۲ در این حوزه با عمر بیش از ۲۵ سال به شمار می‌رود، پا به نسل سوم وب هم گذاشته است. تیم این اپلیکیشن در سایت رسمی خود آن را سریع‌تر، هوشمندتر و امن‌تر نسبت به مرورگرهای پیش‌فرض توصیف می‌کند. این نرم‌افزار به دلیل تمرکز بر حریم خصوصی، سرعت بالا و مصرف بهینه‌ی منابع به جایگاه پررنگی در میان مرورگرهای سنتی دست یافته است. برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اپرا عبارتند از:

  • قابلیت چت با هوش مصنوعی به‌طور رایگان
  • گروه‌بندی تب‌ها
  • مسدودسازی خودکار تبلیغات
  • شخصی‌سازی رابط کاربری

اپرا هم مانند بهترین مرورگرهای وب ۳، کیف پول داخلی رمز ارزی دارد. بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت این پروژه، بیش از ۳۵۰ میلیون کاربر از آن استفاده می‌کند. این نرم‌افزار بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس در دسترس است.

مرورگر وب 3 Opera

CryptoTab Browser

مرورگر وب ۳ کریپتو تب، خود را با عبارت «نخستین مرورگر جهان با قابلیت‌های استخراج کریپتو» معرفی می‌کند. این نرم‌افزار با بیش از ۳۵ میلیون کاربر فعال، به کاربران امکان ماینینگ بیت کوین به‌طور همزمان با وبگردی از طریق الگوریتم استخراج داخلی خود را ارائه می‌دهد. قابلیتی که می‌تواند کاربران فراوانی را به خود جلب کند. CryptoTab شاخصه‌های دیگری هم دارد از جمله:

  • امکان همگام‌سازی تمام اطلاعات و داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف
  • دسترسی به تمام افزونه‌های گوگل کروم
  • رابط کاربری ساده و با قابلیت شخصی‌سازی

سایت CryptoTab این نرم‌افزار را بسیار سریع و سبک معرفی می‌کند. اگر قصد مهاجرت از مرورگرهای دیگر به کریپتو تب را دارید، می‌توانید اطلاعات خود از آن‌ها را به این اپلیکیشن انتقال دهید. در حال حاضر امکان استفاده از این مرورگر وب ۳ بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، اندروید و آی او اس وجود دارد.

مرورگر CryptoTab MAX

Puma Browser

اپلیکیشن پوما، یکی از مرورگرهای روبه‌رشد Web 3 به‌شمار می‌رود. بنا به داده‌های سایت رسمی Puma Browser، این پروژه بر راحتی استفاده از پروتکل‌های رمز ارزی جدید تمرکز دارد. در حال حاضر، بیش از ۷۵۰۰۰۰ کاربر از پوما استفاده می‌کنند و هدف بلند مدت تیم توسعه‌ی آن، فراهم کردن دسترسی به اقتصاد همتابه‌همتا (P2P) برای ۱ میلیارد نفر است. برخی از ویژگی‌های شاخص این مرورگر عبارتند از:

  • عدم جمع‌آوری داده‌های کاربر و نمایش تبلیغات
  • دسترسی به بلاکچین‌های گوناگون همچون سولانا، اتریوم، پولکادات، بیت کوین و …
  • دارای سیستم tokenization بر طبق استاندارد TRC20 جهت تبدیل فایل به توکن

این مرورگر وب ۳ یک کیف پول رمز ارزی برای دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هم دارد. کاربران اندروید و آی او اس می‌توانند از Puma استفاده کنند.

مرورگر مرورگر web3 پوما

Aloha Browser

«دنیای دیجیتال خود را با Aloha ارتقا دهید»؛ شعاری که در صفحه‌ی اول وب‌سایت رسمی پروژه Aloha Browser به چشم می‌خورد. این مرورگر هم مانند بسیاری از مرورگرهای وب ۳ دارای کیف پول رمزارز داخلی است. در والت Aloha می‌توانید NFTهای خود را نگهداری کنید، بیش از ۳۰۰ توکن را سواپ کنید، ارز دیجیتال بخرید، انتقال دهید و استفاده از اپلیکیشن‌های وب نسل سوم را تجربه کنید. ویژگی‌های دیگر این مرورگر عبارتند از:

  • امکان دریافت گزارشی از تبلیغات، صفحات پاپ آپ و ردیاب‌های مسدود شده
  • عدم جمع‌آوری اطلاعات کاربر
  • دارای پخش‌کننده‌ی فایل‌های چندرسانه‌ای (Media Player)
  • شخصی‌سازی رابط کاربری و المان‌های بصری

علاوه بر این، امکان قفل کردن این نرم‌افزار با استفاده از گذرواژه یا اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت یا چهره) وجود دارد. این مرورگر وب ۳ با بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر، بر روی پلتفرم‌های ویندوز، اندروید و آی او اس در دسترس است.

مرورگر وب 3 Aloha

Status.IM

این نرم‌افزار در واقع یک پیام‌رسان، مرورگر و والت کریپتویی است. در Status می‌توانید بدون نیاز به ورود شماره، آدرس ایمیل یا مشخصات بانکی، یک حساب کاربری بسازید. در ادامه، برخی از ویژگی‌های برجسته‌ی این اپلیکیشن را مطالعه می‌کنید:

  • ارسال پیام به‌طور رمزنگاری شده و امن
  • امکان انتقال و ذخیره‌ی دارایی دیجیتال در کیف پول
  • دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در مرورگر

این پروژه به آزادی فردی و دسترسی جریان اطلاعات برای عموم مردم باور دارد. همچنین، تیم این اپلیکیشن همانند پروژه‌های دیگر وب ۳ بر تمرکززدایی تاکید فراوانی دارد. وب‌سایت Status به استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای حفظ امنیت کاربران اشاره می‌کند. شما می‌توانید این مرورگر را در پلتفرم‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و آی او اس استفاده کنید.

مرورگر Status.IM

مزایا و معایب مرورگر وب ۳

یک مرورگر وب ۳ تقریبا تمام قابلیت‌های معمول مرورگرها را در بر دارد و از این نظر کاملا مشابه نمونه‌های وب ۲ است، اما  در این میان برتری‌هایی هم وجود دارند و مزایای آن از چشم کاربران پنهان نیست. از سوی دیگر، معایب و موانعی هم در این نرم‌افزارها دیده می‌شوند. در جدول زیر، مزایا و معایب مرورگرهای وب ۳ را مشاهده می‌کنید:

مزایامعایب
توسعه‌ی بیشتر نمونه‌های وب ۳ به‌صورت منبع باز (Open Source)تنوع و انتخاب محدودتر در مقایسه با مرورگرهای وب ۲
تمرکز بیشتر بر روی حریم خصوصی و جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات کاربراندسترسی‌پذیری کمتر نسبت به نمونه‌های وب ۲
عدم نیاز به نصب کیف پول ارز دیجیتال جداگانهپیچیدگی نحوه کار با این مرورگرها برای اشخاص مبتدی
پشتیبانی از شبکه‌های بلاکچین و متاورسعدم سازگاری با دستگاه‌هایی با سخت‌افزار نه‌چندان پیشرفته و مدرن

دسترسی به دنیای وسیع وب ۳ با مرورگرها

دنیای وب وارد نسل جدیدی شده و کاربردها و قابلیت‌های نوینی را به خود دیده است. بهره‌گیری از این قابلیت‌ها به لطف اپلیکیشن‌های مرورگر وب ۳ ممکن می‌شود. با این نرم‌افزارها می‌توانید به‌راحتی به دنیای web 3.0 دسترسی پیدا کنید، به معامله و نگهداری رمز ارزها بپردازید و نگران لو رفتن داده‌ها و فاش شدن حریم خصوصی خود نباشید. بنابراین اگر مشکلی با فرآیند پیچیده‌تر این مرورگرها ندارید، تجربه‌ی قابلیت‌های نسل سوم وب در انتظار شما است.

آیا تاکنون تجربه‌ی کار با مرورگرهای وب ۳ را داشته‌اید؟ تجارب خود را با ما و سایر کاربران والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا